Jump to content

[GIDS+TUTS]Alles over Sketchup!


Remi-X

Recommended Posts

Welkom bij de complete Sketchup gids!



Ik ga hierbij alles volledig vertellen over de functies van Sketchup, en wat je er mee kan doen.

De gids is opgebouwd uit kennis dankzij:

-Zelf leren,

-Tips van MFCL,

-Een paar tutorials hier op GTAForum.

Ik zal in deze gids dingen uitleggen zoals:

-De taal van Sketchup.

-De tekentools. (freehand, square dat soort dingen)

-De grafische tools. (Push/pull, Follow Me)

-De Sandbox tool.

-Leuke plugins voor Sketchup (Zoals Sketchyphysics waarmee je dingen kan laten bewegen.)

-Het gereedmaken voor mods voor GTA.

-Links naar tutorials.

LET OP: De Tutorial is druk in aanbouw! Gelieve nog niet te posten!

Vragen? PB me.

Special tnx to:

-MFCL, hij heeft mij ook veel geleerd.

-Hackman, voor wat plaatjes is de tut (zijn er nu nog niet, maar komen wel.)

Typfouten voorbehouden.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Sketchup taal/3D modellen

Je zou een afkorting kunnen gebruiken voor Sketchup, namelijk SKP.

Polygonen, Faces, lijntjes

Er zijn veel dingen die je moet weten over 3d modellen. Een van de belangrijkste heten

POLYGONEN. 1 Poly(gone) betekent een driehoekje, voor een driehoekje heb je 3 lijnen nodig. Een vierkant heeft dus 2 poly's, een kubus heeft er dus 12. (6x2=12) Zie voorbeeld polys:

Er zijn lichtblauwe en witte kanten, deze vullen de lijnen van poly's op. Deze heten FACES. Je noemt dit vooral zo omdat een face meerder poly's kan bevatten, kijk maar naar het voorbeeld:

Je vraagt je natuurlijk af wat het verschil is tussen de 2 kleuren. Als je enkel gaat modellen in Sketchup, voor je bedrijf ofzo, is het natuurlijk netter als je alles wit hebt. Dat ziet er gewoon netjes uit. Maar als je mods wilt gaan maken voor GTA, of je wilt Sketchyphysics gebruiken, dan moeten je faces die je moet zien op de wit kant staan. Meer info bij de betreffende onderwerpen.

Je kan een face ook omdraaien: Rechtermuisknop op een face > Reverse Faces. Wil je alles met dezelfde kant? Rechtermuisknop op een face die goed is > Orient faces.

Components en Groups

Ook zul je in deze gids wat dingen over Components en Groups tegenkomen. Deze 2 dingen lijken veel op elkaar: Je zet een aantal ingen in een doorzichte doos, dubbelklik en je kan alles wat erin zit bewerken. Dit is vooral handig als je iets wilt draaien of iets los wilt hebben terwijl iets anders ertegenaan zit. Het verschil: Groups kunnen niet een echte naam krijgen. Components wel. Groups worden gebruikt bij Sketchyphysics, Components bij GTA. Meer info bij het betreffende onderdeel.

Axes

De X/Y/Z assen. In sketchup zal je een groene, rode en blauwe lijn zien. Dit zijn de X/Y/Z assen.

X=Rode lijn (Voor/Achter aanzicht)

Y=Groene lijn (Linker/Rechter aanzicht)

Z=Blauwe lijn (hoogte lijn)

Origin= Het absolute 0 punt. Hier kruisen alle axes..

De doorgtrokken lijnen staan voor positief, bijvoorbeeld +20 CM vanaf Origin.

De stippenlijnen staan voor negatief, bjvoorbeeld -20CM vanaf Origin.

Length

Rechtsonderin het beeld zie je Length staan, de lenge voor je modellen. Als je bijvoorbeeld een lijntje aan het maken bent kan je gewoon wat getallen intypen(zonder met je muis erop te klikken!), enter drukken en je krijgt je gewenste lengte. Erg makkelijk dus :D

Note: Er kan wat anders staan, zoals Radius, of iets anders. Dan ben je met een tool bezig die lengte niet gebruikt. Je kan meestal wel gewoon wat typen.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

De tools Select, Eraser, Make Component en Paint Bucket

Select

Hier valt eigenlijk niet veel over te vertellen. Hiermee kan je lijnen, polys of gehele modellen selecteren. Houd je linkermuisknop ingedruk en sleep hem verder over de objecten die je wilt selecteren om wat meer teglijk te selecteren.

1X klikken op een face: Enkel de face geselecteerd.

2X klikken op een face: De face+lijnen eromheen geselcteerd.

3X klikken op een face: Gehele model geselecteerd.

