Jump to content

Windows Opruimen

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

In navolging van de les van Nemean^inf ga ik hier lessen geven om Windows op te ruimen en/of te versnellen.

Les 1:

In deze les gaan we onder andere kennis maken met het programma ATF-Cleaner.

Dit programma verwijdert onder andere de bestandjes in de map Prefetch, welke besproken werden in de les van Nemean^inf.

Waar kan ik het programma downloaden?

Hier.

Kan het schadelijk zijn voor je PC?

Neen, dit programma verwijderdt geen bestanden die je nodig hebt.

Op welke besturingssystemen werkt het programma?

Op Windows 98/ME/2000/XP/2003/Vista.

Hoe moet ik nu bestanden verwijderen?

Dat is niet zo moeilijk. Je krijgt normaal gezien na het installeren een snelkoppeling op het bureaublad. [Zoniet, ga dan naar de map waar je ATF-Cleaner hebt opgeslagen en klik 2 maal op dit icoon.]Klik daar 2 maal op. Nu krijg je, afhankelijk van je instellingen, een waarschuwing:

waarschuwing.png

Klik op uitvoeren. Nu krijg je dit scherm:

ATF.png

Vink 'Select All' aan, nu is alles aangevinkt(logisch). Klik daarna op 'Empty Selected', nu zal hij al de geselecteerde bestanden verwijderen. Nu krijg je, afhankelijk van het aantal bestanden hij verwijderd heeft, dit bericht:

done.png

Je hebt nu al die onnodige bestanden opgeruimd. Nu gaan we naar een tweede optie van het programma: Firefox en Opera opruimen.

Onnodige bestanden verwijderen voor de Firefox-gebruikers.

Klik eenmaal op 'Firefox'. Je krijgt nu dit scherm:

ff.png

Klik eenmaal op 'Select All'. Klik nog niet op 'Empty Selected'! Want 'Firefox Saved Passwords' is nog aangevinkt. Normaal gezien als je toch op 'Empty Selected' klikt, krijg je een waarschwing dat je je opgeslagen wachtwoorden gaat verwijderen. Dus wil je je wachtwoorden niet kwijt, vink het niet aan of klik het vinkje weg. Klik nu op 'Empty Selected' en afhankelijk van je 'internetleven' krijg je dit bericht:

bericht.png

Je hebt nu Firefox opgeruimd.

Onnodige bestanden verwijderen voor de Opera-gebruikers.

Klik eenmaal op 'Opera'. Je krijgt nu dit scherm:

opera.png

Klik eenmaal op 'Select All'. Klik nog niet op 'Empty Selected'! Want 'Opera Saved Passwords' is nog aangevinkt. Normaal gezien als je toch op 'Empty Selected' klikt, krijg je een waarschwing dat je je opgeslagen wachtwoorden gaat verwijderen. Dus wil je je wachtwoorden niet kwijt, vink het niet aan of klik het vinkje weg. Klik nu op 'Empty Selected' en afhankelijk van je 'internetleven' krijg je dit bericht:

cleaned.png

Je hebt nu Opera opgeruimd.

Onnodige bestanden verwijderen voor de Internet Explorer-gebruikers.

ATF-Cleaner ondersteunt deze Functie niet voor de Internet Explorer-gebruikers. Hiervoor heb je het programma 'Easy Cleaner' nodig. Dat kun je hier downloaden. Als je het hebt geïnstalleerd, ga dan naar C:\Program Files\ToniArts\EasyCleaner en klik tweemaal op dit icoontje:

icoon.jpg

Dan krijg je dit scherm:

scherm2.png

Klik nu op 'Ok'.

Dan krijg je dit scherm:

scherm.png

Klik 1 keer op 'Clear Files', 1 keer op 'Clear Cookies', en 1 keer op 'Clear History'.

Je hebt nu Internet Explorer opgeruimd.

Met dank aan Nemean^inf, dit programma heb ik leren kennen door zijn post in de Software Handleiding.

Onlangs geopend.

