Kyl-El Geplaatst: 8 januari 2009 Rapport Geplaatst: 8 januari 2009 Goeieavond lui. Ik heb een aantal dagen geleden een nieuwe geluidskaart besteld, en die wil ik nu natuurlijk in mijn computer bouwen. Maar hoe? Ik heb 2 (onduidelijke ) foto's gemaakt van mijn computer. Want er zit 1 leeg ding waar ik die geluidskaart, wat ik denk, in moet doen. En onder die lege zit nog een klepje die ik eraf kan halen, en daar zou ik hem dus ook in kunnen doen denk ik. foto1 foto2 Er zit ook al een geluidskaart in, maar dat is een of ander enorm ding waar alles op en aan zit. Hier een foto: Moet ik deze er nu ook uit halen of wat? Dus wat moet ik nu doen? Hartstikke bedankt alvast (en sorry voor dat ik helemaaal geen verstand heb van computers ) Groetjes. Kyl-el Reageren
Sprunk Geplaatst: 8 januari 2009 Rapport Geplaatst: 8 januari 2009 (bewerkt) Geluidskaarten hebben meestal een PCI interface. Dat is een witte sleuf op je moederbord. Stop daar de geluidskaart in en dan komt de achterplaat inderdaad door één van die spleetjes. Raadpleeg ook even het boekje wat bij de kaart zat. 9 vd 10 keer zit er een mooie installatiewijzer bij. Als de geluidskaart erin zit moet je wel even de drivers downloaden. Zoek daarvoor op de website van de fabrikant. Bewerkt: 8 januari 2009 door Sprunk Reageren
Kyl-El Geplaatst: 8 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 8 januari 2009 (bewerkt) Kan ik dat gewoon vanaf de buitenkant doen door zo'n gleufje heensteken of moet ik mijn pc daarvoor uit elkaar halen? Thx Edit: en ik hoef die andere geluidskaart er dan dus niet uit te halen? nogmaals Thx Bewerkt: 8 januari 2009 door Kyl-El Reageren
Sprunk Geplaatst: 8 januari 2009 Rapport Geplaatst: 8 januari 2009 (bewerkt) Ja, je zult je PC kast moeten openschroeven. Dan kom je een heleboel dingen tegen waar je beter niet aan kan zitten. Dat heet je moederbord. Zoek dan naar een witte gleuf. Die bevind(en) zich meestal onder de gleuf waar je videokaart in zit. Dan stop je in die gleuf je geluidskaart. Even aandrukken zodat hij stevig vast zit. Klaar is kees Bewerkt: 8 januari 2009 door Sprunk Reageren
Galiorix Geplaatst: 8 januari 2009 Rapport Geplaatst: 8 januari 2009 De computer zal wel open moeten als je de kaart erin wil steken. Dat geeft sowieso minder risico's als het er doorheen steken, dan kan er vanalles verbuigen of kapot gaan. Reageren
Kyl-El Geplaatst: 8 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 8 januari 2009 Edit: en ik hoef die andere geluidskaart er dan dus niet uit te halen?nogmaals Thx Reageren
Sprunk Geplaatst: 8 januari 2009 Rapport Geplaatst: 8 januari 2009 Die geluidskaart zit waarschijnlijk ingebakken op je moederbord. Deze hoef je er dus niet uit te halen. sterker nog, dat kan niet eens. Als er wel een echte kaart in zit, moet je die er wel uit halen. Dan steek je de nieuwe terug in diezelfde gleuf Reageren
Limbolander Geplaatst: 9 januari 2009 Rapport Geplaatst: 9 januari 2009 Die geluidskaart zit waarschijnlijk ingebakken op je moederbord. Deze hoef je er dus niet uit te halen. sterker nog, dat kan niet eens.Als er wel een echte kaart in zit, moet je die er wel uit halen. Dan steek je de nieuwe terug in diezelfde gleuf op de foto is dat idd duidelijk te zien, en om problemen te voorkomen raadt ik je aan de BIOS in te gaan en je onboard geluidskaart van je moederbord uit te zetten, zodat programma's ook standaard je geluidskaart gaan gebruiken, je zult ook niet meer de poorten voor je boxen/koptelefoon aan de voorkant van je kast kunnen gebruiken mocht je die hebben. Kleine tip: zet je geluidskaart zo ver mogelijk weg van je grafische kaart, dus in de laagste witte PCI slot, zodat je grafische kaart nog genoeg koeling krijgt. Reageren
