Jump to content

Poll: het Koningshuis

Het Koningshuis, wat moeten we ermee?   

91 leden hebben gestemd

1. 1. Wat vind jij dat er met het Koningshuis moet gebeuren?

• Weg ermee, Republiek te boven.
      40
    • Ze mogen van mij wel weg.
      16
    • Ik vind het zo wel goed.
      20
    • Het Koningshuis MOET blijven!
      13

Recommended Posts

Geplaatst:

Waarom moeten we überhaupt iemand hebben die het staatshoofd vertegenwoordigt? We hebben een eerste/tweede kamer die eigenlijk de meeste inspraak in het land hebben. Waarom hebben we dan een koningshuis? Een president hoeft van mij part ook niet.

Ten twee vind ik het koninshuis ook totaal overbodig. Ook kost het koningshuis zelf een hoop geld. Dan moeten ze weer een boot hier kopen en dan weer een groot paleis daar.

Als derde vind ik het belachelijk welke ongelijkheid zich er ontwikkelt. Waarom mag zij van adel zijn en ik niet? Omdat ik toevallig niet in die familie geboren ben? Niet dat ik het wil, maar bij hun staat het dus al vast dat ze rijke personen worden, teminste als ze daarvoor kiezen. Daarentegen zal ik veel moeten leren en hard moeten werken voordat ik misschien een kans maak om ook een inkomen te krijgen wat gelijk is aan dat van de koningin.

Natuurlijk weet ik dat die mensen het daar hardstikke druk hebben, ik denk echt niet dat ze alleen maar lintjes doorknippen van de plaatselijke supermarkt.

Waarom hebben ze niet gewoon een modaal inkomen?

• Reacties 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Nissan

14

• -->nick<--

11

• De Stofzuiger

8

• Sa_bulldog

5

Geplaatst: (bewerkt)
Ten twee vind ik het koninshuis ook totaal overbodig. Ook kost het koningshuis zelf een hoop geld. Dan moeten ze weer een boot hier kopen en dan weer een groot paleis daar.

Dat ons koningshuis duur is ben ik het met jou eens. Maar zet het eens af tegen die mega inkomsten van onze bestuurders. Dan valt het nog wel mee hoor. De Oranjes zijn rijk, (geërfd) maar hun uitgaven liegen er ook niet om en dan bedoel ik niet de jurkjes of schoentjes uit de P.C. Hoofdstraat. Ik neem ook niet aan dat hun nieuwe vakantie woningen en bootjes allemaal uit ons belastinggeld komen.

En de hofhouding is nodig om enige standing op te houden. Een werkster één of twee dagen in de week is toch niet genoeg. Overigens kost de beveiliging ook een hoop centjes.

Als derde vind ik het belachelijk welke ongelijkheid zich er ontwikkelt. Waarom mag zij van adel zijn en ik niet? Omdat ik toevallig niet in die familie geboren ben? Niet dat ik het wil, maar bij hun staat het dus al vast dat ze rijke personen worden, teminste als ze daarvoor kiezen. Daarentegen zal ik veel moeten leren en hard moeten werken voordat ik misschien een kans maak om ook een inkomen te krijgen wat gelijk is aan dat van de koningin.

Natuurlijk weet ik dat die mensen het daar hardstikke druk hebben, ik denk echt niet dat ze alleen maar lintjes doorknippen van de plaatselijke supermarkt.

Waarom hebben ze niet gewoon een modaal inkomen?

De monarchie hoort bij onze cultuur. Bovendien staat monarchie voor stabiliteit en rust. Als we het koningshuis niet hadden was het wel een president. Daarmee moet je er toch ook niet aan denken dat zo'n heel verkiezingscircus zoals in de U.S.A. hier ontstaat? Hoewel je voor presidentschap wel een zeer goede opleiding moet hebben gehad. Maar dat niet alleen ook daar moet je over een enorme hoeveelheid geld beschikken en vele andere capaciteiten.

Ik snap niet zo goed waarom er zo'n onheil hier over het koningshuis is. Zo slecht hebben wij het hier nog niet. Kijk maar naar Amerika, ik woon dan toch tien keer liever hier in Nederland dan al dat gedoe iedere 4 jaar. Kijk maar naar Bush hoe jr. liet sjoemelen en de stemmen van o.a. Florida steeds opnieuw liet tellen? Dat willen we hier toch niet? En dat elke vier jaar?

