Jump to content

Geheugensnelheid bizar laag

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)
nee zo draai je in single channel ( wat je bios ook aangeeft bij het opstarten van je pc )

als je dual channel wilt draaien moet je een balk in de eerste en een balkje in de derde bank.

oeps, foutje bedankt! ^_^

*klikt start - uitschakelen om zijn PC in dual channel te zetten*

EDIT: klaar.

Maar ik heb echt 3x mijn BIOS doorgezocht, maar kan niks vinden over geheugen (snelheid) en Dual Channel. Kun je dit ook met een programma uitlezen?

Overigens heeft mijn moederbord A0 A1 A2 en A3, en niet A1 A2, B1 en B2. Maar de banken heb ik nu dus in A0 en A2 zitten. (voorheen A0 en A1)

waarom hebben ze het geheugen ook van die ingewikkelde getallen gegeven. Ik weet vrij veel van computers af, maar geheugens zal ik nooit gaan begrijpen.

Bewerkt: door Sprunk
Geplaatst:

Ik krijg bij het eerste bootscreen meteen te zien dat mijn DDR400 geheugen in dual channel draait en het 128 bit geheugen is...

Waar in pc wizard kan ik ergens zien op welke snelheid mijn geheugen draait (dus niet het maximum)?

In het menu hardware klik je op het computertje met een groene pijl. Dan klik je op Fysiek geheugen. ^_^

@ Galiorix:

Mijn BIOS is precies zo, en nergens kan ik ook maar iets vinden wat lijkt op RAM, memory, DDR e.d.:

bios02.jpg

En mijn eerste bootscreen is wit met grote groene koeienletters die het woord Acer vormen.

Geplaatst:
Waar in pc wizard kan ik ergens zien op welke snelheid mijn geheugen draait (dus niet het maximum)?

In het menu hardware klik je op het computertje met een groene pijl. Dan klik je op Fysiek geheugen. ^_^

@ Galiorix:

Mijn BIOS is precies zo, en nergens kan ik ook maar iets vinden wat lijkt op RAM, memory, DDR e.d.:

[afbeelding]

En mijn eerste bootscreen is wit met grote groene koeienletters die het woord Acer vormen.

moet je ff goed zoeken aangezien elke BIOS weer anders is, en dat plaatje van Acer wat je ziet tijdens het opstarten kun je ook gewoon uitzetten, check in je moederbord handleiding hoe, want het is veel handiger in sommige gevallen dat je ook echt je BIOS uitlezingen ziet tijdens het opstarten

@ dizzee: everest leest alleen de standaard waardes ( SPD )op van je geheugenbalkjes, download CPU-Z, dan zie je in het tabblad "memory" waar je geheugen op draait, en in het tabblad SPD zie je wat voor geheugen je erin hebt zitten en de fabriekssnelheid ervan.

Volgens CPU-Z draait mijn geheugen nog steeds in single channel, en nog steeds op 261 Mhz.

Is er een progje waarmee je gewoon in Windows je geheugensnelheid aan kan passen. DDR2 533 betekend 533Mhz en niet 261, dus ik moet het via een programma toch goed kunnen zeten. Want ik heb zojuist nog eens goed mijn BIOS doorzocht, maar het is echt niet te vinden. :N

EDIT: DDR2 533 betekend dus wel 261, dus klopt alternate.nl dus niet met de werkelijkheid.

anyway, ik wil alsnog graag dual channel. :puh:

Geplaatst:
Volgens CPU-Z draait mijn geheugen nog steeds in single channel, en nog steeds op 261 Mhz.

[afbeelding]

Is er een progje waarmee je gewoon in Windows je geheugensnelheid aan kan passen. DDR2 533 betekend 533Mhz en niet 261, dus ik moet het via een programma toch goed kunnen zeten. Want ik heb zojuist nog eens goed mijn BIOS doorzocht, maar het is echt niet te vinden. :N

EDIT: DDR2 533 betekend dus wel 261, dus klopt alternate.nl dus niet met de werkelijkheid.

anyway, ik wil alsnog graag dual channel. :puh:

Welk moederbord heb je, het kan ook zijn dat je moederbord geen dual-channel ondersteunt.

Geplaatst:

je moederbord moet gewoon automatisch op dualchannel overschakelen als je in de eerste en derde bank een balkje zet, dus het is bijna overduidelijk dat je moederbord geen dualchannel ondersteund, Dualchannel is ook maar een prestatiewinst van 10% ofzo, dus verwacht geen wereldwonder.

Geplaatst:

Mijn mobo kan weldegelijk Dual Channel aan, zoals ik in de hoofdpost heb gezet. Maar nogmaals, mijn moederbord kan DDR2 400 / DDR2 533 / DDR2 667, 4 banken met Dual Channel ondersteuning voor maximaal 4 GB systeemgeheugen aan.

Ik zal gewoon nog even wat experimenteren. ^_^ of misschien koop ik wel een nieuw moederbord met DDR2 800+ en SLI, alvast voor de toekomst. ^_^

Hallo :o

Ik heb hier ook probleempje: Mijn geheugen werkt maar op 166MHz terwijl die op 200MHz zou moeten werken. Naja, nu ik mijn hele zooitje heb zitten overclocken is mijn geheugen naar 172MHz gestegen, maar ik zou toch graag iets van 215MHz ofzo willen hebben. Mijn FSB werkt namelijk op 200MHz, hetzelfde als mijn geheugen aankan. Ik gebruik DDR-400 geheugen (PC3200) en alles bij elkaar is het 2GB. (4 keer 512). Alle geheugenstrips zijn identiek qua specificaties. Naja, de nieuwe hebben betere timings.

En in de BIOS is net zoveel als niets in te stellen.

Ik heb trouwens ook deze bios:

bios02.jpg

en ook een Acer computer. Om precies te zijn een Veriton 7700G met een 3.2GHz Pentium 4 540 processor die redelijk is over te clocken en een stom moederbord met geen overclockfunties met een chipset die bij de standaard voltage automatisch zichzeld reset bij een overclock van 10%.

Bewerkt: door ikt
Geplaatst:
Maar DDR 533 draait hememaal niet op 266 Mhz,

DDR2 533 draait wél op 266 Mhz. De belangrijkste eigenschap van DDR2 is dat ie 2 instructies uitvoert per kloktik. Dus 266 x 2 = 533. Maar je hebt dus een of meerdere geheugenmodules van DDR2-533 erin zitten.

Geplaatst:
Maar DDR 533 draait hememaal niet op 266 Mhz,

DDR2 533 draait wél op 266 Mhz. De belangrijkste eigenschap van DDR2 is dat ie 2 instructies uitvoert per kloktik. Dus 266 x 2 = 533. Maar je hebt dus een of meerdere geheugenmodules van DDR2-533 erin zitten.

Klopt, kwam ik later ook achter :bonk:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...