Jump to content

[Guide] De perfecte muis ( en muismat )

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Naar aanleiding van een ander topic waarin we een discussie hadden over wat nu een goede muis maakt, heb ik besloten een Guide op te zetten. Suggesties zijn altijd welkom, en mocht er nog meer nuttige dingen rondom dit onderwerp zou ik dit graag willen horen, en toevoegen.

De muis

Voor sommigen een dood normaal iets, voor anderen kan het een wereld van verschil betekenen.

Er zijn heel wat verschillende technologieën rondom de muis.

- De Balletjes Muis; Herkenbaar aan de bal die zich onderaan in de muis bevindt.

- De Optische Muis; Herkenbaar aan de rode LED aan de onderkant.

- De Laser Muis; Herkenbaar aan het oog, wat geen licht geeft.

Tevens is er nog een opkomende nieuwe technologie, de "Blue track". Hier is helaas nog niet zoveel informatie over beschikbaar.

Wat maakt een goede muis?

Tegenwoordig worden er met erg veel dingen rond gegooid als het gaat om het aanprijzen van een muis door de fabrikant, Het meeste bekende is DPI ( dots per inch ). Hiervan staat op deze link een uitleg: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1209659

De voor en nadelen:

Balletjes muis

Voordeel:

- Erg goedkoop

Nadeel:

- Niet precies genoeg voor hedendaagse programma's en games.

- Wordt erg snel vies

Optische muis

Voordeel:

- Redelijk goedkoop

- Erg precies

- Wordt niet snel vies

Nadeel:

- Sommige optische muizen presteren wat minder op hoge sensitiviteit.

Laser muis

Voordeel:

- Erg precies

- Wordt niet snel vies

- Technologie die helpt bij het maken van rechte lijnen. ( vooral voor grafisch ontwerp )

- Kan hoge sensitiviteit aan.

- Zijn al lasermuizen die niet meer de "rechte lijnen technologie" gebruikt

Nadeel:

Technologie die helpt bij het maken van rechte lijnen. ( Nadeel in gamen )

Overige methodes om je muis beter te laten presteren

Om het reactie vermogen ( reageertijd ) van je muis te kunnen verbeteren, zodat het preciezer wordt, kun je je USB Polling rate verhogen, oftewel je muis hertz. Standaard staat dit op 125hz.

Polling rate Reageer tijd

125 Hz 8 ms

250 Hz 4 ms

500 Hz 2 ms

1000 Hz 1 ms

LET OP: Niet elke muis kan zo'n hoge Hertz aan, dit is een kwestie van uitproberen, en informatie zoeken over je muis op het internet. Bij hedendaagse muis kan 500 Hz makkelijk gehaald worden. Op LANparty's is 500 HZ meestal legaal, 1000 HZ is vaak niet toegestaan.

PS: Razer, Creative en Logitech doen dit vaak al automatisch verhogen, als je de software van ze installeert.

Met dit programma kun je je muishertz verhogen: http://v4.onlyprojects.net/system/system_s....php?file_id=15

Met dit programma kun je je muishertz testen: http://v4.onlyprojects.net/system/system_s....php?file_id=10

Muisacceleratie

In windows zit een technologie ingebouwd die je muis helpt te versnellen. Maak je een rustige beweging dan is de acceleratie ook erg klein. Maak je een snelle beweging dan helpt de muisacceleratie van windows je een nog snellere beweging te maken. Dit klinkt allemaal erg best, maar dit helpt je reactie en je precisie sterk omlaag. Je zult bijvoorbeeld bijna nooit een "reactieschot" kunnen geven, omdat de muis nooit hetzelfde accelereert.

Je kunt dit in windows uitzetten in je configuratiescherm, Bij je muisopties "Precisie voor muis verbeteren" uit vinken.

LETOP: De meeste games, schakelen de muisacceleratie gewoon weer in, dus werkt het alleen in Windows zelf, dus op je bureaublad. Dit maakt het gebruik van mousefix en/of de noforcecommands een must.

Tevens is er ook een registry fix voor, genaamd "Mousefix". Als je dit bestandje activeert zet het automatisch de muisacceleratie uit. Wat je reactie en precisie sterk zult verbeteren. Het is even wennen maar na een week zul je merken dat je reactie in games etc met stukken verbetert is.

Hier kun je Mousefix downloaden: http://v4.onlyprojects.net/system/system_s....php?file_id=23

Hier kun je Mousefix Remover ( Om het weg te halen ) downloaden: http://v4.onlyprojects.net/system/system_s....php?file_id=14

Na het inschakelen van Mousefix, is een Herstart van je computer nodig. Mousefix schijnt trouwens niet te werken op Windows Vista.

