Jump to content

Final Fantasy XII


Recommended Posts

Geplaatst:

Final Fantasy XII

art0015uj.jpg

Wanneer het om een Final Fantasy titel gaat, en zeker één in de chronologische lijn, lijkt het hoofdkantoor van Square Enix wel omgevormd tot een Japanse versie van het Pentagon. Een onneembaar fort. Elk sprankje informatie dat naar buiten wordt gebracht wordt vooraf duizendmaal gecheckt en tot op de komma in het persbericht geredigeerd. De concurrentie zal maar eens iets te weten komen. Er valt voor gamesjournalisten weinig eer te behalen tijdens dergelijke persbijeenkomsten, want écht exclusieve informatie krijg je dus niet.

In tegenstelling tot enkele andere gametitels die in deze weekspecial besproken zullen worden, is Final Fantasy XII nog niet uit en daarbovenop is er weinig eerstehands informatie over beschikbaar. Dat betekent echter niet dat er niet genoeg informatie over deze game te vinden is. Als er één gameserie is waarover letterlijk duizenden fansites en discussiefora van bestaat, is het Final Fantasy wel.

screen0040fn.jpgscreen0067dw.jpg

Eigenlijk smokkel ik een beetje door FFXII voor Beste Game van het Jaar te laten doorgaan, want het is nog maar de vraag of wij hier in Europa deze game voor het einde van 2005 te spelen zullen krijgen. Volgens eerdere releaseschedules hadden onze Japanse vrienden eigenlijk rond deze tijd hun eerste stapjes in de wereld van Ivalice moeten zetten. Maar naar goede traditie is de releasedatum verschillende keren uitgesteld en nu heeft men zelfs het vage “eind dit jaar” op FFXII geplakt.

Achtergrond

Elk nieuw deel in de chronologische Final Fantasy serie kent een losstaande verhaallijn. Onder de FF naam zijn zeker wel spin-offs uitgekomen, maar de échte lijn (al jaren exclusief op de Playstation te spelen) kent telkens weer een origineel verhaal, nieuwe karakters en frisse werelden. De enige echte uitzondering op die regel is Final Fantasy X-2, waarin hoofdpersoon Yuna de losse eindjes van deel X aan elkaar probeert te knopen.

art0022fd.jpg

FFXII speelt zich af in de wereld van Ivalice, waarin twee grote koninkrijken al jaren met elkaar in oorlog zijn: Arcadia aan de ene kant en Rosaria aan de andere kant. Daar precies tussenin, gelegen in een strategisch belangrijke corridor, ligt het nietige koninkrijkje Dalmaska. Vanwege haar nietigheid wist Dalmaska lange tijd neutraal te blijven, totdat Arcadia de strategische betekenis van Dalmaska inziet. Wat volgt is een invasie, waarbij het leger onder de voet wordt gelopen en het koninklijk huis moet vluchten. Als banneling leidt de jonge kroonprinses Ashe het verzet tegen Arcadia. Juist op een moment dat Ashe en haar verzetsstrijders hevige verliezen lijden en alle hoop ijdel lijkt, ontmoet ze Vaan. Van nature een optimist en brutaal, ziet deze avonturier wel waar het schip strandt. Vanaf het moment dat de twee elkaar ontmoeten, zullen hun beide levenswegen niet meer scheiden.

screen0017wq.jpgscreen0038sc.jpg

Okee, eerlijk is eerlijk. Hoewel het verhaal ongetwijfeld de nodige plotwijzigingen zal laten zien, zul je van de bovenstaande intro op de verhaallijn niet meteen uit je stoel vallen van verbazing. Sterker nog, het lijkt zelfs verdacht veel op een eerder deel uit de reeks, namelijk dat van Final Fantasy IX. En ook de personages die Ivalice bevolken, worden min of meer gerecycled. Natuurlijk zijn de hoofdpersonen ‘nieuw’, maar dan vooral qua looks. Voor wat betreft de uitwerking van hun karakter hebben we het allemaal wel een keer gezien. Zo lijkt Vaan erg veel op Zidane uit FFIX: zorgeloos en impulsief in het begin, maar zorgzaam en met een klein hartje aan het eind. Prinses Ashe lijkt verdomd veel (ook qua looks) op Yuna uit FFX. En verder zal er een soort Cid (FFVII) achtig figuur langskomen. Wat betreft de monsters en bekende aeons (supermonsters die je kunt oproepen en je helpen in je strijd) zal ook veel recycling plaatsvinden. Allemaal weinig origineel, dus wat is het nu dat deze game zo bijzonder maakt?

screen0085nl.jpg

Facts

-Platforms: Playstation 2

-Release: n.n.b. (Q3, Japan/ Q4, USA)

-Uitgever: onbekend

-Ontwikkelaar: Square Enix

|de trailer|

------------------------------------------------------------------------------------

Ik vind het spel wel cool,zo lijk als de andere games. :puh: (van FF)

Geplaatst: (bewerkt)

Daar kijken ze toch niet veel,en ik wil dat er wat gepost word van Mening.

