Jump to content

[INFO] Processor temperaturen

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Aangezien ik vaak zie dat er onduidelijkheid bestaat tussen het verschil van een willekeurig programma om de temperaturen van je CPU uit te lezen en de temperaturen in de BIOS, maak ik een info topic aan om duidelijkheid te scheppen, ook omdat het voor overclocken belangrijk is om te weten hoe hoog je nou kan gaan met een processor voordat hij te warm wordt.

Introductie

De processor is het belangrijkste component in de computer, omdat het alle berekeningen voor zijn hand neemt en de computer zonder processor niet werkt. Een beetje processor verbruikt bij normaal gebruik al gauw een watt of 30 tot 40 (dit is gewoon ter voorbeeld, het verschilt uiteraard per processor) en volgens een natuurkundige wet kan de energie die gebruikt wordt niet zomaar 'verdwijnen' en moet deze dus naar een andere soort energie omgezet worden: warmte. Een processor kan (wederom afhankelijk van het model) vaak meer dan 80 graden warm worden, dus goede koeling is cruciaal.

Overclocken

Door het overclocken van je processor wordt er meer energie gebruikt en dat resulteert dus in een hogere temperatuur. In principe kan een processor véél meer hogere temperaturen hebben bij full load dan de temperaturen die hij op stock snelheden maximaal kan halen. De temperatuur die een processor maximaal kan hebben wordt aan geduid met TDP, of Termal Design Power. Ga je boven de TDP, dan kan de processor beschadigt raken en kan het uiteindelijk het einde betekenen voor je processor.

Hoe de temperatuur checken?

Er zijn verschillende programma's op het internet te vinden, maar niet alle programma's zijn even betrouwbaar. Speedfan wordt heel vaak aangeraden, maar komt op veel vlakken vaak te kort of gebruikt andere methodes dan andere programma's. Ikzelf gebruik en raad Coretemp aan. Het schijnt een van de beste programma's voor het uitlezen van processor temperaturen te zijn en wordt ook veel gebruikt door overclockers.

Andere mensen bekijken de idle temperatuur in de BIOS, als daar de mogelijkheid voor is. Máár, er is een cruciaal verschil tussen de BIOS temperatuur en de temperatuur die uitgelezen wordt door Coretemp!

De verschillen

De BIOS temperatuur van een CPU is altijd lager dan de temperatuur die door bijvoorbeeld Coretemp uitgelezen wordt. Vraag me niet waarom, maar het is gewoon zo. Een voorbeeld:

temp1-1.jpg(Klik voor vergroting!) Ik heb een computer met een Core i7 C0/C1. De BIOS temperatuur is nu 36 graden, maar de core temperaturen zijn respectievelijk 50, 52, 52 en 49 graden. De TDP ligt op 147,3 Watt, of 100 graden. Maar Intel geeft voor haar processoren een maximale temperatuur van 67,9 graden. Je moet er dus op letten dat je voor Coretemp als maximale temperatuur de TDP aanhoud, maar voor de BIOS temperatuur het andere maximum. temp2-1.jpg(Klik voor vergroting!)

Hopelijk is er hierdoor wat meer duidelijkheid!

Bewerkt: door Galiorix
Geplaatst:

Thx dit is handig om te weten! Zelf gebruik ik ook CoreTemp en vind dit een erg fijn programma, en op te kijken op mijn Core's nog stable zijn run ik Prime95.

Geplaatst:
Ik gebruik EVEREST, omdat die de temperaturen op mijn Logitech G15 laat zien :tu:

EVEREST Is ook een goed programma,

Wie van jullie gebruikt hier prime95 en zo niet hoe cheken jullie of jullie core's stable zijn?

Geplaatst:
Ik gebruik EVEREST, omdat die de temperaturen op mijn Logitech G15 laat zien :tu:

EVEREST Is ook een goed programma,

Wie van jullie gebruikt hier prime95 en zo niet hoe cheken jullie of jullie core's stable zijn?

Ik gebruik het zelf ook, maar daar gaat dit topic niet over dus a.u.b. niet deze discussie voort zetten.

Geplaatst:

Ik geef zelf de voorkeur aan SIW omdat deze naar mijn idee de temperaturen het juiste laat weergeven. Verder is er gene vereschil tussen betaald en neit betaald zoals dat bij everest geloof i kwel is, SIW geeft echt alles weer en is ene stuk lichter/kleiner dan bijvoorbeeld everest

Geplaatst:

Persoonlijk raadt ik je aan meerdere temperatuur programma's te gebruiken om zeker te zijn, ik mis trouwens een heel belangrijk stukje over tjmin/tjmax/tjunction, want als dat niet goed ingesteld is voor je processor dan kloppen de temperaturen al niet van veel programma's.

Geplaatst:

Voor Intel 45nm processoren is de TJmax 100°C, en voor 65nm processoren 95°C.

en voor de Intel Core2 Extreme processor QX9770: 85°C

Geplaatst:
Voor Intel 45nm processoren is de TJmax 100°C, en voor 65nm processoren 95°C.

en voor de Intel Core2 Extreme processor QX9770: 85°C

De maximum temperatuur en de TDP van de meest voorkomende processors komen nog in een tabelletje in de hoofdpost.

Geplaatst:

niet veel, ik kreeg mijn 5600 naar 3.1GHz, verder kon hij niet, dan werd hij erg instabiel of wou hij niet eens opstarten. Je zult dus wss max o.2GHz hoger kunnen, tenzij je wel de vcore hoger kunt zetten dan de standaard 1.4

Geplaatst:
Hoeveel kan mijn 6000+ max hebben? Ik denk eraan om hem te overklokken.

Weet het niet, mijn 6000tje kon ik niet verder dan de 3.15 ghz, maar ik heb een geheugen bottleneck denk ik.

Heb 4x DDR2, 800mhz, 1 gig reepjes.

Hoogste wat ik heb gehad was 3.6ghz als ik goed dacht, 3.5ghz weet ik zeker, maar verder dan de bios schermpje kwam ie niet.

Geplaatst:

elke processor is uniek, dat is bij AMD zo en bij intel, je moet de goede stepping hebben ( bij intel iig ) om verder te komen dan andere, en dan nog t geluk hebben dat je een goede batch hebt, wat dus gewoon net geluk hebben is en proberen hoever je kan komen. Verder zijn er geen harde feiten met hoever je kan komen met bepaalde hardware.

Natuurlijk zijn er wel algemene richtlijnen waar je ongeveer zult stranden etc, maar het beste is gewoon overclockreviews te lezen en ervaringen van mensen met dezelfde processor als jou, liefst ook nog met hetzelfde moederbord en wat helemaal perfect zou zijn hetzelfde geheugen. Als je daar een dagje heel wat van door hebt gelezen heb je genoeg informatie om zelf eens aan de slag te gaan.

Veilig is het sowieso wel, tegenwoordig heb je gewoon bescherming dat een PC op een bepaalde temperatuur gewoon eruit knalt, of als je te hoge waardes invoert en hij probeert te herstarten en dit lukt niet, dan reset die gewoon naar de standaard waardes. Als je geen extreme getallen in gaat voeren zal je dus ook niet zo snel een defect onderdeel krijgen.

Belangrijkste is dat je goed op je temperaturen let, dan komt het vanzelf goed. En genoeg tijd om te testen!

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...