Jump to content

Conflict in de Gaza Strook

Recommended Posts

• Reacties 112
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

24

• dynastus

10

• AwiVC

10

• Sa_bulldog

8

Geplaatst: (bewerkt)

Okay, is Hamas de oorzaak van dit geweld of is het terecht dat alle kritiek op Isreal is?

Net van Elsevier geplukt:

JERUZALEM - Bij de zwaarste Israëlische militaire aanval op de Gazastrook sinds 1967 zijn in het weekeinde zeker 290 Palestijnen gedood. Het leger beraadt zich op een grondinvasie van de Palestijnse kustenclave en heeft daarvoor alvast 6.500 reservisten opgeroepen.

Hulp voor een gewonde Palestijnse gevangene op de puinhopen van de Saraya-gevangenis in Gaza-Stad, die zondag bij een Israëlisch bombardement werd verwoest. (AP) Het offensief is gericht tegen Hamas, de islamistische beweging die de macht heeft in Gaza en Israël al enkele jaren onder vuur neemt met zelfgemaakte Qassam-raketten. Politieposten, hoofdkwartieren van de veiligheidstroepen, opslagplaatsen, trainingskampen en tunnels zijn in puin gelegd. Maar Hamaspremier Ismail Haniye gaf zaterdag nog geen krimp. ‘We zullen ons land niet verlaten, de witte vlag niet hijsen, en voor niemand knielen behalve voor God’, zei hij in een televisieboodschap.

De Palestijnen kunnen niet met Israël over vrede praten wanneer ze onder Israëlisch vuur liggen, zei de Palestijnse diplomaat en onderhandelaar Ahmed Qurie maandag. De gesprekken met Israël zijn daarom stilgelegd, aldus Qurie. Israël heeft het grensgebied rond de Gazastrook inmiddels verklaard tot gesloten militaire zone.

Veiligheidsraad

De Veiligheidsraad van de VN heeft zaterdag in een niet-bindende verklaring Israël en Hamas opgeroepen de gevechten te staken. Syrië heeft het indirecte vredesoverleg met Israël stilgelegd. In alle Arabische hoofdsteden is tegen Israël gedemonstreerd.

Meer over het Israëlische offensief:

- Analyse: Harde klap, vaag doel

- Reportage: Gaza-Stad kan doden niet bergen

- Nieuws: Regering stil over Israëlisch geweld

- Opinie: Israëlische kiezer wil geen vredesproces

- Commentaar: Bommen even verwerpelijk als zinloos

- Overzicht: Wereldwijde reacties

- Dossier: Conflict in het Midden-Oosten Het dodental van twee dagen was ongekend hoog naar de maatstaven van het Israëlisch-Palestijns conflict. Het merendeel van de slachtoffers betrof politieagenten en strijders van Hamas; de onafhankelijke Palestijnse mensenrechtenorganisatie PCHR heeft in de chaos bij de ziekenhuizen zeker 29 kinderen en vrouwen onder de doden geteld. Het was voor journalisten onmogelijk naar Gaza te gaan, omdat Israël de grensovergang gesloten hield.

Het Israëlisch offensief is door Hamas beantwoord met raketbeschietingen op dorpen en steden rond de Gazastrook; een Israëlische burger kwam daarbij om het leven. De circa tachtig raketten troffen onder meer de kustplaatsen Ashkelon en Ashdod; die laatste ligt op 30 kilometer van Gaza. De raketcapaciteit van Hamas is volgens Israël met de helft verminderd.

De Palestijnse beweging Hamas heeft gedreigd de Israëlische ministers Tzipi Livni (Buitenlandse Zaken) en Ehud Barak (Defensie) te doden als reactie op de Israëlische militaire acties in Gaza. Dat heeft de hoge Hamas-functionaris Fatah Hamad gezegd, aldus de Israëlische krant Haaretz maandag.

Hamad zei dat Hamas ook jacht zou maken op hoge Palestijnse functionarissen op de Westelijke Jordaanoever, die met Israël hebben samengespannen. Hamas heeft de macht in de Gazastrook. De rivaliserende Fatahbeweging van de Palestijnse president Mahmoud Abbas heeft het voor het zeggen op de Westelijke Jordaanoever. Bombardementen

De bombardementen begonnen zaterdagochtend rond half twaalf, toen meer dan zestig gevechtsvliegtuigen over de gehele Gazastrook ruim 100 ton aan bommen afwierpen. Later heeft Israël nog het kantoor van de tv-zender van Hamas gebombardeerd, evenals een moskee die zou zijn gebruikt voor ‘terroristische activiteiten’.