Make Component

Dit is opzich niet een erg belangrijke tool. Als je een paar dingen heb geselecteerd kan je deze knop gebruiken, maar je kan ook rechtermuisknop op je geselcteerde dingen klikken, en dan Make Component klikken. Zelf vind ik dat makkelijker.

Eraser

Ook niet erg belangrijk. Je kan deze tool gebruiken om lijntjes/faces te verwijderen. Ook kan je gewoon de met de Select tool iets selecteren en dan de Delete knop gebruiken.

Paint Bucket

Deze is wel erg handig! Hier kan je je model kleuren mee geven en een goed uiterlijk. Het werkt niet moeilijk, net als paint. Je kiest een kleur/texture uit een van de catagorieën en klikt dan op een face die je wilt kleuren. Je kan met de selct tool 3X op je model klikken, en dan inkleuren om je hele model in 1 keer te kleuren.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

De tekentools Rectangle, Circel, Polygon, Line, Arc en Freehand

Rectangle

Deze tool is erg handig als je snel een vierkant wilt hebben. Als je snel een formaat wil typen, is dit wat je typt: 100;100. Enter en je vierkant is 100X100 CM, of een andere eenheid.

Er kunnen verschillende dingen gebeuren onder het maken van je vierkant: Het gaat moeilijk om hem op de blauwe Z as te zetten, maar soms wil dit onverwachts gebeuren. Ook kan je ineens een streepje ertussen krijgen. Dit betekent dan dat je:

-Een vierkant hebt. de X en Y lijnen zijn even groot. (Square)

-Een rechthoek hebt. (Golden Section)

Circel en Polygon

Met de functie Circel kan je dus een rondje maken. Maar met de functie Polygon zou dat ook kunnen. Typ wat in voor dat vakje waar normaal length staat (Heet hier nu Sides). Hoe hoger het getal, hoe meer hoeken. Vanaf 3 hoeken kan je wat maken, dat is dus een driehoek. Vanaf 24 hoeken heb je een echt rondje. Hoe meer je boven de 24 hoeken gaat, hoe gedetaileerder je rondje is.

Zodra je hebt geklikt om een rondje ofzo te maken kan je de Radius instellen rechts onderin. Hiermee stel je dus de straal in. Verdubbel dit getal in je hoofd om te weten hoe groot de diameter is(van de ene kant naar de andere kant in het midden van een rondje). Een driehoekje bevat ook een Radius.

Arc

Deze is bedoeld om een mooie boog te maken. Ook hier kan je weer Sides instellen. Vanaf 2 is er iets mogelijk, vanaf 12 en hoger een boog. En weer is er een radius.

Het is geen moeilijke tool. Er kunnen 2 dingen gebeuren:

-Tangent A Vertex: een zo mooi mogelijke boog als je het tussen 2 andere lijnen plaatst.

-Half circel: Spreekt voor zich, een halve cirkel.

Line

De meest logische tool. Gewoon een lijn maken. Niks speciaals over te zeggen.

Freehand

Ook een erg simpele tool. Gewoon een losse lijn tekenen vanuit de hand.

Het kan soms wel vervelend doen. Dan ben je aan het tekenen en kom je er later pas achter dat het op de verkeerde as gaat. Length/Radius/Sides werken hierbij niet.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Move/Copy, Rotate, Scale, Push/Pull, Follow Me en Offset

Move/Copy

Deze tool is erg handig bij het verplaasten van dingen. Kies wat je wilt verplaatsen en sleep het. 3X klikken met select om het hele model te verplaatsen. Houd er rekening mee dat als je maar 1 ding verplaats, het wel blijft vastzitten aan de rest van je model. Dus als je een lijntje verplaatst, neemt die ook een stukje meer mee van je model.

Bij Groups en Components is deze tool ook erg handig, voor het snel verplaatsen van dat stuk. Ook zullen er kruisjes op het model staan waarmee je het model gemakkelijk kan draaien.

Rotate

Ik vind deze erg moeilijk te beschrijven, maar ik doe mijn best.

Klik op een deel van je model dat je wilt draaien. 3X klik met select om je hele model te draaien. Kies een as waarop je hem wilt draaien, klik dan, en je kan draaien.

Het is een tool om mee te expirimenteren. Kijk maar eens wat hij doet.

Scale

Simpel gezegt: Hiermee kan je de grootte van je model wijzigen. Klik op wat je wilt schalen met select, kies de functie scale en sleep een van de groene bolletjes om het te verkleinen/vergroten. Het hoeft niet per se het hele model te zijn die je schaalt, het kan ook een klein deel zijn.

Push/Pull

Hiermee kan je Faces laten omhoog komen, om bijvoorbeeld van een plat vierkant een 3D kubus te maken.

Follow Me

De naam zegt het al, deze tool volgt wat jij hem op draagt. Dit is bijvoorbeeld erg handig voor een buis die in een half rondje loopt, of om het strand van een eiland te maken. Maar het kan nog voor veel meer dingen gebruikt worden.

