Sublime Geplaatst: 30 december 2008 Rapport Geplaatst: 30 december 2008 wth , hoe moet je een inlogsysteem in php taal maken? en dat als je inlogt zo leuk je eigen naam er komt te staan enzo? Reageren
Remi-X Geplaatst: 30 december 2008 Rapport Geplaatst: 30 december 2008 Op PHPhulp staat het vol met scripts, met en zonder MySQL. Dus hopelijk heb je daar wat aan Reageren
K.O. Geplaatst: 30 december 2008 Rapport Geplaatst: 30 december 2008 (bewerkt) Op HotScripts staan genoeg kant-en-klare systemen, kijk maar eens bij 'User Authentication'. Het leukste (of althans dat vind ik zelf) is echter om een eigen systeem in elkaar te zetten. Bovendien kun je een beetje je 'skills' testen door een eigen CMS (= Content Management System) te maken. Het is niet eens zo heel moeilijk hoor: Het eerste dat je moet gaan beslissen is of je gebruik wilt maken van MySQL. Veel systemen maken gebruik van een SQL table om alle gebruikersnamen en wachtwoorden op te slaan. Zelf heb ik dit ook gedaan, maar het kan zijn dat jij vanwege uiteenlopende redenen (bijvoorbeeld dat de host geen MySQL ondersteunt, hoewel.. dat doet eigenlijk praktisch elk hostingbedrijf) geen gebruik wilt maken van MySQL. Dan zul je moeten zoeken naar alternatieven, bijvoorbeeld een PHP include file waarin je alle gebruikersnamen opslaat. Vervolgens moet je verstand hebben van PHP Sessions. Dus dat je met $_SESSION variabelen werkt. In de PHP Manual kun je hier goede uitleg over vinden. Je kunt ook met cookies werken, maar het probleem is dat cookies bij de cliënt worden bewaard en session data bij de server. Cookies kunnen dus door de cliënt woorden bewerkt en session data (meestal) niet zo makkelijk. Dan ben je denk ik redelijk klaar om te beginnen met je script. (Mits je genoeg verstand hebt van PHP natuurlijk.) Hier is een klein opzetje: - Maak een formulier (POST request naar $_SERVER['PHP_SELF'] of andere pagina) - Check if (isset($_POST['username']) && isset($_POST['password'])) - Check of username bestaat (in SQL table of apart ledenbestand) - Check of wachtwoord overeenkomt bij dat lid - $_SESSION['loggedin'] = true; $_SESSION['username'] = $_POST['username'] - Check op elke pagina of isset($_SESSION['loggedin']). Zo ja, dan laat je de pagina zien; zo nee, dan stuur je de gebruiker naar de login pagina. Het is natuurlijk maar een vaag idee, maar kijk maar wat je eraan hebt. Als je weet dat je het kunt en je hebt nog (meer specifieke) vragen, stel ze dan gerust hier. (Ik heb in dit opzetje geen content filtering toegepast, maar dat moet je natuurlijk zelf wel doen. Dat spreekt toch voor zich.) Bewerkt: 30 december 2008 door K.O. Reageren
carloboy7 Geplaatst: 8 maart 2009 Rapport Geplaatst: 8 maart 2009 Je moet eerst het volgende hebben: 1. een opslagruimte 2. een host die php ondersteunt. Dan moet je een paar dingen bedenken: Wil ik ook status van de gene hebben. Welke formulier gegevens heb ik nodig, denk maar aan: naam, tussenvoegsel, achternaam, woonplaats, postcode, telefoonnummer, moeder, vader, heb je gestorven vader.. Bedenk maar raak Wil je ze de mogelijk geven om hun gegevens aan te passen ets. Dan moet je een script hebben. En omdat ik daar geen zin heb om dat te gaan schrijven zeg ik ajus Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.