Jump to content

Levensduur

Computer 1 uit per dag of is dat juist slechter)  

23 leden hebben gestemd

1. 1. Computer 1 uit per dag of is dat juist slechter)

• 1uur rust is goed voor de pc
      4
    • 1uur rust maakt niet uit laat hem aan
      16
    • 0

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

De koelingen in een PC (de fans) hebben wel een bepaalde levensduur die als 'gebruiksuren' worden gerekend. Het beste is om de computer uit te zetten, of stand-by (sluimer) als je m niet gebruikt. Als je m 's nachts niet nodig hebt, dan ook uitzetten.

Voor de electronica zelf is het geen probleem, want servers staan ook 24/7 ingeschakeld.

Bewerkt: door RHochstenbach
Geplaatst:

Als je even naar de winkels gaat en een nieuw spel gaat halen ofzo, kun je de PC beter aan laten staan in idle stand i.p.v. uitzetten.

Als je de computer niet gebruikt zet je hem uit. Scheelt energie en warmte. Beetje computer neemt al snel 100 watt of meer op, dat tikt aardig aan op jaarbasis. Warmte is een grote slijtagefactor in de PC. Consumenten harde schijven zijn ook niet gemaakt om ononderbroken te draaien en teveel warmte is niet goed voor ze.

Je computer een paar keer per dag aan zetten gaat ie echt niet sneller kapot van.

Een scherm kan zichzelf na een paar minuten uitschakelen, harddiscs kunnen zichzelf ook na een tijdje uitschakelen. Een computer in rusttoestand gebruikt in een dag minder energie dan als je hem steeds aan-en uitzet. Een computer kost ongeveer 150 euro per jaar aan energiekosten. Na 4 jaar kost die dus 600 euro. Als je "zuinig" gaat doen kost een computer per jaar ongeveer 75 euro. 4 jaar is dus 300 euro. Maar dan moet je al alles vervangen omdat alles bijna gehandicapt is door het alsmaarweer booten van je computer. Een redelijke computer (normale spellen spelen, interwebben, mailen) kost 600 euro. Voor minder heb je rotzooi. Dus kom je op 900 euro uit als je zuinig doet. (4 jaar)

Als je nou alles de hele dag aan laat staan kan de computer zo'n 6 jaar mee als je af en toe wat upgrade. RAM latjes kosten 50 euro per 2GB, een nette videokaart kost 150 euro, 200 euro er dus bij. Na 6 jaar zit je dus op 800 euro.

Het versnellen van bewegende elektronica kost energie en werkt mee aan slijtage (motor HDD, motor fans). En aangezien het gemiddelde gezin zijn computer niet regelmatig uitstoft zitten fans vol stof en moeten ze nog harder werken.

Bewerkt: door ikt
Geplaatst:

6 jaar? Wat een onzin! Hier bij ons staat een PC van 14 jaar met Windows 95 die nog perfect werkt hoor! Het was een dure aankoop in die tijd, maar hij doet het nog steeds perfect.

Geplaatst:
6 jaar? Wat een onzin! Hier bij ons staat een PC van 14 jaar met Windows 95 die nog perfect werkt hoor! Het was een dure aankoop in die tijd, maar hij doet het nog steeds perfect.

Tja maar tegenwoordig woorden PCs toch wel een stukje meer gebruikt als vroeger, vroeger zat je misschien eens in de week achter de pc? tegenwoordig zit een gemiddelde gebruiker toch al bijna dagelijks achter de pc, en ook een stukje langer.

Geplaatst:

Tja maar tegenwoordig woorden PCs toch wel een stukje meer gebruikt als vroeger, vroeger zat je misschien eens in de week achter de pc? tegenwoordig zit een gemiddelde gebruiker toch al bijna dagelijks achter de pc, en ook een stukje langer.

Die windows 98 PC waar ik het over had werd elke werkdag gebruik voor zakelijke dingen, hij stond op mijn vaders kantoor. En nog steeds word hij dagelijks gebruikt door een kennis die hem wilde voor Patience en hyves. ^_^ Ook onder XP loopt hij nog goed met 444MB RAM. Dus je verhaal dat PC slijten door veel gebruik ===> prullenbak.

Geplaatst:

Server PC's staan toch ook 24/7 aan??

Om ervoor te zorgen dat je PC lang me gaat moet je hem gewoon goed onderhouden. Dan kan hij wel een decennia mee.

Geplaatst:

Ik vind dat Taartjj helemaal gelijk heeft, maar ik moet wel een opmerking maken. als al je Hardware van slechte merken zijn zal het denk ik ook niet zo lang meegaan. bijvoorbeeld: HKC 565 Watt voeding voor 33 euro. die zal niet zo lang meegaan als een goede kwaliteits voeding.

Geplaatst:

Ik praat dan over normale dingen. Onze computer is nu bijna 6 jaar en hij kan Windows 7 aan etc. Er zijn wel een paar dingetjes bijgekomen, maar ik denk toch dat dit ding het maar nog 2 jaar volhoudt (om spellen van vandaag te kunnen spelen).

Geplaatst:

Jullie kunnen anders ook eens denken aan de elektriciteitskosten :bonk:

Verbruikt toch veel als je je PC 24/7 laat aanstaan :?

Ik snap verder het nut niet om je PC 's nachts aan te laten staan of als je naar school bent...

Je hebt niemand horen zeggen dat een PC ook s' nachts aan moet staan. Je hoeft alleen niet als je even wat boodschappen gaat halen de PC uit te zetten, en daarna weer op te starten. Dan kun je de PC even aan laten staan, of je zet hem in stand-by modus. s' nachts doe ik ook gewoon mijn PC uit, dat lijkt me logisch.

Bewerkt: door Sprunk

Goh mn juf heeft een Windows 95 laptop van compaq:

werkt nog aleen windows moet opnieuw installed worden :puh:

wat specs:

Intel 80486DX4 100mhz intern [oftewel de processor zelf]

FSB:33mhz :puh:

hdd: IBM 720mb hdd [ik heb een andere op de markt gekocht maar past neit o.O]

4mb vram ofzo [weet het neit]

Geen modem enz

geen U$b

wel serieel en Parrael

plus SVGA aansluiting :puh:\

EDIT: OMFG HIJ IS VAN 1994!

Bewerkt: door dennis pels

ik heb (zoals je kan zie op Men topic, heb ik nog een pc die rond de 5 jaar oud is, er zit wel een andere hdd en cd-schrijver is, maar voor de rest werkt hij nog perfect, regelmatig werd hij gestofzuigd, gescand, nagekeken en gedefragmenteerd. Ik weet zelfs niet eens meer welk besturingssysteem erin zit.

En dat hij kapot gaat van te veel aan en uit te leggen, is waar, maar het verbruikt ook veel energie: een pc 2 uur aanlaten, terwijl hij niets doet, verbruikt minder energie dan hem uit te leggen en twee uur erna terug aan te leggen. pc aanleggen kost energie: er moet in het volledige moederbord terug energie gepompt worden, de hdd moet van 0 naar 10000 toeren gaan in een paar seconden, die laserkop van de hdd moet terug beginnen laseren, ... Je pc afsluiten kost ook energie, want tijdens het afsluiten worden alle probleemmeldingen geanalyseerd en verholpen als dat mogelijk is, de hdd moet afgeremd worden, ...

Bewerkt: door Mr. Psycho

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...