Jump to content

HTML Code Contact Formulier?


NickyHendriks

Recommended Posts

HTML is een computertaal, of het een opmaaktaal is moet je jezelf maar afvragen. Ook Wikipedia zegt dat het 'daarnaast' een opmaaktaal is, wat suggereert dat het een verzameling van talen is.
Wikipedia zegt: "...(meer specifiek, een opmaaktaal) ...". Er word hier duidelijk gezegd specifiek wat wil zeggen dat het een opmaaktaal is en niet daarnaast een opmaaktaal.
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 37
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NickyHendriks

    15

  • marcootje

    5

  • Thundercover

    4

  • Woetsha

    3

Volgens mij is het wel duidelijk dat je met HTML echt enkel de opmaak kan regelen en pas met Javascript, PHP, etc. pas echt interactieve sites kunnen worden gemaakt. Met enkel HTML lukt een contactformulier niet, je hebt altijd nog een andere taal nodig als PHP. Je mag HTML best geen opmaaktaal vinden, maar dat is het wel. Als je meer talen kent dan zul je het waarschijnlijk wat beter zien, maar discussie hierover is eigenlijk niet nodig. Juist dankzij HTML kan je bijvoorbeeld PHP ook echt vorm geven.

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij is het wel duidelijk dat je met HTML echt enkel de opmaak kan regelen en pas met Javascript, PHP, etc. pas echt interactieve sites kunnen worden gemaakt. Met enkel HTML lukt een contactformulier niet, je hebt altijd nog een andere taal nodig als PHP. Je mag HTML best geen opmaaktaal vinden, maar dat is het wel. Als je meer talen kent dan zul je het waarschijnlijk wat beter zien, maar discussie hierover is eigenlijk niet nodig. Juist dankzij HTML kan je bijvoorbeeld PHP ook echt vorm geven.

Misscihen is dat het wel :puh: Maar ik heb het dan niet zo nodig omdat ik een keer een formuliertje probeerde in me site te verwerken maar het niet werkte helaas :( Ik wilde namelijk met iemand uit me klas een site maken maar dan leek het me handig dat de mensen niet eerst zelf Hotmail ofzo moeten openen. Dus dat is het probleem. Ik zal het wel blijven proberen :Y`

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan altijd gewoon een 'mailto:' link maken:

<a href="mailto:blaat@blaters.com">E-mail naar blaat@blaters.com</a>

Je kunt eventueel nog extra e-mailadressen dan wel parameters toevoegen. E-mailadressen worden gescheiden door komma's, na het(/de) e-mailadres(sen) zet je een vraagteken om de parameters toe te voegen, deze worden gescheiden door een &-teken. Je kunt de volgende vier parameters gebruiken:

Subject Het onderwerp van de e-mail
CC E-mailadressen waar een kopie van de e-mail naar wordt verzonden
BCC Zelfde als CC, echter zullen de overige ontvangers nu niet worden weergegeven
Body Standaard tekst in e-mail
Maak een nieuwe regel met %0A
Maak een nieuwe regel met een witregel ertussen met %0A%0A

Een simpele link met al deze parameters zal er als volgt uit zien:

<a href="mailto:blaat@blaters.com, blaat2@blaters.com?subject=Blaat&CC=blaat3@blaters.com?BCC=blaat4@blaters.com?body=Blaat%0A%0AExtra blaat">E-mail naar blaat@blaters.com</a>

Niet exact wat je wilde, maar toch iets waarbij ze niet zélf hun e-mailprogramma hoeven te openen.

