Jump to content

Start To Run

Conditie  

13 leden hebben gestemd

1. 1. Hebben jullie een goede conditie?

• Ja, tuurlijk
      5
    • Bwa, niet echt
      5
    • Zeker niet
      0
    • Ben eraan bezig
      2

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hey beste sporters,

ik wil graag iets aan mijn slechte conditie doen.

Ik heb het eens gevraagd aan mijn LO-leraar en hij zegt dat ik "Start To Run Lessen" moet downloaden.

Ik heb al gezocht, maar vind die niet (op het internet)

Kun jij ze vinden a.u.b.?

Het zijn lessen voor beginners: 0-5 KM.

Bewerkt: door RobbieB
  • Reacties 36
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• RobbieB

10

• Wesley

5

• Miek

4

• MegaPilot

4

Top Posters In This Topic

Geplaatst:

Ik betwijfel het of je lessen kunt downloaden, maar ik zou gewoon langzaam aan beginnen. Het is alvast heel goed van je dat je zelf aan je conditie wilt werken. Ik ga samen met m'n pa elke twee dagen 7 km gaan lopen, wat voor mij al weegt, dus denk ik dat je best voorzichtig begint.

Doe eerst en vooral lichte kledij aan waarin je je comfortabel voelt. Voor je loopt raad ik je ook aan op te warmen. Dat doe ik als volgt:

• Hoela hoep (draaien met heupen, doe dit naar links en naar rechts)
  • Leg je been gestrekt op een voorwerp ten hoogte van je heup en beweeg je voet 10 seconden naar links en 10 seconden naar rechts, doe dit ook met je andere been.
  • Raak met je vinger je tenen aan, zo raken je kuitspieren in vorm.

Voor je begint te lopen kan je 50 meter wandelen en dan wat beginnen joggen. Adem door je neus in, uitademen uit je mond. Ik weet het, in het begin is het moeilijk, maar je went eraan. Het laat je adem besparen zodat je langer kunt lopen, op de laatste kilometer adem ik gewoon weer in via m'n mond. Belangrijk: hou je duim in je vuist! Dit is een middeltje zodat je geen zeer krijgt in je mild. In jouw geval, als ik je mag geloven, zou ik gewoon beginnen met een kilometer lopen, dat is in jouw geval ongeveer van je huis tot aan je kerk. Doe er elke dag zo'n 250 meter bij (dat is ongeveer tot aan bakkerij Hoornaert) , de volgende dag kan je lopen tot aan basisschool 'Het Beverbos'. Dit doe je best in één ruk, ook al denk je dat je niet meer kunt, ik heb dat ook soms en dan is de enige oplossing doorzetten. Maar ik denk dat 1 kilometer zeker nog niet zo moeilijk is om vol te houden. :7

In ieder geval: succes met het lopen en als je iets moet extra weten, je weet me te vinden ;).

Geplaatst:
  • Leg je been gestrekt op een voorwerp ten hoogte van je heup en beweeg je voet 10 seconden naar links en 10 seconden naar rechts, doe dit ook met je andere been.

Ohja joh, voordat je nog maar hebt gelopen ga jij je koude spieren eens lekker rekken, topidee als je blessures wilt oplopen! :tu: Opwarmen is eerst rustig (los)lopen met allerhande oefeningen zoals bijtrekpas enzo. Daarna stretchen. Zeker niet ervoor, zo heb je bijna altijd een blessure aan je been.

Geplaatst:

Ze staan nog gratis te downloaden in de Itunes store van apple, daarvoor moet je even itunes downloaden en een accountje maken.

Geplaatst:
Ik betwijfel het of je lessen kunt downloaden, maar ik zou gewoon langzaam aan beginnen. Het is alvast heel goed van je dat je zelf aan je conditie wilt werken. Ik ga samen met m'n pa elke twee dagen 7 km gaan lopen, wat voor mij al weegt, dus denk ik dat je best voorzichtig begint.

