peter-de-gekste Geplaatst: 21 april 2009 Rapport Geplaatst: 21 april 2009 Hallo mensen, Ik wil mijn verwisselbare schijf gaan converteren naar NTFS. Gaat dit ten koste van de prestaties van mijn schijf? En kan ik daardoor dingen verliezen die op mijn schijf opgeslagen staan= MvG Peter Reageren
RHochstenbach Geplaatst: 22 april 2009 Rapport Geplaatst: 22 april 2009 (bewerkt) Converteren naar NTFS heeft op zich geen effect op de prestaties. Ik zou het toch alleen doen als je bestanden erop wil zetten die meer dan 4 GB groot zijn per stuk. Als je wil converteren, dan moet je in Deze Computer de letter van de schijf (bijvoorbeeld F:), en de label (de naam die vóór de letter staat) opschrijven. Ga dan naar Start > Programma's > Bureau-accesoires > opdrachtprompt. Typ daar het volgende commando: convert X: /fs:ntfs. Hierbij is X: de letter van de schijf. Als ie om het huidige label vraagt, typ je de naam van de schijf in (die je had opgeschreven). Geef dan steeds als antwoord 'Ja' (J bij een nederlandse versie, of Y bij een engelse versie). De huidige data blijft gewoon bestaan, maar ik zou voor de zekerheid toch ff een backupje maken van alle belangrijke gegevens. Let er wel op dat als je terug gaat naar FAT32, dat de data wel gewist wordt. Bewerkt: 22 april 2009 door RHochstenbach Reageren
MegaPilot Geplaatst: 22 april 2009 Rapport Geplaatst: 22 april 2009 (bewerkt) @ hierboven: Euhm, FAT32 of iets dergelijks kan alleen maar bestanden kleiner dan 2 GB trekken, 4 GB lukt echt niet. Ook je manier werkt niet, die heb ik zelf nog uitgeprobeerd(misschien lag het aan m'n USB-Stick, al betwijfel ik dat). NTFS is stabieler, maar als je bijvoorbeeld je USB-Stick formateert en er NTFS van maakt, dan zal ie vlugger stuk gaan. Al merk ik er niks van. NTFS heeft meer shrijfbewerkingen, dus nogal logisch dat ie rapper stuk zal gaan. Allereerst wil ik weten welke verwisselbare schijf je wilt formateren en wilt omzetten naar NTFS. Want sommige dingen zoals MP3's werken niet meer als je ze hebt geformateerd en omgezet naar NTFS(eigen ervaring, het geluid van m'n MP3 was bagger dus het maakte me niet veel uit). Owja, als je gemakkelijk wilt formateren (enkel USB-Stick of een kapotte MP3), download dan het programmatje dat ik voor jou heb geüpload op Rapidshare. Maar normaal gezien zou je wel je externe harde schijf kunnen formateren met dit, al heb ik dat nog niet uitgeprobeerd. Edit: Ow, je wilt dus converteren? Nou, als je converteert ga je niet genieten van de weinige prestatiewinst die je daardoor verkrijgt. Met dit programma formateer je je verwisselbare harde schijf en ben je dus al je bestanden die erop staan kwijt(maak dus van die bestanden een backup op je pc). Ik zeg het je, converteren naar NTFS zal geen prestatiewinst opleveren, formateren en meteen converteren met dat programma zal véél beter zijn. Bewerkt: 22 april 2009 door MegaPilot Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.