Jump to content

Poll: het Koningshuis

Het Koningshuis, wat moeten we ermee?   

91 leden hebben gestemd

1. 1. Wat vind jij dat er met het Koningshuis moet gebeuren?

• Weg ermee, Republiek te boven.
      40
    • Ze mogen van mij wel weg.
      16
    • Ik vind het zo wel goed.
      20
    • Het Koningshuis MOET blijven!
      13

Recommended Posts

Geplaatst:
Doe niet moeilijk :7 . En als ze hun pensioen maken gaan ze lekker de rest van hun leven in een luxe Slot wonen en voor de rest van het leven een privé luilekkerlandje hebben. Onzin is het. Laat ze werken voor hun geld. Dat moeten wij ook.

Ik kan je verzekeren dat zij wel wat harder werken dan de gemiddelde Nederlander, en hun krijgen geld voor hun werk. Alleen word dat door het volk betaald.

• Reacties 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Nissan

14

• -->nick<--

11

• De Stofzuiger

8

• Sa_bulldog

5

Geplaatst: (bewerkt)
Ik vind dit Kabinet veel slechter dan het Koningshuis. Van mij mag Allexander snel ook wel snel komen.

Die 2 zijn niet te vergelijken. De taak van de regering is totaal anders dan die van de koning(in).

Bewerkt: door phantom
Geplaatst:
...

Ik zou van jou graag wel een keer argumenten willen zien. Tot nu toe plaats je alleen maar oneliners die niet onderbouwd worden met argumenten. We weten nu wel dat je het Koningshuis niks vind, alleen waarom weten we nog niet. Argumenten graag! ;)

Geplaatst:

Zou een Republiek per saldo niet meer kwijt zijn aan zijn staatshoofd?

Bij ons doet de Koning(in) jarenlang dienst, een President is vaak na 2 ambtsperioden niet meer herkiesbaar en vertrekt dan met een pensioen voor de rest van zijn leven.

Tel dan de inkomens van die ex-presidenten eens op, dan is een Koninkrijk misschien toch nog goedkoper.

Ik heb helaas geen cijfers om het te onderbouwen.

• 4 weken later...
Geplaatst:
Zou een Republiek per saldo niet meer kwijt zijn aan zijn staatshoofd?

Bij ons doet de Koning(in) jarenlang dienst, een President is vaak na 2 ambtsperioden niet meer herkiesbaar en vertrekt dan met een pensioen voor de rest van zijn leven.

Tel dan de inkomens van die ex-presidenten eens op, dan is een Koninkrijk misschien toch nog goedkoper.

Ik heb helaas geen cijfers om het te onderbouwen.

En buiten dat moet een ex-president + famillie zijn leven lang beschermd worden. (is ook niet kosteloos)

Geplaatst:
...

Ik zou van jou graag wel een keer argumenten willen zien. Tot nu toe plaats je alleen maar oneliners die niet onderbouwd worden met argumenten. We weten nu wel dat je het Koningshuis niks vind, alleen waarom weten we nog niet. Argumenten graag! ;)

Waarom ik het koningshuis niks vind? Ik vind het een vorm van discriminatie. Ik mag geen koning worden omdat ik geen ''van Oranje-Nassau'' ben. Dat is niet eerlijk,waarom zouden alleen zij koning of koningin mogen worden? Omdat niet iedereen kans maakt om dat te worden vind ik niet dat het in een democratie thuis hoort.

Geplaatst:
...

Waarom ik het koningshuis niks vind? Ik vind het een vorm van discriminatie. Ik mag geen koning worden omdat ik geen ''van Oranje-Nassau'' ben. Dat is niet eerlijk,waarom zouden alleen zij koning of koningin mogen worden? Omdat niet iedereen kans maakt om dat te worden vind ik niet dat het in een democratie thuis hoort.

Je kan altijd nog trouwens met een van die kindjes van maxima en willem alexander :7

dan hoor je tot het koningshuis ^_^

Maar koningin beatrix heeft besloten om dit jaar gezellig naar apeldoorn te komen... Alles word opgeknapt, in elke straat wordt wel iets verbouwd/gebouwd, oranje is mooi, maar als je het in elke straat, elke dag, en al 2 weken lang ziet, begint het minder te worden :7

Wie gaan er trouwens allemaal naar apeldoorn? ^_^ ik woon maar 500m van het loo vandaan xD

Geplaatst:
...