De luchtaanvallen kregen zondag een vervolg aan de grens met Egypte, waar Israël naar eigen zeggen veertig tunnels heeft kapot gebombardeerd. Hamas gebruikte de tunnels voor de invoer van wapens en explosieven. Maar ze dienden ook voor het binnenbrengen van goederen – van waspoeder tot schoolschriften – waarvan Gaza anders verstoken blijft. Israël houdt de enclave afgegrendeld sinds Hamas in juni 2007 op gewelddadige wijze aan de macht kwam.

Na het bombardement op de tunnels vluchtten honderden Palestijnen door gaten in het grenshek naar Egypte. Egyptische grensbewakers die hen probeerden tegen te houden, werden beschoten; een Egyptenaar is gedood.

Demonstraties

De Palestijnse president Mahmoud Abbas, die in de praktijk over de bezette Westoever regeert, heeft gezegd dat Hamas het offensief over zichzelf heeft afgeroepen door eerder deze maand een staakt-het-vuren niet te verlengen. Zijn verklaring stond in contrast met de demonstraties op de Westoever in solidariteit met de Gazaanse bevolking. Twee Palestijnen zijn daar door het Israëlische leger doodgeschoten, nadat ze stenen hadden gegooid. Ook in Oost-Jeruzalem en in Arabische steden in Israël kwam het in het weekeinde tot demonstraties en rellen.

China riep Israël maandag op onmiddellijk een punt te zetten achter de militaire operaties. Vicepremier Li Keqiang zei dat Peking zich grote zorgen maakt over het grote aantal mensen dat door de Israëlische acties is gedood. Ook secretaris-generaal Ban Ki-moon van de Verenigde Naties drong aan op het beëindigen van het geweld in de Gazastrook.

Israël voerde maandag opnieuw enkele acties uit in de Gazastrook. Een van de doelwitten was de Islamitische Universiteit. Volgens getuigen vielen er door die bombardementen geen slachtoffers. Een ander doelwit was een huis naast de woning van Hamas-leider Ismail Haniyah. Het kopstuk van de militante beweging was niet thuis. Net als andere Hamas-leiders is Haniyah ondergedoken.

Bewerkt: door Jesperkaj

Kijk, ik vindt het maar belachelijk.

Laat de Verenigde Naties discussieren over dit probleem.

Ieder een stukje land. Simpel.

Tja, ik snap het wel, maar ik vindt het onzin, Dat het dan weer een grijpspelletje wordt.

Hij pakt dit af, de ander dat, O, dat is ruzie.

De VN moet gewoon ingrijpen. Klaar.

Mening gerespecteerd, voor degene na mij. _O_

PZ: Ik ben hier vaste poster zolang dit blijft bestaan :)

Bewerkt: door Cabyon
Geplaatst:
Kijk, ik vindt het maar belachelijk.

Laat de Verenigde Naties discussieren over dit probleem.

Ieder een stukje land. Simpel.

Dat is dus helemaal niet zo simpel, ieder een stukje land? Dat is gebeurd en er is nogsteeds oorlog. Israël kan de Gaza-strook niet nationaliseren maar een Gazastrook met zelfbeschikking is misschien nog wel gevaarlijker dan een Gazastrook die bij Israël hoort.

Wat ik ook graag even mee wil geven aan mensen die het nieuws kijken en radio luisteren en daardoor, waarschijnlijk, boos zijn op Israël;

Er zijn zo weinig Israëlische doden en gewonden omdat in Israël vrijwel alle huizen verstevigde kelders hebben en goede luchtalarmen, de bevolking in de Gazastrook heeft dit niet.

Je hoort waarschijnlijk berichten over scholen en ziekenhuizen die gebombardeerd door Israël in Gaza, over Hamas hoor je alleen dat ze militaire doelwitten beschieten. Hamas is een terroristische organisatie en scholen/ ziekenhuizen worden gebruikt als opslagplaatsen voor wapens en bommen, dáárom worden die gebouwen beschoten.

Geplaatst:

Ik heb het toestraks op het nieuws gezien, en heb een vrouw gezien waar haar 2 kinderen dood van zijn gegaan. Erg vind ik het... :(

Geplaatst:

Het is echter hun eigen schuld. Zei stemden voor Hamas tijdens de verkiezingen en ze braken en staak het vuren af en schieten raketten op Israel af. Tja, dat weet je met Israel, je krijgt een hardere tik terug.

