wesley123 Geplaatst: 5 september 2009 Rapport Geplaatst: 5 september 2009 kijk, ik had ook last vna hetzlefde, het kan maarzo zijn dat die tools de temperaturen niet juist weergeven, zoals bij mij ook het geval was. Op een gegeven moment(target temperature) word een bepaalde temperatuur berijkt waar je processor op geaimt is, daar niet in de buurt zal de fan rustig draaien, maar naar mate je dichterbij komt draait hij harder, op die 62 graden draait de fan dus even snel als dat er temperatuur bijkomt, je zult in je bios ff moeten zoeken naar iets dergelijks als target temperature, die zou je lager kunnen zetten, dan haal je er misschien nog wel wat temperatuur vanaf. Reageren
Bora268 Geplaatst: 5 september 2009 Rapport Geplaatst: 5 september 2009 (bewerkt) ik had vanochtend dat gepiep met bios. Wat al beantwoord was. over dat het wss beschadigd kan zijn doordat ik vergeten was de multiplie op te tellen 9x235 = 2115 = 2,1 Ghz 600mhz meer dan ik normaal heb (1,5 Ghz) maar kan ik hem wel op 189mhz zetten(fbs) - 189 x 9 multiplie = 1701 = 1,7 Ghz ? want eerst lukte dat maar zou dat nu ook lukken of niet omdat ik het wss beschadigd heb? Bewerkt: 5 september 2009 door Bora268 Reageren
Galiorix Geplaatst: 5 september 2009 Rapport Geplaatst: 5 september 2009 Je hebt nog niks beschadigt verwacht ik, je moederbord kan dat soort FSB snelheden gewoon niet aan. Je kan hem dus prima op 189 zetten en kijken of hij dan wel stabiel is, maar dat betwijfel ik. Reageren
wesley123 Geplaatst: 5 september 2009 Rapport Geplaatst: 5 september 2009 ik had vanochtend dat gepiep met bios.Wat al beantwoord was. nou waar is dat beantwoord? over dat het wss beschadigd kan zijn doordat ik vergeten was de multiplie op te tellen 9x235 = 2115 = 2,1 Ghz 600mhz meer dan ik normaal heb (1,5 Ghz) maar kan ik hem wel op 189mhz zetten(fbs) - 189 x 9 multiplie = 1701 = 1,7 Ghz ? want eerst lukte dat maar zou dat nu ook lukken of niet omdat ik het wss beschadigd heb? Ik raad jou echt verder af om te gaan overkolkken, je weet echt niet waar je het over hebt, je weet niet eens dat er iets mis is als je bios gaat piepen, sterker nog, dan is er iets erg mis. Reageren
Bora268 Geplaatst: 5 september 2009 Rapport Geplaatst: 5 september 2009 ik had vanochtend dat gepiep met bios.Wat al beantwoord was. nou waar is dat beantwoord? over dat het wss beschadigd kan zijn doordat ik vergeten was de multiplie op te tellen 9x235 = 2115 = 2,1 Ghz 600mhz meer dan ik normaal heb (1,5 Ghz) maar kan ik hem wel op 189mhz zetten(fbs) - 189 x 9 multiplie = 1701 = 1,7 Ghz ? want eerst lukte dat maar zou dat nu ook lukken of niet omdat ik het wss beschadigd heb? Ik raad jou echt verder af om te gaan overkolkken, je weet echt niet waar je het over hebt, je weet niet eens dat er iets mis is als je bios gaat piepen, sterker nog, dan is er iets erg mis. ok bedankt ben genoeg geinformeert en voor de rest die ook geholpen heb bedankt Reageren
QinX Geplaatst: 6 september 2009 Rapport Geplaatst: 6 september 2009 ik had vanochtend dat gepiep met bios.Wat al beantwoord was. nou waar is dat beantwoord? over dat het wss beschadigd kan zijn doordat ik vergeten was de multiplie op te tellen 9x235 = 2115 = 2,1 Ghz 600mhz meer dan ik normaal heb (1,5 Ghz) maar kan ik hem wel op 189mhz zetten(fbs) - 189 x 9 multiplie = 1701 = 1,7 Ghz ? want eerst lukte dat maar zou dat nu ook lukken of niet omdat ik het wss beschadigd heb? Ik raad jou echt verder af om te gaan overkolkken, je weet echt niet waar je het over hebt, je weet niet eens dat er iets mis is als je bios gaat piepen, sterker nog, dan is er iets erg mis. Ik ben het niet eens met jouw. Als de poster niet eens zegt wat en wanneer die piepjes zijn dan hoeft er niets mis te zijn. Inderdaad als je geen beeld krijgt en hij begint te piepen is er wss iets mis ja. Maar ook dat hoeft niet. Ik heb regelmatig het bekende kort kort lang piepje. Maar dit komt doordat mijn geheugen zeer precies op het moederbord moet zitten. Maar als de poster gewoon 1 piep hoort en dan beeld krijgt dat is er ook weer niets mis. Wat op dit moment het belangrijkste is voor de poster is dat hij gewoon moet weten wat hij moet doen. Als hij wil dan wil ik hem wel helpen via MSN eventueel. Maar dat is dan op zijn initiatief. Wat ik nu 1.2.3 aanraadt aan hem is het volgende: Zoek eerst alle standaard waardes van je Processor en Moederbord op en vul deze in in je BIOS.(dit kun je voor een deel vinden met HWMonitor en CPU-Z) Het belangrijkste is dat je de Voltages goed instelt. Verhoog hierna je FSB met maximaal 5 MHz per keer. Doe hierna een korte stress test(ik raad Intel Burn Test(IBT) aan, als je niet weet wat het is vraag dan maar even). Ga hiermee door totdat je temperaturen te hoog worden(voor 24/7 is een temp van 70-80C door de IBT test hoog genoeg. Of totdat het niet meer stabiel is door een te laag voltage. Verhoog dan de VCore van je CPU met 0.250V -0.5V en kijk of het dan stabiel is.(je kunt de VCore blijven verhogen totdat ook hiermee de temperaturen op 70-80C zitten). Is het stabiel dan moet je weer de FSB gaan verhogen. Ga hiermee door totdat je het maximum hebt gevonden van je CPU. Er is uiteraard veel meer om te doen maar dit is in weze de basis. Reageren
