Jump to content

Hoe veilig is het om mijn CPU te overclocken?


warhoofd3

Recommended Posts

Hoi,

ik heb een AMD Athlon 2800+(2.25GHZ)

Deze wil ik een stukje overclocken zodat GTA IV er beter op draait(aub even geen commentaar over hoe zinloos het is om GTA IV proberen werkende te krijgen op zo'n oud ding, daar gaat dit topic niet over ;) )

Ik wou hem overclocken naar ongeveer 2.8GHz.

Ik heb alles al goed ingesteld(gehackte BIOS enzo) en ik ben een redelijk ervaren overclocker.

Ik heb heel wat geleerd over hoe je je overclockte PC stabiel houdt enzo, maar ik heb me nooit zo verdiept in de risico's omdat ik tot nu toe alleen nog maar oude computers heb overclockt.(aub geen commentaren zoals 'Athlon 2800 is ook oud')

Dus mijn vraag is, wat zijn de risico's als ik hem overclock, en kan ik op de overhittings-beveiliging vertrouwen?

Bedankt,

Timmyhawky

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 33
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Limbolander

    12

  • Sprunk

    8

  • ikt

    4

  • warhoofd3

    3

Er is eigenlijk maar één belangrijke factor: hitte. Daar kunnen onderdelen heel slecht tegen en je moet voor goede koeling zorgen, anders gaan je onderdelen kapot. Als de koeling goed zit, kan je eigenlijk gewoon stapsgewijs je processor omhoog clocken en om de zoveel Ghz een check doen om te kijken of alles nog stabiel loopt. Dan zou alles gewoon goed moeten lopen.

Link to comment
Delen op andere websites

op je beveiliging zou ik niet vertrouwen, maar op programma's zoals coretemp wel, gewoon rond de 62 graden max aanhouden als je pc stressed is ( 100% cpu loaded en uurtje zo laten met bijvoorbeeld Orthos ).

Link to comment
Delen op andere websites

Als je al een ervaren overclocker bent had je eigenlijk al wel moeten weten dat je PC stuk kan gaan als hij te warm word.

De max. temp van een Athlon 2800+ is 70 graden celcius, als ik de site van AMD mag geloven. Blijf daar dus het liefst nog een beetje onder, om het zekere voor het onzekere te nemen. Koop desnoods een goede koeler, om de processor nog meer te koelen zodat je nog verder kunt overclocken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik gaf toch ook aan dat hij er beter onder kan blijven zitten.

Klopt idd, maar gaf er gewoon wat extra informatie op, maar IMO klinkt timmy nu niet echt als een "ervaren" overclocker.. ( niet dat het zo veel zal boeien als je je oude 2800+ processor molt )

Bewerkt: door Scrtz
Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor alle tips :tu:

Ik heb hem nu een stukje overclocked(naar 2.4GHz) en hij werkt stabiel :)

En, het boeit me wel als ik mijn processor mol. Want ik moet het nog behoorlijk lang volhouden op deze PC totdat ik een nieuwe kan kopen(zonder nog geld uit te geven aan dit ding).

Link to comment
Delen op andere websites

Kijk uit, AMD's zijn minder hoog over te clocken als Pentiums. In raad je aan om meerdere AMD-overclocking tutorials en reviews te lezen. Met reviews bedoel ik reviews van het overclocken van jouw soort processor.

zowiezo werkt het overclocken bij AMD processors ook een stuk anders dan bij Intel processors.

je zult btw echt amper of geen prestatiewinst zien van die 10-20% die jij ongeveer wilt gaan overclocken, verwacht ook niet dat je ineens nieuwere spellen speelbaar kunt gaan spelen etc.

Link to comment
Delen op andere websites

Kijk uit, AMD's zijn minder hoog over te clocken als Pentiums. In raad je aan om meerdere AMD-overclocking tutorials en reviews te lezen. Met reviews bedoel ik reviews van het overclocken van jouw soort processor.

zowiezo werkt het overclocken bij AMD processors ook een stuk anders dan bij Intel processors.

je zult btw echt amper of geen prestatiewinst zien van die 10-20% die jij ongeveer wilt gaan overclocken, verwacht ook niet dat je ineens nieuwere spellen speelbaar kunt gaan spelen etc.

Crysis is nu een stuk speelbaarder op Medium. :eten:

Link to comment
Delen op andere websites

Kijk uit, AMD's zijn minder hoog over te clocken als Pentiums. In raad je aan om meerdere AMD-overclocking tutorials en reviews te lezen. Met reviews bedoel ik reviews van het overclocken van jouw soort processor.

zowiezo werkt het overclocken bij AMD processors ook een stuk anders dan bij Intel processors.

je zult btw echt amper of geen prestatiewinst zien van die 10-20% die jij ongeveer wilt gaan overclocken, verwacht ook niet dat je ineens nieuwere spellen speelbaar kunt gaan spelen etc.

Crysis is nu een stuk speelbaarder op Medium. :eten:

met die overclock van je van 10%? geloof er niks van, als je al 10 fps had in crysis had je nu 11 fps gehad.

Link to comment
Delen op andere websites

met die overclock van je van 10%? geloof er niks van, als je al 10 fps had in crysis had je nu 11 fps gehad.

Precies. Ik heb mijn processor vervangen voor een sneller model uit de serie, en ik haal precies 7 FPS meer in Crysis. De processor zelf is overigens 700 Mhz sneller dan zijn voorganger (even een leuk weetje: de eerste x86 microprocessor van Intel/AMD, toen nog trouwe partners van elkaar liep op 4,77 Mhz, ken je na gaan.)

Maar nu de vraag, waar we met zijn allen lang naar hebben uitgekeken, kun je GTA IV spelen? ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

met die overclock van je van 10%? geloof er niks van, als je al 10 fps had in crysis had je nu 11 fps gehad.

Precies. Ik heb mijn processor vervangen voor een sneller model uit de serie, en ik haal precies 7 FPS meer in Crysis. De processor zelf is overigens 700 Mhz sneller dan zijn voorganger (even een leuk weetje: de eerste x86 microprocessor van Intel/AMD, toen nog trouwe partners van elkaar liep op 4,77 Mhz, ken je na gaan.)

Maar nu de vraag, waar we met zijn allen lang naar hebben uitgekeken, kun je GTA IV spelen? ^_^

weet zeker van niet, dat terwege had ik het zelf ook eens getest via de benchmark van gta IV, me proc precies 20% geoverclockt en had dan ook precies 20% meer fps ( 1.6 fps meer dus ^^ ).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...