In deze tutorial leer je te werken en texturen met de 3ds max 7.
Benodigde Tool:
-3Ds max 7 (trail)
Stap 1:
*Tip: als je op F9 drukt maakt de 3ds max 7 een screenshot voor je, een zogenaamde RENDER*
Je ziet hieronder een plaatje staan met een paar gekleurde vakjes, hier even een korte uitleg:
-Groen = Het soort object dat je wil gaan gebruiken, bijvoorbeeld een kubus
-Rood = De besturing, hoe je om het object draait
-Blauw = Hiermee kun je het object draaien/verschuiven/scalen/selecteren
1= Een soort van inzoomen, maar het beeld vervormt
2= Je kan het beeld opzij schuiven
3= Je kan om het object draaien
4= Zelfde functie als ALT + W, er wordt een beeldje vergroot naar het hele beeld en andersom
5= Inzoomen
6= Selecteren
7= Hiermee kan je een object schuiven, over de X/Y/Z as
8= Je kan een object draaien, over de X/Y/Z as
9= Met deze tool kun je scalen, de grootte veranderen, over de X/Y/Z as
We hebben maar een beeldschermpje nodig dus druk op het schermpje met daarin PERSPECTIVE en druk op ALT+W.
Druk nu op BOX om een kubus te gaan plaatsen. Je ziet nu onderaan verschillende dingen staan, een daarvan is SEGS. Dit wil zeggen hoeveel polygons er komen op dit object. Het ligt eraan hoeveel je er instelt, aanvankelijk van wat je wil maken.
Als er overal 5 staat krijg je dit:
En als er overal 1 staat krijg je dit:
Wij nemen de laatste. Nu gaan we er een beetje mee 'spelen', we gaan hem een beetje vervormen.
Selecteer het object en klik er met de rechtermuisknop op, je krijgt dit te zien:
(Als je deze kubus wilt kopieren, klik je op CLONE en er verschijnt een schermpje. Vink dan COPY aan zodat hij goed gekopiëerd wordt. Geef de nieuwe box een naam en druk op OK.)
Ga naar CONVERT TO-> CONVERT TO EDITEL POLY zodat we de polygons kunnen gaan verplaaten.
Rechts in beeld verschijnt nu een balk.
Je ziet er deze tekentjes staan:
Dit zijn tekentjes waarmee je kan bepalen hoe je gaat selecteren op het object.
1= Je kan nu per Polygon selecteren
2= Hiermee kan je per lijnstuk selecteren
3= Hiermee kun je per rand selecteren (wordt bijna niet gebruikt)
4= Hiermee selecteer je per Vlak
5= Hiermee selecteer je het hele object
Kies nummer 4 en selecteer het bovenste vlak van de kubus. Druk nu op de Scale Tool.
Je zult wellicht merken dan dat je verschillend kan scalen:
1= Je scaled alleen over de X-as
2= Je scaled alleen over de Y-as
3= Je scaled alleen over de Z-as
4= Je scaled over de X-as + Z-as
5= Je scaled over de X-as + Y-as
6= Je scaled over de Y-as + Z-as
Ik kies voor 4. Dit krijg ik als ik het vlak kleiner maak:
Selecteer nu weer per polygon.
(Als je polygons wil verdubbelen druk je op TESSALLATE)
Tutorial 3ds max 7 + texturen met de 3ds max 7
In deze tutorial leer je te werken en texturen met de 3ds max 7.
Benodigde Tool:
-3Ds max 7 (trail)
Stap 1:
*Tip: als je op F9 drukt maakt de 3ds max 7 een screenshot voor je, een zogenaamde RENDER*
Je ziet hieronder een plaatje staan met een paar gekleurde vakjes, hier even een korte uitleg:
-Groen = Het soort object dat je wil gaan gebruiken, bijvoorbeeld een kubus
-Rood = De besturing, hoe je om het object draait
-Blauw = Hiermee kun je het object draaien/verschuiven/scalen/selecteren
1= Een soort van inzoomen, maar het beeld vervormt
2= Je kan het beeld opzij schuiven
3= Je kan om het object draaien
4= Zelfde functie als ALT + W, er wordt een beeldje vergroot naar het hele beeld en andersom
5= Inzoomen
6= Selecteren
7= Hiermee kan je een object schuiven, over de X/Y/Z as
8= Je kan een object draaien, over de X/Y/Z as
9= Met deze tool kun je scalen, de grootte veranderen, over de X/Y/Z as
We hebben maar een beeldschermpje nodig dus druk op het schermpje met daarin PERSPECTIVE en druk op ALT+W.
Druk nu op BOX om een kubus te gaan plaatsen. Je ziet nu onderaan verschillende dingen staan, een daarvan is SEGS. Dit wil zeggen hoeveel polygons er komen op dit object. Het ligt eraan hoeveel je er instelt, aanvankelijk van wat je wil maken.
Als er overal 5 staat krijg je dit:
En als er overal 1 staat krijg je dit:
Wij nemen de laatste. Nu gaan we er een beetje mee 'spelen', we gaan hem een beetje vervormen.
Selecteer het object en klik er met de rechtermuisknop op, je krijgt dit te zien:
(Als je deze kubus wilt kopieren, klik je op CLONE en er verschijnt een schermpje. Vink dan COPY aan zodat hij goed gekopiëerd wordt. Geef de nieuwe box een naam en druk op OK.)
Ga naar CONVERT TO-> CONVERT TO EDITEL POLY zodat we de polygons kunnen gaan verplaaten.
Rechts in beeld verschijnt nu een balk.
Je ziet er deze tekentjes staan:
Dit zijn tekentjes waarmee je kan bepalen hoe je gaat selecteren op het object.
1= Je kan nu per Polygon selecteren
2= Hiermee kan je per lijnstuk selecteren
3= Hiermee kun je per rand selecteren (wordt bijna niet gebruikt)
4= Hiermee selecteer je per Vlak
5= Hiermee selecteer je het hele object
Kies nummer 4 en selecteer het bovenste vlak van de kubus. Druk nu op de Scale Tool.
Je zult wellicht merken dan dat je verschillend kan scalen:
1= Je scaled alleen over de X-as
2= Je scaled alleen over de Y-as
3= Je scaled alleen over de Z-as
4= Je scaled over de X-as + Z-as
5= Je scaled over de X-as + Y-as
6= Je scaled over de Y-as + Z-as
Ik kies voor 4. Dit krijg ik als ik het vlak kleiner maak:
Selecteer nu weer per polygon.
(Als je polygons wil verdubbelen druk je op TESSALLATE)