wesley123 Geplaatst: 6 september 2009 Rapport Geplaatst: 6 september 2009 weet jij wat het betekent als de bios gaat piepen? Dan is er tijdens de POST iets fout gegaan, dus behoorlijk ernstig. Verder raad ik het hem verder af om te doen omdat hij werkelijk geen idee heeft wat hij aan het doen was, 600MHz in 1 keer, hij heeft echt geluk dat zijn processor niet kapot is, ik deed al grote stappen, maar dat kwam nog niet eens bij die 60MHz in de buurt Reageren
Sprunk Geplaatst: 6 september 2009 Rapport Geplaatst: 6 september 2009 (bewerkt) Ik heb een voltage probleem Mijn CPU voltage wisselt constant. Is dit normaal. Het schommeld namelijk behoorlijk. Dan 1.400, dan weer 1.392, dan weer 1.384, dan weer 1.392, dan weer 1.376??? Volgens mij zijn dat behoorlijke verschillen. Cool'n'Quiet staat overigens niet aan. En de snelheid wordt ook niet hoger of lager. Bus blijft 200 Mhz, Multiplier blijft X16, maar de voltage's gaan wel omhoog omlaag omhoog omlaag enz. enz. Bewerkt: 6 september 2009 door Sprunk Reageren
TaartJJ~! Geplaatst: 6 september 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 6 september 2009 Wanneer hij meer voltage nodig heeft neemt hij dat, overigens kan software het voltage niet super accuraat meten. Reageren
Sprunk Geplaatst: 6 september 2009 Rapport Geplaatst: 6 september 2009 Dus ik hoef me geen zorgen te maken? Fijn. Was even bang dat ik een grafsteentje kon gaan ontwerpen voor mijn processor. Reageren
wesley123 Geplaatst: 6 september 2009 Rapport Geplaatst: 6 september 2009 zolang het er niet boven gaat zitten zoals het er onder zit is er echt geen probleem. Reageren
Limbolander Geplaatst: 6 september 2009 Rapport Geplaatst: 6 september 2009 Je vcore verschilt iig wat bij idle/load voor de rest is het omdat je het op auto hebt staan neem ik aan, probeer een zo laag mogelijke vcore stabiel te krijgen, kan je weer een paar graden schelen en des te beter voor de processor zelf. Reageren
QinX Geplaatst: 7 september 2009 Rapport Geplaatst: 7 september 2009 Ik heb een voltage probleemMijn CPU voltage wisselt constant. Is dit normaal. Het schommeld namelijk behoorlijk. Dan 1.400, dan weer 1.392, dan weer 1.384, dan weer 1.392, dan weer 1.376??? Volgens mij zijn dat behoorlijke verschillen. Cool'n'Quiet staat overigens niet aan. En de snelheid wordt ook niet hoger of lager. Bus blijft 200 Mhz, Multiplier blijft X16, maar de voltage's gaan wel omhoog omlaag omhoog omlaag enz. enz. Het voltage probleem dat je hebt is niet zo erg, het gaat hier over 0,025V verschil. Wat je ziet is namelijk Vdroop. Rond om je processor zitten een aantal mosfets die de toevoer van stroom naar je CPU voorzien. Deze proberen het zo stabiel mogelijk te maken maar er lekt altijd een beetje weg(verbruik van de chip/slechte kwaliteit) Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar high end moederborden zijn er zelfs die 24 fase regeling hebben. dit om een zo stabiel mogelijk voltage te regelen. Verder kan dit lagere voltage niet zo'n kwaad zo lang je temperaturen in orde zijn en zolang het verschil niet te groot is met wat je in je BIOS instelt. Je zult ook zien over het algemeen dat wanneer je je CPU belast dat de Vcore of op zijn laagste niveau komt of juist stabieler(ik heb het geluk dat de mijne stabiel wordt.) PS: Wesley ga even verder leren voor je van alles gaat roepen. Ik denk dat ik wel een aantal jaar langer in dit circuit zit dan jij Reageren
Galiorix Geplaatst: 7 september 2009 Rapport Geplaatst: 7 september 2009 Moet je percee het voltage van je processor aanpassen als je hoog wil gaan met overclocken, of past een processor het vanzelf aan? Reageren
Limbolander Geplaatst: 7 september 2009 Rapport Geplaatst: 7 september 2009 als je echt op hogere clocks gaat werken, dus ongeveer boven de 20% zul je echt met handmatige vcore's moeten gaan beginnen inderdaad, je kunt het op auto zetten maar naarmate de clocks hoger gaan zal ook dat niet genoeg voltage geven, auto is ook maar een range wat verschilt per processor/moederbord natuurlijk. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.