Je hebt als je op 'Start' klikt een balkje met 'Onlangs Geopend'. Vele mensen vinden dit vervelend omdat iemand anders dan kan zien wat jij hebt bekeken die dag. Je kunt elk bestandje dat je onlangs hebt geopend 1 voor 1 verwijderen(in het Start-menu), maar dat neemt teveel tijd in beslag natuurlijk. Daarom ben ik de map gaan zoeken van 'Onlangs Geopend'. Deze bevindt zich hier: C:\Documents and Settings\*Accountnaam waar je nu op werkt*\Onlangs geopend. Verwijder alle snelkoppelingen en je bent klaar! De snelkoppelingen zijn dan helemaal verwijderd, ze komen dus niet terecht in de Prullenbak.

Screenshot van het icoon:

onlangs.png

Als je deze map niet ziet, klik dan op 'Extra>Mapopties>Weergave' en vink dan 'Verborgen bestanden en mappen weergeven' aan.

Les 2:

In de les van Nemean^inf hebben jullie kennis gemaakt met het programma CrapCleaner. Ik heb een belangrijke optie gevonden in dit programma. Laten we beginnen...

Je opent CrapCleaner:

CCleaner.png

Scroll naar beneden:

zgfg.png

Hier zie je 'Geavanceerd' staan, vink hier 'Verouderde Prefetch Data', 'ISS Log Bestanden' en 'Hotfix Uninstallers' aan. Dat ziet er dus zo uit:

blaaa.png

Klik nu op 'Analyseer'. Als hij klaar is met 'Analyseer', druk dan maar meteen op 'Opschonen'. Als je nog nooit je 'Hotfix' Uninstallers hebt verwijderd, dan verwijder je vele MegaBytes. ;)

P.S.: Je mag alles verwijderen wat CrapCleaner vindt in deze les.

Wat nu komt, is enkel voor de Windows XP-gebruikers...

Systeemherstelpunten verwijderen:

Na een tijdje staan er veel onnodige systeemherstelpunten, deze worden onder andere aangemaakt als je updates installeert. Jammer genoeg verwijdert Windows ze niet vanzelf, maar gelukkig kan jij ze eenvoudig verwijderen! :)

- Klik op "Start>(Alle)Programma's>Bureau-accessoires>Systeemwerkset>Schrijfopruiming.

schijfopruimingd.png

ffff.png

- Klik op 'Ok'.

ggggggg.png

- Klik dan op het tabblad 'Meer opties'.

aaaaaaaaaaaa.png

- Klik dan bij Systeemherstel op 'Opruimen', en dan op 'Ja'.

schijfopruiming.png

ja.png

Elk systeemherstelpunt behlave het laatste is nu verwijderd. :)

Les 3:

Opgelet, volgend stukje geldt alleen voor de Windows XP-gebruikers en gaat over hoe je Windows XP sneller kunt laten opstarten!

Ken je dat gevoel? Je PC start even snel op als je oma die 20 Kilometer fietst. :-( Tot vandaag zat ik met dit gevoel. Het gebeurt allemaal handmatig, er kan niks fout gaan als je goed oplet. ;)

Schakel de overbodige opstart van volgende items uit:

- Ga naar Start>Uitvoeren>Type in: msconfig , en klik daarna op'Ok'.

- Klik op het tabblad 'Opstarten'.

- Haal het vinkje weg voor volgende opstartitems :

ctfmon.exe <-- Dit is van MS Office producten, voor handschrift- en spraaktechnologie herkenning. Maar de meeste gebruikers hebben dit niet nodig, dit is bijvoorbeeld voor ziekenhuissoftware of voor slechtzienden die spraaktechnologie gebruiken bij Office producten of voor bv wanneer je printer "zegt" (stem) dat het afdrukken voltooid is enz... maar in feite overbodig dus

jusched.exe <--- Dit is van java update scheduler, maar werkt doorgaans niet. Dit zou dus moeten controleren en melden of je Java Runtime Environment up-to-date is, maar 9 op 10 doet het zijn werk niet. Java updates kan je zelf ook checken bij start > configscherm > icoontje van Java > tabblad "updates", en het is zo ook maar eens een paar keer in het jaar oid dat er een update van is. Dus overbodig dat het elke keer je windows opstart mee opstart en heel de tijd meeloopt.

