Jump to content

Algemeen Overklok topic

Recommended Posts

Geplaatst:

vriend van me heeft btw nu ook systeem thuis staan van een project van een bedrijf waar die werkt, i7 920 @ 4.2ghz nu in het weekend ga ik waarschijnlijk ook even mee klooien, had eerst ook al vier phenom II 955's maar die wilde allemaal niet zo ver gaan..

• Reacties 405
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Limbolander

51

• TaartJJ~!

46

• Galiorix

40

• Sprunk

36

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst: (bewerkt)

Oké guys, ik wil even wat weten over OC'en want ben een grote leek op dit gebied.

Allereerst mijn processor. Jullie weten het vast wel, een 720 BE. Deze heb ik door mijn ASUS mobo 7% overclockt. Hij loopt nu op 3 Ghz (2996 om precies te zijn). Maar ik wil méér. Ik gebruik de AMD stock koeler, waar ook nog eens een 25cm fan tegenaan blaast.

De temps:

Idle: CPU 39-40 Core's 30c - 33c. imo best netjes

Full Load: (Largde FFT in Prime95, na 15 minuten + FF + Everest en MSN) CPU 60c, core's 49-50c. imo ook nog netjes.

En dan nu de vragen:

- Als ik nou naar 3.2, 3.4 Ghz wil, kan ik dat dan met deze setting (dus stock koeler). Ik neem aan van wel, de maximale temp van een Phenom II is 73c zegt AMD. Maar liever blijf ik daar 10c onder.

- Moet ik de voltage's aanpassen? Met dus weer meer hitte tot gevolg.

- Moet ik dan gewoon simpelweg de Multiplier verhogen of juist de frequentie (stock = 14x200), of is het een combinatie van beide. (bijvoorbeeld 15x210).

- Moet ik ook mijn RAM overclocken. Ik heb 2x1 GB DDR2 1066.

Danke schön.

Bewerkt: door Sprunk
Geplaatst:

hoe ver je kunt gaan verschilt echt per processor, ook dingen zoals airflow, stof en kamertemperatuur spelen een rol. Echter is elke processor anders en elke processor kan anders gaan, de een kan minder ver dan de ander, zo kan ik mijn athlon niet boven de 3.1GHz krijgen, terwijl hij dat standaard met de VCore ne koeling makkelijk eroverheen zou horen te gaan.

Als je er 10graden onder wilt blijven zal ik nu al wel stoppen, veel verder ga je neit komen, je zou 3 graden hoger kunnen, ik denk niet dat dat een veel hogere clock word. Ik zal sowieso voor een andere koeler gaan, dan moet 3.4GHz een eitje zijn.

Geplaatst:

Gewoon een andere cooler kopen.

Overigens, ik draai met 20% overklok op de standaard voltage (1.12v) En mijn temps worden ongeveer 4*c hoger dan wanneer hij op 2331MHz draait.

Maar Prime95 zet wel alle core's op 100%. Behalve met Prime95 gebeurt dat dus nooit hé. Dus hij zal met gamen bijvoorbeeld nooit geen 60c halen.

@ Hierboven: Ja, maar jouw sensors zijn kapot :puh:

Geplaatst:
@ Hierboven: Ja, maar jouw sensors zijn kapot :puh:

Niets mis met mijn sensoren, de cores werden echt zo warm omdat de koeler er half af hing -.-

Nu idlet hij rond de 46*c, en peaks op ongeveer 60 tot 65 graden.

Oké, bedankt.

Maar nu ga ik eerst aan de slag met mijn GTS250. Daar kan ik ook nog wel wat meer uit halen. En omdat ik een EVGA kaart heb, ga ik lekker aan de slag met EVGA precision.

En misschien koop ik wel een andere koeler. Het zal geen mugen 2 worden want die is te hoog. (die 25 cm fan neemt best wat ruimte in. Ik kwam al in de problemen met de connector voor mijn graka. Die heeft EVGA aan de bovenkant gestopt in plaat van aan de achterkant. Dat was nog vrij lastig op te lossen.

Is 65c - 70c een nette temperatuur voor een full load (rthdribl) grafische kaart?

Oke

Ik tikte zojuist namelijk de 70c aan op 780 Mhz (standaard 756 Mhz), dus een lichte overclock. Fan op slechts 55%. Ik wil eerst proberen mijn GPU lekker stabiel te krijgen op een mooi getalletje (ik hoop toch wel op 800+), en laat het CPU gebeuren voorlopig nog even achterwegen. Eerst maar eens een CPU koeler zoeken.

Geplaatst:

Dat kleine beetje ga je niet merken, ik denk dat je minstens naar 800Mhz moet gaan wil je echt iets aan merken van die overclock. Maar je kan het beste geleidelijk aan hoger gaan, zo loop je minder de kans je hardware in de soep te draaien.

Geplaatst:
Dat kleine beetje ga je niet merken, ik denk dat je minstens naar 800Mhz moet gaan wil je echt iets aan merken van die overclock. Maar je kan het beste geleidelijk aan hoger gaan, zo loop je minder de kans je hardware in de soep te draaien.

Ik schrijf toch ook dat ik naar 800+ wil. :7

Ik ben ook geleidelijk bezig. Ik doe er telkens 10 Mhz bij, draai de test "rthdribl" voor een half uur, en kijk de temps na.

