Limbolander Geplaatst: 4 augustus 2009 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2009 Wat ik de laatste tijd ook heel snel heb zien zakken zijn de monitor prijzen, toen ik een half jaar terug mijn samsung T200 20" kocht was ik 180 euro kwijt, 2 weken later was de T220 al voor ongeveer die prijs te krijgen, nu een half jaar later dus heb je al 24" voor ~200 euro. Heb me gisteren dus een Samsung P2370 24" gekocht voor langs me T200, lang leve dualscreen :o gaat wel echt snel, maar een keer houdt het toch op zou je zeggen? want om nu 1 meter van een 60" scherm te gaan zitten lijkt me ook niet zo'n super idee. Reageren
Djmaddox Geplaatst: 13 augustus 2009 Rapport Geplaatst: 13 augustus 2009 AMD lanceert Phenom II X4 965Door Willem de Moor, donderdag 13 augustus 2009 16:46, views: 1.997 AMD heeft met de Phenom II X4 965 zijn snelste processor tot nog toe op de markt gezet. Standaard doen de vier cores van de cpu hun werk op een snelheid van 3,4GHz. De cpu wordt geleverd als Black Edition en heeft dus geen vaste multiplier. Advanced Micro Devices heeft met de Phenom II X4 965 de hoogst geklokte processor uitgebracht die op dit moment verkrijgbaar is. Elk van de vier cores van de Deneb-processor doet zijn werk op een kloksnelheid van 3,4GHz. De 965 is daarmee net een tandje sneller dan AMD's voormalig snelste procesor, de Phenom II X4 955, die standaard op 3,2GHz geklokt wordt. De snelste processor van Intel is de op 3,33GHz tikkende Core i7 975. De Phenom is evenwel stukken goedkoper: de adviesprijs in dollars voor de 965 bedraagt 245 dollar, terwijl Intel voor zijn 975 999 dollar vraagt. Of de AMD-topprocessors die van Intel ook wat prestaties betreft naar de kroon steken, onderzocht Tweakers.net in deze review. Net als de Core i7 975 heeft ook de AMD 965 geen vaste multiplier: de Black Edition-cpu kan derhalve in theorie eenvoudig worden overgeklokt. Met een HT ref clock van 200MHz en een multiplier van 17x komt de kloksnelheid op 3400MHz, terwijl de HT zijn werk op 2GHz doet. De processor beschikt per core over 512kB L2-cache en de kernen delen 6MB L3-cache. AMD verhoogde de tdp van zijn quadcore-Deneb van 125W voor de 955 naar 140W voor de 965. De op 13 augustus geïntroduceerde processor wordt gebakken in de 45nm-fabriek in het Duitse Dresden. Daar weten de engineers van GlobalFoundries ongeveer 758 miljoen processor op de 258 vierkante millimeter grote die te proppen. De cpu wordt in een AM3- of AM2+-voetje gestoken; AM3-moederborden bieden onderdak aan ddr3-geheugen, terwijl AM2+-borden alleen met ddr2-geheugen overweg kunnen. De Europese prijzen van de AMD Phenom II X4 liggen bij introductie op ongeveer 210 euro. Kijk, dat is nou eens leuk nieuws! Hopelijk daalt de 945 dan wat meer in prijs. Reageren
Galiorix Geplaatst: 13 augustus 2009 Rapport Geplaatst: 13 augustus 2009 Kijk, dat is nou eens leuk nieuws! Hopelijk daalt de 945 dan wat meer in prijs. Ik zou er niet teveel op hopen, grote kans dat de prijs gewoon gelijk blijft en de 965 bven de 945 in de markt word geplaatst. Reageren
Sprunk Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 (bewerkt) Phenom II X6 onderweg? Expreview meldt dat AMD werkt aan een six-core desktop processor met de codenaam Thuban. De CPU moet volgend jaar op de markt verschijnen en is gebaseerd op het 45nm SOI productieprocedé. Daarnaast beschikt de Thuban over het AM3 package, een geïntegreerde dual-channel DDR3-1333MHz geheugencontroller, 3MB L2 cache en 6MB L3 cache. Het is meer dan waarschijnlijk dat de processor onder de AMD Phenom II vlag zal verschijnen, maar of dat als onderdeel van het Dragon- of Leo platform zal zijn, is vooralsnog niet bekend. De ontwikkelfase moet voor mei 2010 afgerond zijn, waarna de CPU gedurende het derde kwartaal verscheept zal worden. 3e kwartaal van 2010? Lijkt me dan een mooie upgrade van een Phenom II X3? In één klap het dubbele aantal Core's? En als AMD de prijzen een beetje dragelijk houdt, iets wat ze bij Intel nog niet helemaal snappen, zal deze processor AMD misschien weer langszij helpen. Bewerkt: 2 september 2009 door Sprunk Reageren