Dit is echt een tool voor tutorials, dus kijk hier eens voor meer info.

Offset

Ook een erg handige tool. Met deze tool kan je de omlijsting van een face kopiëren en dan groten of kleiner maken. Vooral handig bij het maken van een buis en dergelijke.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Tape Measure, Dimension, Protractor, Commentaar text, 3D text en Axes

Tape Measure

Dit is een simpel uit te leggen tool. Een meetlint. Selecteer een punt, en ga naar een ander punt om de lengte op te meten. Rechtsonderin bij Length kan je de lengte zien. Er zal een stippellijn ontstaan. Dit is een Guide line. Een soort hulplijn die in het oneindige doorloopt. De lijn is gewoon te verwijderen.

Dimension

Lijkt op Tape Measure, maar hierbij moet je 2 punten selecteren en krijg je de maat daartussen dan sleep je dat tot de gewenste plaats om hem daar te kunnen zien. Hierbij zal geen hulplijn ontstaan.

Protractor

Een tool om de hoek te berekenen. Klik op een punt, laat de hulplijn ook goed zetten en kijk rechtsonderin, waar normaal length staat. Daar zie je hoe groot de hoek zal zijn. Het heet nu Angle.

Text en 3D tekst

Hiermee kan je dus tekst plaatsen. De normale Text gebruik je om commentaar e.d. te plaatsen. Een klik op een punt waar je het wilt hebben, dan kiezen waar je de tekst wilt hebben en een keertje klikken op de getallen die je ziet om de tekst te wijzigen. De getallen houden lengte X lengte in, of slechts 1 lengte.

3Dtekst gebruik om een model van tekst te maken. De functie Extruded is bedoel om de tekst omhoog te laten komen. Height is voor de grootte lettertype.

Axes

Hiermee kan je simpelweg de X/Y/Z assen verplaatsen. Paar keer de richting klikken die je wilt en klaar.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Orbit, Pan en alle Zooms

Orbit en Pan

Orbit is een handige tool om je beeld te draaien, zodat je makkelijk alle kanten van je model kan zien.

Pan is om het beeld te verplaatsen, naar links, rechts of naar boven.

De verschillende Zooms

Zoom is om het beeld groter of kleiner te maken. Beweeg daarmee met je muis tijdens het klikken. Maar je kan ook gewoon het muiswieltje gebruiken.

Zoom Window is om een stuk tot Full Screen te brengen. Selecteer zelf hoeveel dat is.

Previous/next is om het beeld te kiezen dat hiervoor of hierna had gekozen.

Zoom Extents lijkt op Zoom Window. Maar hierbij selecteer je iets met de Select tool en klik je slechts 1 keer op Zoom Extents om dat onderdeel op bijna Full Screen te brengen.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Position camera, Walk en Look Around

Hier heb ik ok mijn eigen benaming voor: Human camera :puh:

Position camera

Klik op een punt waar je wilt staan en je vliegt erheen :puh:

Walk

Om te lopen natuurlijk... Klik ergens in het beeld en beweeg je muis om te lopen. Hoe verder van dat geklikte punt, hoe sneller je gaat.

Look Around

Gewoon om om je heen te kijken. Klik en beweeg je muis.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Section Planes

Gebruik deze tools om bijvoorbeeld makkelijk in een kubus te kunnen kijken! Maak nu eens van te voren een kubus. (wat je nu zou moeten kunnen na dit uitleg :puh: )

Section Plane

Kies een face waarop je een section plane wilt plaatsen. Je zal nu een soort glaasje zien. Beweeg deze eens met de Move tool door je kubus en kijk wat er gebeurt!

Display Section planes

Laat de Section Planes wel of niet zien.

Display Section cuts

Laat de effecten van je Section Planes we of niet zien.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Aanzichten/Uiterlijk

Wat opties op een rijtje om je model extra realistisch te maken en om het beter te bekijken!

Schaduwen

Een mooie manier van het realistisch maken van je model.

Display Shadows

Schaduwen aan/uit zetten.

Shadow Settings

Laat de Section Planes wel of niet zien.

Views/Aanzichten

Hiermee kan je met knopje recht alle kanten van je model bekijken. Alleen mis ik zelf de functie Bottom :bonk:

Face Style

Weergeeft verschillende manieren om je hele model te bekijken.

X-ray

Deze gebruik om je model doorzichtig te maken.

Wireframe

Met deze functie zal je enkel de lijnen van je model zien, geen faces.

Hidden line

Het ziet er alleen maar lelijk uit. Alles heeft egaal dezelfde kleur.

Je face zou er niet moeten zijn, maar je kan er ook niet doorheen kijken vertelde MFCL me.

