Jump to content

Algemene Hardware Discussie

Recommended Posts

Geplaatst:
Op alternate kwam ik dit tegen: klik

Er staat bij "informatie" Dat de GPU een kloksnelheid heeft van 775Mhz en dat het geheugen een snelheid van 3800 MHz heeft. Mijn vraag is nu of dat klopt, want ik denk van niet want dat is nogal redelijk snel.

klopt gewoon zoals sprunk al zei, alleen is het niet te vergelijken met bijv nvidia kaarten.

• Reacties 699
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Sprunk

148

• Limbolander

102

• TaartJJ~!

86

• Djmaddox

65

Geplaatst:

Er staat bij "informatie" Dat de GPU een kloksnelheid heeft van 775Mhz en dat het geheugen een snelheid van 3800 MHz heeft. Mijn vraag is nu of dat klopt, want ik denk van niet want dat is nogal redelijk snel.

klopt gewoon zoals sprunk al zei, alleen is het niet te vergelijken met bijv nvidia kaarten.

Dat had ik dus gedaan ;) En omdat ik voor het eerst eigenlijk keek naar de clocks van een HD4870 vond ik het nog al veel vergeleken met Nvidia kaarten.

Geplaatst:

Qua prijs/kwaliteit verhouding wel. Ik weet niet precies met welke kaart je een GTX295 kan vergelijken van ATI. maar die al ongetwijfeld goedkoper zijn en hetzelfde of beter presteren.

Geplaatst:

Dat had ik dus gedaan ;) En omdat ik voor het eerst eigenlijk keek naar de clocks van een HD4870 vond ik het nog al veel vergeleken met Nvidia kaarten.

als je ze wil vergelijken, gewoon zoveel mogelijk benchmarks opzoeken op het internet, bijvoorbeeld van tomshardware en er zijn nog zat andere sites.

Geplaatst:

Wie hier kijkt er wel eens hardware.info TV? Vind het wel een grappig programma om te zien. Niet heel professioneel maar wel leuk. ^_^ De laatste uitzending is wel interessant omtrent de HD4770 en de Phenom II 955 en 945.

Geplaatst:

Ik kijk het wel eens. Vind het niet echt super boeiend omdat het toch lang duurt en je de informatie al op internet kan vinden.

Geplaatst:

Niet echt Hardware nieuws, maar het heeft wel gevolg op hardware. Leek mij wel een leuk discussiepunt.

AMD brengt cpu- en gpu-divisies bijeen

Drie jaar na de overname van ATI heeft AMD aangekondigd dat de afdelingen voor cpu- en gpu-ontwikkeling worden samengevoegd. De maatregel is onderdeel van een reorganisatie die het bedrijf in vier onderdelen opsplitst.

Logo's AMD en ATiAMD heeft woensdag aangekondigd dat de cpu- en gpu-divisies worden samengevoegd, waarbij het merk ATI naar alle waarschijnlijkheid komt te vervallen. De chipgigant is bezig met een reorganisatie die het bedrijf onderverdeelt in vier nieuwe divisies. Er komt een 'customer group' die zich met service en ondersteuning zal bezighouden, een marketinggroep die de publiciteit voor zijn rekening houdt en een 'Advanced Technology'-tak die onderzoek en ontwikkeling voor zijn rekening neemt. De gpu- en cpu-afdelingen worden ten slotte samengevoegd in de 'products group'.

Met het fuseren van de gpu- en cpu-takken komt er in elk geval een eind aan de tot dusver zelfstandig opererende gpu-divisie en er wordt aangenomen dat ook de naam ATI bij deze operatie wordt geslachtofferd. ATI werd in 1985 als oem-fabrikant in Canada opgericht en kwam bij toeval in de grafische-processorindustrie terecht toen computermaker Commodore een forse order voor grafische chips plaatste. Het bedrijf verwierf faam met zijn Mach- en Rage-gpu's en leverde een tijd de enige serieuze concurrent voor de Voodoo 3D-chips van 3Dfx. De volgende stap was de productie van de All-in-wonder-kaarten van het bedrijf, die behalve een gpu ook een tv-tuner aan boord hadden. In 2000 presenteerde het bedrijf zijn Radeon-lijn, die tot op de dag van vandaag de grootste concurrent voor het assortiment van Nvidia is.