Bewerkt: door .NightFlower
Geplaatst:

Ik vind het wel goed zo, alles gaat goed tot nu toe dus waarom zouden we moeten veranderen?

Wel vind ik dat bekakte gedoe van het koningshuis niks, op Koninginnedag een beetje door de straten lopen zwaaien naar iedereen. :?

Grtz RD :cya:

Geplaatst:

Het enige wat ik probeer te zeggen is dat elke gek als troonopvolger geboren kan worden. Ik weet het, de koning(in) zal nooit zoveel ''schade'' bij een land kunnen aanrichten als Hitler bij duitsland deed, maar ze heeft nog wel wát te zeggen.

En natuurlijk -->nick<, een gestoorde president zal veel meer kwaads kunnen doen dan een gestoorde koning, maar het is erg onwaarschijnlijk dat iemand als president gekozen wordt als hij gestoord is, maar als een of andere gek als troonopvolger geboren wordt, wordt hij ook meteen koning, en hebben de inwoners van Nederland daar niks over te zeggen.

Geplaatst:
En natuurlijk -->nick<, een gestoorde president zal veel meer kwaads kunnen doen dan een gestoorde koning, maar het is erg onwaarschijnlijk dat iemand als president gekozen wordt als hij gestoord is, maar als een of andere gek als troonopvolger geboren wordt, wordt hij ook meteen koning, en hebben de inwoners van Nederland daar niks over te zeggen.

Hitler is ook verkozen.. Als je het volk kan overtuigen dat jij de juiste president bent heb je gewonnen,maar er zijn ook gekken die dat kunnen. =

Geplaatst:

Ik vind dat ze mogen blijven, alleen word het tijd dat Alexander konign word, en dat het koningshuis de macht over Nederland krijgt. Wat heeft het voor zin om Koning/in te zijn als je alleen maar op bijeenkomsten, feesten, herdenkingen moet komen en de troonrede voorlezen, dan heeft de rang koning/in geen nut eigenlijk

Ze moeten wel blijven omdat ze het beeld van Nederland zijn, maar ze doen eigenlijk niks behalve de hierboven genoemde dingen

Royboow

Geplaatst:
Het enige wat ik probeer te zeggen is dat elke gek als troonopvolger geboren kan worden. Ik weet het, de koning(in) zal nooit zoveel ''schade'' bij een land kunnen aanrichten als Hitler bij duitsland deed, maar ze heeft nog wel wát te zeggen.

Verklaar dan maar eens waarom Hitler de verkiezingen won, gebruik maken van wat er speelt en zodra je verkozen bent, stap na stap alles veranderen waardoor je uiteindelijk kreeg wat er in Duitsland en later heel Europa gebeurde.

Geplaatst:

Het land had net de WOI achter de rug, en de kans dat zo iemand verkozen word bestaat altijd, maar de meeste mensen hebben hun lesje wel geleerd nadat de hele wereld heeft gezien wat er met Duitsland is gebeurd. Ze zullen een leider niet meer zo snel volgen als hij (president of niet) debiele beschuldigingen uit, zoals Hitler de Joden de schuld gaf van de slecht welvaart van het land.

Geplaatst:
Verklaar dan maar eens waarom Hitler de verkiezingen won, gebruik maken van wat er speelt en zodra je verkozen bent, stap na stap alles veranderen waardoor je uiteindelijk kreeg wat er in Duitsland en later heel Europa gebeurde.

Zal ik je eens haarfijn uitleggen. Na alle schulden en boetes die het land had gekregen na WO I was het land financieel uitgeput. Hitler beloofde werk, legde scholen aan, liet wegen repareren en nam het Rührgebied terug, het gebied dat voor Duitsland het meeste geld binnenhaalt.

Hitler kwam uit een nogal gestoorde familie in Oostenrijk. Na corporaal te zijn geweest in WO I is er geestelijk een sleutel omgedraait, en kreeg hij een hekel aan Joden. Zij waren rijk, terwijl de plaatselijke bevolking heel arm was. De Joden wilden ook niks delen met de arme bewoners. Hitler stak hiervoor een stokje met zijn partij en wetgevingen. Alleen ging hij over de kling toen hij iets de schuld moest geven (dit gebeurd welliswaar altijd na een oorlog, kijk maar naar Hamas en Israël), dat waren dus de Joden weer. Na uitgezogen te zijn werden ze opgejaagd als wild.