Doe eerst en vooral lichte kledij aan waarin je je comfortabel voelt. Voor je loopt raad ik je ook aan op te warmen. Dat doe ik als volgt:

Voor je begint te lopen kan je 50 meter wandelen en dan wat beginnen joggen. Adem door je neus in, uitademen uit je mond. Ik weet het, in het begin is het moeilijk, maar je went eraan. Het laat je adem besparen zodat je langer kunt lopen, op de laatste kilometer adem ik gewoon weer in via m'n mond. Belangrijk: hou je duim in je vuist! Dit is een middeltje zodat je geen zeer krijgt in je mild. In jouw geval, als ik je mag geloven, zou ik gewoon beginnen met een kilometer lopen, dat is in jouw geval ongeveer van je huis tot aan je kerk. Doe er elke dag zo'n 250 meter bij (dat is ongeveer tot aan bakkerij Hoornaert) , de volgende dag kan je lopen tot aan basisschool 'Het Beverbos'. Dit doe je best in één ruk, ook al denk je dat je niet meer kunt, ik heb dat ook soms en dan is de enige oplossing doorzetten. Maar ik denk dat 1 kilometer zeker nog niet zo moeilijk is om vol te houden. :7

In ieder geval: succes met het lopen en als je iets moet extra weten, je weet me te vinden ;).

OK!

Maar wel een beetje jammer dat je de downloads voor de lessen niet gevonden hebt.

Geplaatst:
Ohja joh, voordat je nog maar hebt gelopen ga jij je koude spieren eens lekker rekken, topidee als je blessures wilt oplopen! :tu: Opwarmen is eerst rustig (los)lopen met allerhande oefeningen zoals bijtrekpas enzo. Daarna stretchen. Zeker niet ervoor, zo heb je bijna altijd een blessure aan je been.

Ik denk niet dat je van deze lichte oefeningen al een blessure krijgt, MP :7. Ik kan het weten omdat ik elke twee dagen 2 km ga lopen én ik ben aangesloten bij de atletiekgroep in mijn gemeente, waar we elke woensdag gaan hardlopen. Voor we beginnen doen we soortgelijke oefeningen, dan bouwen we rustig ons tempo op. Wat ik ook vergeten te zeggen heb is dat je dezelfde oefeningen moet doen na je hebt gelopen, maar toch wel wat langer (besteed er minstens 10 minuten aan). Als je deze oefeningen overslaat en zomaar in je luie zetel gaat liggen als je net 6 km hebt gelopen in mijn geval, dan krijg je s'anderendaags gegarandeerd spierpijn.

Nog succes met het opbouwen met je conditie! Met vraagjes weet je me gewoon op school te vinden :).

Hmmm als je een beetje aan je conditie wilt werken, ga dan gewoon lekker rustig hardlopen, ga je grenzen opzoeken. Ga kijken hoelang je kunt hardlopen met een bepaalde snelheid, en hou dat allemaal rustig bij. Pas als je dat allemaal weet, ga dan een beetje beginnen met lange afstanden hardlopen, denk aan 10km, en dat zolang mogelijk. En een tip stop niet meteen als je begint te hijgen, ga gewoon door lopen tot je echt zoiets hebt van, NU kan ik echt niet meer. Op die manier train je wel heel erg goed. Tevens hoef je echt niet perse elke dag te rennen hoor, gewoon 2/3x per week is ruim voldoende.

Pas als je echt een beetje gewend bent aan het hardloop gebeuren, ga dan een nieuwe methode aanpassen, wat ik zelf doe is het volgende: Rustig lopen -> Langzaam hardlopen (voor 10min) -> Sprinten -> paar uitlopen. Oftewel hardlopen met een mja hoe zal ik het zeggen, hardlopen met een interval. Op deze manier verbeter je je conditie echt razend snel als je het gewoon 3x per week doet, en dan even elke keer een uur lang.

Zorg ervoor dat je echt even eerst gaat wennen aan dat hardlopen, ga daarna wat harder trainen. Meteen vrijhard trainen is echt niet goed. Zorg er trouwens ook voor dat je goede hardloop schoenen hebt, en dat je de goede voedingsstoffen binnenkrijgt! Hele belangrijke dingen!

Wat ik hierboven vertelde is mijn techniek, hoe ik begon tenminste.

P.S. Nogmaals niet meteen stoppen als je begint te hijgen, ik hijg na 100m al, maar ik kan makkelijk ruim 30/40 min door lopen met snelheid van mwah 10km per uur!

Edit2: Owh en nog een tip he, als je gaat rennen, ren dan gewoon lekker losjes, niet stijf, maar gewoon lekker losjes en relaxed!

