Jump to content

PC Samenstellen


RoL0

Recommended Posts

Hey,

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen, want met de huidige kan ik totaal niks meer (Pentium D, 128mb video..)

Nou heb ik het hardware forum een beetje doorgespit en wat geprobeerd met de PC builder van Alternate [en ga daarmee naar de webshop van Azerty xD]:

[uPDATED: 8/5 16:11]

2pc.jpg

pc174.jpg

Ik wil deze pc vooral gebruiken voor:

-Games

-Web-design (Photoshop, Dreamweaver en Flash tegelijk, alles natuurlijk CS4 :D )

-3D modelling (dus ook rendering)

(-en natuurlijk gewoon school en internet, maar das niet echt belangrijk hiervoor)

Aantal vraagjes:

  • Zijn er zwakke punten in het systeem, waardoor niet elk onderdeel maximaal (naja, goed) kan presteren?

  • Ik wil een 32-bits systeem gebruiken omdat veel programma's nog geen 64-bit ondersteunen. Is het met dit systeem mogelijk om er (later) gewoon Vista 64-bit op te zetten en zo de volle 4GB Ram te gebruiken?
  • Wat is sneller? 2X 2GB, of 3X1GB (triple channel), of raden jullie aan om 3X2 GB d'r in te drukken (ook tripple channel, maar ik kan dus maar 4GB gebruiken, heeft tripple channel dan wel zin?? ik denk nu dus aan een evt. 'upgrade' naar x64)--> Dr komt nu gewoon 64-bit op.
  • Ik heb gehoord dat de Sapphire HD4870 X2 nogal groot is. Zou deze wel in de Antec Nine Hundred Two passen? (iemand ervaring met een Nine Hundred Two, hoe veel ruimte er is?)
    -->gelezen dat het moet kunnen, de Scythe Mugen 2 zou ook passen.
  • Ik heb 2X 750GB, omdat ik in Raid[0] wil draaien, kan dit gewoon met deze configuratie? (even zeker weten)

  • 8/5: SYSTEEM BESTELD

Updates:

  • Antec Nine Hundred Two ipv Antec Nine Hundred, vanwege stoffilters (en fancontrollers en lak aan binnenkant)
  • CPU koeler toegevoegd, kan ik ook nog een beetje overclocken.
  • 1600 geheugen van OCZ, ipv 1066 van Kingston, scheelt +/- €10, en is weer handig voor overclocks.
  • 850 watt voeding is maar +/- €4 duurder dan 750 watt, beetje extra kan nooit kwaad toch!

Verder nog iets vergeten? (OS, beeldscherm, toetsenbord en muis heb ik)

Budget: ongeveer €1400,-

Andere tips opmerkingen, graag!

RoL0

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Veel informatie in je post, maar je vergeet het belangrijkste, je budget!

* Zijn er zwakke punten in het systeem, waardoor niet elk onderdeel maximaal (naja, goed) kan presteren?

nee.

* Ik wil een 32-bits systeem gebruiken omdat veel programma's nog geen 64-bit ondersteunen. Is het met dit systeem mogelijk om er (later) gewoon Vista 64-bit op te zetten en zo de volle 4GB Ram te gebruiken?

Ja dat kan maar dan moet je wel de gehel 32 bit versie verwijderen ( met een format ) en dan weer de nieuwe 64bit erop zetten, je kunt dus niet zo updaten van 32 bit naar 64 bit.

* Wat is sneller? 2X 2GB, of 3X1GB (triple channel), of raden jullie aan om 3X2 GB d'r in te drukken (ook tripple channel, maar ik kan dus maar 4GB gebruiken, heeft tripple channel dan wel zin?? ik denk nu dus aan een evt. 'upgrade' naar x64)

Ligt eraan wat je moederbord ondersteund, maar tripple channel is net ietsje sneller als dual channel, al zul je er niks van merken.

* Ik heb gehoord dat de Sapphire HD4870 X2 nogal groot is. Zou deze wel in de Antec Nine Hundred passen? (iemand ervaring met een Nine Hundred, hoe veel ruimte er is?)

Geen ervaring mee, passen dus, en anders kun je nogaltijd wat modden aan je case

* Ik heb 2X 500GB, omdat ik in Raid[0] wil draaien, kan dit gewoon met deze configuratie? (even zeker weten)

Als het goed is wel ja.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor het antwoord!

Veel informatie in je post, maar je vergeet het belangrijkste, je budget!

