Jump to content

Geheugensnelheid bizar laag


Sprunk

Recommended Posts

Volgens PC Wizzard 2008 draait mijn geheugen op 266 Mhz (DDR2 533). En toen schrok ik.

Is dit niet ongelooflijk sloom dan? En zou dit de oorzaak kunnen zijn dat mijn PC eigenlijk niet sneller is geworden nadat ik mijn processor heb vervangen. Een normale PC heeft DDR2 800 en een game PC wel DDR2 1000 of meer tegenwoordig. Ik vind mijn PC uberhaupt niet zo snel als je naar de specs kijkt. (Athlon X2 2.6 Ghz, 8800GTS)

Dus met andere woorden: Word mijn PC sneller als ik er sneller geheugen in gooi?

Mijn moederbord kan DDR2 400 / DDR2 533 / DDR2 667, 4 banken met Dual Channel ondersteuning voor maximaal 4 GB systeemgeheugen aan. Maar DDR2 667 is nou ook niet dat je zegt lekker snel. Maar toch is 667 Mhz beter dan 266 Mhz. Want hij draai dus automatisch de snelheid van mijn andere DDR2 667 bank terug.

Bovendien zijn het 2 verschillende banken, een van acer, en een van Dane-elec. Maar ik ben dus van plan om GEIL 2 GB DDR2 667 te kopen. Doe ik daar goed aan? Of kan ik er ook gewoon DDR2 800 in gooien, of kan mijn moederbord echt niet sneller aan? (Foxconn MCP61SM-AM)

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

als er duidelijk staat op de gegevens van je moederbord dat 667mhz het maximale is, is dat ook het maximale. ( alhoewel het best kan dat je met een BIOS flash wel 800mhz aankan ), schroef je pc eens open en kijk wat er op de stickers staan van je geheugenbalkjes en de snelheden ervan, kan zijn dat ze slomer draaien dan ze horen te draaien en dat kan je dan eventueel handmatig aanpassen via de BIOS. Verder doe je er zeker goed aan aangezien ddr2 667/800mhz toch niet veel meer kost. Zou ook gewoon meteen voor 4 gb gaan, 2x2 gb das 60 euro.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, dat weet ik, en staat ook in mijn hoofdpost. Maar DDR 533 draait hememaal niet op 266 Mhz, dus vind ik het heel erg vreemd. In mijn BIOS kan ik trouwens niets vinden wat met mijn geheugen te maken heeft.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, maar die geeft niet de huidige geheugen snelheid weer.

Waarschijnlijk heb ik gewoon een verkeerde module besteld jaartje terug. Ik ga op alternate 4GB Kingston HyperX geheugen kopen, DDR2 800. Dan weet ik zeker dat ik snel geheugen heb als ik mijn moederbord flash.

Link to comment
Delen op andere websites

Het kan zijn dat je geheugen (automatisch) staat ingesteld op dual-channel stand. Dan wordt het werk netjes verdeeld over de reepjes, zodat ze minder heet worden enzo. Dan kun je dus die 266*2 doen, =532Mhz als resulterende snelheid.

Staat er misschien in je BIOS/opstart scherm dat ze op dual-channel of single-channel staan? De meeste recente moederborden stellen vanzelf dual-channel in, als het mogelijk is.

Bewerkt: door timmyhawky
Link to comment
Delen op andere websites

Het kan zijn dat je geheugen (automatisch) staat ingesteld op dual-channel stand. Dan wordt het werk netjes verdeeld over de reepjes, zodat ze minder heet worden enzo. Dan kun je dus die 266*2 doen, =532Mhz als resulterende snelheid.

Staat er misschien in je BIOS/opstart scherm dat ze op dual-channel of single-channel staan? De meeste recente moederborden stellen vanzelf dual-channel in, als het mogelijk is.

dat 266*2 klopt geen hol van, ik heb ook 800mhz geheugen betekent ook niet dat ik 1600 heb he, dus je theorie klopt helaas niet, en tevens zet je BIOS het sowieso dual channel als je gewoon in slot A1 en B1 een balkje hebt zitten en je moederbord dualchannel ondersteund.

Link to comment
Delen op andere websites

In mijn BIOS kan ik niks vinden over geheugen snelheid. :N

En wat bedoel je met A1 en B1. Ik heb de banken zitten in onderstaande gleuven (heb een ander mobo maar het geheugen zit in deze sloten):

Dit is toch goed of niet?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...