Kyl-El Geplaatst: 9 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 9 januari 2009 Die geluidskaart zit waarschijnlijk ingebakken op je moederbord. Deze hoef je er dus niet uit te halen. sterker nog, dat kan niet eens.Als er wel een echte kaart in zit, moet je die er wel uit halen. Dan steek je de nieuwe terug in diezelfde gleuf op de foto is dat idd duidelijk te zien, en om problemen te voorkomen raadt ik je aan de BIOS in te gaan en je onboard geluidskaart van je moederbord uit te zetten, zodat programma's ook standaard je geluidskaart gaan gebruiken, je zult ook niet meer de poorten voor je boxen/koptelefoon aan de voorkant van je kast kunnen gebruiken mocht je die hebben. Kleine tip: zet je geluidskaart zo ver mogelijk weg van je grafische kaart, dus in de laagste witte PCI slot, zodat je grafische kaart nog genoeg koeling krijgt. Hoe ga ik mijn BIOS in? Ik heb er wel eens eerder wat over gelezen en geprobeerd, maar als ik mijn pc opstart dan staat BIOS er niet bij. Wel wat andere dingen, maar ik kijk straks thuis wel even want ik ben nu ergens ander. Thx Kyl-el Reageren
Limbolander Geplaatst: 9 januari 2009 Rapport Geplaatst: 9 januari 2009 Als je je pc opstart zie je wat tests als het ware, wat er allemaal in je pc zit etc, dan staat er meestal ook iets van press blabla to enter setup. Dit kunnen verschillende dingen zijn maar vaak is het Delete of F8. Reageren
bolie Geplaatst: 9 januari 2009 Rapport Geplaatst: 9 januari 2009 (bewerkt) Bij de meeste systemen om bios in te komen dan moet je in het begin op de Del toets drukken. ( Meestal is dat een scherm met de naam van je bios of je moederbord ) Staat er ook onder als je snel kan lezen. Bij sommigen is het ook F2 Maar kijk even in de handleiding van je moederbord, meestal staat het daar wel in. Maar pas op met het veranderen van instellingen. Sommige dingen kunnen je bios om zeep helpen. Maar wat wil je percies veranderen in je bios. Boot opties BV Vertel het maar even. GRZZ Update: Scrtz was mij voor Bewerkt: 9 januari 2009 door bolie Reageren
Limbolander Geplaatst: 9 januari 2009 Rapport Geplaatst: 9 januari 2009 (bewerkt) Dit zul je trouwens zelf een beetje moeten uitzoeken, aangezien elke BIOS weer een andere indeling heeft. Weet niet wat voor onboard sound je hebt, maar de huidige moederborden gebruikt zowat allemaal Realtek HD, dus zul je daar op kunnen zoeken, iets met Sound en HD is in elk geval het meest gebruikte, mocht je pc niet te verouderd zijn. Bewerkt: 9 januari 2009 door Scrtz Reageren
Kyl-El Geplaatst: 12 januari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 12 januari 2009 Het is ondertussen al gelukt. Had afgelopen zaterdag mijn kaartje binnen, en heb hem meteen geinstalleerd. Mijn ouwe geluidskaart heb ik trouwens gewoon gedeïnstalleerd via apparaatbeheer, want ik kon het niet vinden in mijn BIOS. Nouja, het werkt allemaal perfect dus. Hartstikke bedankt iedereen Grtz! Reageren
Limbolander Geplaatst: 13 januari 2009 Rapport Geplaatst: 13 januari 2009 gelukkig, welke geluidskaart heb je trouwens gekocht? Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.