Laten we beginnen met dat MPACK gemaakt is door Rockstar, en niet door de modding community. Het zorgt ervoor dat je meerdere SCM-files naast elkaar kunt houden. Op deze manier hoef je niet telkens de main.scm in "Program Files > Rockstar Games > GTA San Andreas > Data > Script" aan te passen, waardoor je dus op elk gewenst tijdstip het originele spel kunt spelen met je eigen savegames. Zoals bekend, moet er namelijk New Game gestart worden wanneer je een SCM script maakt (dus geen CLEO script), en dan is het vervelend als je de hele tijd heen en weer moet switchen tussen de verschillende SCM-files. Dat is dus ook het grootste voordeel van MPACK. Daarnaast is het ook handiger voor te scripten, want je kan de scm file van de MPACK editten terwijl San Andreas open staat. Als je klaar bent met compilen, hoef je alleen maar op new game te klikken en je kunt doorgaan met testen.
In de MPACk zitten 4 bestanden, soms komt script.img erbij maar die is niet noodzakelijk om goed te konden functioneren. Allereerst zit er natuurlijk een SCM file in, die "scr" wordt genoemd. Naast scr.scm zit (meestal) ook de txt file van het scripten (dus voor het compilen) erbij, die heet dus scr.txt. Handig is ook dat je niet vast zit aan de text van het standaard spel. Er zit dus ook een gxt file in de MPACK, genaamd "text.gxt". Tot slot zit er een bestandje "MPACK.dat" in, gewoon te openen met kladblok, maar daar vertel ik straks meer over.
In deze tutorial ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je een MPACK maakt. Alles van een MPACK zit in de map "GTA San Andreas User Files", in "Mijn Documenten". Het eerste wat je moet doen, is een map genaamd "MPACK" in de User Files map zetten. Je kunt maximaal 8 MPACKs maken, die ieder een eigen mapje hebben in de map "MPACK". Dit is te vergelijken met de slots van de savegames. Het cijfertje achter "MPACK" zegt in welk "slot" van de MPACK die SCM file zit.
In die map zitten dus 4 bestanden: scr.scm, scr.txt, text.gxt en mpack.dat. De eerste drie spreken voor zich, de laatste behoeft toch enige uitleg. Daarin schrijf je de naam van de MPACK, die je ook ingame zult zien. Je moet een kladblok bestandje aanmaken, en daarin bijvoorbeeld het volgende typen: "7#Test#". Dit zal ik ook straks met een screen ingame laten zien wat je hiermee precies doet. Die 7 moet overeenkomen met het slot van de MPACK. Als je bijvoorbeeld MPACK7 aan het maken bent, dan moet er 7 komen te staan. Tussen de twee #-jes moet de naam komen van de MPACK, die je ook ingame zult zien in de lijst. In mijn geval dus "Test". Sla dit bestandje op als MPACK.dat.
Nu ben je eigenlijk al klaar om ingame te gaan. Start San Andreas op, en klik op New Game. Hier zie je een lijst met je MPACK's, en je kunt de naam uitkiezen die jij hierboven hebt opgegeven. Zoals je ziet staat er ook "Test" in, op plaatsje 7.
Veel plezier met scripten, en mocht er iets niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel!
MPACK
Laten we beginnen met dat MPACK gemaakt is door Rockstar, en niet door de modding community. Het zorgt ervoor dat je meerdere SCM-files naast elkaar kunt houden. Op deze manier hoef je niet telkens de main.scm in "Program Files > Rockstar Games > GTA San Andreas > Data > Script" aan te passen, waardoor je dus op elk gewenst tijdstip het originele spel kunt spelen met je eigen savegames. Zoals bekend, moet er namelijk New Game gestart worden wanneer je een SCM script maakt (dus geen CLEO script), en dan is het vervelend als je de hele tijd heen en weer moet switchen tussen de verschillende SCM-files. Dat is dus ook het grootste voordeel van MPACK. Daarnaast is het ook handiger voor te scripten, want je kan de scm file van de MPACK editten terwijl San Andreas open staat. Als je klaar bent met compilen, hoef je alleen maar op new game te klikken en je kunt doorgaan met testen.
In de MPACk zitten 4 bestanden, soms komt script.img erbij maar die is niet noodzakelijk om goed te konden functioneren. Allereerst zit er natuurlijk een SCM file in, die "scr" wordt genoemd. Naast scr.scm zit (meestal) ook de txt file van het scripten (dus voor het compilen) erbij, die heet dus scr.txt. Handig is ook dat je niet vast zit aan de text van het standaard spel. Er zit dus ook een gxt file in de MPACK, genaamd "text.gxt". Tot slot zit er een bestandje "MPACK.dat" in, gewoon te openen met kladblok, maar daar vertel ik straks meer over.
In deze tutorial ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je een MPACK maakt. Alles van een MPACK zit in de map "GTA San Andreas User Files", in "Mijn Documenten". Het eerste wat je moet doen, is een map genaamd "MPACK" in de User Files map zetten. Je kunt maximaal 8 MPACKs maken, die ieder een eigen mapje hebben in de map "MPACK". Dit is te vergelijken met de slots van de savegames. Het cijfertje achter "MPACK" zegt in welk "slot" van de MPACK die SCM file zit.
In die map zitten dus 4 bestanden: scr.scm, scr.txt, text.gxt en mpack.dat. De eerste drie spreken voor zich, de laatste behoeft toch enige uitleg. Daarin schrijf je de naam van de MPACK, die je ook ingame zult zien. Je moet een kladblok bestandje aanmaken, en daarin bijvoorbeeld het volgende typen: "7#Test#". Dit zal ik ook straks met een screen ingame laten zien wat je hiermee precies doet. Die 7 moet overeenkomen met het slot van de MPACK. Als je bijvoorbeeld MPACK7 aan het maken bent, dan moet er 7 komen te staan. Tussen de twee #-jes moet de naam komen van de MPACK, die je ook ingame zult zien in de lijst. In mijn geval dus "Test". Sla dit bestandje op als MPACK.dat.
Nu ben je eigenlijk al klaar om ingame te gaan. Start San Andreas op, en klik op New Game. Hier zie je een lijst met je MPACK's, en je kunt de naam uitkiezen die jij hierboven hebt opgegeven. Zoals je ziet staat er ook "Test" in, op plaatsje 7.
Veel plezier met scripten, en mocht er iets niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel!