Jump to content

Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Recommended Posts

Geplaatst:
WTF, hoe kun je nou weer een landingsbaan missen. Wat voor nerd ben je dan en dan nog wel op Schiphol ook. :N

R.I.P alle slachtoffers en laten we hopen dat dit niet nog eens zal gebeuren..

True

• Reacties 168
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

14

• Dieko

14

• Scarface92

9

• Wienish

9

Geplaatst:
Zeker negen doden bij vliegtuigcrash Schiphol

Negen mensen zijn woensdag omgekomen door de vliegtuigcrash bij Schiphol. Ook vielen er ruim vijftig gewonden, van wie er 25 zwaargewond zijn. Dat zegt locoburgemeester Michel Bezuijen van Haarlemmermeer.

Schiphol

Van onze internetredactie

Het is niet uitgesloten dat het aantal dodelijke slachtoffers nog stijgt. Onder de doden zouden de twee piloten en een stewardess zijn. De identiteit van de slachtoffers is nog niet bekendgemaakt.

Het gaat om een Boeing 737-800. Aan boord van het toestel zaten 128 passagiers en 7 bemanningsleden. Er waren ook Nederlanders aan boord.

De toedracht van het ongeluk is nog onbekend. Het vliegtuig is bij de Polderbaan in drie stukken gebroken. De staart van het toestel ligt los van het toestel. Er is geen brand uitgebroken. Het toestel van Turkish Airlines is woensdagochtend om 08.22 uur plaatselijke tijd vertrokken vanaf de luchthaven in Istanbul.

Direct na de crash kwam de hulpverlening op gang. Diverse gewonden zijn op brancards het gecrashte vliegtuig uitgedragen. Volgens een ooggetuige zijn

zeker twintig ambulances uitgerukt en hielpen ambulancepersoneel gewonden in een weiland in de buurt van waar het vliegtuig tot stilstand kwam.

De mensen die op Schiphol stonden te wachten op mensen die in het gecrashte vliegtuig zaten, zijn opgevangen in sportcentrum de Wildenhorst in

Badhoevedorp. In de aankomsthal stonden woensdagmorgen enkele tientallen mensen op passagiers uit het vliegtuig te wachten. Sommigen huilden, anderen keken aangedaan. Ze zijn met een bus van Schiphol naar het complex gebracht.

Een man werd gebeld door zijn zoon, vanuit het weiland nabij de baan waar het vliegtuig crashte. „Volgens mijn zoon is het chaotisch, zijn er gewonden

en mogelijk ook doden. Hij trilde maar heeft zoals het er nu naar uitziet alleen iets aan zijn nek.”

Een andere vrouw die wachtte op familie in het toestel dat uit Istanbul kwam: „Ik hoorde een half uur geleden via een telefoontje dat er een ongeluk was gebeurd.”

In de ziekenhuizen in de omgeving van Schiphol zijn woensdagmiddag de eerste gewonden binnengebracht van de vliegtuigcrash op Schiphol. Bij het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam zijn inmiddels vier passagiers aangekomen, van wie één zwaargewonde. Een tweede zwaargewond slachtoffer is onderweg, zo meldde een woordvoerder. Bij het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam is een gewonde binnengekomen. De meeste worden opgevangen in het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp, maar een woordvoerster kon nog niet zeggen hoeveel dat er zijn.

Mogelijk had het toestel, een Boeing 737 (bouwjaar 2002), problemen met de motor, waardoor het toestel is gaan zweven. De piloot zou daarop een noodlanding hebben uitgevoerd op het akker. Bij de laatste technische inspectie in Turkije zijn geen mankementen aan het licht gekomen.

Volgens Schiphol waren er 128 passagiers en zeven bemanningsleden aan boord zijn van de Boeing 737. Het toestel kwam uit Istanbul.

Bij de crash brak de Boeing 737 in drie stukken. De staart van de is afgebroken. Ook is de cabine in twee delen gebroken. Er is geen brand uitgebroken.

