Jump to content

PC Upgraden


.Senne

Recommended Posts

Heey mede-forummertjes :D

Dit is waarschijnlijk één van de laatste topics die ik aanmaak, in verband met het upgraden van m'n pc. Het is dan toch zover gekomen, m'n examen rapport was goed en ik heb de oudjes kunnen overtuigen te investeren in wat upgrades voor de pc.

Dit zijn de specs van m'n oude pc:

Processor: Intel core 2 Duo 6400 @ 2.14 Ghz

Videokaart: Nvidia Geforce 7300 GS 512 mb

Ram geheugen: 1 gig DDR2

Besturingssysteem: Windows XP

Moederbord: Asus (weet niet juist welke, moet eens kijken)

Voeding: 350 watt (denk ik, moet ook eens kijken)

Ik wil dus 3 gig ram erbij kopen, een betere videokaart en liefst ook een nieuwe processor. Graag zou ik dan iets hebben als dit:

Processor: Intel core 2 Quad Q#### (de goedkoopste liefst)

Videokaart: Nvidia Geforce 9800 GT 512 mb

Ram geheugen: 4 gig DDR2

Besturingssysteem: Windows XP (gewoon behouden)

Ik zou dus graag een quad core nemen, omdat dual cores al wat aan het verouderen zijn. Ook een goede game-kaart zou erin mogen, al moet die wat budget worden. 4 gig ram geheugen is genoeg, aangezien meer hier nooit gebruikt zou worden.

Nu wil ik graag weten of het ook daadwerkelijk zo slim is om een quad core te kopen, aangezien die fiks duurder zijn t.o.v dual cores met 3 ghz... Ook zou ik willen weten of ik een ander moederbord zal moeten, en hoeveel watt m'n nieuwe voeding zal moeten draaien zodat alles vlot werkt.

Ook zou ik graag een kleine kostenraming weten, dus hoeveel dit alles me zal kosten. Ik ga het allemaal wel kopen bij de lokale computerboer, maar wil eerst wat info over de prijs ongeveer, voor ik er daadwerkelijk binnenstap. Liefst alles in budgetprijs, aangezien m'n ouders niet zo heel veel geld willen uitgeven voor enkel een goed rapport. :puh:

Alvast bedankt,

Senne :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 84
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • .Senne

    35

  • TaartJJ~!

    23

  • Sprunk

    13

  • wesley123

    3

bericht _O_

Het setje dat je uitkoos heb ik eigenlijk ook. Is een prima setje en ik ben er erg blij mee. Over de vraag me Quadcore en Dualcore, ligt eraan wat je nog meer met je pc gaat doen. Ga ja alleen gamen dan is volgens mij een Dualcore processor veel beter, maar ga je veel meer programma's gebruiken naast games dan is een Quadcore aan te raden. :)

Zelf heb ik een Intel Q9550 @ 2,8Ghz en werkt perfect en in een andere computer Intel Q6600 @ 2,33 Ghz, werkt ook perfect! Heerlijk snel!

Misschien dat het beter is als een aantal andere computerkenners hier reageren, want door anderen word ik nogal snel op fouten gewezen, dus... :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Quad-Core wordt door steeds meer games ondersteunt.

Je zou als processor een Q8200 kunnen nemen, ik werk er ook mee en het is een goede budget Core 2 Quad.

Ik zal straks nog wel wat extra tips geven, maar ik ben nu nogal druk.

LET OP:

De lokale computerboer heeft niet alle onderdelen, vaak verkopen ze componenten zoals moederborden niet.

Bewerkt: door TaartJJ~!
Link to comment
Delen op andere websites

Dankje Taartje, ik wacht geduldig. :bier:

@ X-Qyeh: ikzelf wil 'm gebruiken voor games als GTA IV, Race driver grid en Call Of Duty, maar ook photoshop en sketchup. M'n ouders maken er ook wel eens gebruik van, maar enkel voor Word, Powerpoint, Internet en andere kleine programma's. Maar aangezien steeds meer games (zoals Taartje al zei) quad core gaan ondersteunen, en het ook de vrij recente processors zijn waar je nog wel even me voort kunt, leek het me beter een quad core te hebben. Alleen, de prijs.. Maar daar valt wel een mouw aan te passen, desnoods leg ik bij. :bier:

Maar is de goedkoopste Quad core ook een Q8200, of is dat bijvoorbeeld de Q6600? Want ik denk niet dat ik veel verschil ga merken qua snelheid met wat ik ermee wil doen, maar als er veel verschil zit in de prijs.. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Wat is je budget? Dat is heel handig als we dat weten.