Geplaatst:

Download en installeer Furmark, gewoon elke keer geleidelijke stapjes inderdaad en dan steeds een keer die benchmark laten draaien van furmark, tot die 100% is en klaar, gewoon windowed en 640x480 maakt geen zak uit :) Dat is genoeg om te weten of die stabiel is of niet.

Geplaatst:

Moet ik dan "Extreme burning mode" aanvinken of niet?

Want met Extreme burning mode aangevinkt haalt de kaart 81c. :bonk: De test is nog bezig, maar hij haalt nu al 81c.

Kan ik dan nog verder gaan?

ik zou graag processor van computer willen overklokken.

zou iemand mij kunnen uitleggen HOE ik dat moet doen?

en tot hoever enzo hoeveel mhz erbij ofzo? en met hitte enzo.

Ik heb zelf erg veel verstand van de computer-wereld. Maar qua overklokken van processoren/videokaarten vraag ik even hulp omdat ik daarmee wel voorzichtig ben (ben zelf 13 jr over maand 14.)

want ik weet een paar dingen ook niet wat ik ook graag uitgelegd zou willen krijgen?

zoals bv. Bios resetten oftewel wat ik moet doen als de computer niet meer opstart of uitvalt. Wegens hitte.

PC Specificaties:

Computer

¯¯¯¯¯¯¯¯

- Fabrikant: VIA

- Computermodel: K7VT4A+

- Systeemtype: x86 (32-bits) systeem

Moederbord

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Fabrikant:

- Model: K7VT4A+

- BIOS Fabrikant: American Megatrends Inc.

- BIOS Model: Default System BIOS, versie P1.30

- Aansluitingen: PCI1 (Vrij), PCI2 (Vrij), PCI3 (Vrij), PCI4 (Vrij), PCI5 (Vrij)

- Poorten: PS2 KEYBOARD (Toetsenbord), PS2 MOUSE (Muis), COM (Serieel), LPT (Parallel), USB (USB), USB (USB), USB (USB), USB (USB), ETHERNET (Netwerk), LINE-OUT (Audio), LINE-IN (Audio), MICROPHONE (Audio), GAME (Midi)

Processor

¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Model: AMD Sempron 2200+

- Kloksnelheid: 1499 MHz

- Socket: Socket-A

Geheugen

¯¯¯¯¯¯¯¯

- Grootte: 1023 MB RAM

- Type(s): 512 MB RAM (Onbekend, DIMM), 512 MB RAM (Onbekend, DIMM)

Hardeschijf

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Bestandstype(s): NTFS (C:)

- Grootte: 149,04 GB (149,04 GB (C:) )

- Vrije ruimte: 109,75 GB (109,75 GB (C:) )

Stations

¯¯¯¯¯¯¯¯

- Type(s): C: Lokale vaste schijf, D: CD- of DVD-ROM station, E: CD- of DVD-ROM station, G: CD- of DVD-ROM station

- Model(len): C: Hitachi HDS721616PLAT80 IDE, D: BTC BCE3212IM, E: ATAPI DVD A DH20A4P, G: GDE AV4H6V4D2N8D SCSI CdRom Device

Geluidskaart

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Fabrikant: C-Media

- Model: C-Media AC97 Audio Device

Videokaart

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Model: NVIDIA GeForce FX 5200 (Microsoft Corporation)

- Beeldprocessor: GeForce FX 5200 (0x0322)

- Geheugengrootte: 128 MB VRAM

- Stuurprogramma: nv4_disp.dll, versie 6.14.10.5673

Beeldscherm

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Fabrikant: (Standaardbeeldschermtypen)

- Model: Plug en Play-monitor

- Schermresolutie: 1280x1024

- Kleurdiepte: 32-bits

- Frequentie: 60 Hz

Muis

¯¯¯¯

- Fabrikant: (Standaard-systeemapparaten)

- Model: USB-HID

- Aantal knoppen: 4

- Aansluiting: USB

Toetsenbord

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Model: USB-HID

- Type: Uitgebreid (101 of 102 toetsen)

- Functietoetsen: 12

Netwerkkaart

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Model(len): VIA Compatable Fast Ethernet Adapter (Ethernet 802.3)

DirectX

¯¯¯¯¯¯¯

- Versie: 9.0c

Besturingssysteem

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

- Naam: Microsoft Windows XP Professional

- Versie: 5.1.2600

- Service Pack: Service Pack 3

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Om het verhaal kort te maken: Zouden jullie mij kunnen helpen?

alvast bedankt :tu:

Bewerkt: door Bora268
Geplaatst:

Ik zou d'r niet aan beginnen zonder dat je een beetje weet waar je aan begint. Ten eerste komt de standaart koeling van een processor altijd tekort en moet je dus een nieuwe koeler kopen en installeren. Dat wil in de meeste gevallen zeggen dat je het moederbord eruit moet gaan halen, de oude koeler eraf halen, processor schoonmaken omdat er koelpasta op zit en dan weer nieuwe koelpasta op doen. Daarna moet je de nieuwe koeler weer installeren.

Tijdens dit hele werk kan er een hele boel mis gaan als je niet zorgvuldig bent en enige ervaring hebt. De pinnen van de processor kunnen buigen of afbreken als je niet uitkijkt, door statische electriciteit (van je eigen lichaam) kan het moederbord gekilled worden. Weet dus waar je aan begint.

Daarnaast is het maar de vraag of het moederbord overclocking ondersteund. Als dat niet zo is, is er een grote kans dat je hele overclocking avontuur niet door gaat.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...