Jump to content

[TUT] DFF, COL en TXD maken van je model


Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Lo iedereen,

Ik heb mijn 4de tutorial gemaakt, volgens mij zijn er van dit onderwerp al een paar tutorials maar ik heb deze voor mijn site gemaakt, maja ik plaats hem hier toch maar even :{

Ik heb deze tutorial gemaakt omdat iemand wil weten hoe je nou met Kam zijn scripts van een model een DFF en COL maakt.

Benodigdheden:

3Ds Max

Kams IO scripts

TXD Builder

TXD Workshop

Inleiding:

- Zorg dat je de scripts in de goede map zet (3dsmax7/scripts/hier moeten ze staan).

- Je moet uiteraad ook een model hebben waarvan je een dff, txd en col wilt maken.

- Zorg ervoor dat je model niet meer als plusminus 700 poly’s heeft om bugs te voorkomen

- Zorg dat je model een geheel is, om dit te doen moet je alles attachen bij Edit Poly

- Zorg ook dat de ‘Difuse’ op wit staat bij alle textures*

*Als je de Difuse op wit zet, is je model lichter in SA, VC of GTA3. Om dit te doen ga je naar de Material Editor (Duw M op je toetsenbord) en doe je per texture de Difuse op wit zetten. Red, Green en Blue moeten alle drie op 255.

tut_dff-col-txd_maken_pic1.jpg

tut_dff-col-txd_maken_pic2.jpg

Stap 1 – DFF maken

Open je model in 3Ds Max, vervolgens DFF IO. Klik op het plusje bij ‘Export DFF’

SA staat automatisch op groen, als je, je model niet in SA wilt maar in VC of GTA3 moet je een van die groen maken. MCC, UV, Nor en VCol moeten allemaal geel zijn. Als laatste vink je ‘Skip COL’ aan. Zorg dat je model aangeklikt is en als laatste klik je op ‘Export DFF’. Nu heb je een DFF van je model gemaakt

tut_dff-col-txd_maken_pic3.jpg

Stap 2 – COL maken

Sluit de DFF IO en open de Collision IO. Boven ‘Export’ typ je de naam van je model (deze moet hetzelfde heten als de DFF). ‘COL3’ Staat op groen, zet dit op ‘COLL’.

Klik op ’Collision Mesh’ vervolgens op je model, nu word waar eerst Collision Mesh stond, dat word nu de naam van je model hoe die in 3Ds Max heet, klik er vervolgens weer op.

Als laatste klik je op ‘Export’. Nu heb je een COL van je model gemaakt

tut_dff-col-txd_maken_pic7.jpg

Stap 3 – TXD maken

Open de TXD Builder en klik op ‘Add…’ en voeg de textures toe die je nodig hebt. Om te kijken of alle textures aanwezig zijn kun je klikken op ‘DFF Check’

Als laatste klik je op ‘Build TXD’.

tut_dff-col-txd_maken_pic4.jpg

Open de TXD Workshop en klik op ‘Open TXD’ en zoek je TXD op die je zojuist gemaakt hebt. Rechtsonder moet je kiezen of je de TXD in SA, VC of GTA3 formaat wilt hebben. Als je dit gedaan hebt ga je naar ‘Image’ > ‘Compress all images’. Als laatste op ‘Save TXD’

Nu heb je een TXD van je model gemaakt.

tut_dff-col-txd_maken_pic5.jpg

tut_dff-col-txd_maken_pic6.jpg

Dit was alweer mijn 4de tutorial

©Blaster

Bewerkt: door Blaster27
Geplaatst:

Weet ik, maar dit doe ik omdat de tut bestemd is voor SA, VC en GTA3 :) en met de workshop gaat dat zo sloom, dan moet je steeds de naam gaan aanpassen :)

Geplaatst: (bewerkt)

Dat staat al uitlgelegt in de Tutorial van Wauzie.

Waarom maak je eigenlijk tutorials als er al bestaan?

Bewerkt: door Matiscus
Geplaatst:
Dat staat al uitlgelegt in de Tutorial van Wauzie.

Waarom maak je eigenlijk tutorials als er al bestaan?

Lees eerst voodat je dingen gaat zeggen

In mijn eerste post zeg ik toch: 'volgens mij zijn er van dit onderwerp al een paar tutorials maar ik heb deze voor mijn site gemaakt, maja ik plaats hem hier toch maar even' :ch:

Geplaatst:

Hey Blaster, mooie tut hoor :klap:.

Maar kan je misschien ook het IO col script uploaden voor mij?

Ik weet namelijk nooit waar ik die nieuwste kan vinden :?

  • 2 maanden later...
Geplaatst:

heey,

ik geef toe dat in een n00b ben :puh: maar wat is een mdel en hoe maak je die??????

alvast bedankt

_O__O__O_

Geplaatst:

Oi, welkom op het forum :) Enjoy your stay :)

Een model is een object. Alles wat je in een spel ziet zijn models. Gebouwen, voertuigen, wapens, personages etc. etc.

Models kun je maken met vele programma's, 3d proegrammas's. De bekendste is 3Ds Max. Voor de wat beginners is er Sketchup :)

Geplaatst: (bewerkt)

He Blaster27

Ik vind je Tut echt goed, goede inleiding en linkjes en mooi geordend

KUTGW

Tim V.V.

Bewerkt: door Tim Van Vynckt
Geplaatst:

Om even te melden, je plaatjes doen het niet meer Blaster.

Ze stonden zo te zien op je oude host, misschien dat je de plaatjes nu ff kan hosten op je nieuwe site ;).

En dan uiteraard hier ff je post editen :Y.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...