Waarom hun dat wel mogen zijn? Omdat een over.. over.. over.. over grootopa van Beatrix genaamd Willem van Oranje besloot zich tegen Spanje te keren en leider van de Nederlandse opstand te worden. ^_^

Geplaatst:
Waarom hun dat wel mogen zijn? Omdat een over.. over.. over.. over grootopa van Beatrix genaamd Willem van Oranje besloot zich tegen Spanje te keren en leider van de Nederlandse opstand te worden. ^_^

Dat heeft hij inderdaad gedaan,maar mogen zijn kinderen daar zo bevoorrecht door worden? Mijn mening is van niet,want wat hebben zei gedaan om koning of koningin te worden?

@flippie13

Dan ben ik nog steeds niet de koning maar een prins.

Geplaatst:
Dat heeft hij inderdaad gedaan,maar mogen zijn kinderen daar zo bevoorrecht door worden? Mijn mening is van niet,want wat hebben zei gedaan om koning of koningin te worden?

En wat heb jij gedaan dan dat je vind dat je wel koning mag worden ??

Mijn mening is lekker het koningshuis houden. Waarom ??

Ik ben een trotse nederlander. Die trots komt door alles wat en wie we zijn. En daarbij hoort de monarchie!!

Tevens zou ik niet eens willen ruilen met wie dan ook van het koningshuis.

Het lui lekker leventje wat ze volgens sommige hier op het forum mogen hebben zou nog wel eens vies tegenvallen!!!

Ik ben tegen het huidige koningshuis. Dat is toch niet meer van deze tijd? Ik weet dat de koning(in) geen volmacht over ons land heeft, maar hij/zij heeft toch nog wel wat te zeggen in ons land. Er zou zomaar iemand met de zelfde gedachten als Adolf Hitler troonopvolger kunnen worden, puur om dat zijn moeder koningin is.

We leven in een vrij land, en stemmen voor van alles, maar het koningshuis werkt nog steeds met zo'n in mijn ogen prehistorie's systeem.

Ik zou het veel fijner vinden als we voor een president zouden kunnen stemmen.

En wat heb jij gedaan dan dat je vind dat je wel koning mag worden ??

Hij zegt helemaal niet dat hij vind dat hij dat mag, hij zegt alleen dat ALS hij het zou willen/kunnen hij het niet eens zou mogen. En trouwens, wat heeft Beatrix gedaan waardoor ze koning mag zijn?

Bewerkt: door hielkeh
En trouwens, wat heeft Beatrix gedaan waardoor ze koning mag zijn?

Beatrix heeft zich om laten bouwen...

Ze is van dochter van toenmalige vorsten naar zoon gegaan.... Daarom mocht ze koning worden.... :schater:

Tuurlijk krijgen de zonen/dochters in principe gewoon de troon. En ja dit zou je niet terecht kunnen vinden....

Zo gaat het al eeuwen en plotseling is het niet meer goed genoeg ??

Kijk eens de geschiedenis boeken in en bedenk daarbij wat je, dankzij de veldslagen die de de familie van Oranje-Nassau geleverd hebben, allemaal te danken hebt...

Zou jij zo'n held zijn?? Zou jij je leven offeren voor het nederlands volk ??

Als het antwoord nee is... Dan behoor je niet op de troon.

Of beatrix dit nog steeds heeft staat hier los van. Het koningshuis is niet iets van deze eeuw. Het koningshuis hoort bij Nederland. Daarom moet je het lekker houden al is het voor de sier :Y

En president stemmen ??? En daarmee wordt alles beter denk je ??

Zou je mij hiervan de voordelen kunnen opnoemen want ik zie het verschil niet echt.

Voor alle anderen die graag op de troon willen zitten om iets over Nederland te zeggen te hebben....