Noforce commands

Voor Steam (www.steampowered.com) gebruikers zijn er de noforcecommands, deze kun je in de launchopties zetten van een spel zoals counter-strike, half life, team fortress 2 en andere spellen die je via Steam zelf hebt geinstalleerd. Dit werkt ongeveer hetzelfde als mousefix.

delight_cs101_mouse_02.jpg

Welbekende launchopties zijn:

-noforcemaccel (Laat je de windows acceleratie gebruiken, zorg er dus voor dat je "Precisie voor muis verbeteren" hebt uitgevinkt. )

-noforcemparms (Laat je de standaard muisknoppen en instellingen ervan gebruiken )

-noforcemspd (Laat je de windows sensitiviteit gebruiken )

Muisaanraders

De vier meest gebruikte en bekendste muizen in de ''gaming wereld'' zijn:

- Microsoft intelli 1.1

- Microsoft intelli explorer 3.0

- Logitech MX518

- Razer Deathadder

Aan te raden lasermuizen:

- SteelSeries Ikari

- Logitech G9

Veel Muizen zijn gebaseerd op een "hangende hand", laat je hand maar eens in de lucht "hangen" als het ware, en de bovenstaande muizen zullen er hoogstwaarschijnlijk bijna perfect in passen, deze natuurlijke vorm geeft je dus een heel comfortabel gevoel. Veel verschil tussen de vormen zul je dus niet merken van bovenstaande muizen, ik heb zelf de Microsoft intelli 3.0 in gebruik, en reeds nog de Logitech mx518 geprobeerd. De Razer deathadder is bijna een perfecte kopie van de Microsoft Intelli 3.0 afgaande van deze foto:

galleryimage_23205_f.jpg

Van links naar rechts: Razer Diamondback, Razer Deathadder en de Microsoft Intelli 3.0

Er zijn ook veel muizen met een symmetrische vorm, dus geschikt voor links en rechts, vaak zijn deze muizen toch net iets minder comfortabel. aangezien ze niet perfect zijn afgestemd op je hand.

Raadt deze muizen aan aangezien deze niet meer gebruik maken van de "rechte lijn technologie" wat het dus evengoed, misschien zelfs beter als vele optische muizen maakt, en dus erg geschikt voor gaming.

LETOP: Natuurlijk blijft een muis erg persoonlijk, daarom raad ik je aan om bijvoorbeeld bij mediamarkt eens wat verschillende muizen in de hand te pakken, om te kijken wat bij jou lekker in de hand ligt, dit is bij iedereen anders.

Muismat

Sommige mensen zullen denken, waar heb je nu in godsnaam een muismat voor nodig? Nou om je precisie een stuk te verbeteren. En om je muis een stuk "lichter" te laten bewegen. Een muismat is net zo persoonlijk als je muis. Sommige houden van een stoffen muismat, anderen van een harde plastic muismat, en weer anderen houden van een mix hiervan. De bekendste muismatfabrikanten zijn SteelSeries oftewel Steelpad( www.steelseries.com ) en Razer ( www.razerzone.com ).

Er zijn nog een stuk andere zoals:

Qpad (www.qpad.se)

Corepad (www.corepad.com)

Everglide (www.everglide.com)

fUnc (www.func.net)

Roccat (www.roccat.org)

MadMouse (www.madmouse.nl)

Zelf maak ik gebruik van een Steelpad Qck Heavy, dit is een stoffen muismat, en erg groot ( 450mm x 400mm x 6mm )

Genoeg plaats dus voor mijn bewegingen ( ja ik gebruik de hele muismat ) en lekker comfortabel omdat de muismat zo groot is kun je hem wat over je bureau laten hangen, wat weer een goede pols/arm steun is.

Stoffen muismatten gaan meestal het langste mee, een Plastic muismat schijnt in een jaar tijd al stroef te worden, en je moet om de zoveel maanden je mouseskates oftewel muisvoetjes vervangen om optimaal te blijven genieten van je muis + muismat.

Deze week bij een vriend geweest en heb daar de Logitech MX518 getest, erg lekkere muis en bijna net zo comfortabel als de Microsoft Intelli 3.0, Omdat die kleine muisvoetjes heeft glijd die erg goed over harde vlakke muismatten ( getest op een MadMouse Logic pad (klik) ) Mijn Intelli 3.0 daarintegen voelde wat minder consistent aan, hoogstwaarschijnlijk omdat die wat grotere muisvoetjes heeft.

Muismat aanraders:

Steelpad Qck mini/qck/qck+/qck heavy

Everglide Titan

Razer Mantis

Steelpad S&S

Dit zijn zowat wel de meest bekendste, en meest gebruikte muismatten, maar het is en blijft erg persoonlijk.

