KillerZero86 Geplaatst: 22 februari 2009 Rapport Geplaatst: 22 februari 2009 (bewerkt) Ik was een beetje met batch aan het klooien, en wou toen wat letters onderstrepen. Ik heb de manier van html geprobeerd (tekst) maar deze werkt niet in batch, dan geeft hij de tekst weer inclusief vierkante haakjes. Ook heb ik het met van die pijltjes in plaats van die vierkante haakjes geprobeerd, maar dit gaf: het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden. Dus welke manier is wel de goede? Bewerkt: 22 februari 2009 door KillerZero86 Reageren
K.O. Geplaatst: 22 februari 2009 Rapport Geplaatst: 22 februari 2009 Je bent een beetje met Batch aan 't klooien, maar blijkbaar weet je niet echt wat het precies is. Anders zou je wel inzien dat het gebruik van BB-Codes of HTML vrij nutteloos is in een batch bestandje. Een *.bat batch file is in principe niks anders dan een lijstje van MS-DOS commando's die na elkaar worden uitgevoerd. Hetzelfde zou je kunnen bereiken in de opdrachtprompt van Windows. Batch is helemaal niet bedoeld voor grafische opmaak. Wel kun je met het 'color' commando de tekstkleur wijzigen, zoals in de opdrachtprompt kan via Eigenschappen -> Tabblad 'Kleuren'. Het onderstrepen van tekst is echter niet mogelijk. Hier heb je een lijstje van beschikbare commando's. (Ook via de ingebouwde MS-DOS tekstverwerker 'EDIT' kun je geen tekst onderstrepen. Deze tekstverwerker kun je aanroepen met het 'edit' commando.) Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 22 februari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 22 februari 2009 Ik weet best wat ik aan Batch heb; ik heb er al meerdere (kleine) programma's in geschreven. Maar omdat het in de Windows 98 DOS nog al eens gebeurde dat je kreeg: afbreken Negeren Doorgaan? Dacht ik dat het kon... Reageren
Donald F. Duck Geplaatst: 22 februari 2009 Rapport Geplaatst: 22 februari 2009 Dat is gewoon een onderstreepte letter die aangeeft dat er dat gebeurt als je op die knop drukt. Als je al erachterkomt hoe je het doet, is het ook bijna onmogelijk om hem alleen gestreept te laten omdat er dan standaard ook die knop ingesteld staat als 'drukken = uitvoeren'. Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 22 februari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 22 februari 2009 En laat dat nu eens precies zijn wat ik ermee wil. Reageren
Donald F. Duck Geplaatst: 22 februari 2009 Rapport Geplaatst: 22 februari 2009 Oh, ok, ik weet dat je in language files voor programma's het kan doen door een & voor de desbetreffende letter te zetten, maar ik weet niet hoe het in een .bat werkt, dat zou je eens moeten proberen. Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 23 februari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 23 februari 2009 (bewerkt) Batch gaat hele vreemde dingen doen als je & voor een letter zet... Dingen als het pause commando stomweg negeren, en ook aan het "if" commando zonder meer voorbij gaan.. Bewerkt: 23 februari 2009 door KillerZero86 Reageren
K.O. Geplaatst: 23 februari 2009 Rapport Geplaatst: 23 februari 2009 (bewerkt) Had meteen gezegd dat je dit bedoelde. Dat is net even iets anders dan simpelweg het onderstrepen van tekst voor opmaak. Ik weet dat het in Visual Basic en volgens mij ook in VB.NET gaat door een ampersand (&-teken) voor de letter te zetten. Als je gebruik maakt van HTML DOM kun je de accessKey eigenschap gebruiken. In (X)HTML kun je een accesskey attribuut toevoegen aan bijvoorbeeld een <a> tag. Ook in ASP.NET is dit eenvoudig op te lossen via de AccessKey eigenschap. Hoe je dit zou moeten kunnen regelen in Batch weet ik alleen niet. Ik zal even voor je zoeken of dit mogelijk is. Waar wil je dit eigenlijk verder voor gaan gebruiken in .bat programmaatjes? Edit: hmm blijkbaar is er niet echt een directe manier om dit voor mekaar te krijgen. Weet je zeker dat de programma's waarin dit voorkomt niet in een gewone programmeertaal geschreven zijn, zoals Visual Basic of C++? .bat is niet echt een taal, maar gewoon een lijst van commando's die door de windows shell (cmd.exe) één voor één worden uitgevoerd. Normaal gesproken worden er niet echt hele programma's in gemaakt. Dan kun je beter overstappen naar C++ ofzo. Bewerkt: 23 februari 2009 door K.O. Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 23 februari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 23 februari 2009 Ik ga nu Delphi op school leren. Misschien kan ik daar wat mee. Reageren
RHochstenbach Geplaatst: 23 februari 2009 Rapport Geplaatst: 23 februari 2009 .bat is geen programmeertaal. Het is een bestand waar DOS commando's in staat, zodat je niet elke regel zelf moet intypen. Die tekst die je onderstreept ziet, dat is de uitvoer van een programma, en niet van een script. Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 24 februari 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 24 februari 2009 Nou ja, ik gebruik bat erg veel inmiddels. Ik heb een programmaatje geschreven waarmee ik tijdens het opstarten precies kan aangeven welke programma's er wel of niet starten, ik heb er eentje geschreven waarmee je je pc razendsnel af kan sluiten omdat deze vrijwel alle draaiende processen meteen plat gooit... Het mag dan officieel geen programmeertaal, zijn je kan er wel verdraaid veel mee. Die tekst die je onderstreept ziet, dat is de uitvoer van een programma, en niet van een script. Wat bedoel je daar precies mee? Reageren
RHochstenbach Geplaatst: 24 februari 2009 Rapport Geplaatst: 24 februari 2009 Nou ja, ik gebruik bat erg veel inmiddels. Ik heb een programmaatje geschreven waarmee ik tijdens het opstarten precies kan aangeven welke programma's er wel of niet starten, ik heb er eentje geschreven waarmee je je pc razendsnel af kan sluiten omdat deze vrijwel alle draaiende processen meteen plat gooit...Het mag dan officieel geen programmeertaal, zijn je kan er wel verdraaid veel mee. Die tekst die je onderstreept ziet, dat is de uitvoer van een programma, en niet van een script. Wat bedoel je daar precies mee? In de tijd van DOS toen de muis niet gebruikt werd, kon je met sneltoetsen bepaalde onderdelen kiezen. Hierbij werd een letter van elk onderdeel onderstreept, zodat je weet op welke toets je moest drukken. Zo'n onderstreping is in het programma gezet met een programmeertaal. Bij een programmeertaal kan je het gebruikersinterface speciale opmaak geven. Met een bat bestand gaat dit dus niet. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.