iTunesHelper.exe <--- Dit werd ook mee geactiveerd bij quicktimeplayer, maar ook al zou je gebruik maken van de iTunes player, zelfs dan nog is die helper eigenlijk overbodig, laat staat om elke keer mee te lopen.

qttask.exe <--- Dit is van de quicktime player. Ook overbodig. Als je wat afspeelt met Quicktimeplayer opent dat zich op dat moment ook mee, het hoeft niet elke dag mee op te starten en steeds mee te lopen.

- Klik op 'Toepassen' en daarna op 'Sluiten'.

Herstart de PC!

Bij de volgende opstart ga je eerst nog een venstertje krijgen van Systeemconfiguratie, vink daarin aan om dit niet meer weer te geven('Ok').

Screens komen nog!

Computertip:

Als je bureaublad vol komt te staan met snelkoppelingen die je soms gebruikt, dan kan je die verwijderen. Maarja, sommige heb je dan nog nodig, en zo raakt je Bureaublad vol. Maak een mapje aan in 'Mijn Documenten' of ergens anders en zet daar je snelkoppelingen in die je niet veel gebruikt. Maak voor die map een snelkoppeling aan en plaats die op het Bureaublad. Verwijder nu de snelkoppelingen op het Bureaublad die je niet veel nodig hebt.

Note: Alles wordt eerst getest voor ik het post. ;)

Les 4:

Schijfruimtebesparing.

C:\Windows\$NtUninstall...... bestanden (verborgen)

Oftewel de benodigde bestanden voor het terugdraaien van een eerder uitgevoerde Windows-update. Als na een Windows-update alles goed blijkt te functioneren, dan kunnen alle (verborgen) mappen beginnend met een $-teken worden verwijderd met uitzondering van de map $hf_mig$ worden verwijderd. Microsoft adviseert deze omvangrijke map te laten staan, alhoewel het verwijderen daarvan nauwelijks tot geen problemen veroorzaakt. Ik zou deze map laten staan, er staat in de meeste gevallen niets in en je hebt dan geen risico.

Note: Vooral bij de Windows Vista-Gebruikers die Service Pack 1 hebben geïnstalleerd zullen er GigaBytes vloeien. :puh:

Schijfdefragmentatie(XP en Vista).

Elke maand even doen, defragmenteren onder Windows XP en Vista. Er is altijd wel een moment achter de computer dat je even niet weet wat te doen, dus even de boel weer op een rijtje zetten, met meer schijfruimte als gevolg!

Note: Defragmenteer je PC nadat je je PC hebt opgeruimd met CrapCleaner en/of ATF-Cleaner. Een scan met je virusscanner kan nooit kwaad.

Windows XP:

1. Klik op 'Start'>'Alle programma's>'Bureauaccessoires'>'Systeemwerkset'>Schijfdefragmentatie

2. Selecteer in het bovenste gedeelte van het venster de harde schijf[meestal (C:) en/of (D:)] en klik vervolgens op 'Analyseren'.

3. Wacht tot Windows klaar is met het analyseren van de schijf en klik daarna op 'Defragmenteren', ongeacht als hij zegt dat het nodig is of niet. Als je PC een maand niet gedefragmenteerd is, dan zegt hij meestal dat het niet nodig is om je schijf/schijven te defragmenteren, maar dat is het dus wel.

Windows Vista:

In Windows Vista is Schijfdefragmentatie iets veranderd, zo is het programma zelf simpeler geworden, maar zijn er minder opties voor de gevorderde gebruikers. Maar dat lijkt zo, via de opdrachtprompt zijn er nog meer mogelijkheden te gebruiken.