Bewerkt: door Wesley_GTA
Geplaatst:
Hmmm als je een beetje aan je conditie wilt werken, ga dan gewoon lekker rustig hardlopen, ga je grenzen opzoeken. Ga kijken hoelang je kunt hardlopen met een bepaalde snelheid, en hou dat allemaal rustig bij. Pas als je dat allemaal weet, ga dan een beetje beginnen met lange afstanden hardlopen, denk aan 10km, en dat zolang mogelijk. En een tip stop niet meteen als je begint te hijgen, ga gewoon door lopen tot je echt zoiets hebt van, NU kan ik echt niet meer. Op die manier train je wel heel erg goed. Tevens hoef je echt niet perse elke dag te rennen hoor, gewoon 2/3x per week is ruim voldoende.

Pas als je echt een beetje gewend bent aan het hardloop gebeuren, ga dan een nieuwe methode aanpassen, wat ik zelf doe is het volgende: Rustig lopen -> Langzaam hardlopen (voor 10min) -> Sprinten -> paar uitlopen. Oftewel hardlopen met een mja hoe zal ik het zeggen, hardlopen met een interval. Op deze manier verbeter je je conditie echt razend snel als je het gewoon 3x per week doet, en dan even elke keer een uur lang.

Zorg ervoor dat je echt even eerst gaat wennen aan dat hardlopen, ga daarna wat harder trainen. Meteen vrijhard trainen is echt niet goed. Zorg er trouwens ook voor dat je goede hardloop schoenen hebt, en dat je de goede voedingsstoffen binnenkrijgt! Hele belangrijke dingen!

Wat ik hierboven vertelde is mijn techniek, hoe ik begon tenminste.

P.S. Nogmaals niet meteen stoppen als je begint te hijgen, ik hijg na 100m al, maar ik kan makkelijk ruim 30/40 min door lopen met snelheid van mwah 10km per uur!

Edit2: Owh en nog een tip he, als je gaat rennen, ren dan gewoon lekker losjes, niet stijf, maar gewoon lekker losjes en relaxed!

Bedankt!

Ik ben ook van plan om het systeem van LO ui te voeren: 2<4<6>4>2

Eerst loop ik 2 minuten, dan 1 minuut wandelen.

Dan loop ik 4 minuten, dan 2 minuten rust.

Uiteindelijk ga ik voor de uitdaging en de kick en loop ik 6 minuten en 3 minuten wandelen.

Dan doe ik het rustiger aan en loop terug 4 minuten en wandel dan weer 2 minuten.

Dan is het einde in zicht: nog 2 minuten lopen en dan doe ik de oefeningen van Miek.

Ik ben ook van plan om ook een tiental kilometers te fietsen.

Ergens in Lichtervelde is er een soort "heuvel", ik ga ernaar boven klimmen (crossen aan volle snelheid) en dan met volle snelheid naar beneden! Wat een kick! Ik heb dit al veel gedaan! Mijn topsnelheid is aan 53 KM/U naar beneden. Ik wil graag 55 halen.

Nu heb ik nog 1 vraag: Is deze methode (Met de fiets enkele keren op en af de berg) een goede methode om wat af te vallen? Ik ben eigelijk een beetje verdikt door de paasvakantie: Nu weeg ik 47 Kg. Ik wil graag 2 kilootjes afzakken. Zal mijn methode helpen?

>>> Door Jowx: Posts samengevoegd.. Tipje: EDIT <<<

Geplaatst:
Ik ben ook van plan om ook een tiental kilometers te fietsen.

Ergens in Lichtervelde is er een soort "heuvel", ik ga ernaar boven klimmen (crossen aan volle snelheid) en dan met volle snelheid naar beneden! Wat een kick! Ik heb dit al veel gedaan! Mijn topsnelheid is aan 53 KM/U naar beneden. Ik wil graag 55 halen.

Nu heb ik nog 1 vraag: Is deze methode (Met de fiets enkele keren op en af de berg) een goede methode om wat af te vallen? Ik ben eigelijk een beetje verdikt door de paasvakantie: Nu weeg ik 47 Kg. Ik wil graag 2 kilootjes afzakken. Zal mijn methode helpen?

>>> Door Jowx: Posts samengevoegd.. Tipje: EDIT <<<

Uiteraard helpt het, ga lekker veel zweten en pas je eetschema een beetje aan (ga dus geen onnodige dingen eten), en als je vol bent van het eten, ga dan ook niet verder eten, want er zitten wel koolhydraten in eten, maar als je te veel binnen krijgt, dan wordt het omgezet naar vet en ik denk dat jij dat juist net niet nodig bent. Je zult wel gaan merken dat je niet meteen 45 kilo gaat wegen, daar ben je namelijk wel even mee bezig. Blijf gewoon goed sporten dan komt het goed!