Djmaddox Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 Wat gaat de technologie toch snel dezer dagen... Je koopt iets wat nu helemaal blits en het beste van het beste is en over 1 jaar word het al weer als 'oud' beschouwt. Reageren
MegaPilot Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 Wat kunnen we nou aanvangen met een X6 als de quadcore nog maar amper ondersteund wordt.. Reageren
wesley123 Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 Ze moeten wel, Intel heeft een i9 aangekondigd, die 6 cores heeft. Wil AMD weer terug komen moeten ze met iets serieus komen, zoiets gaat ze niet erg veel helpen aangezien Intel ook al bezig is met een 8 core(Sally Bridge), hierbij valt een PII weer in het niets, dus wilen ze de markt weer 'overnemen' moeten ze met iets groots komen, wat mij vooral opvalt is dat de Intel processoren een grote evolutielijn hebben, tov een veel kleinere van AMD, dit laat Intel zo weer op kop lopen, dat heeft De P4 bewezen, in het begin trager dan de P3, maar aan zijn einde vele malen sneller dan de Athlon, die aan het begin de P4 slapend nog voorging, en dat is ook iets wat een product goed maakt. Reageren
Sprunk Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 (bewerkt) Wat kunnen we nou aanvangen met een X6 als de quadcore nog maar amper ondersteund wordt.. Quad-core word tegenwoordig door veel programma's gewoon ondersteund. Dat kan ook niet anders want een i7 heeft HT, waardoor programma's denken dat er 8 core's in zitten. En ik heb van o.a. Galiorix vernomen dat het in bepaalde programma's een wereld van verschil is tussen wel HT en geen HT. Dus zo overdreven is een 6-core processor niet. En Intel komt in 2010 met "Gulftown", wat ook een 6 core processor is. Dat zal weer een leuke strijd worden. "Sandy Bridge" (geen Sally brigde) is een 8 core processor, welke weer een paar jaar later op de markt komt. Dan zal AMD ook met 8 Core's komen (Phenom II X8 ) En zo blijft het door gaan. Er komen steeds kleinere transistors, waardoor er meer ruimte is op een chip, waardoor je meer core's kan maken. Maar een "Gulftown" processor moet bij de introductie 1400 dollar gaan kosten. 1400 dollar voor een processor is een hoop geld. Veel mensen zullen die Phenom II X6 kopen in plaats van een Gulftown, mits AMD haar lage prijzen doorzet naar de X6. Bewerkt: 2 september 2009 door Sprunk Reageren
wesley123 Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 Ik zat al te twijfelen tussen sandy en sally bridge, maar ja, quad cores worden steeds meer ondersteund. Kijk, in de beginjaren van de quadcore was het useless omdat een multithreading programma teveel tijd koste ne ook te duur was om te schrijven, dat is door neiuwe scripting stukken anders geworden, in feite komen de 6 core processoren wel wat te laat. De processoren gebruiken ook steeds minder stroom en worden ook in verhouding goedkoper door de constante verkleining van de die(ik geloof dat ze overgaan op 32nanometer) word er minder stroom verbruikt, zoiets staat echter ook meer ruimte op de chip toe en ook kan de processor hoger worden geklokt. In theorie kan je met de huidige processoren er makkelijk 4 van die dies opzetten, waarom ze dat niet doen? omdat het niet werkt en gewoon niet nuttig is. Reageren
Limbolander Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 Nu vraag ik me alleen af of het nu echt zoveel prestatiewinst gaat opleveren, in 3d programma's etc zal het zeker merkbaar zijn, maar voor het hoofddoel voor de meeste van ons; gamen dus, zal het waarschijnlijk eens flink tegen kunnen vallen. Als je al nagaat dat quadcore geeneens optimaal gebruikt wordt, en 6 cores weer een stukje duurder wordt, ben benieuwd. Reageren