1. Ga naar 'Start'>'Configuratiescherm'>(niet de Klassieke weergave ).

2. Klik daarna op 'Systeem en onderhoud'.

3. Scroll naar beneden en kies onder het kopje 'Systeembeheer' voor de optie 'De vaste schijf defragmenteren'.

Geplande defragmentatie wijzigen.

De tijd en dag instellen door op Schema aanpasssen te klikken. Om deze geplande taak uit te schakelen haal je het vinkje weg voor Gepland uitvoeren. Sluit het scherm nu af en start Schijfdefragmentatie opnieuw op. Nu wordt de schijf direct geanalyseerd, en zo nodig ook defragmenteren. Als het niet nodig is wordt dat gemeld. Wil je het toch defragmenteren, dan kun je op Nu defragmenteren klikken om de schijf / partitie te defragmenteren.

Note(XP en Vista): Het kan even duren voordat het defragmeteren klaar is, vooral de eerste keer duurt het langer. Er zijn ook andere programma’s die het sneller kunnen. Ik heb zelf mijn bedenkingen daarbij, omdat “goed berijd kost even tijd’ me toch beter lijkt, en dat geld ook voor defragmenteren.

Succes ermee. ^^

Wordt misschein nog geüpdated.

Succes ermee. ^_^

Bewerkt: door MegaPilot
Geplaatst:

vind die ATF cleaner er wel erg goedkoop uitzien, zou zelf Ccleaner aanraden, ruimt ook alles op, en registry etc, makkelijk te draaien zodat er ook niet veel fout kan gaan.

Tevens daarna nog harde schijf(ven) defragmenteren met bijvoorbeeld Defraggler

hou niet zo van die tooltjes van windows zelf dusja

Geplaatst:

Dit gaat volgens mij meer om browsergeschiedenis opruimen dan om Windows opruimen. Of zie ik dat nu verkeerd?

vind die ATF cleaner er wel erg goedkoop uitzien, zou zelf Ccleaner aanraden, ruimt ook alles op, en registry etc, makkelijk te draaien zodat er ook niet veel fout kan gaan.-

Er kan niets fout gaan. Ik gebruik dit programma al 3 jaar. Trouwens, ik gebruik zelf ook CCleaner. Als heel m'n PC is opgeruimd door CCleaner, en dan laat ik ATF-Cleaner z'n werk doen, verklaar me dan eens waarom ATF-Cleaner duizenden KB's vind? Ze verwijderen beide andere dingen. ;) Je hebt het waarschijnlijk niet eens geprobeerd.

Dit gaat volgens mij meer om browsergeschiedenis opruimen dan om Windows opruimen. Of zie ik dat nu verkeerd?

Hij verwijdert onder andere browsergeschiedenis.

vind die ATF cleaner er wel erg goedkoop uitzien, zou zelf Ccleaner aanraden, ruimt ook alles op, en registry etc, makkelijk te draaien zodat er ook niet veel fout kan gaan.-

Er kan niets fout gaan. Ik gebruik dit programma al 3 jaar. Trouwens, ik gebruik zelf ook CCleaner. Als heel m'n PC is opgeruimd door CCleaner, en dan laat ik ATF-Cleaner z'n werk doen, verklaar me dan eens waarom ATF-Cleaner duizenden KB's vind? Ze verwijderen beide andere dingen. ;) Je hebt het waarschijnlijk niet eens geprobeerd.

Hij verwijdert onder andere browsergeschiedenis.

Klopt, ik zal het eens proberen ik zei alleen me eerste indruk erover, misschien niet zo heel slim. Maar wel grappig altijd dat dit soort programma's als je die draait op een pc waar het nog nooit gebeurt is, of de laatste keer een maand geleden is, je vaak tot over een gb kan verwijderen aan rotzooi.

edit:

heb het getest, je hebt gelijk ATF verwijderde nog zon 40mb, wel weinig idd maar ik run die proggies gewoon wekelijks.

Vind alleen jammer aan ATF, dat je niet ziet wat die nu eigenlijk allemaal verwijdert.