Het vluchtnummer van het toestel is 1951. Het vliegtuig is om 08.25 uur lokale tijd vertrokken van de luchthaven van Istanbul.

Het vliegverkeer op Schiphol heeft enige tijd stilglegen. Rond het middaguur is het vliegverkeer via de Kaagbaan hervat. De Polderbaan, in het verlengde van het gecrashte toestel, is nog wel afgesloten. Vliegverkeer kan uitwijken naar Rotterdam Airport.

De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar ter hoogte van het Rottepolderplein is woensdagochtend afgesloten. Dit heeft Rijkswaterstaat besloten na de crash van het Turkse vliegtuig. Ook is de weg ter hoogte van Badhoevedorp afgesloten, meldde de ANWB. De afsluitingen hebben inmiddels geleid tot lange files.

Turkish Airlines staat bij experts te boek als 'een van de onveiligste' vliegmaatschapijen van Europa. In de rubriek Externe link vindt u een overzicht van eerdere incidenten. De laatste 50 jaar is Turkish Airlines betrokken geweest bij 13 ongelukken. Toch stond de maatschappij volgens de Europese Commissie niet op de zwarte lijst van gevaarlijke vliegmaatschappijen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft woensdag tegen het einde van de ochtend een team naar Schiphol gestuurd. Vijf luchtvaartonderzoekers van de raad zullen daar het onderzoek openen naar de crash.

De onderzoekers willen onder meer de bemanning van het Turkse vliegtuig spreken.

Informatienummer

Het calamiteitenteam op Schiphol heeft een speciaal informatienummer geopend voor mensen met vragen over de crash. Het nummer is 0900-1852. Mensen kunnen daar terecht met vragen over bijvoorbeeld familieleden.

Ook is een infonummer geopend voor mensen die bellen vanuit het buitenland, aldus een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat nummer is 00.31.23.5676378.

Voor Turks sprekende mensen is een aparte lijn geopend en is het laatste cijfer van het buitenlandse infonummer een 5. Zij kunnen bellen naar: 00.31.23.5676375.

Hier staat in dat er zeker 9 doden zijn!

Ik heb zó het idee dat dit scenario bij ''Seconds from Disaster'' komt, van NG.

Geplaatst:

ze hebben wel geluk gehad dat de vliegtuig niet in de brand vloog toen ze crashde

als dat zo was geweest was het 10x erger dan nu

Geplaatst:

Ik ben echt geschokt. normaal hoor je wel eens van vliegtuigongelukken maar dat is meestal ver van huis. en dat dit nu hier gebeurt. Ik kan het echt niet geloven, Ik wens alle slachtoffers en nabestaanden veel geluk :N

Geplaatst: (bewerkt)

Premier Balkenende gaat vanavond naar Schiphol, waar hij onder meer zal praten met passagiers van het neergestorte vliegtuig en met familieleden van slachtoffers.

Minister Eurlings van Verkeer zei kort na het ongeluk al in een verklaring dat het kabinet intens meeleeft met de passagiers en hun familie en vrienden. Hij heeft zijn medeleven betuigd in een telefoongesprek met de Turkse minister van Transport.

Die zei kort na het ongeluk dat er geen doden waren, maar kort daarna zagen verslaggevers al dat er lijkenzakken weggedragen werden.

Bron: NOS.nl

Verontruste gezichten bij opvangcentrum

Familieleden van de passagiers in Nederland meldden zich ook dodelijk ongerust bij het opvangcentrum om hun geliefden op te zoeken.

Verslaggeefster Pauline Broekema bezocht hen.

"Hij belde dat hij in het vliegtuig zat en doodging". Dat was het laatste wat de drie mannen van hun zwager hoorden.

Dodelijk ongerust stappen ze uit hun auto bij het opvangcentrum in Badhoevedorp, want na die ene mededeling hebben ze verder niets meer gehoord.

Er komen bussen aan, bezorgde gezichten achter de ramen. Niemand die ons kan vertellen of het om louter familieleden gaat van de passagiers van het gecrashte vliegtuig. Of dat er ook passagiers bijzitten.