Geplaatst:
Het is echter hun eigen schuld. Zei stemden voor Hamas tijdens de verkiezingen en ze braken en staak het vuren af en schieten raketten op Israel af. Tja, dat weet je met Israel, je krijgt een hardere tik terug.

Lol,Israël zegt dat dit nog het begin is.

Geplaatst:

Lol,Israël zegt dat dit nog het begin is.

Ten eerste zie ik de lol niet in van dit conflict en ten tweede heeft Hamas opgeroepen tot een 3e Intifida, die er vrijwel zeker niet zal komen omdat Fatah en Egypte hebben gezegd dat Hamas verantwoordelijk is voor hun eigen daden.

En over dat stemmen, als jij de keus had tussen een corrupte partij die niet zorgt voor je en een partij die scholen en ziekenhuizen voor je bouwt, waar dan wel wapens en bommen onder liggen, dan zou jij zeer waarschijnlijk voor de verzorgende partij kiezen. Als jouw kind ernstig ziek is wil je hem genezen hebben, op dat moment maakt het je geen zak uit waar dat ziekenhuis nog meer voor gebruikt wordt.

Ik vind de aanvallen van Israël heel erg logisch, de Palestijnse rebellen hebben zich niet aan de regels gehouden, de afspraak was: Staak-het-vuren. En de Palestijnen hebben zich niet hier aan gehouden.

Ik vind het nou echt logisch dat Israël dit doet, ik vind het dan niet kloppen dat ze burgers doden, maar dit is gewoon puur verdedigen, en ik vind het wederom logisch.

Hadden de Palestijnen zich maar aan de afspraken moeten houden, ik had het zelfde gedaan als ik leider was van Israël!

Bewerkt: door Wesley_GTA
Geplaatst:
Ik vind de aanvallen van Israël heel erg logisch, de Palestijnse rebellen hebben zich niet aan de regels gehouden, de afspraak was: Staak-het-vuren. En de Palestijnen hebben zich niet hier aan gehouden.

Ik vind het nou echt logisch dat Israël dit doet, ik vind het dan niet kloppen dat ze burgers doden, maar dit is gewoon puur verdedigen, en ik vind het wederom logisch.

Hadden de Palestijnen zich maar aan de afspraken moeten houden, ik had het zelfde gedaan als ik leider was van Israël!

Even voor de duidelijkheid, een staakt-het-vuren met Gaza betekende een vermindering van raketten, er was nogsteeds een constante raketstroom heen en weer, alleen op een lager vuurtje.

Hamas is alleen zo dom geweest om een dag voor het aflopen van het staakt-het-vuren het aantal raketten weer op te schroeven.

Geplaatst:

Israel maakt een Kerststol van die Hamas :7

Israel staat in mijn ogen gewoon in zijn/haar recht. Hamas gaat weer schieten en als Israel 1 ding wel heeel goed kan dan is het wel terugvuren. Maar hoe gaat Hamas die 2 Ministers doden zoals ze zeggen? Ze kunnen niet eens meer dan 1 persoon neermaaien met een godsverganse raket.

Het klinkt misschien cru maar al die joden moeten gewoon oprotten uit Israël, de grond is van de Palestijnen en ze zijn gewoon verjaagd zodat de joden na WOII ergens bijeen gedropt konden worden..

Als een "vluchteling" mijn huis totaal overneemt en ik moest maar in de kelder gaan wonen dan was ook pissed geweest, ik snap die Palestijnen volledig..

Bewerkt: door Mania-92
Geplaatst:
Het klinkt misschien cru maar al die joden moeten gewoon oprotten uit Israël, de grond is van de Palestijnen en ze zijn gewoon verjaagd zodat de joden na WOII ergens bijeen gedropt konden worden..

Als een "vluchteling" mijn huis totaal overneemt en ik moest maar in de kelder gaan wonen dan was ook pissed geweest, ik snap die Palestijnen volledig..

De Joden werden in 1917 gesteund door het Verenigd Koninkrijk voor een Joods nationaal tehuis in Palestina. Lees voor de rest deze pagina van Wikipedia over de geschiedenis van Israël.

Dat de immigratie vervolgens zo groot zou worden, was niet voorspeld. Het is eigenlijk steeds meer uit de hand gaan lopen.

Ik vind dat er van beide kanten gewoon kinderachtig wordt gedragen. Ze hebben het land verdeeld, en toch blijven ze elkaar met raketten bestoken, en er is zelfs een muur gebouwd om de Palestijnse terroristen uit Israël te houden. Ik vraag me af of er ooit vreedzaam geleefd kan worden.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...