Ik zou voor een Phenom II x4 gaan, die zijn net uit en daar kan je redelijk mee vooruit.

Voor een videokaart zou ik dan voor een HD4870x2 gaan, 1 vna de best e van het moment.

Voor de phenom II zul je of ene AM2+ of een AM3 mobo nodig hebben, ik zou in dit geval voor een AM2+ gaan omdat deze DDR2 heeft, AM3 heeft het nieuwere DDR3 wat nog geen tot nouwelijks prestatiewinst levert maar je betn wel op de toekomst voorbereid. voor photoshop en gta4 heb je leer veel processorkracht nosig, ook GRiD lust wel wat van een cpu.

En zeker qua prijs is een Phenom II goed te doen, hij is niet veel duurder dan een goede Core2Quad maar wel beter.

Qua game skan hij zig meten met een i7, maar zware aplicaties is de i7 sneller, dus als je een huge budget hebt zou je mss wel een i7 systeme kunnen overwegen

Link to comment
Delen op andere websites

De lokale computerboer heeft niet alle onderdelen, vaak verkopen ze componenten zoals moederborden niet.

De computerboer waar ik ga, stelt al z'n computersystemen zelf samen, en kan dus ook alle onderdelen apart in de oude pc inbouwen. Dat moet denk ik geen probleem zijn, wel denk ik dat hij enkel Nvidia en Intel verkoopt, en dus niet AMD en Ati.

het zou handig zijn al vertel je wat voor mobo je hebt, dan hoef je miss geen nieuwe te kopen. en als je nieuwe videokaart+processor+ram zou ik ook een wat sterkere voeding aanschaffen.

Het moederbord ga ik morgen eens naar kijken, maar het is wel al een jaartje/twee jaartjes oud denk ik.

Ik heb sowieso nieuwe voeding nodig, ik vraag me alleen af hoeveel. Ik weet niet juist wat bepaalt hoeveel watt je nodig hebt, maar het is alleszins voor een pc met quad core en straffe videokaart.

Q8200 (2.33/4096/1333) presteert hetzelfde als een Q6600 (2.40/8192/1066) op stock instellingen, en daarvan is de Q8200 de goedkoopste.

Dan wordt het waarschijnlijk de Q8200 :bier:

Wat is je budget? Dat is heel handig als we dat weten.

Ik denk iets van een 500 euro, al weet ik niet of ik daarmee toekom voor een compleet intel + nvidia systeem met quad core enzo... En al zeker niet als ik voeding en mobo moet vervangen.

Maar AMD en Ati systemen en onderdelen kan ik denk ik niet krijgen bij die handel, en dus heb ik liefst enkel Intel en Nvidia. :) Die heb ik tot nu toe steeds gehad, en ben er erg tevreden over.

En een i7 past dus volledig niet in m'n budget. :puh: Ik wil gewoon een voordelig quad core systeem dat games als GTA IV aankan.

BTW, ik wil dus de kast (big tower), twee dvd/cd lezers, lcd schermpje op kast, harde schijf en al de rest dat niet vervangen moet worden gewoon behouden, en niet een compleet nieuw systeem. :D

Bewerkt: door senneken
Link to comment
Delen op andere websites

tja, je kunt bij nvidia en intewl blijven, maar naar mijn mening vragen ze veel te veel voor hun spul, zeker als je het vergelijkt met de prijzen van ati/amd.