Een echtpaar stapt uit en loopt gehaast naar de sporthal, vader, moeder en klein kind. Het jongetje heeft een goud kleurige ballon aan een touwtje bij zich. Was het een welkomsgeschenk voor iemand die vanochtend met het vliegtuig uit Istanbul zou arriveren?

Een man loopt uit de hal naar de politie die de pers van het sportcomplex weghoudt. Hij gebaart, argumenteert, hij wil zijn familie zien.

Ondertussen gaat het gewone leven door. Een crew van een Koreaans toestel stapt uit een bus, gaat het aangrenzende hotel in, zit even later gemoedelijk kouwend in de koffiehoek, met uitzicht op de cameraploegen buiten.

Twee dames melden zich, de een met een hondenmandje achter op de fiets. Vrouwen van middelbare leeftijd zijn het, de politieman, die ze vaderlijk te woord staat laten ze weten dat ze uit Badhoevedorp komen. "We zijn hulpverleners, meneer." zeggen ze.

Als de agent zich ervan verzekerd heeft dat het om vrijwillige hulpverleners gaat, dames die uit eigen beweging "goed willen doen" raadt hij ze beslist doch vriendelijk aan naar huis te gaan.

"Binnen zijn voldoende hulpverleners, mevrouw" laat hij de meest kordate van de twee weten. De man met de mobiele toiletten mag er wel door, en de marechaussee, de plaatselijke bakker, en een cateringbedrijf en dan arriveert nog een bus. De gezichten binnen staan strak gespannen. Een klein jochie kijkt naar de camera's buiten. Met grote angstogen.

Bewerkt: door Torritor
Geplaatst:

Er zijn wel ergere ongelukken gebeurt hoor. Met vliegtuigen al helemaal. Er zijn vaak genoeg bom volle vliegtuigen neer gestort met meer dan 50 doden. Dit is natuurlijk wel erg, maar ik vind het enorm mee vallen.

Geplaatst:
Er zijn wel ergere ongelukken gebeurt hoor. Met vliegtuigen al helemaal. Er zijn vaak genoeg bom volle vliegtuigen neer gestort met meer dan 50 doden. Dit is natuurlijk wel erg, maar ik vind het enorm mee vallen.

Dat mocht je wel denken, maar het is wel hier in Nederland gebeurd. :cry:

Geplaatst:

Meestal zie je dit soort dingen in Amerika of andere landen maar dat het hier in Nederland is gebeurd verwacht je absoluut niet. Stel je voor dat iemand die jij kent in dat vliegtuig zat dan had je wel anders gepraat.

Geplaatst:

Meestal zie je dit soort dingen in Amerika of andere landen maar dat het hier in Nederland is gebeurd verwacht je absoluut niet. Stel je voor dat iemand die jij kent in dat vliegtuig zat dan had je wel anders gepraat.

Dus? Als iets in Amerika gebeurt dan is dat minder erg dan dat dat hier gebeurt? Iedere dode is toch weer een verdrietige familie. Of dat nou in Nederland is of in Amerika boeit dan niet zo veel meer. In Amerika komen doden ook niet opeens tot leven hoor.

Geplaatst:

Ik vind het allemaal wel erg en zo maar ik vind dat het eigenlijk iets te veel aandacht krijgt. Alleen omdat het in Nederland, een westers land komt bijna elke omroep om te kijken.

Geplaatst:

Tekort brandstof mogelijk oorzaak .

Een vogelaanvaring wordt vrijwel uitgesloten, omdat het ernaar uitziet dat beide motoren tegelijk zijn uitgevallen, een uitzonderlijke toevalligheid.

Uit ooggetuigenverslagen blijkt dat het toestel met de staart naar de grond gericht de landingsbaan naderde. Het wijst erop dat de piloten hebben geprobeerd om het toestel op te trekken. Nog net vliegend, beneden de landingssnelheid, ontstaat dan op het laatst een zogenaamd "baksteen" effect.