Ok? :unsure:

IK doe het niet steeds hoor.

Bewerkt: door GoKu
Geplaatst:

Die topic heb ik pas net gemaakt en er zullen best wel mensen reageren en het is een algemeen topic dus je kan over alle games [raten niet alleen Final Fantasy je hoeft dus niet steeds een nieuw topic te maken

Geplaatst:

Reken mij er dan ook maar bij :D

Dit wordt zeker weer een goede game van de Final Fantasy genre, ik hoor goede verhalen dat het spel echt weer toppie is!

Als hij uitkomt dan koop ik hem meteen.

  • 1 year later...
Geplaatst: (bewerkt)

Bescheiden Bumpje, zag geen nut voor een nieuw topic.

We zijn onderhand bijna twee jaar verder en de game is verleden vrijdag uitgebracht in Nederland en voor €54,99 te koop bij de Bol.com . Ik bump dit topic daarom, omdat ik wellicht van plan ben deze game te kopen. Toen ik m'n PS2 kocht kreeg ik er Final Fantasy X bij waar ik nog nooit van gehoord had, maar het is mijn meest gespeelde game op de PS2 naast de GTA's. Ik heb gehoord dat dit het laatste (grote) wapenfeit voor de PS2 was dus het is misschien een leuke afsluiter. Graag zou ik dan ook wat meningen/ervaringen willen weten over het nieuwste deel van deze reeks. De pluspunten en minpunten ten opzichte van FFX ben ik vooral in geïnteresseerd.

Bewerkt: door Preddy
Geplaatst:
We zijn onderhand bijna twee jaar verder en de game is verleden vrijdag uitgebracht in Nederland en voor €54,99 te koop bij de Bol.com . Ik bump dit topic daarom, omdat ik wellicht van plan ben deze game te kopen. Toen ik m'n PS2 kocht kreeg ik er Final Fantasy X bij waar ik nog nooit van gehoord had, maar het is mijn meest gespeelde game op de PS2 naast de GTA's. Ik heb gehoord dat dit het laatste (grote) wapenfeit voor de PS2 was dus het is misschien een leuke afsluiter. Graag zou ik dan ook wat meningen/ervaringen willen weten over het nieuwste deel van deze reeks. De pluspunten en minpunten ten opzichte van FFX ben ik vooral in geïnteresseerd.

Ik ben hem van plan om samen met Vice City Stories voor de PS2 te bestellen, maar voor zover ik de gamesites mag geloven is dit een echte topper. Ik koop hem in ieder geval, als je hem nog niet hebt als ik hem heb zal ik er wel een stukje over typen. :puh: Hieronder een recensie van InsideGamer, klik hier voor het origineel.

------------------------------

Final Fantasy XII

Recensie | 22 februari 2007 - Het recenseren van een Final Fantasy-game is voor mij altijd heel speciaal. Ik ben namelijk een beetje verliefd op de serie. Net als velen begon de liefde bij Final Fantasy VII. Dat is nog steeds mijn grote eerste liefde op gamesgebied, maar net als bij relaties maak je het met je eerste liefde uit. Alles wat daarna kwam heb ik met die eerste liefde vergeleken. En alhoewel ik gelukkige momenten met deeltje IX en Tactics heb gehad, blijft VII toch speciaal. Soms maak ik weer een afspraakje met die liefde en zitten we tot in de late uurtjes samen gezellig op de bank. Het is dan fijn, maar tegelijkertijd weet ik dat ik weer verder moet met mijn leven. Er staat namelijk weer een nieuw schatje op de stoep. Ze heet nog steeds Final Fantasy, maar heeft als extra bijnaam XII meegekregen.

Qua uiterlijk is Final Fantasy XII het mooiste wat ik de afgelopen tijd op de PlayStation 2 ben tegengekomen. Net als de vorige delen zijn het vooral de tussenfilmpjes die je mond doen openvallen. De verschillende kleuren en effecten die op het beeld worden getoverd zijn echt om te smullen, ook in het spel zelf. Het maakt niet uit waar in de wereld van Ivalice je zit, overal ziet de omgeving er anders en fantastisch mooi uit. Daarmee wint de game gelijk al de prijs van mooiste Final Fantasy ooit, maar er is gelukkig meer.

Zo is er bijvoorbeeld een interessant verhaal. Eigenlijk heeft elke Final Fantasy een bepaald thema. Deeltje VII ging bijvoorbeeld over welke rol men in het leven heeft, deel X op zijn beurt weer over het lot, en in XII zien we vooral dat vriendschap en vechtlust een grote rol speelt. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van een oorlog tussen twee grote naties, Archadia en Roseria. In het midden daarvan is Dalmasca gekomen. De meeste hoofdpersonages komen uit Dalmasca en hebben allemaal wel iets verloren in de oorlog. Samen slepen ze zich er echter doorheen en dankzij hun vriendschap zullen ze de oorlog natuurlijk overwinnen. Het klinkt een beetje clichématig, maar dat is het absoluut niet. Er zijn genoeg elementen in het verhaal die echt uniek zijn en je doen boeien. Maar tegelijkertijd merkte ik ook op dat het verhaal nooit echt heel diep gaat. Dat is jammer en een gemiste kans, maar geen reden om de game geen fantastisch (haha...) cijfer te geven.

