Jump to content

[GIDS+TUTS]Alles over Sketchup!


Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Sneltoetsen in Sketchup

Muiswieltje Zoom in / Zoom uit
Muiswieltje indrukken Orbit
Muiswieltje indrukken+Linkermuisknop Pan
Bewerkt: door Remi-X
Geplaatst:

SketchyPhysics

Dit is een erg leuke plugin van Sketchup. Hiermee kan je je modellen laten bewegen!

Download SketchyPhysics en installeer het. Start Sketchup op en je ziet een nieuwe toolbar staan van SketchyPhysics. Geef deze maar een mooi plekje.

Klik nu op het vloertje om een vloer te maken. Zet daar eens een kubus bovenop en maak van die kubus een GROUP. Geen Component. Rechtermuisknop op je Group > Shape > zorg ervoor dat BOX is aangevinkt. Klik nu op het play knopje. Je krijgt een klein handje te zien. Klik met dit hand eens op je kubus en sleep hem een beetje. Tadaa! Een bewegend kubusje!

We proberen eens wat met wat JOINTS. Joints zijn dingen die objecten voor je automatisch laten bewegen. We gaan wat doen met de Piston.

Maak iets dat je wilt laten bewegen, naar voor en naar achter. Maak er een group van met de goede Shape. Klik nu op het logo van de Piston. Klik op een endpoint en maak het lijntje tot zover je het model wilt laten bewegen. Klik nu op Joint Connector. Klik op je joint, houd CTRL ingedrukt en klik op je group. Je onderdelen zijn nu aan elkaar verbonden.

Klik op play en je zal je model kunnen bewegen met het menu dat je krijgt!

Binnenkort uitgebreidde tutorial van MFCL.

Download voorbeeld modellen:

Wat Beschrijving Gemaakt door
Vernietigbaar huis Bevat aardbeving, en een enorm potlood om door het huis heen te snijden. Remi-X
Wegschuiver Een balk die wat balletjes en blokjes weg schuift. Remi-X
Super Vering Een goed bestuurbare auto. Vooral leuk met joypad! MFCL
Geplaatst: (bewerkt)

Het gereedmaken van een model voor GTA

Zeker nodig:

  1. Sketchup 6 PRO of hoger
  2. 3DSMAX 2008 (die werkt het beste hiervoor)

  • Zorg ervoor dat je model de goede faces heeft. De blauwe faces zul je niet zien in GTA, de witte wel.
  • Zorg ervoor dat je textures ook goed gemapt zijn. De textures horen in BMP formaat te zijn, en niet langer dan 8 tekens, inclusief de extensie. 1.BMP enz. is dus het beste om te gebruiken.
  • Zorg dat je model de goede component namen heeft. (Geld alleen voor voertuigen.)
  • Zorg dat je model op goede schaal is.

Alles goed?

Ga naar File > Export > Export to 3D model > Kies een goede map > ontleden maar!

Je hebt wel de goede functies nodig tijdens het Exporten.

Dan naar 3DSMAX > File > Import > kies je 3dmodel.

Bewerkt: door Remi-X
  • 4 weken later...
  • 8 maanden later...
Geplaatst:

elke keer als ik met de paint bucket een andere texture kies dan verft hij ook nog andere faces mee weet jij hoe ik dit kan oplossen want het is niet echt leuk om zo te werken alvast bedankt.

Geplaatst:

Ehm, dacht je nou echt dat ik nog met dit topic bezig was? :7 Ik ben hier ooit aan begonnen, maar heb het nooit af gemaakt. Voor Sketchup vragen kun je beter hier naar toe.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...