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan altijd gewoon een 'mailto:' link maken:

<a href="mailto:blaat@blaters.com">E-mail naar blaat@blaters.com</a>

Je kunt eventueel nog extra e-mailadressen dan wel parameters toevoegen. E-mailadressen worden gescheiden door komma's, na het(/de) e-mailadres(sen) zet je een vraagteken om de parameters toe te voegen, deze worden gescheiden door een &-teken. Je kunt de volgende vier parameters gebruiken:

Subject Het onderwerp van de e-mail
CC E-mailadressen waar een kopie van de e-mail naar wordt verzonden
BCC Zelfde als CC, echter zullen de overige ontvangers nu niet worden weergegeven
Body Standaard tekst in e-mail
Maak een nieuwe regel met %0A
Maak een nieuwe regel met een witregel ertussen met %0A%0A

Een simpele link met al deze parameters zal er als volgt uit zien:

<a href="mailto:blaat@blaters.com, blaat2@blaters.com?subject=Blaat&CC=blaat3@blaters.com?BCC=blaat4@blaters.com?body=Blaat%0A%0AExtra blaat">E-mail naar blaat@blaters.com</a>

Niet exact wat je wilde, maar toch iets waarbij ze niet zélf hun e-mailprogramma hoeven te openen.

Dit is ook wel fijn :Y Een contact formuliertje hoeft niet persé hoor :N Maar als ik nou wil dat er bij de CC niks komt moet ik die dan gewoon leeglaten?

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan net zo goed die hele parameter weghalen, als je 'm toch niet gebruikt..

Nou ik gebruik de BCC. Want er is dan een mailtje die naar mij en mijn vriend (iemand uit me klas die meewerkt aan site) word gestuurd. En als ik parameter verwijder dan is gewoon dat sukje van CC weg? Meer niet?

Link to comment
Delen op andere websites

merk wel op dat een contact-formulier via mailto: niet echt professioneel eruit ziet, laat staan dat het niet echt gebruikersvriendelijk is.

Ik weet niet voor wat het is, maar ik merk het wel ff op

mvg

Marco

Link to comment
Delen op andere websites

Bij bovenstaande functie wordt automatisch je standaard e-mailprogramma geopend. Voor Hotmail heb je er dus geen ene moer aan, tenzij je Live Mail op je pc hebt staan. Daar kon je volgens mij wel Hotmail in bekijken.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij bovenstaande functie wordt automatisch je standaard e-mailprogramma geopend. Voor Hotmail heb je er dus geen ene moer aan, tenzij je Live Mail op je pc hebt staan. Daar kon je volgens mij wel Hotmail in bekijken.

Dan zal ik er wel bij zetten dat ze op moeten letten dat Outlook waarschijnlijk opent ;)

Link to comment
Delen op andere websites

HTML is dan wel 100% opmaaktaal, je kunt er wél een contactformulier in maken. Een formulier. Niks meer en niks minder.

Omdat altijd het standaard-mailprogramma (meestal Outlook) wordt geopend bij een mailto: link, vind ik persoonlijk (en vele mensen met mij) het vreselijk wanneer iemand een mailto: link gebruikt. Ik raad het dan ook helemaal af.

Wat ik zou doen is gewoon een formuliertje maken in HTML. Let erop dat omdat HTML een opmaaktaal is, je helemaal niks met de verzonden data kunt doen. Je kunt gebruikers iets in laten tikken en op een knop laten drukken, maar de data verwerken zal op een andere manier moeten. Zelf raad ik PHP aan. Denk aan een dergelijk formuliertje:

<form name="contact" action="contact.php" method="post">
Uw naam: <input type="text" name="naam">
Onderwerp: <input type="text" name="onderwerp">
Bericht:<br><textarea name="bericht" cols="100" rows="10"></textarea>
</form>

Vervolgens maak je een contact.php bestand dat $_POST['naam'], $_POST['onderwerp'] en $_POST['bericht'] gebruikt om een e-mail te genereren. De makkelijkste manier is de mail() functie, maar deze is niet altijd beschikbaar. Voor details over de huidige configuratie moet je in je php.ini kijken.

Overigens geef ik er zelf de voorkeur aan om de berichten niet als e-mail te versturen, maar bijvoorbeeld gewoon op te slaan in een database (bijvoorbeeld MySQL). Dat kan een hoop spam voorkomen en dan zit je mailbox niet gelijk helemaal vol.

Maar uiteindelijk zul je toch moeten bepalen wat jou zelf het makkelijkst en fijnst vindt.