Je hoeft niet op de troon... Je kan gewoon in de politiek.... Dus ga ervoor. :D

Bewerkt: door LangeDraak
Geplaatst:

Ik vind het wel prima zo. Bijeenkomsten e.d. met de koningin, prins en prinses is natuurlijk leuker dan allemaal mannetjes in pak :puh:

Ik ben tegen het huidige koningshuis. Dat is toch niet meer van deze tijd? Ik weet dat de koning(in) geen volmacht over ons land heeft, maar hij/zij heeft toch nog wel wat te zeggen in ons land. Er zou zomaar iemand met de zelfde gedachten als Adolf Hitler troonopvolger kunnen worden, puur om dat zijn moeder koningin is.

En dan wil jij een president? Beatrix of Willem Allexander hebben niet genoeg te vertellen om dingen als Adolf Hitler/ Een dictator te doen. Een president daar in tegen, heeft veel meer macht in het land en daardoor is de kans ook groter.

Heb jij wel een gehoor van Thorbecke? Zoja dan snap je misschien waarom Beatrix onmogelijk ineens alle macht in haar handen kan krijgt.

En trouwens, wat heeft Beatrix gedaan waardoor ze koning mag zijn?

Beatrix niet veel, haar famillie wel.

En phantom als je graag koning wilt worden moet je misschien even terug in de tijd gaan en je als held opofferen voor het volk, misschien kom je dan in aanmerking.

Bewerkt: door -->nick<--

Dat vind ik nergens op slaan. Tevens is Adolf Hitler aan de macht gekomen doordat hij o.a. in een politieke partij zat, waar hij later leider van werd. Toen Hitler de verkiezingen had gewonnen werd hij bondskanselier (soort premier) van Duitsland. Hitler heeft natuurlijk ook mensen op het verkeerde been gezet.

Zo kwamen foto's waar Hitler met kinderen op stond groot in de kranten te staan. Veel vrouwen in Duitsland vonden hem dan ook een ideale vent. Maar eigenlijk hield Hitler helemaal niet van kinderen. Dit is dus slechts een voorbeeld.

Maar zoals meerdere al zeide ik denk juist dat als je het koningshuis afschaft en er voor kiest om voortaan voor presidentsschap te kiezen. Dat het er daar ook niet beter van hoeft te worden. Daarnaast kost dat uiteraard ook een hoop geld. Verder kun je daarmee ook de verkeerde mensen mee kiezen, die meer beloven dan ze in werkelijkheid doen of van plan zijn.

Ik zou het veel fijner vinden als we voor een president zouden kunnen stemmen.

Een koningin is bovendien niet partijdig. Een president zal altijd voor een partij uitkomen. Verder is het zo met een president dat niet de gehele bevolking achter de ideeën van hem zal staan. Je zult dus in dat geval altijd Nederlanders hebben die het niet met de ideeën van die partij eens zijn. Een koningin komt niet uit voor een partij, dus ze kan ook nooit tegen of voor een stelling zijn.

Bovendien is het koningshuis een mooie traditie. Het begon al in 1813, nadat de chaotische republiek, die in 1588 was gesticht, afgeschaft werd. Maar ook daarvoor waren de Oranjes al belangrijk, zij waren de stadhouders, als het ware de leiders van de republiek. Wij leven dus in feite al meer dan vier eeuwen met de familie van Oranje. Die hebben ons een mooie traditie gegeven, die helemaal bij Nederland hoort. Kijk maar eens naar Koninginnedag. De koningin gaat op bezoek, het hele land loopt uit, er zijn vrijmarkten, spelletjes, grote concerten. Dit alles was er zonder de koningin niet geweest. Ze is gewoon nou betrokken bij het volk kijk maar naar sterfgevallen. Om even een naar voorbeeld te noemen, afgelopen Donderdag iedereen weet het natuurlijk nog. Een verschrikkelijke gebeurtenis wat toen plaatsvond. Ook in zulke slechte tijden leeft het koningshuis mee met het hele land. De toespraak die Beatrix hield, maar ook puur vanuit zichzelf heeft ze enkele gewonden opgezocht in het ziekenhuis, zonder al te veel pers want dat wou ze immers zelf ook niet. Overigens kwam niet voor niets uit een onderzoek dat in 2002 is gehouden, dat 90 procent van de bevolking het koningshuis wil behouden. Die raakt bij hen menselijke gevoelens, zoals liefde, angst, verdriet en troost. Zou een president diezelfde gevoelens teweegbrengen? Ik denk het niet hoor...

Bewerkt: door .NightFlower

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...