Jump to content

Forum en CMS Installatie Gids


ViceAgent

Recommended Posts

Hoi.

Ik ben de laatste tijd zeer veel vragen hierover tegengekomen, en het antwoord is echt zeer simpel, daarom deze gids zodat hier geen topics meer over hoeven aangemaakt te worden. Er zijn echter een aantal dingen die je nodig hebt bij álle systemen, die vertel ik zo!

Inhoud

1. De basiskennis (Lees dit altijd even door!)

2. PHPBB Installeren | Download

3. Invision Power Board 1.3.1 installeren | Download

4. e107 Installeren | Download

-------- Reactie 2 ------------

2. Joomla (NIET AF)

3. vBulletin (NIET AF)

4. CuteNews(NIET AF)

1. De basiskennis

Voordat je begint met het installeren van een script, heb je natuurlijk wel het script al nodig! Zorg dus dat je dit hebt gedownload, bij Invision Power Board 2.1.4 kost dit helaas geld.

Je hebt nu het script gedownload, maar het zit in een gecomprimeerd archief dit betekend dat je dus een programmatje nodig hebt om het uit te pakken, ik adviseer je hier voor Winrar dat kun je gratis downloaden op de link die ik net gaf. Installeer dit programma en dubbelklik op het gedownloade bestand, klik 'Uitpakken' of 'Extract' en je kiest een map, klik op 'Oke' en je bent klaar!

Voordat je alles kunt gaan uploaden heb je natuurlijk ook nog een host nodig, hiervoor moet je meestal betalen maar er bestaan ook nog een aantal gratis hosts, ik adviseer je hiervoor Byethost. Je kunt hier in cPanel een FTP account aanmaken, onthoud de gegevens daar goed want die heb je nodig bij de volgende stap. Maak je wachtwoord niet al te simpel; dit is zeer belangrijk. Via dit wachtwoord kan men namelijk je bestanden wissen, vervangen, en downloaden. Ook kun je in je menu, gewoonlijk, je databases beheren. Klik op iets dat lijk op 'New Database', vul bij de naam een, je raad het al, naam in en Gebruikersnaam en wachtwoord, gewoon een gebruikersnaam en wachtwoord. Onthoud deze gegevens of schrijf ze op; je gaat deze gegarandeerd nodig hebben.

Om het inmiddels uitgepakte script up te loaden heb je een FTP Programma nodig, ik raad je hiervoor het gratis SmartFTP aan. Dat kun je gratis downloaden. Open het FTP programma nadat je het geïnstalleerd hebt, en voer boven aan de pagina, bij het loginvakje dus, je FTP host in (Dit is meestal: ftp.account.jehost.nl) maar dit kan variëren. Druk op enter en wacht dat hij verbonden is met je server. Doe nu het volgende:

Rechter Muisknop - Upload - Direct - Select..
Kies dan 'Add Folder' en ga naar de map waarin je het script hebt uitgepakt, selecteer die map en druk op 'Ok'. Het script wordt nu geupload en je moet even wachten, dit kan erg lang duren.

Je moet ook weten hoe je moet CHModden. CHModden is het toekennen van bepaalde rechten aan bestanden. Welke bestanden je welke rechten moet toekennen zal ik hieronder aangeven per script. Bij de bovenstaande FTP Client moet dit zo: 'Rechter muisknop op het bestand -> Properties | CHMod' en voer daar het nummer in dat ik aangeef. Dat leg ik hieronder apart per script uit!

De volgende begrippen moet je ook kennen:

MySQL Gebruikersnaam : De gebruikersnaam die je hebt opgegeven in cPanel (Of ander Menu)

MySQL Wachtwoord : Hetzelfde, maardan wachtwoord

MySQL Host : Dit is standaard Localhost, bij wyger is dit 'sql' het kan varieren.

MySQL Datebase : Database naam, geld hetzelfde als bij Gebruikersnaam maar dan voor de Database

Table Prefix : Voer maar iets in, ik adviseer je iets van 3 letters wat begint met een streepje.

Oke, laten we beginnen met het echte werk! Mocht je nog vragen/onduidelijkheden tegenkomen post dat dan in dit topic.

2. PHPBB Installeren

Oke, je kent de basis nu dus. Alles is al geupload, dus we beginnen met het CHModden van het script. Je hoeft bij dit script slechts een bestandje te CHmodden, als je niet weet hoe dat werkt lees dan het begin nog eens goed door! CHMod het bestand config.php naar 777

Oke, ga nu naar het volgende adres, pas het natuurlijk wel even aan aan je eigen gegevens om misverstanden te voorkomen.

www.jehost.nl/hetpathnaarjeforum/index.php

Vul als eerste al je MySQL details in, als je niet weet wat deze zijn, lees dan eerst de inleiding nog maar een keertje goed door. Laat het vakje 'Path' en 'Url' zo als het is, dit is standaard goed. Vul je account details in zoals je zou doen bij een echte registratie; hiermee kun je later inloggen.

Druk op 'Next' en het script checkt of je alles goed hebt ingevuld, hij maakt de benodigde tabellen aan en je moet nu de mappen 'Contrib' en 'Install' verwijderen, CHMod het bestand config.php weer terug naar 644 en je bent klaar om dit forum te gebruiken!

3. Invision Power Board installeren

Oke, je kent de basis nu dus. Alles is al geupload, dus we beginnen met het CHModden van het script. Kijk even in de quotes hieronder welke bestanden je moet CHModden, let er wel op welke versie van IPB je hebt!

