Puma Geplaatst: 23 oktober 2006 Rapport Geplaatst: 23 oktober 2006 (bewerkt) Hey voor de Sketchup modelers onder ons die wel eens moeite hebben met een texture goed op z'n plaats krijgen: hier een tutorial hoe je dat goed voor elkaar krijgt. Ik heb voor de gein even een rechthoekige kubus gemaakt, en die alle kanten op gedraaid: Als ik nu even alle kanten een texture geef, krijg je dit: Ziet dit er mooi uit? NEE!!!!!! Daarom heb ik deze tutorial gemaakt die onder andere uitlegt hoe je (bijvoorbeeld) een texture moet draaien op een kant van een voorwerp: Ziet dit er beter uit? Nee? Nou de texture zit er in ieder geval recht op, en niet scheef zoals de 2de afbeelding. Hoe doe je dit? Simpel. Eerst zorg je dat je model getextured is zoals de 2de afbeelding van boven. Nu klik je op en nu klik je op een kant, rechter muisknop, "Texture" en "Position": Nu krijg je dit, ik heb er ook bijgeschreven wat alles is: : Hiermee kun je de texture draaien. Dit heb ik ook gebruikt om de stenen evenwijdig te laten lopen ten opzichte van de lengte van het model zelf. Klik op het afbeeldingetje, houdt de muisknop in en beweeg de muis heen en weer om te kijken wat er gebeurt. : Met deze tool kun je de texture groter en kleiner maken op je model. Ook kun je de texture op een rare manier draaien. De texture gaat aan de onderkant naar links (of rechts) en de bovenkant gaat naar rechts (of links). De verticale as van de texture komt diagonaal (schuin) te staan, maar horizontaal blijft hij staan. Klik op het afbeeldingetje, houdt de muisknop in en beweeg de muis heen en weer om te kijken wat er gebeurt. : Met deze tool kun je met deze tool de texture draaien, in de diepte, bijvoorbeeld de bovenkant komt naar voren en de onderkant gaat naar achteren. Je kan dit vergelijken met dat je voor iemand staat (nog niks veranderd) en je draait in een boogje omhoog en je ziet 'm van schuin-boven. Klik op het afbeeldingetje, houdt de muisknop in en beweeg de muis heen en weer om te kijken wat er gebeurt. : Hiermee verplaats je simpel de texture over het vlak waar de texture op zit, bijvoorbeeld als je een afbeelding met een plaatje precies op het midden van een muur wilt hebben. Klik op het afbeeldingetje, houdt de muisknop in en beweeg de muis heen en weer om te kijken wat er gebeurt. Nou, ik hoop dat jullie hier nog wat geleerd hebben (met name de Sketchuppers). Ik heb hier zelf een aantal keer problemen mee gehad, als ik een texture op een gebogen voorwerp wilde hebben, maar dat hij dan heel smal of gedraaid erop kwam. Dat is verleden tijd! Succes, Grtz Puma. Bewerkt: 23 oktober 2006 door Puma Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.