.Senne Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 Nice natuurlijk. Maar er zijn toch zelfs Core 2 Extremes van 1500 euro op dit moment? Dus als een X6 rond de 1000 euro gaat kosten bij introductie valt het op zich nog mee, alleen niet voor een particulier. Reageren
wesley123 Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 idd, maar dat geeft een hele grote kans dat de i7 enzo in prijs gaan dalen. Verder zal, zoals limbolander al zei, het geen bal uitmaken in games, voor zover ik weet gebruikt gta4 de meeste threads en die gebruikt er maar 3, dus is 6 of 12 threads wel een beetje over de top. Reageren
Galiorix Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 En Intel komt in 2010 met "Gulftown", wat ook een 6 core processor is. Dat zal weer een leuke strijd worden. "Sandy Bridge" (geen Sally brigde) is een 8 core processor, welke weer een paar jaar later op de markt komt. Dan zal AMD ook met 8 Core's komen (Phenom II X8 ) En zo blijft het door gaan. Er komen steeds kleinere transistors, waardoor er meer ruimte is op een chip, waardoor je meer core's kan maken. De reden waarom ze op een kleiner productie procedé over gaan is omdat kleinere transistors minder warmte produceren en minder energie verbruiken, de reden waarom ze niet eerder 6 of 8 cores gemaakt hebben zal niet alleen met het productie procedé te maken hebben, maar ook gewoon met de ontwikkeling van de CPU techniek in het algemeen. Maar het zal er heus wel mee te maken hebben. De aankondiging van de PhII X6 was een kwestie van tijd, aangezien Gulftown allang bekend was en AMD niet achter kan blijven (ze kunnen zich niet meer een 2e achterstand permiteren). In principe zou hij voor mij nog wel interessant zijn aangezien ik video's bewerk en 3D model, maar voor het gros van de leden hier zal hij weinig nut hebben. Reageren
Sprunk Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 Voor huidige game's ja. Maar door de snellere processors kan men nu ook veel betere en vooral mooiere games gaan maken. Reageren
Limbolander Geplaatst: 2 september 2009 Rapport Geplaatst: 2 september 2009 Nice natuurlijk. Maar er zijn toch zelfs Core 2 Extremes van 1500 euro op dit moment? Dus als een X6 rond de 1000 euro gaat kosten bij introductie valt het op zich nog mee, alleen niet voor een particulier. Klopt maar extreme editions zijn gewoon extreem overpriced, gewoon voor degene die van dure namen houden en bakken geld te spenderen hebben, de daadwerkelijke prestatiewinst ten op zichte van de "normale" editions is maar een marginale paar procenten.. En Intel komt in 2010 met "Gulftown", wat ook een 6 core processor is. Dat zal weer een leuke strijd worden. "Sandy Bridge" (geen Sally brigde) is een 8 core processor, welke weer een paar jaar later op de markt komt. Dan zal AMD ook met 8 Core's komen (Phenom II X8 ) En zo blijft het door gaan. Er komen steeds kleinere transistors, waardoor er meer ruimte is op een chip, waardoor je meer core's kan maken. De reden waarom ze op een kleiner productie procedé over gaan is omdat kleinere transistors minder warmte produceren en minder energie verbruiken, de reden waarom ze niet eerder 6 of 8 cores gemaakt hebben zal niet alleen met het productie procedé te maken hebben, maar ook gewoon met de ontwikkeling van de CPU techniek in het algemeen. Maar het zal er heus wel mee te maken hebben. De aankondiging van de PhII X6 was een kwestie van tijd, aangezien Gulftown allang bekend was en AMD niet achter kan blijven (ze kunnen zich niet meer een 2e achterstand permiteren). In principe zou hij voor mij nog wel interessant zijn aangezien ik video's bewerk en 3D model, maar voor het gros van de leden hier zal hij weinig nut hebben. Klopt inderdaad alhoewel je met je i7 met hyperthreading ook nog een tijd vooruit zal kunnen. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.