Weet ik, maar ik ben half genoodzaakt om het zo te doen. Internet bestellingen doe ik niet, en zelf in elkaar zetten weet ik niet of ik kan.. :N

BTW, ik had net door dat ik m'n kast niet moet open zwieren om te kijken welk mobo ik heb, staat ook op de drivers cd en guide. Ik heb een Asus P5B series P965 ofzoiets. Dit vond ik:

P5B

Intel® Centrino® 2 Processor Technology Adjust speed as you wish!

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU

- Intel LGA775 Platform

- Intel® Quad-core CPU Ready

- Intel® Core™2 Extreme / Core™2 Duo Ready

- Intel® Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D Ready

- 1066/800/ 533 MHz

- Dual-channel DDR2 800/667/533

- 1x PCI Express x16

- 6x SATA 3Gb/s

- RTL8111B PCI-E Gb LAN

- 8-channel HD Audio

- AI NOS™ / AI Gear / AI Nap

Dus betekent dit dat ik dan al geen nieuw mobo moet kopen? :D

Bewerkt: door senneken
Link to comment
Delen op andere websites

Voor 500 euro heb je een moederbord (AM2+), een Phenom II X4 920, die lachend de Q8200 voorbij raast, een HD3870, een voeding van 500 Watt en ook nog 2/4 GB geheugen.

In mekaar zetten is niet zo heel ingewikkeld. Heb meer moeite met de Tangens dan met het bouwen van een PC.

Link to comment
Delen op andere websites

Dan neem je toch lekker een Q8200, als je niet wilt geloven dan die AMD beter is. :cya:

Ik koop enkel bij die pc-handelaar, en die levert enkel Intel en Nvidia. AMD en Ati zijn daardoor uitgesloten, niet omdat ik niet wil geloven dat die AMD beter is.

EDIT: en BTW, die AMD is nog eens 40 euro duurder, en m'n budget is beperkt.

Dus ik weet al het volgende: :D

Processor Intel core 2 Quad Q8200 +- 160 euro

3 Gig Ram geheugen +- 40 euro

Nvidia Geforce 9800 GT +- 120 euro

Er resten me dan nog enkel de vragen of ik een nieuw moederbord moet kopen of niet, en hoeveel watt m'n nieuwe voeding moet zijn. :) Zou 450/500 euro volstaan? Dan kost dat nog +- 60 euro, en heb ik een totaal van +-380 euro zonder mobo.

alvast bedankt!

:cya:

Bewerkt: door senneken
Link to comment
Delen op andere websites

Dan neem je toch lekker een Q8200, als je niet wilt geloven dan die AMD beter is. :cya:

Ik koop enkel bij die pc-handelaar, en die levert enkel Intel en Nvidia. AMD en Ati zijn daardoor uitgesloten, niet omdat ik niet wil geloven dat die AMD beter is.

EDIT: en BTW, die AMD is nog eens 40 euro duurder, en m'n budget is beperkt.

Dus ik weet al het volgende: :D

Processor Intel core 2 Quad Q8200 +- 160 euro

3 Gig Ram geheugen +- 40 euro

Nvidia Geforce 9800 GT +- 120 euro

Er resten me dan nog enkel de vragen of ik een nieuw moederbord moet kopen of niet, en hoeveel watt m'n nieuwe voeding moet zijn. :) Zou 450/500 euro volstaan? Dan kost dat nog +- 60 euro, en heb ik een totaal van +-380 euro zonder mobo.

alvast bedankt!

:cya:

Waarom ga je alleen naar die pc boer?

Misschien kan hij ook juist een AMD of Ati bestellen, zou me verbazen als dat juist niet zou gaan.

Beste kun je een voeding van 500 watt kopen, heb je geld over voor een 600 watt, dan zou ik dat doen, weet je zeker dat hij geen crash krijgt door stroomgebrek en misschien heb je dat nou net nodig in je hierop volgende pc of als je een andere graka gaat kopen dat je zeker weet dat je voldoende power hebt.

Ik had zelf een 9600GT, en toen slurpte me pc idle ongeveer 96 a 99 watt, nu heb ik een 260GTX en nu slurpt me pc idle ongeveer 125 a 130 watt, een groot verschil dus(Ik heb deze informatie van me voedingdisplay, geeft aan hoeveel hij op dat moment slurpt aan watts).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...