Jump to content

[IV] Ontleding handling.dat


Recommended Posts

Geplaatst:

Ontleding GTA IV's handling.dat

Welkom bij deze ontleding van GTA IV's handling.dat! Ik heb de ontleding niet zelfgemaakt, maar ik heb de tutorial op gta-expert.com met toestemming van Fabio206 vanuit het Italiaans naar het Nederlands vertaald en enkele kleine aanpassingen gemaakt, zodat jullie van een Nederlandstalige ontleding kunnen genieten. Natuurlijk staat de betekenis van alle letters ook weer gewoon bovenin het bestand, maar voor de mensen die daar niet uitkomen is dit topic misschien een welkome vorm van hulp.

Stap 1 - Maak GTA IV moddable!

Wanneer je nog helemaal niks aan GTA IV gemod hebt, moet je eerst een bepaalde patch downloaden en uitvoeren. De PC versie van GTA IV bevat namelijk een beveiliging tegen het veranderen van bestanden. Het uitvoeren van deze patch is heel eenvoudig en ga ik hier niet gedetailleerd uitleggen. Daar kun je ongetwijfeld andere tutorials voor vinden. (klik)

Stap 2 - Maak een backup!

Vergeet vooral niet om een backup te maken van handling.dat voor je gaat modden!

Stap 3 - Open handling.dat

Navigeer naar C:/Program Files/Rockstar Games/Grand Theft Auto IV/common/data/ en open 'handling.dat' met kladblok of een andere tekstverwerker. Er zijn overigens genoeg downloadable Tools om de getalletjes te veranderen, maar Kladblok werkt wat mij betreft net zo goed.