Het budget is wat ik nu ongeveer voor dit systeem zou moeten betalen, dus maximaal ongeveer €1.400,-

* Ik wil een 32-bits systeem gebruiken omdat veel programma's nog geen 64-bit ondersteunen. Is het met dit systeem mogelijk om er (later) gewoon Vista 64-bit op te zetten en zo de volle 4GB Ram te gebruiken?

Ja dat kan maar dan moet je wel de gehel 32 bit versie verwijderen ( met een format ) en dan weer de nieuwe 64bit erop zetten, je kunt dus niet zo updaten van 32 bit naar 64 bit.

Dit bedoel ik met 'gewoon 64-bit erop zetten' :D

Ligt eraan wat je moederbord ondersteund, maar tripple channel is net ietsje sneller als dual channel, al zul je er niks van merken.

Geen Dual Channel, wel Triple Channel, dus 2X2GB heeft helemaal niets (alleen 1GB meer geheugen).

Nogmaals bedankt!

RoL0

Link to comment
Delen op andere websites

2x2 gb is dus gewoon dual channel, dus kan dus niet, je zou voor 3x1gb kunnen gaan of 3x2gb, ligt eraan als je een beetje goedkoop DDR3 geheugen kan krijgen, zou ik gewoon voor 3x2gb gaan, 6gb dus, niet dat je het nodig zou hebben maar voor in de toekomst ben je dan wel wat beter uit dan met 3gb, aangezien iedereen al 4gb standaard heeft tegenwoordig :)

Bewerkt: door Scrtz
Link to comment
Delen op andere websites

2x2 gb is dus gewoon dual channel, dus kan dus niet, je zou voor 3x1gb kunnen gaan of 3x2gb, ligt eraan als je een beetje goedkoop DDR3 geheugen kan krijgen, zou ik gewoon voor 3x2gb gaan, 6gb dus, niet dat je het nodig zou hebben maar voor in de toekomst ben je dan wel wat beter uit dan met 3gb, aangezien iedereen al 4gb standaard heeft tegenwoordig :)

Maar met vista SP1 32 bit krijg je dus 4gb ram met de snelheid van tripple channel (weet nog niet goed hoe dat nou zit met dual/tripple channel enzo..)

RoL0

Bewerkt: door Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

-----

dual/tripple channel heeft niks met je os te maken, alleen dat een 32bit versie maximaal 3.25gb RAM ondersteund, en 64bit ondersteund veel meer RAM.

Ja weet ik.. (Ik bedoel dat SP1 net ietje meer dan 3.25 aankan)

Maar okee, 3X2GB, das maar €20,- meer, zal deze dan maar nemen. (Die werkt toch wel dan?)

RoL0

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

-----

dual/tripple channel heeft niks met je os te maken, alleen dat een 32bit versie maximaal 3.25gb RAM ondersteund, en 64bit ondersteund veel meer RAM.

Ja weet ik.. (Ik bedoel dat SP1 net ietje meer dan 3.25 aankan)

Maar okee, 3X2GB, das maar €20,- meer, zal deze dan maar nemen. (Die werkt toch wel dan?)

RoL0

ja dat werkt, maar nee Vista 32 bit kan maar maximaal 3.25gb ram aan, enigste wat in SP1 is toegevoegd, is dat het meer ram laat zien, dus het laat je zien dat je 4gb ram hebt, maar je kan nogsteeds maximaal 3.25 ram gebruiken ( dit is gewoon het maximum van 32 bit OS dat kan geen enkele update/patch veranderen ) omdat er veel klachten over waren van " waarom zie ik mijn volledige 4gb ram niet ".

Link to comment
Delen op andere websites

-----

dual/tripple channel heeft niks met je os te maken, alleen dat een 32bit versie maximaal 3.25gb RAM ondersteund, en 64bit ondersteund veel meer RAM.

Ja weet ik.. (Ik bedoel dat SP1 net ietje meer dan 3.25 aankan)

Maar okee, 3X2GB, das maar €20,- meer, zal deze dan maar nemen. (Die werkt toch wel dan?)

RoL0

ja dat werkt, maar nee Vista 32 bit kan maar maximaal 3.25gb ram aan, enigste wat in SP1 is toegevoegd, is dat het meer ram laat zien, dus het laat je zien dat je 4gb ram hebt, maar je kan nogsteeds maximaal 3.25 ram gebruiken ( dit is gewoon het maximum van 32 bit OS dat kan geen enkele update/patch veranderen ) omdat er veel klachten over waren van " waarom zie ik mijn volledige 4gb ram niet ".

