Jump to content

Homeserver

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hey,

ik heb van een vriend een aanbod gekregen om voor een heel goedkope prijs, zijn dedicated server te lenen. (klik voor specs de Xpro, Windows Versie) Ik vraag me af of het een goed idee is om dit aanbod aan te nemen, ik heb niet of nauwelijks ervaring met servers, maar dit aanbod lijkt me wel handig om er wat van te leren. Ik weet niet wat jullie ervan vinden, en ik zou ook daarom graag jullie mening erover horen.

Fedmas

ps. Ik heb de hoofdpost ge-edited, dus kan het er een beetje raar uitzien tot je deze post weer ziet,.

Bewerkt: door Fedmas
Geplaatst:

Eerste vraag is of je een speciale computer wilt kopen die geoptimaliseerd is om een hoge upload- en downloadsnelheid te halen voor grote sites, of dat je een 'gewone' computer wilt gebruiken voor een webserver. Met het eerste heb ik totaal geen ervaring. Het schijnt dat die dingen nogal veel herrie maken, maar meer weet ik er niet van. Misschien kun je dit eens doorlezen om een beetje een idee te krijgen. Met het tweede kan ik je echter wel helpen, dat heb ik zelf namelijk ook voor mekaar gekregen. Ik ga er even vanuit dat je Windows hebt draaien op je desktop PC. Dan zijn WAMP en XAMPP twee mooie kant- en klare paketten die je kunt downloaden naar je PC. Zoek ze maar eens op op internet. WAMP is een iets lichter pakket, met Apache (de webserver), een MySQL server en natuurlijk PHP. Dit heb ik zelf op mijn pc staan. XAMPP is completer; het bevat ook Pearl, OpenSSL, Ming, FileZilla (FTP server) en nog enkele andere programma's.

Het is makkelijk zo'n kant- en klaar pakket te downloaden dan dat je zelf alles aan elkaar moet koppelen. Zeker wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt.

Het maakt niet zo heel veel uit wat je kiest. Het ene biedt meer mogelijkheden dan het andere, maar ik weet niet precies hoe professioneel en serieus je van plan was de server te maken.

Geplaatst:

Hey,

Bedankt voor je reactie, maar zie het maar, als een server, waar ik voor vrienden tegen vergoeding hun site en/of gameserver host. het gaat dus om een server zelf, niet om een computer met XAMPP ofzo. ik zoek eigenlijk een goede startersserver voor thuis, en wat uitleg daarover. bijvoorbeeld; ik had iets gehoord over meerdere IP's?

Fedmas

Geplaatst:

Je zou zoiets eens een beetje door kunnen kijken, maar de prijzen liggen schrikbarend hoog. Of althans, ik wist zelf niet dat die krengen zo duur waren. Hier zitten servers tussen die wel €16.000 kosten... :bonk:

Welk budget had je zelf ongeveer in gedachten eigenlijk?

Geplaatst:

Hey,

Mijn vader betaalt, dus die wilt denk ik niet te veel doen, maar ik zal het eens vragen aan hem.

Fedmas

Geplaatst:

Stel gewoon een computer samen, installeer bijvoorbeeld Windows Home Server erop / Windows Server 2003 en dan heb je ook een server. Een server is gewoon een computer met een OS erop. Echter is een server meestal duurder omdat de componenten langer achter elkaar door moeten kunnen gaan (24/7). Denk er bij een server / computer ook aan hoeveel deze mag gebruiken in idle en load.

Geplaatst: (bewerkt)
Hey,

Mijn vader betaalt, dus die wilt denk ik niet te veel doen, maar ik zal het eens vragen aan hem.

Fedmas

Ga eerst maar is klote met een oude Windows/Linux bak en zorg dat je enige basis kennis krijgt, voor dat je iets gaat kopen waar je de ballen verstand van heb.

Bewerkt: door Ewoud
Geplaatst:

Hallo,

Hier loopt hetzelfde proces, heb alvast eens gekeken wat voor hardware je daarvoor in huis gaat halen, daarbij kan je mooi gebruik maken van deze site: Klikkerdeklik hier staan een aantal kant en klare configuraties, zelf heb ik het oog gelegd op een intel atom platform, als je wat game servers wil gaan hosten moet dat gaan lukken, ik neem aan dat je ze dedicated gaat draaien, dat zal niet teveel cpu kracht nodig hebben, voorderest een mooi klein kastje zoeken en een paar HDD's erin en gaan met die banaan :)

Succes ermee.

Geplaatst:

Hey,

We zijn vanplan een 2ehands server te kopen, maar, er zit geen bekabeling bij degene die wij willen, wat voor bekabeling moet bij zo'n ding, en welke software (windows server 2003,maar welke).

Fedmas

p.s. hoe duur is een xtra harde schijf?

Geplaatst:
Hey,

We zijn vanplan een 2ehands server te kopen, maar, er zit geen bekabeling bij degene die wij willen, wat voor bekabeling moet bij zo'n ding, en welke software (windows server 2003,maar welke).

Fedmas

p.s. hoe duur is een xtra harde schijf?

Over welke bekabeling heb je het?, de harde schijd, dat die IDE of sata is of heb je het ergens anders over?

en een harde schijf zal rond de 60 tot 80 euro gaan kosten voor een redelijke opslagruimte

Geplaatst:

Hey,

Dit zijn zijn specs:

DELL PowerEdge 1650 (Hoogte 1U)

Dual PIII 1400MHZ (Dus 2 fysieke processoren!)

2 GB REG ECC Geheugen

18GB SCSI 10.000RPM HD (ruimte voor max 3 HD's)

SCSI Controller

2 x Gigabit Netwerk

Management Poort

Floppy / CDROM

3 x USB / 2 x VGA / COM / PS/2

Kan een extra PCI en/of PCI-X kaart in.

Er zit geen standaart bekabeling bij, dat bedoelde ik.

Geplaatst:

ow ik denk dat je de scsi haarde schijfen bedoel, tja dat is ook gewoon een soort harde schijfen, ik denk dat je die zooi er makkelijk uit kan halen en er een s-ata of een IDE schijf in kan hangen, ik heb even gegoogled op het moederbord en aan de afbeeldingen kan ik zien dat er een IDE schijf inkan :) als andere mensen dat ook willen bevestigen graag want ik kan het mis hebben hor :)

U1426.jpg

en

W1481.jpg

• 2 weken later...
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Hey,

Ik reageer weer, ik heb van een vriend een aanbod gekregen om voor een heel goedkope prijs, zijn dedicated server te lenen. (klik voor specs de Xpro, Windows Versie) Ik vraag me af of het een goed idee is om dit aanbod aan te nemen, ik heb niet of nauwelijks ervaring met servers, maar dit aanbod lijkt me wel handig om er wat van te leren. Ik weet niet wat jullie ervan vinden, en ik zou ook daarom graag jullie mening erover horen.

Fedmas

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...