Jump to content

[TUT|FORUM] Welk systeem moet ik kiezen?

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo,

Aangezien er nog geen tutorial is voor forum-systemen welke je beter wel en welke niet kunt kiezen en welke het beste bij je past is er hier eindelijk een tutorial. Eerst de plus- en minpunten op een rijtje.

• IPB 3.0x:
    • Voordelen:

• Nog onbekend (nog nooit gebruikt :$)

[*]Nadelen:

• Nog onbekend (nog nooit gebruikt :$)

2zpt53c.jpg

[*]IPB 2.3x:

• Voordelen:
      • Erg duidelijk
      • Goede service bij Invision Power Services
      • Vele modificaties (IPS werkt zelf ook aan modificaties, er zijn ook vele hele grote communities, Invisionize is de grootste)
      • Veel support fora
      • Veel opties om je forum te veranderen naar eigen smaak
      • Erg veel skins beschikbaar
      • Mogelijkheid om RSS-Feeds te maken
      • Mooie indeling
      • ACP bevat zoekfunctie voor opties
      • Voor SQL Commands hoef je niet naar phpMyAdmin. Je voert ze uit via de SQL Toolbox
      • Ingebouwd beveiligingcentrum
      • Mogelijkheid tot moderator-permissies (wat kan een mod wel en wat niet?)
      • ACP is erg goed te beveiligen, je kunt de ACP-Folder hernoemen, htacces maken etc.

[*]Nadelen:

• Erg duur
      • Soms is het even zoeken voor bepaalde opties.
      • Momenteel geen Nederlands/Belgisch support forum (of Modding Community)
      • Als je geen Engels kunt is het systeem niet aan te raden. (ACP is volledig Engels)
      • De ACP gaat via Tabbladen, soms moet je dus goed zoeken
      • Erg populair, meer reden voor mensen om hacks te maken.
      • Topic Icons (icon12.gificon13.gif etc.) beheren via FTP en niet via ACP

[*]phpBB3:

• Voordelen:
      • Gratis
      • Nederlands
      • Veel mods en skins

[*]Nadelen:

• Onduidelijke ACP (veel onduidelijkheid. Denk aan groep wijzigen)

[*]vBulletin Board:

• Voordelen:
      • Postregels (qua codes etc.) onderaan een topic weergegeven
      • Mogelijkheid om tags in te vullen
      • ACP erg duidelijk. Opties niet aangegeven per tabs maar in drop-downs en alles bij elkaar.
      • Mogelijkheid tot moderator-permissies (wat kan een mod wel en wat niet?)
      • Topic Icons (icon12.gificon13.gif etc.) beheren via ACP
      • Side-Bar in ACP (zoals in phpMyAdmin) creeërt een fijne werkomgeving.

[*]Nadelen:

• Betaald
      • Alles gaat via afbeeldingen zonder tekst (standaard vBB Skin). Denk aan de Report Button
      • Als je IPB gewend bent is de ACP Link even zoeken.

[*]Simple Machines Forums:

• Voordelen:
      • Gratis
      • Je komt bij de opties door tabbladen en drop-down menu's. Hierdoor kun je sneller bij een optie komen
      • Je kunt taal-pakketten downloaden via de ACP en hoeft niet eerst naar een modding community

[*]Nadelen:

• Als je een Nederlands taalpakket installeert is ook meteen de ACP in het Nederlands. Hoewel mensen soms liever een Engelse ACP hebben
      • Skins uploaden en bewerken etc. gaat via hetzelfde scherm
      • Je kunt moderators instellen maar niet kiezen wat ze wel en niet mogen
      • Om een lid te wijzigen moet je eerst naar het profiel. Namen wijzigen is wel even goed zoeken
      • Onduidelijke profielen
      • De ACP zit in het forum zelf en niet in apparte mappen waardoor je het niet extra kunt beveiligen. Admin account gehackt? Dan ben je het haasje

[*]IPB 1.3x:

• Voordelen:
      • Gratis
      • Duidelijke ACP

[*]Nadelen:

• Onveilig (tegen hacks etc.)
      • IPS geeft geen support meer voor deze versie.
      • Weinig modificaties beschikbaar.

Sommige systemen zijn niet zo uitgebreid omdat ik het niet echt ken. Zo ken ik de echte phpBB3 niet echt goed en de echte IPB 1.3x niet. Ook vBulletin ken ik niet helemaal. Maar ik probeer het zo veel mogelijk.

Weet je nog een systeem? Post het hier en ik zal spoedig het beoordelen! Ook als je een suggestie hebt kun je het hier kwijt!

DEZE TUTORIAL IS NOG IN WIP! IK BEN NOG NIET KLAAR!

Laatste update:

Bewerkt: door zamg0d1
Geplaatst:

------------------->>>Gereserveerd voor uitbreiding tutorial<<<-------------------

Tja... De tut word denk ik best groot dus helaas een gereserveerde dubbelpost :$

Geplaatst:

HEle leuke tut!!

Alleen ik wil je er eventjes op wijzen.

Ik heb met Simple Machines fora gewerkt en ik wil een paar nadelen en voordelen noemen.

Voordelen:

Fora zijn snel aangemaakt.