Stap 4 - Ontleding

Letter Naam Uitleg
Algemeen
A vehicle identifier Codenaam van het voertuig. Kan maximaal 14 karakters bevatten.
B fMass Massa (gewicht) van het voertuig in kilogrammen.
C fDragMult Dragg Multiplier bepaalt de weerstand van het voertuig en daarmee de acceleratie. Bij een lage weerstand zul je sneller accelereren dan bij een hogere weerstand.
D nPercentSubmerged Hoogtepercentage van het voertuig dat onderwater zal blijven wanneer het voertuig in het water terecht komt. Waarde mag liggen tussen 10 en 120.
E CentreOfMass.x Het zwaartepunt van het voertuig in de X-richting. In dit geval is dat de breedte van het voertuig. Waarde tussen -10 (links) en 10 (rechts).
F CentreOfMass.Y Het zwaartepunt van het voertuig in de Y-richting. In dit geval is dat de lengte van het voertuig. Waarde tussen -10 (achteraan) en 10 (vooraan).
G CentreOfMass.z Het zwaartepunt van het voertuig in de Z-richting. In dit geval is dat de hoogte van het voertuig. Waarde tussen -10 (onderaan) en 10 (bovenaan).
Transmissie
Tt m_nDriveBias De tractie (het voorttrekken) van het voertuig. 0.0 betekent achterwielaandrijving, 1.0 betekent voorwielaandrijving. (Theoretisch gezien is 0.5 vierwielaandrijving.)
Tg m_nDriveGears Aantal versnellingen.
Tf m_fDriveForce Kracht van de motor.
Ti m_fDriveInertia Inertie of traagheid. Bepaalt hoe lang een voertuig erover doet om tot stilstand te komen als je de gasknop loslaat (of juist om op topsnelheid te komen). In feite de rolwrijving.
Tv m_fV Topsnelheid (in km/h)
Tb m_fBrakeForce Remkracht. Bij een hoger getal zul je eerder stilstaan wanneer je de rem gebruikt.
Tbb m_fBrakeBias Bepaalt de verdeling van de remdruk op achter- en voorbanden. 0.0 betekent dat alle remkracht naar de achterwielen gaat. 1.0 betekent juist dat alle remkracht naar de voorwielen gaat.
Ts m_fSteeringLock Dit schijnt de maximale draaihoek te bepalen in graden.
Aandrijving
Wc+ m_fTractionCurveMax Maximale veerkracht en herstelsnelheid in bochten.
Wc- m_fTractionCurveMin Minimale veerkracht en herstelsnelheid in bochten.
Wc- m_fTractionCurveLateral Laterale veerkracht en herstelsnelheid in bochten. Hoe ver het voertuig maximaal naar links of naar rechts uitwijkt (in graden).
Wc³ m_fTractionCurveLongitudinal Longitudinale (dus in de lengte) veerkracht en herstelsnelheid in bochten (in graden).
Ws+ m_fTractionSpringDeltaMax Maximale uitrekkracht van de vering van het voertuig. (?)
Wh m_fTractionBias Tractiebalans: de relatie tussen de grip aan de voorkant en die de achterkant. Een hoger getal verschuift de balans naar voren.
Wielophanging
Sf m_fSuspensionForce Kracht van de wielophanging volgens de formule 1/(kracht * aantal wielen). Bij een hoger getal hoort een hardere vering.
Scd m_fSuspensionCompDamp Kracht en intensiteit van de vibraties van de wielophangingen.
Srd m_fSuspensionReboundDamp Kracht en intensiteit van de vibraties van de wielophangingen bij hoge snelheid. Een hoger getal betekent een betere wegligging bij hoge snelheden.
Su m_fSuspensionUpperLimit Maximale hoogte van de carosserie van het voertuig aan de hand van de wielophanging.
Sl m_fSuspensionLowerLimit Minimale hoogte van de carosserie van het voertuig aan de hand van de wielophanging.
Sr m_fSuspensionRaise Hoogte van de wielophangingen.
Sb m_fSuspensionBias Relatie tussen de kracht op de voorwielophanging en de achterwielophanging.
Schade
Dc m_fCollisionDamageMult Hoeveelheid schade bij botsingen. Een lager getal betekent dat de auto minder snel kapot gaat.
Dw m_fWeaponDamageMult Hoeveelheied schade bij vuurwapens. Een lager getal betekent dat de auto minder snel kapot gaat wanneer er op geschoten wordt.
Dd m_fDeformationDamageMult Hoe snel een voertuig van vorm verandert als gevolg van botsingen. Bij een 0.0 krijg je hooguit wat krasjes.
De m_fEngineDamageMult Hoeveelheid schade aan de motor.
Overigen
Ms m_fSeatOffsetDist Afstand tussen deur en zitting (in meters).
Mv m_nMonetaryValue Waarde van het voertuig in geldeenheden.
Mmf mFlags Model flags
Mnf hFlags Handling flags
Ma m_nAnimGroup De animatiegroep waartoe het voertuig behoort. Dus de animatie die gebruikt wordt voor het instappen/uitstappen/stelen/besturen etc. Helemaal onderaan handling.dat, bij de ^-symbooltjes, kun je een lijst vinden van de animatiegroepen.

Stap 5 - Bestand opslaan

Moet ik dat serieus uitleggen?

Backup

Voor alle mensen die toch iets niet helemaal goed hebben gemod en geen backup hebben gemaakt, heb ik hier een backup van het originele handling.dat bestand geupload:

handling.zip

Ik hoop dat jullie deze ontleding een beetje duidelijk vinden!

  • 1 year later...
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Ik gebruik IV needle om de handling te veranderen je kan er ook andere dingen mee veranderen typ het in op google zou k zeggen laterrr

  • 7 maanden later...
Geplaatst:

echt ik snap er niks van:S

van die magic patch:S:S:S:S als ik hem download staat er geen MagicIV.exe ? iemand raad mee?

Geplaatst:

Dat hele magic gebeuren hoeft niet, dat is al verouderd. Je moet nu een asi script van Alexander Blade gebruiken om de handling.dat te decrypten en encrypten.

  • 1 year later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...