In 2006 werd ATI voor 5,6 miljard dollar overgenomen door AMD. De beide bedrijven hoopten samen onder andere een hybride processor te kunnen maken, die zowel cpu- als gpu-werkzaamheden kon uitvoeren. Hoewel het fusiebedrijf kort daarop de eerste plannen voor het Fusion-platform ontvouwde, worden dergelijke hybride chips op zijn vroegst volgend jaar verwacht. Wel wijst de reorganisatie erop dat AMD deze plannen nog altijd serieus neemt, maar ook het besparen van kosten zal een belangrijke reden zijn voor het samenvoegen van de twee chiptakken van het nog altijd noodlijdende bedrijf.

Bron.

ATi gaat dus onder in AMD, ATi was al enkele jaren geleden over genomen door AMD, maar zal nu echt zijn merknaam verliezen. Dit zal waarschijnlijk tot gevolg hebben dat alle vertrouwde ATi kaarten worden omgedoopt in AMD kaarten, wat dus betekend dat wij straks AMD Radeon kaarten in de schappen gaan zien liggen.

Wat is jullie mening hierover?

Geplaatst:
Ik kijk het wel eens. Vind het niet echt super boeiend omdat het toch lang duurt en je de informatie al op internet kan vinden.

hou het zelf gewoon op lezen, niet echt geinteresseerd in zon vage nerd praat, vooral omdat ze dan zo engels/nederlands door elkaar praten gaat het vaak niet zo vlot met zon soort programmatjes. ( heb niks tegen engels/nederlands door elkaar praten verder, doe het ook wel redelijk ).

Niet echt Hardware nieuws, maar het heeft wel gevolg op hardware. Leek mij wel een leuk discussiepunt.
AMD brengt cpu- en gpu-divisies bijeen

Drie jaar na de overname van ATI heeft AMD aangekondigd dat de afdelingen voor cpu- en gpu-ontwikkeling worden samengevoegd. De maatregel is onderdeel van een reorganisatie die het bedrijf in vier onderdelen opsplitst.

Logo's AMD en ATiAMD heeft woensdag aangekondigd dat de cpu- en gpu-divisies worden samengevoegd, waarbij het merk ATI naar alle waarschijnlijkheid komt te vervallen. De chipgigant is bezig met een reorganisatie die het bedrijf onderverdeelt in vier nieuwe divisies. Er komt een 'customer group' die zich met service en ondersteuning zal bezighouden, een marketinggroep die de publiciteit voor zijn rekening houdt en een 'Advanced Technology'-tak die onderzoek en ontwikkeling voor zijn rekening neemt. De gpu- en cpu-afdelingen worden ten slotte samengevoegd in de 'products group'.

Met het fuseren van de gpu- en cpu-takken komt er in elk geval een eind aan de tot dusver zelfstandig opererende gpu-divisie en er wordt aangenomen dat ook de naam ATI bij deze operatie wordt geslachtofferd. ATI werd in 1985 als oem-fabrikant in Canada opgericht en kwam bij toeval in de grafische-processorindustrie terecht toen computermaker Commodore een forse order voor grafische chips plaatste. Het bedrijf verwierf faam met zijn Mach- en Rage-gpu's en leverde een tijd de enige serieuze concurrent voor de Voodoo 3D-chips van 3Dfx. De volgende stap was de productie van de All-in-wonder-kaarten van het bedrijf, die behalve een gpu ook een tv-tuner aan boord hadden. In 2000 presenteerde het bedrijf zijn Radeon-lijn, die tot op de dag van vandaag de grootste concurrent voor het assortiment van Nvidia is.

In 2006 werd ATI voor 5,6 miljard dollar overgenomen door AMD. De beide bedrijven hoopten samen onder andere een hybride processor te kunnen maken, die zowel cpu- als gpu-werkzaamheden kon uitvoeren. Hoewel het fusiebedrijf kort daarop de eerste plannen voor het Fusion-platform ontvouwde, worden dergelijke hybride chips op zijn vroegst volgend jaar verwacht. Wel wijst de reorganisatie erop dat AMD deze plannen nog altijd serieus neemt, maar ook het besparen van kosten zal een belangrijke reden zijn voor het samenvoegen van de twee chiptakken van het nog altijd noodlijdende bedrijf.

Bron.

ATi gaat dus onder in AMD, ATi was al enkele jaren geleden over genomen door AMD, maar zal nu echt zijn merknaam verliezen. Dit zal waarschijnlijk tot gevolg hebben dat alle vertrouwde ATi kaarten worden omgedoopt in AMD kaarten, wat dus betekend dat wij straks AMD Radeon kaarten in de schappen gaan zien liggen.

Wat is jullie mening hierover?