Bewerkt: door K.O.
Link to comment
Delen op andere websites

HTML is dan wel 100% opmaaktaal, je kunt er wél een contactformulier in maken. Een formulier. Niks meer en niks minder.

Omdat altijd het standaard-mailprogramma (meestal Outlook) wordt geopend bij een mailto: link, vind ik persoonlijk (en vele mensen met mij) het vreselijk wanneer iemand een mailto: link gebruikt. Ik raad het dan ook helemaal af.

Wat ik zou doen is gewoon een formuliertje maken in HTML. Let erop dat omdat HTML een opmaaktaal is, je helemaal niks met de verzonden data kunt doen. Je kunt gebruikers iets in laten tikken en op een knop laten drukken, maar de data verwerken zal op een andere manier moeten. Zelf raad ik PHP aan. Denk aan een dergelijk formuliertje:

<form name="contact" action="contact.php" method="post">
Uw naam: <input type="text" name="naam">
Onderwerp: <input type="text" name="onderwerp">
Bericht:<br><textarea name="bericht" cols="100" rows="10"></textarea>
</form>

Vervolgens maak je een contact.php bestand dat $_POST['naam'], $_POST['onderwerp'] en $_POST['bericht'] gebruikt om een e-mail te genereren. De makkelijkste manier is de mail() functie, maar deze is niet altijd beschikbaar. Voor details over de huidige configuratie moet je in je php.ini kijken.

Overigens geef ik er zelf de voorkeur aan om de berichten niet als e-mail te versturen, maar bijvoorbeeld gewoon op te slaan in een database (bijvoorbeeld MySQL). Dat kan een hoop spam voorkomen en dan zit je mailbox niet gelijk helemaal vol.

Maar uiteindelijk zul je toch moeten bepalen wat jou zelf het makkelijkst en fijnst vindt.

Ik zou best in PHP willen scrhijven zoals jij meld maar PHP kan ik dus helemaal niet. Het enige wat ik ervan weet is dat het zichzelf kan aanpassen en dat in IPB het taal-bestanden kunnen zijn :7

Link to comment
Delen op andere websites

...

Ik zou best in PHP willen scrhijven zoals jij meld maar PHP kan ik dus helemaal niet. Het enige wat ik ervan weet is dat het zichzelf kan aanpassen en dat in IPB het taal-bestanden kunnen zijn :7

dan zoek je een formulier op op het internet? als je "PHP contact formulier" (of form ipv formulier) zoekt op google, dan zijn de eerste 10 resultaten vast en zeker relevant in de zin van goede formulieren waaronder minstens 1 die aan jouw eisen voldoet. kopieren&plakken et voila. enige voorwaarde dat je host php moet ondersteunen

mvg

Marco

Bewerkt: door marcootje
Link to comment
Delen op andere websites

...

Ik zou best in PHP willen scrhijven zoals jij meld maar PHP kan ik dus helemaal niet. Het enige wat ik ervan weet is dat het zichzelf kan aanpassen en dat in IPB het taal-bestanden kunnen zijn :7

dan zoek je een formulier op op het internet? als je "PHP contact formulier" (of form ipv formulier) zoekt op google, dan zijn de eerste 10 resultaten vast en zeker relevant in de zin van goede formulieren waaronder minstens 1 die aan jouw eisen voldoet. kopieren&plakken et voila. enige voorwaarde dat je host php moet ondersteunen

mvg

Marco

Ik heb ook al meerdere geprobeerd maar ik zit met het probleem dat ik urls aan de linkerkant heb staan. En met het formulier erin werkt het niet echt goed :( Ik heb denk ik al een idee om dit op te lossen :Y Gewoon zegmaar op een compleet nieuwe pagina in het midden plaatsten en dan als je klaar bent doorlinken naar de hoofdpagina ofzo. Maar hoe kan ik dan zegmaar zorgen dat als er op de 'Verzend'-knop word gedrukt je doorgelinkt word naar een andere pagina?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...