Jump to content

[WIP]C++ de basis a-z


Mania-92

Recommended Posts

Ik ben vrijdag begonnen met C++ en heb het al aardig onder de knie (de basis). Het leek me een goed idee dit met jullie te delen.

In deze tutorial praat ik alleen over de code, wat dus betekentn dat je al een beetje bekend moet zijn met het programma dat je gebruikt. Ik gebruik voor deze tut Visual C++. De tut is WIP en ik zal proberen elke dag een nieuw stukje toe te voegen.

Inleidng

-Hello world

-Integer+float Variable

-Hello world----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zoals je ziet gaan we dus beginnen met het bekende Hello World. Ik zal zo de code posten en daarna een virj uitgebreide uitleg te geven.

#include <iostream>

// Geef een begroeting weer

int main()
{
cout << "Hello World" << endl;

cin.get();
return 0;
}

Dit is dus alles, ik hoor je al denken... :cab:

Ik zal het even uitleggen:

#include <iostream>

Ik gebruik hier de aanwijzing #include om het header-bestand (iostream in dit geval) in te voegen. Dit is nodig omdat cout wordt gebruikt, je vertelt dus de compiler waar hij de definitie van cout kan vinden. Dat is dus in het header-bestand iostream.

// Geef een begroeting weer

Dit is een opmerking, opmerkingen hebben geen invloed op het programma maar zorgen dat het beter leesbaar is.

int main()
{

}

Om instructies uit te voeren moeten die in de functie main geplaatst worden. Elk C++ programma heeft een main-functie nodig. Deze functie roept namelijk het besturingsysteem aan als het programma start

De instructies bevinden zich usen de accolades { en }.

cout << "Hello World." << endl;

Nu het programma uitvoerbaar is kunnen we de tekst 'Hello World.' weergeven. Het object cout wordt gebruikt voor de tekstinvoer in een programma.

Zoals je ziet wordt de operator[/b] << gebruikt om de tekst naar het ebject te sturen

endl is een manipulator, in dit geval wordt de cursor naar het begin van de volgende regel verplaatst

cin.get();

Dit kan ik niet verklaren maar het zorgt ervoor dat het programma wordt afgesloten door op een toets te drukken als je dit weglaat wordt het meteen afgesloten.

OPM: In een programma waar je wat moet invoeren mag je deze instructie niet gebruiken omdat het na de het indrukken van 'enter' afgesloten word.

return 0;

Deze instructie beëndigt de uitvoering van de functie main en zodoende het programma. De betekenis van het woord return staat in dit geval voor teruggeven.

Elke functie moet een resultaatwaarde teruggeven aan de instructie die de functie heeft aangeroepen. De waarde 0 wijst erop dat het programma zonder problemen zijn werk heeft gedaan. Andere waarden wijzen op een fout.

-Integer+float Variable---------------------------------------------------------------------------------------------

Variabelen zijn benoemde geheugenplaatsen waarin informatie wordt opgeslagen.

Het type variable geeft aam wat voor soort gegevens je erin kunt opslaan, bijv. integers (hele getallen) die opgeslagen worden via het type int.

In het type float kun je getallen met een drijvende komma opslaan.

Bewerkt: door Mania-92
Link to comment
Delen op andere websites

Ik hoop voor je dat je nog veel kan leren en ons zo dus ook leren. Alles wat hierin stond wist ik al, en "cin.get();" wacht op een enter dacht ik. En "system("pause");" is voor op een toets te wachten.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 years later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...