Amen.

Geplaatst:

De koningin doet niks,

Een beetje zwaaien en dingen voorlezen,

Alles moet gekeurd worden wat zij wil.

Dus wat heeft het voor nut?

Geef mij maar een Republiek.

bespaart ook geld

Geplaatst:
De koningin doet niks,

Een beetje zwaaien en dingen voorlezen,

Alles moet gekeurd worden wat zij wil.

Dus wat heeft het voor nut?

Geef mij maar een Republiek.

bespaart ook geld

Lees AUB eerst even het topic door voordat je tot de conclusie komt dat de koningin niets doet, dan zul je zien dat ze wel degelijk wat doet.

Snappen mensen hier trouwens ook dat wanneer je het koningshuis afschaft je direct ook koninginnedag, prinsjesdag, Oranje (aangezien dat de kleur van het koningshuis is) afschaft?

Geplaatst: (bewerkt)

Weg ermee imo, wij betalen alleen zodat hun een redelijk fijn leventje kunnen hebben, maar in feite hebben ze totaal geen nut tegenwoordig nog, koning/koningin ondertekent wat papiertjes heen en daar ( wat verplicht is ) en verder hebben ze gewoon totaal niks te zeggen, totaal geen macht eigenlijk, gewoon een fabeltje eigenlijk van iets wat vroeger belangrijk was om nu de "eer" erin te houden..

Bewerkt: door Scrtz
Geplaatst:

De verplichting om papiertjes te ondertekenen onderstreept het feit dat ze overbodig zijn. Als ze weigerd te tekenen kunnen de Kamers zeggen dat ze verder gaan zonder Koningshuis. Dat zou wel fijn zijn :D . Zoals hierboven al word gezegt, het is gewoon een fabeltje om het feit te verbergen dat de tijd van Koningen en Koninginnen achterhaald is.

Geplaatst:
Weg ermee imo, wij betalen alleen zodat hun een redelijk fijn leventje kunnen hebben, maar in feite hebben ze totaal geen nut tegenwoordig nog, koning/koningin ondertekent wat papiertjes heen en daar ( wat verplicht is ) en verder hebben ze gewoon totaal niks te zeggen, totaal geen macht eigenlijk, gewoon een fabeltje eigenlijk van iets wat vroeger belangrijk was om nu de "eer" erin te houden..

Allereerst krijgt lang niet de gehele koninklijke familie een uitkering van de staat. Alleen koningin Beatrix, kroonprins Willem-Alexander en Prinses Maxima. De rest van de familie moet voor zichzelf zorgen. Al met al kost de koninklijke familie ons 6 miljoen per jaar. Hiervan krijgen wij ook nog eens een groot deel terug via de belastingen die over het privé-vermogen geïnd worden. Kortom valt het met dat geld wel mee. Onze staatsschuld is hoger. En als er een president zou zijn, zou die in totaal net zoveel kosten als het koningshuis.

De monarchie afschaffen is nergens voor nodig hoor. Integendeel, ik denk dat we nu het beste van twee werelden hebben. Enerzijds hebben we de parlementaire democratie, die democratisch besluiten neemt en de regering vormt. Aan de andere kant hebben we de koningin, die verder niet zo veel invloed heeft, maar die toch belangrijk is voor het land, bijvoorbeeld om de eenheid te benadrukken, of om internationale contacten te verbeteren. Het alternatief voor het koningshuis zou een republiek zijn, met een president aan het hoofd. Maar wat is het verschil tussen een Minister-president en een president? In feite zijn ze allebei hoofd van de regering. Een president heeft alleen meer macht dan een Minister-president, met als gevolg dat er misschien eerder een slechte democratie ontstaat dan een betere. Waarom niet alles houden zoals het nu is? Als je het koningshuis af zou schaffen, zou dat bovendien heel veel geld, tijd en moeite kosten. Allereerst zou je het voorstel door de Tweede en Eerste Kamer moeten krijgen en dan moet je de koningin nog zover krijgen dat ze er een handtekening onder zet. Ik denk dat het verspilde moeite is om dat te gaan proberen. De koningin kan hoogstens zelf de handdoek in de ring gooien.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...