Shaded

Hierbij zie je alleen kleuren op je model, geen textures. Ik vind de naam alleen niet echt goed, want bij iedere Face Style kan je een schaduw hebben.

Shaded with textures

Spreekt nu voor zich. :puh: Hetzelfde als hierboven, maar dan geen kleuren maar textures.

Monochrome

Hierbij zie je alles zo realistisch mogelijk zonder textures. Bij deze optie kun je de witte en blauwe faces zien.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

De Google functies

Google Earth

Met deze functies kan je je model in Google Earth plaatsen, of bekijken voordat je ze plaatst. De Toggle Terrain functie ken ik nog niet aangezien ik deze nog nooit heb kunnen aanklikken.

3D Warehouse

Hier kan je, als je een Google account hebt, je modellen op plaatsen met de knop Share Models.

Je kan ook Get Models kiezen, zodatj ij modellen van anderen kan gebruiken. Hier heb je niet perse een Google account voor nodig.

Dit is het einde van de standaard beknopte functies! Over naar Sandbox tools, een extensie voor Sketchup die ook knopjes heeft.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Sandbox tools

Dit is een erg handige functie van Sketchup om bijvoorbeeld een mooi landschap te maken. Maar deze kan je niet bij de toolbars vinden.

Ga naar het menu bovenin > Window > Preferences > Extensions > Klik het vinkje van Sanbox Tools aan. Nu moet je waarschijnlijk Sketchup herstarten.

Nu zie je waarschijnlijk een nieuwe toolbar staan, die is van Sandbox.

Uitleg:

Maak eens een vlak vierkantjes met de functie From Scratch. Maar niet te veel vierkantjes, het zijn High poly dingen, waardoor je pc traag kan worden. Als je klaar bent met het maken van de vierkantjes zal het automatisch een component worden. Rechtermuisknop op je model en klik op Explode om het component te exploden. Dit houd in dat je je model openmaakt. Word later meer over beschreven.

Kies nu voor de functie Smoove en kies voor een geschikte diameter in het vakje rechtsonder.

Sleep nu wat vierkantjes naar boven en kijk wat er gebeurt! Je krijgt bergen! Geweldig heh :puh:

Er is ook een andere manier. Deze is meer gebruikelijk voor het maken van eilanden: From Contours.

Maak eens een vlak met Freehand, daar weer een vlak in met Offset of Freehand, en als je wilt nog een keer. Gebruik de push/pull om het een beetje op te hogen. Ieder deel verdient zijn eigen hoogte hiervoor.

Selecteer nu je hele model en klik op From Contours. Nu kan het zijn dat je linksonderin een laadbalkje ziet, maar meestal gaat dit wel heel snel. Er is nu een component ontstaan. Zorg ervoor dat je die even knipt met CTRL+X. Een beetje van je oude vorm heb je nu nog, dat kan je allemaal verwijderen.

Nu heb je een eiland van contouren!

  • De From Scratch en Smooth tools gebruik je dus om bergen te maken.
  • De From Contour tool om een eiland te maken met heuvels.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Andere functies in Sketchup

In Sketchup zijn er ook nog veel andere functies. Zie hier.

Soften/Smooth Edges

Dit is iets waarbij je sommige soorten modellen heel mooi kan maken. Maak eens een cirkel en hoog hem wat op. 3X klikken erop met Select en dan rechtermuisknop > Soften/Smooth edges. Ga eens wat schuiven met die balk, en zie wat er gebeurt. Mooi heh?

-Smooth normals = Of de hoeken ook zachter worden. Probeer eens de berg die we gemaakt hebben met Sandbox te smoothen met en zonder deze optie aangekruisd op 180 graden. Verschil zie je.

- Soften compinolar = Het smoothen van faces in faces.

Nog véééééél meer functies

Sketchup bezit nog veel meer functies dan dat we tot nu toe besproken hebben. Maar die functies die ken ik zelf nog amper of het is niet eens zo speciaal om echt neer te zetten. Het is handig en leuk om zelf ook lekker rond te kijken wat je allemaal met sketchup kan.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Een mooie screen in Sketchup maken

Hier zijn veel leuke tools voor.Je kan bijvoorbeeld mist toevoegen, geen randjes laten zien en dergelijke. Hier een leuke beschrijving.

  1. Je hebt dus een model, 3X klik en smooth zijn randen. Dit hoeft niet perse, maar het kan mooier zijn.
  2. Ga naar View > Edge Style en zorg dat deze allemaal uit staan.
  3. Ga nu naar View > en klik Axes even uit. Dan zit dat niet in de weg.
  4. Ga naar View > En klik op Fog als je mist wilt.
  5. Zet nog even Shadows aan voor wat realistische uitstraling.
  6. Nu heb je een simpel screentje!
  7. Als je het nog mooier wilt is hiervoor een mooie tut van Puma.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...