(P.S. Om het leuk voor mezelf te houden he, wil ik ook altijd me prestaties verbeteren, zo blijft sporten altijd wel leuk :) Als ik jou was zal ik daar ook mee bezig gaan. )

Geplaatst:
*Tekst*

U noemt dat licht? Ten eerste: Ik voetbal, volg een sportrichting en heb veel blessures gehad, ik weet echt wel hoe ik moet stretchen. Zo'n oude vent met een hoog diploma(niet een kinesist, iets anders waarmee ik met m'n lies ben moeten gaan door blessure, kwam door SLECHTE OPWARMING!!!) heeft me vertelt hoe ik dan beter moet opwarmen, dat jij het dan beter weet dan hem, daar geloof ik dus niks van. Ten tweede: Mijn neef voetbalt in eerste klasse en ik volg hem en z'n ploeg bijna elke week. Die opwarmingen zijn net hetzelfde hoor. Stretchen zonder opwarming is gewoon het domste wat je kan doen. Bekijk het logisch: Je koude spieren rekken, dat klinkt niet logisch.

Ik vind het niet zo verstandig de tips uit LO uit te voeren: Start to Run en die tips is eigenlijk gericht naar echte slomelingen, en ik weet dat je niet zo traag bent want ik weet nog toen we in het 6de tikkertje speelden clown.gif . Echter weet ik niet wat je grenzen zijn en raad ik je gewoon aan hoofdzakelijk aandacht te besteden aan de tips van Wesley en ik. Zeg alvast tegen de leerkrachten dat je al wat kan joggen (weet ik veel, dat moet je nu voor je eigen situatie uitmaken) en dat je niet helemaal onderaan de ladder wilt beginnen. Het verdient alvast een pluim dat je wilt aan je conditie werken! thumbsup2.gif

Lopen bij ons zit in de genen, denk ik. Mijn pa liep op mijn leeftijd al wedstrijden van 7 km en is dat blijven doen. Ik volg hem op en zit in de atletiek, waar hoofdzakelijk hardlopen een deel van is, maar ook horden, speerwerpen en discusswerpen. Ik heb al eens van huis naar Lichtervelde gelopen (7 km) en eigenlijk vond ik dat ik al te vroeg stopte en dat ik nog zou kunnen verder doen. Het is ook ongelooflijk als je gelopen hebt en als je begint te sprinten en alles gaat doen gewoon automatisch en ga je echt hard!

Ik snap waarom je wilt aan je conditie werken; in mei is het wedstrijd lopen met duizend leerlingen van onze scholengroep en daarmee wil je ook competitief voorkomen. Ik geef je volkomen gelijk! Laten we samen die allemaal achter ons gaan lopen! puh2.gif

Nee, niet te hard van stapel lopen en gewoon Wesley's tips volgen en daarna mijn oefeningen uitvoeren. Het zal je een lekker actief gevoel geven en je gaat geen last ondervinden aan je spieren knipoog.gif.

Succes!

De ene keer ben ik snel, de ene keer traag.

Ik heb gewoon wat meer wil nodig.

Bewerkt: door Joriz
Geplaatst:

Hallo beste sporters!

Ik heb er over nagedacht wanneer ik zou sporten:

Woensdag: 14U tot 15U: Fietsen

Zaterdag: 10U30 tot 11U30: Lopen

Dagelijks ga ik ook altijd met de fiets naar school: Van m'n huis tot school is het 1,25 KM.

Volgend jaar, als ik in een andere school zit, moet ik met de fiets naar het station: Ongeveer 2,20 KM

Ik ben ook van plan om meer te slapen. Per nacht in de week (van maandag tot vrijdag) slaap ik ongeveer 9 uur.

Ik ga proberen dit te veranderen naar 10 uur per nacht.

Ook een verandering: i.p.v. frisdrank en al die zoetigheden zal ik water drinken.

Dit allemaal zal ik uitoefenen tot ik 43 KG. weeg.

Geplaatst:

Ik dacht dat er ook een boek was van start to run misschien moet je daarvoor is kijken. :Y

Geplaatst:
Ten eerste: Ik voetbal, volg een sportrichting en heb veel blessures gehad, ik weet echt wel hoe ik moet stretchen.

Je volgt een sportrichting? Een sportopleiding of iets dergelijks? Vertel eens wat meer, nou wordt het even interessant voor mij :)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...