ddaemen Geplaatst: 20 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Beste mensen, Ik ben nu al een tijdje in bezit van een Gainward 9800gt. Dit heeft weinig tot niets met gta 4 te maken, maar ik weet dat hier hardware techneuten zitten: het probleem is als volgt: Mijn PC start heel stil (weinig fan geluid, hdd hoor je bijna niet) en op het moment dat hij over schakelt naar de GUI van windows begint mijn videokaart een irritant geluid te maken, een soort van hoog, krijsend, piepend geluid. Iemand hier ervaring mee? En ja, ik heb de PCI-E Power van mijn voeding ook op de kaart aangesloten. Alvast bedankt Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Sprunk Geplaatst: 20 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Zit je kaart goed stevig vast in het PCI-E slot, en werkt de fan naar behoren? Ik heb dit ook vroeger wel eens gehad met een processor. Deze maakte net zo'n rot geluid als de "stille ringtone", ik weet alleen niet meer hoe ik het toen heb verholpen Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
ddaemen Geplaatst: 20 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Zit je kaart goed stevig vast in het PCI-E slot, en werkt de fan naar behoren?Ik heb dit ook vroeger wel eens gehad met een processor. Deze maakte net zo'n rot geluid als de "stille ringtone", ik weet alleen niet meer hoe ik het toen heb verholpen ik heb net ff de nieuwste drivers geinstalleerd, en heel even schakelt hij over naar een reso van 640x480, en toen was piepend geluid weg. maar bij resos hoger als 640x480 is hij er weer :S Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Sprunk Geplaatst: 20 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Is je voeding wel sterk genoeg voor je videokaart? Welk merk + hoeveel Watt levert je voeding? Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
ddaemen Geplaatst: 20 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Is je voeding wel sterk genoeg voor je videokaart?Welk merk + hoeveel Watt levert je voeding? merk weet ik ff niet, voeding is 530 watt Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Sprunk Geplaatst: 20 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Dat moet in Principe genoeg zijn voor een 9800GT, maar hang ook van het merk af. Een merkloze voeding van 530Watt stelt niet bijzonder veel voor. Wat is de rest van je systeem, misschien heb je wel een gigantische bottleneck ofzo. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
TaartJJ~! Geplaatst: 20 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Is hij stofvrij? Als het probleem blijft aanhouden is het misschien een idee om er een nieuwe koeler op te zetten. Klinkt als een koeler probleem. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Sprunk Geplaatst: 20 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Koelers maken toch niet zulke hoge piepgeluiden, dan is er namelijk iets wat tegen een ventilator blad aan zit. Volgens mij is dit gewoon de chip van de kaart. Check de temperaturen van je kaart eens met PCwizzard2008. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
TaartJJ~! Geplaatst: 20 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Chips maken zoiezo geen piepgeluiden. Moet de koeler zijn. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
FerryN Geplaatst: 20 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 20 februari 2009 Koelers maken toch niet zulke hoge piepgeluiden, dan is er namelijk iets wat tegen een ventilator blad aan zit. Volgens mij is dit gewoon de chip van de kaart.Check de temperaturen van je kaart eens met PCwizzard2008. Als je lager kapot gedraaid is kan dit een zeer irritante metaal schurend geluid geven, vooral als ie hoge(re) rpm's gaat draaien. Ontopic, kijk je koeler eens na, of er niks tegenaan zit en of het echt van de koeler afkomt. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
wesley123 Geplaatst: 21 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 21 februari 2009 de koelfan van je kaart is kapot/beschadigd. je zou hem er af kunnen halen en dan van binnen ietsjes smeer erin doen, dan loopt hij weer soepel. Werkt dit niet, dan zou ik een nieuwe koeler aanschaffen Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
ddaemen Geplaatst: 21 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst: 21 februari 2009 (bewerkt) vreemd, als ik een vinger op de fan houd, dan stopt de fan met draaien, en 2 sec later stopt ook het piepen. dus het heeft met de fan te maken maar aan de fan ligt het niet :S btw: mijn PC is compleet stof vrij. Voeding merk is antec verdere specs: q6600 C2Q 2.4 ocz 4 gb 800mhz hp memory asus p5b mainboard gainward 9800 gt 1024 mb 1 tb samsung 32mb hdd video kaart is nu 37 graden, er zit ook verder niks tegen de koeler aan. en Chips kunnen zeker gaan piepen, als ze te weinig stroom krijgen. (of waren dat de weerstanden/condensators??) edit: Als ik de fancontrol op manual zet en dan de fan op 100% is piepen weg, elke percentage daaronder is weer piepen, maar een fan van 100% lijkt wel alsof een vliegtuig opstart. en nog een edit: ik heb zojuist nog ff de kaart eruit gehaald en er weer in en een andere PCI-E stekker gebruikt van de voeding, allebei werkt niet. Bewerkt: 21 februari 2009 door ddaemen Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
TaartJJ~! Geplaatst: 21 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 21 februari 2009 De fan is dus kapot. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
ddaemen Geplaatst: 21 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst: 21 februari 2009 (bewerkt) De fan is dus kapot. Vreemde conclusie hoor, zie hier een stukje uit mijn start post: ....Mijn PC start heel stil (weinig fan geluid, hdd hoor je bijna niet) en op het moment dat hij over schakelt naar de GUI van windows begint mijn videokaart een irritant geluid te maken, een soort van hoog, krijsend, piepend geluid. .... dus... mijn PC start op, komt in POST screen, geen piep geluid, ik zie wat info van mijn RAID controller, geen piep geluid, ik zie windows laden, geen piep geluid, ik zie dan zwart beeld, geen piep geluid, ik zie welkom, piep geluid. Misschien is dit wat duidelijker zo. En ja, mijn fan draait ook tijdens het booten. Bewerkt: 21 februari 2009 door ddaemen Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
TaartJJ~! Geplaatst: 21 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 21 februari 2009 Je zegt dat je het geluid niet hoort als je de fan 100% draait. Wanneer een PC boot, gaat de fan van de videokaart automatisch 100% draaien, totdat windows is gestart, dan gaat hij terug naar 30% of iets dergelijks. Jij zegt dat je dan pas het geluid krijgt, typisch? Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.