Vond het ook al raar dat een simpele service pack de RAMgrootte zou kunnen veranderen, maar ik had gelezen dat Vista SP1 4gb zou weergeven en 3.75 aan zou kunnen.

Maar aangezien 64-bit steeds meer gebruikt wordt denk ik dat het niet heel lang meer duurt voordat ik overstap, en om nou moeilijk te doen over 30 euro...

RoL0

Link to comment
Delen op andere websites

-----

dual/tripple channel heeft niks met je os te maken, alleen dat een 32bit versie maximaal 3.25gb RAM ondersteund, en 64bit ondersteund veel meer RAM.

Ja weet ik.. (Ik bedoel dat SP1 net ietje meer dan 3.25 aankan)

Maar okee, 3X2GB, das maar €20,- meer, zal deze dan maar nemen. (Die werkt toch wel dan?)

RoL0

ja dat werkt, maar nee Vista 32 bit kan maar maximaal 3.25gb ram aan, enigste wat in SP1 is toegevoegd, is dat het meer ram laat zien, dus het laat je zien dat je 4gb ram hebt, maar je kan nogsteeds maximaal 3.25 ram gebruiken ( dit is gewoon het maximum van 32 bit OS dat kan geen enkele update/patch veranderen ) omdat er veel klachten over waren van " waarom zie ik mijn volledige 4gb ram niet ".

Vond het ook al raar dat een simpele service pack de RAMgrootte zou kunnen veranderen, maar ik had gelezen dat Vista SP1 4gb zou weergeven en 3.75 aan zou kunnen.

Maar aangezien 64-bit steeds meer gebruikt wordt denk ik dat het niet heel lang meer duurt voordat ik overstap, en om nou moeilijk te doen over 30 euro...

RoL0

Het is je eigen keuze of je 64bit neemt of 32bit :) ik raadt zelf vista af omdat die gewoon best zwaar al is standaard, maar er komt wel een actie aan dat als je in juli 2008 windows vista koopt, je dan gratis kan upgraden naar windows 7 ( de volledige versie dus ). Dan is het dus wel een aanrader om gewoon vista te kopen en die dan meteen te upgraden naar windows 7.

link: http://tweakers.net/nieuws/58421/gratis-up...nuari-2010.html

Bewerkt: door Scrtz
Link to comment
Delen op andere websites

Het is je eigen keuze of je 64bit neemt of 32bit :) ik raadt zelf vista af omdat die gewoon best zwaar al is standaard, maar er komt wel een actie aan dat als je in juli 2008 windows vista koopt, je dan gratis kan upgraden naar windows 7 ( de volledige versie dus ). Dan is het dus wel een aanrader om gewoon vista te kopen en die dan meteen te upgraden naar windows 7.

link: http://tweakers.net/nieuws/58421/gratis-up...nuari-2010.html

Handig! (Maar ik heb nog een Vista licentie en ik ga er niet gelijk nog een kopen :clown: )

RoL0

Bewerkt: door RoL0
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb denk ik wel een zwak punt gevonden in je configuratie: je voeding. Tuurlijk, met 600watt moet het wel lukken maar de i7 en 4870 X2 zijn niet wat je noemt energiezuinig. Je systeem zal heus wel draaien, maar veel meer energie verbruiken als dat je een krachtigere voeding neemt. En je systeem wordt er sowieso een stuk stabierer van, ik zou voor minstens 700 tot 800 watt gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb denk ik wel een zwak punt gevonden in je configuratie: je voeding. Tuurlijk, met 600watt moet het wel lukken maar de i7 en 4870 X2 zijn niet wat je noemt energiezuinig. Je systeem zal heus wel draaien, maar veel meer energie verbruiken als dat je een krachtigere voeding neemt. En je systeem wordt er sowieso een stuk stabierer van, ik zou voor minstens 700 tot 800 watt gaan.

600-700watt is toch echt al meer als voldoende hoor.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb denk ik wel een zwak punt gevonden in je configuratie: je voeding. Tuurlijk, met 600watt moet het wel lukken maar de i7 en 4870 X2 zijn niet wat je noemt energiezuinig. Je systeem zal heus wel draaien, maar veel meer energie verbruiken als dat je een krachtigere voeding neemt. En je systeem wordt er sowieso een stuk stabierer van, ik zou voor minstens 700 tot 800 watt gaan.

600-700watt is toch echt al meer als voldoende hoor.

Maar je systeem zal een stuk efficiënter lopen met een wat krachtigere voeding.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...