Jump to content

Informatie: Kiezen van een voeding voor een PC

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Computer Voeding Informatie Gids

Omdat er nog veel vragen zijn over hier kiezen van een voeding bij een nieuwe PC (vooral nieuwe systeembouwers vragen zich dit af), heb ik besloten om een korte gids te schrijven over de zaken waar je op moet letten bij de keuze.

Waarom is de keuze van een goede voeding belangrijk?

Een goede voeding bevat onderdelen van betere kwaliteit.

De specificaties van een goedkope voeding worden alleen bereikt bij een temperatuur onder de 25 graden Celcius. De meeste voedingen hebben een temperatuur van 35-40C. Bij een goede voeding worden de specificaties aangegeven die de voeding bereikt onder de 50C.

En als een goedkope voeding defect raakt, is de kans groot dat andere onderdelen in de PC ook beschadigd worden. Dit kan ook gebeuren met goede voedingen, maar de kans is veel kleiner.

Een voeding bevat een transformator. Vanwege de inductie en de temperatuur zal de stroomsterkte (in Ampère) nooit exact hetzelfde zijn als bij de specificaties staat, en kan dus hoger of lager zijn. Een tolerantie van 5% is acceptabel. Sommige bedrijven zetten een tolerantie van 10% op de verpakking, zodat ze onderdelen van een lagere kwaliteit erin kunnen plaatsen. Nu wat is het probleem als de stroomsterkte afwijkt? Elektrische onderdelen hebben een bepaalde hoeveelheid elektriciteit nodig om te functioneren. indien deze te laag is, kan een computer problemen veroorzaken, zoals fouten of spontaan uitvallen. Is deze te hoog, dan kan er permanente schade ontstaan. Zoals eerder al gezegd, een tolerantie van 5% is acceptabel. Let hier dus op voordat je een voeding aanschaft.

Aanbevolen merken:

• Enermax (behalve de Liberty modellen, omdat die vaak problemen veroorzaken)
  • Antec
  • Corsair (zeer zeker aanbevolen voor game computers)
  • OCZ
  • Coolermaster
  • LC Power & Cooling
  • Seasonic
  • Silverstone
  • FSP Sparkle
  • Thermaltake Purepower
  • Ultra (behalve X-Connect)
  • XClio
  • Zippy/Emacs

Er zijn natuurlijk ook merken die je wilt vermijden ten alle tijden:

• Apevia / Aspire
  • Coolax
  • Tagan
  • Enermax Liberty (alleen de Liberty, de andere modellen zijn wel aanbevolen)
  • FSP Fortron
  • Hiper
  • Logisys
  • MGE
  • NZXT
  • Powmax
  • Q-Tec (wordt veel verkocht in Nederland voor een goedkope prijs. NIET kopen)
  • Ultra X-Connect
  • Sweex
  • HKC
  • Alle voedingen die standaard (gratis) bij een behuizing zitten. Dit zal je alleen in goedkope behuizingen zien, en bijna nooit in een Gamer behuizing.

Natuurlijk is het ook verstandig om reviews te lezen op fatsoenlijke websites. Hier zijn er een paar die erg goed zijn, en dus ook de tijd nemen om te testen om de voedingen zo veel mogelijk te belasten:

• PC Perspective
  • JonnyGuru
  • X-bit Labs
  • Hardware Secrets
  • [H]ard|OCP
  • Anandtech

De reden waarom deze lijst klein is, dan komt omdat 99% van alle review sites over voedingen niet goed zijn. Dit kan je zeer uitgebreid lezen op Hardware Secrets, bij artikel nummer 410.

Voedingen standaard bij een behuizing slecht? Waarom?

Bij een fatsoenlijke voeding komt je nooit onder de €100, vanwege de kwaliteit van de onderdelen. Als je dus een behuizing koopt van €50, dan kan je niet verwachten dat de voeding die daar bij zit, gemaakt is van goede kwaliteit (de prijs van de behuizing zelf gaat ook nog eens van die €50 af).

Voedingen en SLI

Bij het gebruik van SLI heeft de PC een nóg hoger stroomverbruik. Hierdoor is de keuze van voeding nóg meer beperkt. Je kan een lijst van gecertificeerde SLI voedingen (belangrijk!) vinden op de SLI site van NVIDIA.

Aantal Watt is niet belangrijk

Veel mensen denken dat een groot nummer in Watt ook meer vermogen is. Dit is dus niet correct. Een goedkope voeding die volgens de verpakking een vemogen van 700 Watt kan leveren, zal dit alleen halen bij een temperatuur onder de 25C (zoals helemaal boven aan dit artikel al gezegd). Als je dus een game gaat spelen en die voeding een temperatuur heeft van rond de 50C (hogere temperatuur = meer weerstand), dan levert die meestal nog minder dan een dure voeding van 400 Watt.