Hoop dat jullie nu genoeg informatie hebben en een goede keuze en goede Gaming Experience kunnen hebben :tu:

Bedankt aan:

Hayte, voor het melden dat er nu ook lasermuizen zijn die ook geschikt zijn voor gaming

FerryN, voor het melden dat Creative software ook ervoor zorgt dat je muiz hertz omhoog gezet wordt.

Bewerkt: door Scrtz
  • Reacties 42
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Limbolander

17

• Hayte

6

• FerryN

5

• marcootje

3

Wou, een hele guide over een van de simpelste dingen van een computer... een muis. :{

tja zoals ik al zei, voor de een wat doodnormaals voor de ander een wereld van verschil :)

maar dat zul je misschien ooit wel merken, als je van een flut muis een fatsoenlijke muis + muismat eens probeert ;) dan wil je er nooit meer vanaf.

Waarom staat er niet een stukje over trackballs? Dé bekendste gamemuizen.

Zelf geen ervaring met trackballs dusja.. ken ook niemand die op serieus niveau gamed met een trackball, en deze guide is gebaseerd op gaming op niveau :)trackball dusja..

Geplaatst:

Mag ik even vragen hoe je erbij komt dat die 4 muizen het bekendst zijn?

ik heb namelijk nog nooit van ze gehoort (heb kennelijk zelf een Intelli en vind het een kut ding)

Geplaatst:

Voor comfort moet de nieuwe Arc muis van Microsft goed zijn, vooral met laptops aangezien je de muis kan inklappen, het heeft ook een speciale vorm die muis waardoor het goed in je handen zit. Ik heb zelf trouwens de logitech MX518 muis hier liggen, en gebruik ik nu ook trouwens.

Mag ik even vragen hoe je erbij komt dat die 4 muizen het bekendst zijn?

ik heb namelijk nog nooit van ze gehoort (heb kennelijk zelf een Intelli en vind het een kut ding)

kijk maareens de fora van www.sk-gaming.com, www.gotfrag.com, www.hltv.org dan weet je waarom ;)

En zoals ik al zei, een muis is en blijft persoonlijk, dat jij het een kut ding vind, wil niet zeggen dat andere dat ook vinden.

Geplaatst:

Scrtz, lol, sk-gaming.org:

What I found on GotFrag regarding the Laser vs Optical debate:

"Optical Vs. Laser

We have had this discussion one too many times and I am going to end it here and now for FPSLabs. Fact from fiction, the laser technology that initially had some problems has now advanced to a point where it has surpassed optical in every category including the most important stats: CPI, Lift off distance, and Tracking. There is nothing more to be said other than that the comparison of these two mice proves this point even further. The optical Ikari uses the latest and greatest in optical engine technology, but it still doesn’t measure up to the stats and performance of the laser version. Kim Rom practically said it in the NewEgg Lanfest interview, the optical > laser debate is all in your optical fanboy head. Laser is more precise, more reliable, more consistent, has a smaller lift off distance, and is the way of the future. So long as companies continue to use the latest iteration of laser technology in their mice- specifically, the technology used in the latest and greatest laser mice like the Ikari and Logitech G9 - there does not exist a good reason to go with optical over laser. End transmission."

hieruit kan ik dus concluderen dat wat jij zegt fanboy gepraat was :puh:

Geplaatst:

deze comment vind ik daarop wel een goed antwoord:

"@rMv-

yeah you are right because i have x7 and why i must have 2000dpi when i play on 800? for players "low sensitive" :D is optical mouse better but i think today... both - laser and optical are good... but this(laser or optical) is question like AMD or Intel, Nokia vs SE, Zet or SpawN ... there are no fix answer...

@charred

but yes you have true laser technology is more advanced...

over"

;)

Geplaatst:

is dit jou manier van zeggen dat je niet gelijk had?

anywayz, ik vind zelf bij een muis belangerijker dat hij lekker in me hand zit dan of hij rechte lijnen kan trekken :puh:

tja je kunt het zo zien, een muis kan wel zo precies zijn, op een punt maakt het niks meer uit, want je zult het verschil niet merken, en zeker weten is lekker in de hand zitten nog een van het belangrijkste. Wist zelf geeneens dat er nu nieuwe laser technology heeft die niet dat heeft met dat rechte lijnen trekken, dat is dan ook de sterkste reden waarom ik laser zo erg afraad(de).

ja met snellere bewegingen krijg je ook hogere hertz ;).

maak maareens een rustige beweging, zul je zien dat je hertz niet zo hoog wordt.

Geplaatst:
ja met snellere bewegingen krijg je ook hogere hertz ;).

maak maareens een rustige beweging, zul je zien dat je hertz niet zo hoog wordt.

Ja, idd, average is ongeveer 500hz, dus de mijne is al opgeschroeft naar 500hz? of kan ik dat nog doen?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...