Jump to content

[Tutorial][3D Studio MAX] Smoothing Groups uitgelegd


S-te-Fan

Recommended Posts

Smoothing groups in 3D Studio MAX.

Hallo luitjes,

Bij deze tutorial ga ik proberen om uit te leggen hoe smoothing groups werken. Smoothing groups vind je onder de "Editable Poly" modifier. Het is een veel gebruikte methode om low poly modellen er wat egaler uit te laten zien.

Bij deze foto heb ik geen smoothing groups op de mesh "gedaan" Je zult zien dat randen nu scherp zijn en dat de vlakken niet in elkaar overlopen.

Picture_1.PNG

Bij de volgende foto heb ik 2 vlakken dezelfde smoothing groups gegeven. Je kan nu zien dat de vlakken wel zonder scherpe rand in elkaar overgaan. Dit is het principe van het hele smoothing group gedoe.

Picture_2.PNG

als ik nu de hele buitenkant smoothing group "1" geef dan krijg ik een (nouja) mooie egale buitenkant zonder scherpe randen maar met vlakken die in elkaar overlopen.

Picture_3.PNG

Als ik nu een strook faces pak in het midden en daarbij de smoothing group weghaal zullen ze een scherpe rand krijgen daar waar ze met een andere face grenzen.

Picture_4.PNG

Je zult zien dat als ik nu de middelste strook de smoothing group 2 geef dat er dan niks zal gebeuren.

Picture_5.PNG

Maar vervorm ik het model zo dat het meer op een bol gaat lijken dan zul je merken dat de faces met een smoothing group 2 zich met een scherpe rand afsnijden van de faces met smoothing group 1.

Picture_6.PNG

En dus als ik die middelste strook weer de smoothing group 1 geef dan worden de faces weer mooi egaal.

Picture_7.PNG

Nu gaan we de modifier "mesmooth" Erbij halen.

Ik heb de faces die ik geselecteerd heb de smoothing group 2 gegeven. De rest van de faces hebben smoothing group 1.

Picture_8.PNG

Als ik nu dus de meshmooth modifier eroverheen met Iritations op 2 pleur dan zal je zien dat het hele model gesmooth is.

Picture_9.PNG

Als ik nu rechts in de command panel naar onder ga en kijk onder het tabblad "Parameters" dan zul je bij "seperate by:" "Materials" en "Smoothing Groups" zien staan. Als ik nu "Smoothing Groups" aanklik dan krijg je een mooie scherpe rand tussen de smoothing groups :).

Picture_10.PNG

Bewerkt: door stefaneke
Link to comment
Delen op andere websites

Dirt mapping leg ik nog wel eens uit. Ik heb sinds zaterdagavond COD WaW en ik denk wel dat je nu weet wat ik daar mee wil zeggen.

Addicted... :7

Maar goeie tutorial, ik heb me nooit echt met smoothing groups bezig gehouden, maar als ik ze nodig heb zal ik je tutorial zeker gebruiken. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...