Jump to content

Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)
AMSTERDAM - Een vliegtuig van Turkish Airlines, afkomstig uit Istanbul, is vanmorgen om half elf neergestort bij Schiphol. Dat bevestigde een woordvoerder van de luchthaven. Details zijn nog niet bekend. Het toestel stortte neer bij het naderen van de Polderbaan.

Ongeluk_144626c.jpg

</a>Een vliegtuig van Turkish Airlines is woensdag neergestort vlak voor de landing op de Polderbaan van Schiphol. Het vliegtuig kwam uit Istanbul (\'A. Lugtigheid\' via AD) Gewonden worden op brancards het bij Schiphol gecrashte vliegtuig uitgedragen. Volgens een ooggetuige staan er zeker twintig ambulances ter plekke en helpt ambulancepersoneel gewonden in een weiland in de buurt van waar het vliegtuig tot stilstand kwam. Sommige mensen zijn op eigen kracht het vliegtuig uitgekomen. Zo\'n vijftig man zouden het toestel inmiddels hebben verlaten.

Het vliegtuig, met 134 mensen aan boord, heeft niet in brand gestaan. Er zijn mogelijk nog gewonden in het toestel. Volgens CNN Turkije is er één dode en zijn er 20 gewonden.

Het toestel, een Boeing 737 met vluchtnummer THY 1951, is naast de baan geland, nabij de A9 tussen het Rotterpolderplein en Schiphol, en brak in drie stukken. De staart en een motor zijn afgebroken en in het midden van het vliegtuig is een breuk.

De A9 richting Amsterdam is afgezet bij de afslag Haarlem. Het verkeer ligt volledig stil. Hulpdiensten rijden af en aan. Er zijn ook enkele helikopters van hulpdiensten gesignaleerd.

Slecht bekend

Turkish Airlines staat slecht bekend in Europa. De maatschappij heeft veel meer ongelukken gehad dan andere luchtvaartmaatschappijen in Europa. De website airdisaster.com geeft luchtvaartmaatschappijen een ranking. Hoe hoger, hoe onveiliger. KLM heeft een 1,25, British Airway een 0,32, Turkish Airways een 7,3.

De vergelijkingen van de veiligheid zijn gebaseerd op het aantal dodelijke slachtoffers in relatie tot het aantal reizigerskilometers. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval.

Het vliegtuig dat is neergestort is een Boeing 737-800. Dat staat juist te boek als een van de veiligste vliegtuigen ooit. Op 76 miljoen vluchten werden slechts 47 ‘incidenten’ geturfd. Slechts drie vliegtuigtypes hadden minder kans op ‘incidenten’, aldus de website airdisasters.com.

IN-schiphol-crash-2_144630a.jpg

Meer nieuws volgt.

Bewerkt: door Jesperkaj
  • Reacties 168
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

14

• Dieko

14

• Scarface92

9

• Wienish

9

Geplaatst:

Ik ben eens met deze vliegtuig naar Turkije geweest.

En ik moet zeggen dat ik me onveilig voelde.

11.41 uur

Het Nederlands Centrum voor Terreurbestrijding (NCTB) is op de hoogte gebracht van het ongeluk en zegt dat er geen verband is met terreur.

11.32 uur

De Europese Commissie bevestigt dat Turkish Airlines gewoon mag vliegen in Europa. De maatschappij staat niet op een zwarte lijst.

11.27 uur

Tenminste één dode en twintig gewonden, meldt CNN Turk.

11.17 uur

De afgelopen vijftig jaar zijn er 13 ongelukken geweest met Turkish Airlines.

11.14 uur

Er zouden rond 50 personen níet gewond zijn geraakt.

11.12 uur

CNN meldt dat het toestel om ongeveer half negen was vertrokken uit Istanbul.

11.09 uur

Vliegtuigexperts noemen Turkish Airlines de meest onveilige maatschappij van Europa.

11.05 uur

Eerste foto's komen binnen.

Gecrashed toestel

10.55 uur

Eerste twitter-ooggetuige meldt zich.

10.50 uur

Alle hulpdiensten zijn ingeschakeld en onderweg naar de A9.

10.48 uur

RTV Noord-Holland meldt dat het toestel de landingsbaan net heeft gemist. Het toestel zou in drieën zijn gebroken. Er zouden 135 personen aan boord zijn.

10.42 uur

Eerste melding van een neergestort vliegtuig van Turkish Airlines

Geplaatst:

Toen ik op dit topic klikte dacht ik dat het een grap ofso wat...even later zet ik rtl4 op en daar vertellen ze: vliegtuigcrash bij schiphol

4 a 5 doeken liggen daar al dus er zijn meer doden gevallen meld Jan van Loenen van NOVA.

Ik wil graag mijn Killzone 2 spelen :7

Filmpje komt eraan van de eerste beelden

Bewerkt: door Dieko
Geplaatst:

Dit is het eerste grote ongeluk van Schiphol sinds 1946! Schiphol is een van de veiligste vliegvelden om op aan te vliegen (ik weet het, de beveiliging zuigt wel). Zoiets gebeurd nou eenmaal.

Ik heb hier wat foto's van het ongeval, genomen via m'n TV kaart, voor iedereen die er nog niets van heeft gezien.

35361976.jpg

46966914.jpg

80297762.jpg

55360180.jpg

89456613.jpg

85339797.jpg

78445908.jpg

Let vooral op die leuke ondertitelingen...

Bewerkt: door Nickonly
Geplaatst:

WTF, hoe kun je nou weer een landingsbaan missen. Wat voor nerd ben je dan en dan nog wel op Schiphol ook. :N

R.I.P alle slachtoffers en laten we hopen dat dit niet nog eens zal gebeuren..

WTF, hoe kun je nou weer een landingsbaan missen. Wat voor nerd ben je dan en dan nog wel op Schiphol ook. :N

turkse vliegtuig he....

rtl 7 nieuws, stond

ruim 50 gewonden, 25 zwaar gewond

Bewerkt: door reflax

Ik heb gehoord dat er minstens 33 ambulances bij het ongeluk aanwezig zijn, in een rij van ruim 200 meter.

Bewerkt: door Torritor
Geplaatst:
Ik heb gehoord dat er minstens 33 ambulances bij het ongeluk aanwezig zijn, in een rij van ruim 200 meter.

jezus 33 ambulanches o.O

staan ook 2 trauma helicopters

hij heeft de landingsbaan wel gemist, maar dat kwam waarschijnlijk doordat de motor er is afgevallen en toen is ie uit de lucht gevallen

Bewerkt: door _Night-Men_

jezus 33 ambulanches o.O

staan ook 2 trauma helicopters

Ja, dat zag ik. Inmiddels weet ik ook, dat er minstens 13 politie-auto's en 8 brandweer-auto's aanwezig zijn.

Dus, in totaal: 33 Ambulances, 13 politie-auto's en 8 brandweer-auto's.

Bewerkt: door Torritor

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...