Versie 1.3.2, gratis dus

Map Archive_In -> 755

Map Archive_Out -> 755

Map Cache -> 755

Map Lang -> 755

Map Uploads -> 777

Bestand Conf_Global.php -> 666 (Conf_Global.php.dist hernoemen naar Conf_Global.php)

Zo dat is nu gedaan, je hoeft nu alleen de info maar in te vullen.

Versie 1.3.2: Ga naar hetvolgende adres, pas 't wel aan aan je eigen website natuurlijk!

-> www.jesite.nl/pathnaarjeforum/sm_install.php

Voer nu even je MySQL info in, als je niet weet waar iets voor staat lees dan nog even de inleiding door, voer je Admin gegevens in als bij een normale installatie, dit is namelijk je account van het forum. Voer ook je e-mail goed in! Laat bij Path en URL de standaard waarde staan, dit is namelijk 9 van de 10 keer al gelijk goed, tenzij je Mod Rewrite of iets dergelijks gebruikt.

Verwijder nu de /install mappen en CHMod het bestand 'conf_global' weer naar 644, dan ben je klaar met de installatie en kun je op je forum!

4. e107 installeren

Als het goed is ken je inmiddels alle beginselen en het script is al geupload. We beginnen als eerste met het CHModden van sommige bestanden, dit is belangrijk dus sla dit zeker niet over. Kijk in de quote hieronder welke rechten je aan welke bestanden moet toekennen.

/e107_config.php -> 777

/e107_themes/ folder -> 777

/e107_plugins/ folder -> 777

/e107_files/public/ folder -> 777

/e107_files/public/avatars/ folder -> 777

/e107_files/cache/ folder -> 777

Oke dit is gedaan, het zou in principe geen problemen moeten opleveren. Nu gaan we verder met de volgende stap, het echte installeren namelijk. Ga naar het volgende webadres, pas 't even aan aan je eigen website om misverstanden te voorkomen:

-> www.jesite.nl/pathnaarhetsysteem/

Voer als eerste de MySQL gegevens in, als je niet weet wat iets is lees dan even mijn inleiding door, bij de begrippen. Voer bij path en url niets in, dit is standaard goed, je mag het natuurlijk altijd wel even nakijken. Voer dan de Admin gegevens in zoals je bij een echte registratie zou doen; dit zijn namelijk je account details. Druk op next, en je bent klaar met dit deel.

Verwijder even de Install file, dit kan bijv. via je FTP programma. CHMod het bestand e107_config.php ook even terug naar '644', je bent klaar!

---------------

Er komen nog meer systemen bij.

Changelog:

+ Winrar gedeelte overzichtelijker en makkelijker gemaakt.

+ Download Links Neergezet

+ CHMod beter uitgelegd

Laatste update:

Bewerkt: door Thundercover
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik heb een klein vraagje hierover hoe weet je je ftp host?Edit:Zou iemand een screen willen posten je ftphost moet invullen want dit mislukt bij.

Bewerkt: door gta-liefhebber
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb een klein vraagje hierover hoe weet je je ftp host?Edit:Zou iemand een screen willen posten je ftphost moet invullen want dit mislukt bij.

Als jij bijvoorbeeld www.gta-liefhebber.nl hebt, zal je host wel iets in de zin van gta-liefhebeer.nl zijn..

Link to comment
Delen op andere websites

Dan zou je dit is kunnen proberen in ie in te typen (de ftp browser van ff is echt heel slecht)

ftp://gebruiker:passwoord@site.nl

Gebruiker en passwoord kan misschien in de foute volgorde staan.

Ik snap het echt niet ik weet mijn ftp host niet te achterhalen dus vul ik naast de login links ervan byethost in en daarnaast mijn ftp wachtwoord en naam.

Bewerkt: door gta-liefhebber
Link to comment
Delen op andere websites

Dan zou je dit is kunnen proberen in ie in te typen (de ftp browser van ff is echt heel slecht)

ftp://gebruiker:passwoord@site.nl

Gebruiker en passwoord kan misschien in de foute volgorde staan.

Ik snap het echt niet ik weet mijn ftp host niet te achterhalen dus vul ik naast de login links ervan byethost in en daarnaast mijn ftp wachtwoord en naam.

ik lees dat je byethost heb daar staat het gewoon in de e-mail de je krijgt met je gegevens.

gewoon die e-mail lezen...

Link to comment
Delen op andere websites

En lukt dat of lukt dat niet?

Dat lukt niet en ik kan de ftp host ook niet achterhalen hij zegt de hele tijd log in incorrect.En ik doe mijn paswoord en gebruikersnaam goed.Ik gebruik smartftp.

Link to comment
Delen op andere websites

Hmm, in het menu van het byethost cpanel is er toch ook ergens een menuutje webtools (ofzoiets) en als je daaropklikt staatdaaronder iets van webftp probeer dat anders is.

Dat staat er niet van webftp.

Link to comment
Delen op andere websites

Bij smartftp:

Adress: Vul hier je byethost adres in.

User: User@jebeyehostadres.com

Pass: passwoord

Waarschijnlijk vulde je alleen user in en niet user@..

Ik ga het weer proberen nieuwe ftp naam aangemaakt dus duim voor me ik edit zometeen het resultaat.Edit:Ik ben nu ingelogd maar er is weer een probleem sorry daarvoor.Ik moet uploaden maar er staat : No such file of directory.Wat moet ik nu doen?

Bewerkt: door gta-liefhebber
Link to comment
Delen op andere websites

Je moet alle mappen laten staan.

En alles uploaden in .htdocs ...

Het file dat in .htdocs staat mag je wel verwijderen.

Heb je al alle mappen verwijderd, helaas maar dan ben je NIETS meer met je account. :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...