In de volgende Tut leg ik jullie de basics uit van de Zmodeler
Wat heb je nodig:
-Zmodeler 1.07b of hoger
-Veel Fantasie voor je eigen ontwerpen
Basics
1. Je neemt als eerst een Cylinder, en je creert hem in van de views (Views zijn de vakken, waar je op je object kijkt, dus de 3D view, Right View, Top View en de Front View)
Als je deze creert, krijg je zo'n schermpje voor je:
Neem deze Instellingen over
2. Nu gaan we het object scalen, zodat het een put van een Spear krijgt, maar eerst even een kleine uitleg over de functies van de Zmodeler, waardoor je weet wat je gebruikt:
1=Scalen, zoals je ziet, Scale staat altijd onder de Modify Tab, scalen is het object vervormen
2= Quadr Selection, met Qoudr selection, deze gebruik je om de Vertexes van een object te selecteren
3= Dit zijn de Assen, deze gebruik, je haastoveral voor (Scalen, Moven, Benden etc.)
H staat voor Horizontaal, hiermee gebeurt het Modifyen van het object alleen in Horizontale bewegingen
V staat voor Verticaal, hier mee gebeurt het Modifyen van het object alleen in Verticale bewegingen
D ik weet niet waar deze voor staat, deze wordt haast ook nooit gebruikt
HV no kan je het object Modifyen, op de Verticale en de Horizontale as, dit moet je niet doen, als je precies te werk wil gaan
4= De selection, je kan als volgt selecteren:
1. Via de vertexes, dat is de 1e, die bij mij ook staat geselecteerd
2. Via lijntjes, hiermee selecteer je de lijnen van een object
3. Via de vlaken, hiermee selecteer je de vlakken van een object
4. Hiermee selecteer je het hele object, deze bij mij ook staat geselecteerd
even voor de duidelijkheid, wat hierboven staat, ik heb het van links naar rechts gedaan
Nu gaan we het object scalen, selecteer het object als volgt, zoals op het plaatje
Daarna scale, je hem als op het plaatje, je scaled je object over de V as
Als hij niet Scaled, kan je hem op Sel&Mul, zetten, die geven de vertexes aan, en daardoor scaled hij wel
Ok, nu hebben we de basis vaan een speerpunt
3. We gaan de Speerpunt, een punt geven, Let hierbij goed op, hoe je het moet doen, dit is namelijk een hele handige optie bij Modellen met de Zmodeler
Eerst unselecteren we de het ouwe geselcteerd gebied, dat doe je door op None te klikken onder de Select Tab, je druk met de rechter muisknop op het object, en hij is weeer ungeselecteerd. Je selecteer weer Quard, onder de Select Tab, en dan selecteeer je als volgt, in de Front View:
Het gaat om de Vertex, waar het Zwarte vakje om heen zit. Nu gaan we een punt maken, je gaat op de vertex staan, zoals in het plaatje hierboven, en je gaat dan naar Modify>Move, je gaat op de Top view staan, en je Verplaats, de geselecteerde Vertex over de V as, naar boven, zoals op dit plaatje:
4. Dit is de laaste, maar ook 1 van de leukste stappen, we gaan se peer punt een beetje vervormen:
Eerst unselecteer je weer je object zoals ik uitgelegd had, en dan ga je weer naar Quadr, en naar Move. Dan selecteer je hem zo op het plaatje, en ook scale je hem zo, wat ook op het plaatje staat:
Je krijgt dan het eindresltaat wat ook op het plaatje staat, maar we geven hem nog een laatste aanpassing, doe weer alles wat op het plaatje staat, naardat je alles weer heb Ungeselecteerd:
Daarna maken we aan de zijnkanten 2 inhametjes, nadat je hem weer heb Ungeselecteerd, doe het zoals op het plaatje:
In de volgende Tut leg ik jullie de basics uit van de Zmodeler
Wat heb je nodig:
-Zmodeler 1.07b of hoger
-Veel Fantasie voor je eigen ontwerpen
Basics
1. Je neemt als eerst een Cylinder, en je creert hem in van de views (Views zijn de vakken, waar je op je object kijkt, dus de 3D view, Right View, Top View en de Front View)
Als je deze creert, krijg je zo'n schermpje voor je:
Neem deze Instellingen over
2. Nu gaan we het object scalen, zodat het een put van een Spear krijgt, maar eerst even een kleine uitleg over de functies van de Zmodeler, waardoor je weet wat je gebruikt:
1=Scalen, zoals je ziet, Scale staat altijd onder de Modify Tab, scalen is het object vervormen
2= Quadr Selection, met Qoudr selection, deze gebruik je om de Vertexes van een object te selecteren
3= Dit zijn de Assen, deze gebruik, je haastoveral voor (Scalen, Moven, Benden etc.)
H staat voor Horizontaal, hiermee gebeurt het Modifyen van het object alleen in Horizontale bewegingen
V staat voor Verticaal, hier mee gebeurt het Modifyen van het object alleen in Verticale bewegingen
D ik weet niet waar deze voor staat, deze wordt haast ook nooit gebruikt
HV no kan je het object Modifyen, op de Verticale en de Horizontale as, dit moet je niet doen, als je precies te werk wil gaan
4= De selection, je kan als volgt selecteren:
1. Via de vertexes, dat is de 1e, die bij mij ook staat geselecteerd
2. Via lijntjes, hiermee selecteer je de lijnen van een object
3. Via de vlaken, hiermee selecteer je de vlakken van een object
4. Hiermee selecteer je het hele object, deze bij mij ook staat geselecteerd
even voor de duidelijkheid, wat hierboven staat, ik heb het van links naar rechts gedaan
Nu gaan we het object scalen, selecteer het object als volgt, zoals op het plaatje
Daarna scale, je hem als op het plaatje, je scaled je object over de V as
Als hij niet Scaled, kan je hem op Sel&Mul, zetten, die geven de vertexes aan, en daardoor scaled hij wel
Ok, nu hebben we de basis vaan een speerpunt
3. We gaan de Speerpunt, een punt geven, Let hierbij goed op, hoe je het moet doen, dit is namelijk een hele handige optie bij Modellen met de Zmodeler
Eerst unselecteren we de het ouwe geselcteerd gebied, dat doe je door op None te klikken onder de Select Tab, je druk met de rechter muisknop op het object, en hij is weeer ungeselecteerd. Je selecteer weer Quard, onder de Select Tab, en dan selecteeer je als volgt, in de Front View:
Het gaat om de Vertex, waar het Zwarte vakje om heen zit. Nu gaan we een punt maken, je gaat op de vertex staan, zoals in het plaatje hierboven, en je gaat dan naar Modify>Move, je gaat op de Top view staan, en je Verplaats, de geselecteerde Vertex over de V as, naar boven, zoals op dit plaatje:
4. Dit is de laaste, maar ook 1 van de leukste stappen, we gaan se peer punt een beetje vervormen:
Eerst unselecteer je weer je object zoals ik uitgelegd had, en dan ga je weer naar Quadr, en naar Move. Dan selecteer je hem zo op het plaatje, en ook scale je hem zo, wat ook op het plaatje staat:
Je krijgt dan het eindresltaat wat ook op het plaatje staat, maar we geven hem nog een laatste aanpassing, doe weer alles wat op het plaatje staat, naardat je alles weer heb Ungeselecteerd:
Daarna maken we aan de zijnkanten 2 inhametjes, nadat je hem weer heb Ungeselecteerd, doe het zoals op het plaatje:
Dit is dan je Eindresultaat:
Meer Tuts volgen, waaronder:
-Speer Handvat maken
-Speer Texturen