Aad Geplaatst: 13 mei 2005 Rapport Geplaatst: 13 mei 2005 (bewerkt) Ok veel mensen die al een tijdje in de modding scene rondhangen zullen misschien wel weten wat het is maar zoals ik nu ook al weer veel mensen die dit forum bezoeken zijn allemaal pas net begonnen met modden dus hier even een korte beschrijving Pre- Lighten : Pre lighten is dat je het object belicht door middel van scene lights in 3dsmax dit geeft het object een beter uiterlijk en ziet het er net zo mooi uit snachts ingame als overdag een soort Zon/Maan licht ook wel. K ik start nu met de tutorial: Stap1: Je heb ten eerste de volgende tools nodig - een Txdtool, ViceTXD of TXD workshop - 3d Studio max 3.1 + Renderware Plugin Stap 2 Als je 3dsmax 3.1 heb is het heel simpel om uit te leggen. Je import je dff dit kan door middel van een import booster Download Hier (rechtermuisknop Opslaan Als...) Renderware Plugin (rechtermuisknop Opslaan Als) Nadat je de scripts in de scripts map heb gezet en de plugins in de plugins map start je 3dsmax 3,1. Ga nu naar de maxscript button ( het hamertje aan de rechterkant) of gewoon bovenaan maxscript. Vervolgens krijg je zo een scherm: Druk nu op de maxscript button Nu krijg je een soort gelijk scherm als hieronder Klik dan bij utilities op dff import booster schuif dan met je muis naar onder en dan zie je een vensterje met import en scale vul voor scale in 1 en import je dff. en wees er cker van dat je al de .BMP bestanden van je txd heb ge-extract en in dezelfde map heb gezet als je DFF. Als je dat heb gecontroleert kan je nu uiteindelijk je dff importer klik op de import button zoek voor je dff file en klik op OK. Ok controleer nu door je object te renderen of je textures het nog doen als dat zo is heb je het goed gedaan tot nu toen. Als dat niet zo is kan je altijd nog je model exporten als 3ds met zmodeler en dan vervolgens importen in 3dsmax maar daar ga ik nu niet op in. Nu het Pre-lighten Ga weer naar hetzelfde venster als hierboven maar klik dan op more> Kies nu Assign Vertex Colors. Selecteer je object en druk op Assign to selected Rechtsonder. Het vakje Use maps en Scene light moeten ingekleurd zijn als dat niet zo is moet je dat nog even doen. Als je model er slecht uitziet ingame kan dit komen doordat het te vel belicht is ingame om dit enigsins te voorkomen kan je een sunlight array toepassen dit is niet altijd nodig. Een Sunlight array kan je toepassen door je object te selecteren en op de knop te drukken die in het plaatje hieronder is aangegeven meer hoef je niet te doen. Klik hier op Lights en Camera's zoals het plaatje hieronder Klik nu op het zonnetje Nu kan je je Model Exporten. Ga naar File en dan Export Kies het bestandtype .Dff en doe dan export nu krijg je een popup venster zoals het plaatje hieronder. Vink het vakje dat zegt Vertex Color Pre-Lightning Aan de tweede dus. dan om er zeker van te zijn dat je model goed ingame eruit gaat zien kan je ook nog de volgende dingen aanvinken -Export 2 sides -Preserve Normals Als je dat heb gedaan sla je um op en klaar je heb een pre-lighted Dff model als dit allemaal niet lukt vind ik het niet erg om het voor jullie te doen zend me een PB met daarin een link of je msn adres zodat ik je files kan ontvangen TOt zo ver deze tutorial over Pre-lighten Whats Next Misschien Eentje voor op Je site Eclipse Nee hoor geintje Dit zijn 2 voorbeeldjes van wat het verschil is tussen een pre-lighted object en een object waarbij dat niet is gebeurt. Voorbeeldje Van Pre-lightning: De linker Kubus is zonder en de rechter is met Pre-Lightning nu denk je wat gloeit die rechter dat is niet zo om even een indruk te geven is dit de texture die ik had gebruik Dus mensen zo kan je de textures er toch goed uit laten zien. Bewerkt: 13 mei 2005 door Aad Reageren
Eclipse Geplaatst: 13 mei 2005 Rapport Geplaatst: 13 mei 2005 Mooie tutorial...Ik zal een link zetten in de master tutorial list. Ook zal ik ff voor je dat voorbeeld d'r bijzetten. Reageren
Aad Geplaatst: 13 mei 2005 Auteur Rapport Geplaatst: 13 mei 2005 Jaja Eclipse weet ut zie me uber voorbeeld Dit schrikt de noobs wel af denk ik nu willen ze opeens allemaal pre-lightning hebben En uh ik zal nog eens een keertje zelf proberen om ook met 3dsmax 7.0 pre-lightning te laten werken maar tot nu toe krijg je nog steeds het beste resultaat met 3dsmax R3,1 die trouwens te downloaden valt hoor op een wel bekende torrent site die ik Hier niet ga adverteren. :rolleyes: Reageren
NTK Geplaatst: 13 mei 2005 Rapport Geplaatst: 13 mei 2005 Fout spelling in 'lightning' dat hoort 'lighting' te zijn Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.