Daarnaast heeft elke Final Fantasy een aantal typische elementen. Zo zul je altijd een Chocobo tegenkomen en is er altijd wel iemand die Cid heet. Final Fantasy XII biedt echter ook heel veel nieuws. Zo zijn de random encounters, die opgevolgd worden door de turn-based gevechten, overboord gegooid. In plaats daarvan zie je de vijanden door de omgeving lopen en kun je ze real-time afmaken. Loop naar ze toe, selecteer een aanvalsactie en als het actiebalkje dat verschijnt vol is, wordt de aanval uitgevoerd. Er zit dus nog wel een heel klein turn-based smaakje aan, maar je proeft dat absoluut niet. Sterker nog, ik vond het gewoon leuk om uren achter elkaar te grinden om zo voorwerpen en ervaring te verzamelen.

Misschien komt dit ook omdat je het spel bijna op de automatische piloot kunt spelen. Final Fantasy XII introduceert namelijk het Gambit-systeem, waarmee je de drie actieve personages opdrachten mee kunt geven. Hoe dat precies werkt, kun je hier lezen. Overigens kun je het spel ook op de traditionele manier spelen, waarbij je dus elke keer na een uitgevoerde actie een nieuwe actie moet selecteren. Dit duurt alleen een stuk langer en wanneer je aan de Gambits gewend bent, wil je eigenlijk niks anders meer.

Hetzelfde kan ik zeggen over het License-systeem. Elke Final Fantasy heeft een bepaalde manier waarop je nieuwe vaardigheden kunt leren. In deeltje XII doe je dat door middel van het licentiesysteem. Na het verslaan van elk monster krijg je één (soms meer) License Point. Hier kun je vervolgens op een groot speelbord licenties kopen voor nieuwe magische spreuken, wapens, armor en bepaalde vaardigheden die je personage beter maken. Hierna kun je naar een winkel gaan om de desbetreffende spreuken en wapens te kopen om ze daarna te gebruiken. Natuurlijk zijn er soms ook zeldzame voorwerpen die je alleen kunt vinden. Ook daar moet je eerst een licentie voor hebben om ze te gebruiken. En ook hier geldt weer dat als je er meer over wilt weten, dat je dat hier kunt lezen. Persoonlijk ben ik erg blij met dit licentiesysteem. Op deze manier kan elk personage in principe alles leren en kun je er zelf voor kiezen bepaalde personages te laten specialiseren op een bepaald vlak.

Want dat is belangrijk bij een RPG: vrijheid. Naast het hoofdverhaal, waar ik zo’n veertig uur over deed, valt er nog veel meer te doen. Er zijn tientallen side quests waarmee je je bezig kunt houden, je kunt je personages allemaal supersterk maken, een enorm speciaal wapenuitrusting verzamelen en ga zo maar door. Het enige wat ik een beetje mis, is de drang om het spel voor een tweede keer te spelen. Begrijp me niet verkeerd, het verhaal is best aardig, maar tevens behoorlijk duidelijk en het is volgens mij niet echt mogelijk een alternatief einde te krijgen.

Pluspunten:

  • Vechtsysteem
  • Veel te doen
  • Graphics
  • Gambits

Minpunten:

  • Verhaal is misschien iets te oppervlakkig

IG Score:

------------------------------

Geplaatst:

Bedankt voor de review Jowx. Ik heb de game sinds vrijdag in huis liggen en heb het nu een viertal uur gespeeld. Qua graphics is het spel inderdaad zeer goed te noemen, de filmpjes zien er fantastisch uit en tijdens de normale gameplay valt het me ook geheel niet tegen. Bij FFX had ik nog wel eens dat emoties slecht naar voren kwamen in de graphics, maar dat is ook goed verbeterd.

Vier uur gespeeld en ik ben drie uur onderweg in het spel (PS viel uit -_-), maar ik heb nu nog steeds niet het gevoel dat de game echt begonnen is. Ik heb pas net geroken aan het license systeem en de gambits moet ik nog eens bekijken hoe dat zit. Verder is er nog niet al te veel actie geweest maar dat gaat volgens mij zo veranderen.

Leuke meevaller was trouwens dat dit het eerste spel is dat beeldvullend is op onze HDready TV. Bij bijvoorbeeld San Andreas vallen er nog balken te zien. Het beeldvullende maakt het echt een belevenis het te spelen. Al met al heb ik geen spijt ervan die game gekocht te hebben.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...