Het forum overal is duidelijk.

Nadelen:

De ACP is waardeloos.

Je kan geen subfora toepassen.

Je kan geen naamswijzigingen.

Je kan geen groepen maken.

Skins toepassen gaat ook waardeloos.

En er zijn geen tot nauwelijks mods.

Alstjeblieft :)

Geplaatst:

Nou... Ik ben van plan om elk systeem dat ik ken eens te hosten :Y Dan kan ik ze allen bekijken. SMF ga ik misschien straks ook eens hosten om even te kijken wat er wel fijn aan is en wat niet. Toch bedankt ;)

Geplaatst: (bewerkt)
Nou... Ik ben van plan om elk systeem dat ik ken eens te hosten :Y Dan kan ik ze allen bekijken. SMF ga ik misschien straks ook eens hosten om even te kijken wat er wel fijn aan is en wat niet. Toch bedankt ;)

SMF? = K***E.. :7

Kijk naar het SA:MP Forum:

Voordelen:

-Misschien dat ik er een weet als ik 80 ben.

-CorrectHost zei dat het makkelijk te installeren is, maar dat vind ik niet echt een voordeel. Liever kwaliteit dan kwantiteit.

Nadelen:

-Mensen kunnen veel te grote sigs gebruiken

-Het is maar licht aanpasbaar lijkt wel

-Het is niet zo populair

-De profielen zijn erg onduidelijk, en je kan er niet veel mee.

+Wat CorrectHost zegt :7

Bewerkt: door Remi-X
Geplaatst:

Dat nadeel wat je noemt bij PhpBB ben ik het helemaal mee eens. Toen ik nog gebruik maakte van een PhpBBforum, moest ik altijd zoeken hoe dat werkte.

Een voordeel aan IPB en VBulletin is dat ze veel meer functies bieden dan gratis forumsystemen. Een feature wat ik mis bij PhpBB is dat je kan zien wie het laatste in een topic heeft gepost op de index van het forum.

Geplaatst:

phpBB vind ik sowieso raar in elkaar zitten. Ik heb eventjes gebruik gemaakt van het systeem, en na een kwartier wist ik nog niet hoe ik een categorie moest aanmaken.

Dan kun je nog beter IPB 1.3 Final nenem (ook gratis). Je moet dan alleen wel ff goed naar mods zoeken die wat leaks dichten, dan is het gewoon veilig te gebruiken. IPS geeft namelijk geen support meer aan IPB 1.3, maar fans hebben al vele leaks gedicht.

• 3 weken later...
Geplaatst:
Weet je nog een systeem? Post het hier en ik zal spoedig het beoordelen! Ook als je een suggestie hebt kun je het hier kwijt!

MyBB

Geplaatst:

Ik ben de laatste tijd vrij veel bezig met phpBB3, om eerlijk te zijn vind ik dat systeem totaal niet vreemd in elkaar zitten ofzo, wel even wennen, maar ik vind het in sommige opzichten zelfs makkelijker dan IPB.

Zo kun je bijvoorbeeld bij iedere post/topic wat geplaatst is direct informatie opvragen over die betreffend post, IP waarvandaan die post geplaatst is, of er nog meer gebruikers met hetzelfde IP posten e.d.

Ook zit er dan het MCP bij, waarvandaan je als moderator in feite alle informatie/hulpmiddelen op 1 plek voorhanden hebt.

Ook bij het indelen van een forum met moderators ben je behoorlijk flexibel, in bijvoorbeeld IPB selecteer je eerst 1 of meerder forum's, vervolgens een gebruiker (of een groep) en vervolgens ga je alle rechten instellen.

Bij phpBB kun je dat allemaal combineren. Stel dat je je hele forum wilt verdelen over een paar moderators, dan selecteer je alles, + die 5 moderators en vervolgens kun je op 1 pagina alle rechten instellen en je bent klaar.

Diezelfde flexibiliteit heb je trouwens ook met groups, permission's en al dergelijke zaken, je hoeft niet perse vanuit 1 richtig te werken maar je werkt gewoon vanaf de kant die het makkelijkst is.

Wil je voor 1 forum alle permissie's instellen dan selecteer je dat ene forum + alle gebruikersgroepen, maar heb je een nieuwe gebruikersgroep aangemaakt en moeten daarvoor de permissie's worden ingesteld? dan werk je vanaf de andere kant en selecteer je die ene gebruikersgroep + alle forum's

Tegen de tijd dat ik weer wat meer weet te vertellen zal ik het wel laten weten :puh:

Geplaatst:

Ik zal phpBB nog eens installeren en allemaal nog eens bekijken en kijken of wat jij zegt allemaal ook klopt, niet dat ik je niet geloof... Maar ik vind het zelf nogal onduidelijk :engel:

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik wil er even bij zeggen dat phpBB Open Source is. Dit wil zeggen dat een hele community hier aan werkt, en dus meer keuze in plugins.

En over de taal gesproken, vBulletin heeft ook een nederlands taalpakket. Persoonlijk vind ik vBulletin het beste, maar is wel prijzig. Als je nieuw bent met een forum, kan je het beste met een gratis systeem zoals phpBB beginnen.

• 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...