Goed nieuws imo, niet dat het mij persoonlijk veel boeit, maar het neemt wel onduidelijkheid weg bij de onwetenden, en maakt AMD waarschijnlijk een stukje bekender, als naam van zichzelf.

Geplaatst: (bewerkt)

Over het nieuws van AMD, ik denk dat het een minder logische zet is. Stel dat over een jaar of 3 AMD zeer diep in de put zit qua processoren, dan wordt AMD als merknaam naar beneden getrokken, dan kunnen de consumenten de indruk krijgen van; "Dat AMD hoor je niet zo veel goeds over, dat kan ik beter niet nemen" als ze een nieuwe Radeon GPU zoeken.

Bewerkt: door TaartJJ~!
Geplaatst:

Waarom zou je in godsnaam overgaan op DDR3 geheugen? Ik heb nog steeds geen benchmarks gezien dat het beter ZOU presteren dan DDR2...Ik zou btw gewoon een headset en al die stuff kopen, je bent nog redelijk futurproof.

Geplaatst: (bewerkt)
@Ferry

Dit is het Hardwarediscussie topic, niet echt de plaats voor die post.

Aangezien er in topics regelmatig afgedwaald wordt met discussies over de beste videokaart, processor, moederbord of andere hardware, is er besloten een algemeen discussietopic voor hardware te maken (dit topic dus). In dit topic kan je discussiëren en nieuwtjes posten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van hardware.

Om de discussies goed te laten verlopen, zijn er wel wat extra regels van kracht:

• Stel geen vragen welke hardware het best voor jouw pc geschikt is, daarvoor kan je in de Hardware Helpdesk terecht of een topic openen. Hier gaat het over hardware in het algemeen.
  • Aan fanboy-gedrag is hier geen behoefte. Beargumenteer waarom je een stuk hardware beter vindt dan een ander stuk hardware, het liefst met cijfers en andere controleerbare feiten.
  • Als je nieuwtjes plaatst, geef dan ook de bron en je eigen reactie op het nieuwtje.
  • Heb altijd respect voor anderen, maar wees niet bang een discussie aan te gaan.

Dankeshön, wist het namelijk niet zeker, even daar plaatsen :)

Over het nieuws van AMD, ik denk dat het een minder logische zet is. Stel dat over een jaar of 3 AMD zeer diep in de put zit qua processoren, dan wordt AMD als merknaam naar beneden getrokken, dan kunnen de consumenten de indruk krijgen van; "Dat AMD hoor je niet zo veel goeds over, dat kan ik beter niet nemen" als ze een nieuwe Radeon GPU zoeken.

Denk dat het sowieso geen goeie zet is, Iedereen gaat AMD cpu's aan AMD gpu's linken, denken misschien zelfs dat alleen die twee samen zouden werken ipv. Intel-AMD gpu of AMD met Nvidia kaarten etc, en wat jij zegt ook nog.

Waarom zou je in godsnaam overgaan op DDR3 geheugen? Ik heb nog steeds geen benchmarks gezien dat het beter ZOU presteren dan DDR2...Ik zou btw gewoon een headset en al die stuff kopen, je bent nog redelijk futurproof.

Omdat de moederbord die ik gezien heb alleen DDR3 ondersteund ;)

Bewerkt: door FerryN
Geplaatst:

voor de nieuwere processoren is DDR3 geheugen gewoon beter, vooral als je overclockt etc dat je er voor kan zorgen dat het 1 op 1 loopt, met ddr2 zou je vrij snel een bottleneck krijgen ( je geheugen dus )

Geplaatst:

Goh, want vind ik hiervan. Geen idee. Lijkt me wel een goede zet. Dan krijgt AMD lekker veel naamsbekendheid.

Denk dat het sowieso geen goeie zet is, Iedereen gaat AMD cpu's aan AMD gpu's linken, denken misschien zelfs dat alleen die twee samen zouden werken ipv. Intel-AMD gpu of AMD met Nvidia kaarten etc, en wat jij zegt ook nog.

Dan is het juist een goede zet. Als iedereen nu denkt dat je met een AMD CPU ook een AMD GPU moet hebben, werkt dat alleen maar in het voordeel van AMD. Die maken dan lekker veel winst.

Maar ik zie dit niet als een verassing. Op elke ATI kaart was reeds het logo van AMD te vinden. Zolang de Radeon lijk nog wel als hoofdkleur rood houd, en niet groen (AMD kleur) vind ik het best. Met groen gaat het teveel op nVidia lijken.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...