Het vliegtuig valt dan uit de lucht; dat is wat ooggetuigen ook hebben zien gebeuren. Een extra aanwijzing voor een brandstoftekort is het feit dat geen brand is uitgebroken, een van de grootste risico¹s bij dit soort crashes.

Vliegmaatschappijen nemen tegenwoordig steeds minder reserve brandstof mee, omdat het gewicht daarvan vliegen onnodig kostbaar maakt. In de vliegerwereld wordt steeds vaker kritiek gehoord op die verkeerde zuinigheid.

weet niet of ik dit moet geloven gebrek aan brandstof .

Geplaatst:

Het volgende nieuwtje is binnengekomen bij de NOS:

Mustapha Bahcecioglu werkt bij de beveiliging van de NS en was op zakenreis in Turkije. Op de vlucht van Istanbul naar Amsterdam lag hij rustig te slapen, toen het vliegtuig tijdens de landing begon te schudden:

"Door dat geschud raakte het vliegtuig uit balans. Het wilde optrekken, maar we stortten naar beneden en het vliegtuig knalde tegen de grond. Daarvoor heb ik niets gemerkt."

“Toen het vliegtuig naar beneden ging heerste er een doodse stilte,” zegt Bahcecioglu. Nadat het vliegtuig gecrasht was, hoorde hij veel geschreeuw. De exitdeuren gingen open.

"We hebben eerst kinderen en vrouwen naar buiten geholpen. Ik werk in de beveiling bij de Spoorwegen en ben ook hulpverlener, dus ik probeerde mensen te helpen. In het achterste gedeelte waren veel mensen bekneld; die konden we niet helpen. Ze zaten onder metalen onderdelen en je hebt dan speciaal gereedschap nodig om hen te bevrijden. Het was daar een bloedbad. Ik wist dat er absoluut doden zijn gevallen. En ook veel gewonden. Ik heb zelf zo'n tien tot vijftien mensen kunnen bevrijden".

'Vechten voor je leven'

Volgens Bahcecioglu was het een chaos. "Dat wens je je ergste vijand niet toe. Het was vechten voor je leven. Ik ben wel blij dat de hulpdiensten in Amsterdam er erg snel bij waren".

Volgens Bagcecioglu zaten allerlei verschillende mensen in het vliegtuig: "Er waren veel zakenlieden. Ik was ook in Turkije voor zaken. Sommigen waren misschien op vakantie. Er zaten ook Nederlanders in het vliegtuig".

De bevrijde passagiers die buiten stonden, werden naar een loods in de buurt gebracht. Daar werden ze verdeeld in zwaargewonden en lichtgewonden. "Ik heb niets," zegt Bagcecioglu, "ik voel me alsof ik een lot uit de loterij heb gewonnen. Er was veel geschreeuw en veel bloed om me heen. Dan moet je toch iemand bedanken. Wie dat dan is, dat weet ik niet".

"Ik heb eerst mijn vrouw en moeder gebeld om ze gerust te stellen," zegt Bahcecioglu. Degenen die de crash hebben overleefd worden nu naar een ziekenhuis in Haarlem gebracht. "Maar ik wil liever naar mijn kinderen".

Ook overlevende Mustafa Matman heeft een aantal slachtoffers geholpen, onder wie ook kinderen. "Het is moeilijk terug te denken aan die mensen die het veel moeilijker hadden en zaten te janken. Ik heb drie mensen eruit gehaald. Eentje heb ik op mijn rug getild".

Meiden van Halal

Aan boord van het vliegtuig waren ook de zussen Jihad en Hajar Alariachi, bekend van het NPS-tv programma de Meiden van Halal.

De zussen brachten het er goed vanaf en zijn ongedeerd. Jihad is voor controle naar het ziekenhuis gebracht.

Ze keerden terug uit Libanon, waar ze waren voor opnamen van een nieuwe tv-programma. Hun zus Esmaa is nog in Libanon.

Ze komen bij van de klap, zeggen hun manager en zus Esma.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...