Bewerkt: door Scrtz
Geplaatst:
vind die ATF cleaner er wel erg goedkoop uitzien, zou zelf Ccleaner aanraden, ruimt ook alles op, en registry etc, makkelijk te draaien zodat er ook niet veel fout kan gaan.

Ik gebruik ze beide.

Ccleaner ruimt niet alles op. Dus dit is wel handig om alle dingen die Ccleaner door de vingers ziet op te ruimen.

Zo kwam ik nog steeds op 120.60MBs xD

Klopt, ik zal het eens proberen ik zei alleen me eerste indruk erover, misschien niet zo heel slim. Maar wel grappig altijd dat dit soort programma's als je die draait op een pc waar het nog nooit gebeurt is, of de laatste keer een maand geleden is, je vaak tot over een gb kan verwijderen aan rotzooi.

edit:

heb het getest, je hebt gelijk ATF verwijderde nog zon 40mb, wel weinig idd maar ik run die proggies gewoon wekelijks.

Vind alleen jammer aan ATF, dat je niet ziet wat die nu eigenlijk allemaal verwijdert.

Dat is niet grappig, maar logisch. Jouw computer verstaat helaas iets anders onder 'tijdelijke' bestanden. ;) Echt jammer is dat niet hoor dat je niet ziet wat je verwijderd hebt, het is één en al rotzooi. :puh:

@ hierboven: In het begin heb je altijd veel MBs. :)

@ hieronder: Waarom zou je dat willen? :?

Geplaatst:

edit:

Dat is niet grappig, maar logisch. Jouw computer verstaat helaas iets anders onder 'tijdelijke' bestanden. ;) Echt jammer is dat niet hoor dat je niet ziet wat je verwijderd hebt, het is één en al rotzooi. :puh:

@ hierboven: In het begin heb je altijd veel MBs. :)

ja ik weet dat het rotzooi is, toch heb ik altijd graag dat je ziet wat je verwijdert.

Geplaatst:

ATF Cleaner is nu bezig, er staat de hele tijd een zandlopertje. :7 Zal wel veel zooi op m'n comp staan. :puh:

Met dank aan Nemean^inf, dit programma heb ik leren kennen door haar post in de Software Handleiding.

Haar. :schater:

Geplaatst:
ATF Cleaner is nu bezig, er staat de hele tijd een zandlopertje. :7 Zal wel veel zooi op m'n comp staan. :puh:
Met dank aan Nemean^inf, dit programma heb ik leren kennen door haar post in de Software Handleiding.

Haar. :schater:

Inderdaad, de eerste keer zal hij veel vinden/verwijderen. By the way: Nemean^inf is een meisje. ;)

Geplaatst:

Ik zou het programma Ccleaner ook gewoon toevoegen in je guide, vooral omdat ATF en ccleaner verschillende dingen verwijderen.

Ik zou het programma Ccleaner ook gewoon toevoegen in je guide, vooral omdat ATF en ccleaner verschillende dingen verwijderen.
In navolging van de les van Nemean^inf ga ik hier een kleine les geven om Windows op te ruimen.

Het is dus min of meer de bedoeling om eerst haar les, en dan de mijne te volgen. ;) By the way: 'k Heb dit programma bij een vriend geprobeerd, maar liefst 2 GB verwijderd. :7

>>> Door Thundercover: Ter verduidelijking: Nemean^inf is nog altijd van het mannelijk geslacht. :7<<<

In zijn profiel staat er dat ze van het vrouwelijke geslacht is. :puh: Hoofdpost aangepast. :)

Geplaatst:

Les 2 staat vanaf nu ook de in de hoofdpost, die wordt vandaag nog geüpdate. :)Sorry voor deze dubbelpost, maar anders had niemand het gezien.

Geplaatst:

Internet Explorer dumpt gewoon heel veel zooi op je pc. Oplossing: niet gebruiken. Dat goedkoop uitziende ATF-Cleaner is voor Firefox-gebruikers overbodig. Dat opruimen kun je al met Firefox zelf, en je kan ook je Temp map opschonen (Start > Uitvoeren > %temp% intypen).

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...