Jump to content

Meteorenregen op komst!


GTA Haas

Recommended Posts

Beste GTAForumleden.

De Perseïdenregen is weer op komst, dit jaar bereikt hij zijn maximum op de nacht van 12 op 13 Augustus. Het is een heel mooi effect als je kijkt. =]

Ieder jaar is hij er opnieuw in augustus: de Perseïden-meteorenzwerm. Dit jaar bereikt hij zijn maximum op de nacht van 12 op 13 augustus.

In de nacht van woensdag op donderdag (12-13 augustus) is het maximum van de meteorenregen Perseïden te zien. Tussen elf uur ‘s avonds en vijf uur ’s nachts zijn onder gunstige omstandigheden zo’n dertig vallende sterren per uur te zien. De omstandigheden zijn minder goed dan vorig jaar omdat de maan hoger aan de hemel staan. Het maanlicht zal gedeeltelijk het zicht op de Perseïden ontnemen.

perseids_bruenjes.jpg

Om de meteoren te zien, is geen telescoop of verrekijker nodig. Alleen een heldere hemel, of een flink gat in het wolkendek. Het helpt natuurlijk wel als je een plek opzoekt zonder al te veel lichtvervuiling.

Vallende sterren (meteoren) worden veroorzaakt door het stofspoor dat kometen in hun baan rond de zon achterlaten. Als de aarde door zo’n stofspoor trekt en de omstandigheden goed zijn, kan een imposante lichtshow ontstaan. Elk jaar in augustus kruist de aarde het spoor van de komeet Swift-Tuttle. Kleine stofdeeltjes, meestal niet veel groter dan een zandkorrel, schieten met hoge snelheid de dampkring in en laten daarbij een spoor van licht achter. De meteoren lijken allemaal vanuit het sterrenbeeld Perseus te komen, vandaar de naam: Perseïden.

Bron: KennisLink.nl

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 116
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • PowerPats

    18

  • Rinaldootje

    9

  • Wesley

    8

  • Zaahed

    6

Ik denk dat ik vanacht ga kijken. :Y Komen ze wel over Nederland?

Het is een nederlands bericht dus het lijkt me wel.

De meteoren lijken allemaal vanuit het sterrenbeeld Perseus te komen, vandaar de naam: Perseïden.
Perseus is toch die dure kledingzaak in GTA IV.

Ontopic: Ik ga wel even kijken denk ik. natuurlijk niet tot vijf uur maar gewoon een half uurtje ofso.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb volgens mij dat nooit gezien hoe laat komt het dan vanavond?
Als je het bericht leest kom je er achter.. :roll:

Mocht ik het onthouden dan zal ik vannacht even naar boven staren, toch wel leuk om te zien! ^^

Ja inderdaad, ik ben zeker benieuwd aangezien ik het nog nooit heb gezien. (:7) Het schijnt heel mooi te zijn, dus ik ga zeker kijken als ik het niet vergeet. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ben in slaap gevallen toen ik naar buiten keek. HEt duurde te lang voor er iets gebeurde xD.
Volgens mij slaap je nu nog teeds.. :7 Het is de komende nacht pas..

Lol...

Ik weet dat de regen tussen 11:00 23:00 en 05:00 te zien is, maar is er ook een hoogtepunt?

Link to comment
Delen op andere websites

Perseus is toch die dure kledingzaak in GTA IV.

Perseus was een held uit de Griekse mythologie, waar zowel het sterrenbeeld als de kledingzaak in GTA IV naar vernoemd zijn.

Ik ga vannacht zeker een onbewolkt plekje opzoeken. Vorig jaar was ik tijdens de Perseïdenzwerm toevallig op een uigestrekte heide, waardoor ik prachtig zicht had.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...