Een belangrijke regel is dat een zware voeding meestal uit meer condensators, koeling en andere stroom-regulerende componenten bestaat, zodat er een stabielere stroomuitvoer zal plaatsvinden.

Welke stroomsterkte is acceptabel in een voeding?

Dit ligt aan de uitvoer. Tegenwoordig gebruiken de meeste gamers een voeding van 600W of meer. Dit kan voor 1 videokaart, of voor een SLI opstelling dienen. Let dan op deze stroomsterktes:

30A op de 12V lijn, of totaal van alle 12V lijnen (met 5% tolerantie niet lager dan 28,5 of hoger dan 31,5)

30-40A op de 5V en 3.3V lijn (met 5% tolerantie niet lager dan 28.5 of hoger dan 41,5)

Waarvoor dienen meerdere 12V lijnen

De reden hiervoor is dat sommige onderdelen apart aangesloten kunnen worden, zodat ze niet hoeven te delen met andere componenten. Hierdoor krijgt zo’n onderdeel constant de juiste hoeveelheid elektriciteit. Ten 2e komt de temperatuur. Als de volledige 30A op 1 draad zou zitten, zal deze erg heet worden. Beter is dus 2 van 15A of 4 van 7,5A.

Hoe kan ik de stroomsterkte meten

Je hebt een multimeter nodig die stroomsterkte kan meten (Ampère, gelijkstroom).

Pak een Molex stekker (die smalle met 4 draadjes die op de harde schijf of DVD drive zijn aangesloten. Zet de computer aan. De rode draad is de 5V lijn en de gele is de 12V lijn. Verbind de + van de multimeter met de gewenste draad, en de - met de zwarte draad tegenover de draad die je doet testen. Dus niet die er naast, maar die dáárnaast.

||||

||||

Bewerkt: door RHochstenbach
Sweex en HKC wil je ook vermijden.

Was die helemaal vergeten, vooral Sweex. Heb ze erbij gezet. Bedankt :tu:

Geplaatst:
Bedoel je met PC Power niet LC Power?

Inderdaad, ik slaap nog :bonk:

Heb het aangepast :)

LC Power is ook niet zo heel duur, voor rond de 60 euro heb je al een 550 Watt voeding :puh:

Geplaatst:

Ik heb een 550W van LC Power, en ben er zeer tevreden mee :puh:

Ik dacht altijd dat het een prut voeding was, omdat ik er geen merk uit kon halen er stond "Power" met een paar strepen erbij, nu weet ik dat het LC power is :puh:

Geplaatst:
Ik heb een 550W van LC Power, en ben er zeer tevreden mee :puh:

Ik dacht altijd dat het een prut voeding was, omdat ik er geen merk uit kon halen er stond "Power" met een paar strepen erbij, nu weet ik dat het LC power is :puh:

Ik heb ook de 550W :puh:

Ultra Stil ofzo, geloof ik.

Nog even een klein ding, als aantal Watt niet zo belangrijk is, waarom zie ik dan echt op mijn GPU doos staan dat hij 400 Watt nodig heeft?

Geplaatst:

Ik heb een 550W van Coolermaster. Goeie voeding hoor :tu: Hiervoor een standaard voeding (die was wel stiller :puh: ).

Geplaatst:

Mooie gids. :tu:

Maar Be Quiet en Chieftech zijn ook wel echte A merken hoor.

En welke voeding je vooral niet wilt hebben is er een van Trust. :7 Never trust a Trust. :7

En Hiper is ook een goed merk hoor. Die staat bij de slechte voedingen maar ze zijn wel goed. :Y

Geplaatst:

En Recom voedingen dan? ik heb er eentje van 600 watt, en hij heeft me (tot nu toe) nog nooit in de steek gelaten.

Ik heb de Recom 600cf.

Nog even een klein ding, als aantal Watt niet zo belangrijk is, waarom zie ik dan echt op mijn GPU doos staan dat hij 400 Watt nodig heeft?

Ik bedoel daarmee dat de hoeveelheid Watt die op de verpakking staat niet zo belangrijk is. Als de temperatuur van een goedkope 500W voeding boven de 25-30 graden komt, dan zakt het vermogen. Soms zelfs gezien dat deze zakt tot onder de 250W, en dan krijg je vastlopers enz. De duurdere types kunnen een veel hogere temperatuur aan. Daardoor stijgt de weerstand niet zo snel, waardoor het vermogen constant blijft.

En Recom voedingen dan? ik heb er eentje van 600 watt, en hij heeft me (tot nu toe) nog nooit in de steek gelaten.

Heb natuurlijk nog niet de voedingen van elk merk op de wereld kunnen testen helaas. De lijst van merken die ik bij Aanbevolen heb gezet, is best groot. Als je dus zou twijfelen, dan zit je bij die lijst altijd wel goed. Indien je twijfelt, kan je het beste reviews lezen op internet.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...