Goliat Geplaatst: 5 november 2006 Rapport Geplaatst: 5 november 2006 (bewerkt) Je zag het vrijdag mischien ook al in Gammo; Sid Meier's Railroads Dit is dus echt een topgame, het houdt het simpel zoals het hoort. Deze game gaat niet tot het kleinste detail in op realisme maar maakt een game die doet wat het moet doen; je vermaken. Het idee achter dit spel is dan ook dat je speelt zoals al die traingekken het spelen, thuis op een donkere zolder met bergen van papier en tunnels van karton. Leuk is dat dit ook in het intro filmpje terugkomt, als een jongen die ervan droomt ooit machinist te worden maar het nu nog even bij speelgoed houdt. En met dat speelgoed mag je aan de gang in Sid Meiers Railroads. Deze game houdt het simpel dus, het heeft een duidelijke structuur en alles werkt erg logisch(wat bij veel RTS- en RPG games niet altijd het geval is) De bedoeling van het spel is, niet zo verassend, dat je een zo groot mogelijke spoorwegen maatschapij opbouwt. Dit is niet zo gemakkelijk aangezien je je in de meeste scenario's je in een tijdperkbegeeft waarin de trein nog maar net bestaat en ze niet sneller zullen gaan dan 40MPH. Ook zul je de steden met elkaar moeten verbinden. Hoewel dit er simpeluitziet neemt het speelgemak wel toe(je gooit gewoon een spoor dwars door een stad heen en de huizen maken soepel plaats voor je. Bouw er een 'depot'(dit kan je later opwaarderen in een station) bij en je hebt een plek waar passagiers, post en andere goederen kunnen worden geladen. Dan moet je nog een traject toewijzen, dit kan allemaal vrij eenvoudig en wordt in de Tutorial mode nog extra duidelijk. Ook is bij het kiezen van een traject het aantal wagons en de locomotive belangrijk. (hoe meer wagons, hoe langzamer de max. snelheid die ook nog eens bepaald wordt door het soort locomotive en de stijlheid en bochten van het traject) Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden want per trein moet je wel onderhoudskosten betalen, en het is wel zo handig als je trein zodanig snel gaat dat hij die kosten weet te drukken zodat je budget en daarmee je bedrijf kan groeien. In dit spel wordt niet echt de nadruk gelegd op managment, je krijgt zeker geen formulieren voor je neus waarmee je dingen als prijs per persoon kan aanwijzen of dergelijke zaken. Wel kan je raporten bekijken over dingen als de winstmarge om toch even te kijken of alles wel goed loopt. Wat een grote rol speelt in het spel is idee van vraag en aanbod. Sommige steden hebben kleding nodig, en je zal ze dit ook moeten brengen, mocht het zo zijn dat je b.v. vee naar de stad brengt dan zal dit je niets opbrengen en de onderhoudskosten aan de locomotive gaan gewoon door. (let dat dus op, het is duidelijk aangegeven met de icoontjes die je ziet wat je je muis op een stad houdt. Even over die grondstoffen, ik had het al over vee en katoen. Die komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Over het gehele landschap verspreid zijn er bedrijfjes te vinden; een mijn, een boer met vee, een boer met schapenwol, een wijngaard, een olie winner en nog wat bedrijfjes.(sommige leveren ook meerdere producten, zo levert een boer met schapen niet alleen wol maar ook nog dingen waar medicijnen mee gemaakt kunnen worden) Het handige van al deze kleine bedrijfjes is, dat er in de steden bedrijven zijn die er met winst er iets anders van kunnen maken. Een voorbeeld: Je hebt een boer met schapen, je legt een spoorlijn aan met een depot erbij. Die spoorlijn leg je naar een stad die een bedrijf heeft die er kleding van kan maken. De trein vervoert het dan naar die stad met als gevolg dat die stad nu kleding aanbiedt, je legt dan een spoor naar een andere stad die kleding nodig heeft waardoor het bedrijf dat kleding maakt het met winst aan die andere stad kan verkopen. Hiedoor stijgt de handel in deze stad en zal deze groeien. Met als gevolg meer behoeftes en dus meer mogelijkheden. Het bedrijf zelf zal op den duur(zolang je maar steeds meet goederen aanvoert) ook groter worden en meer winst maken. Je doet er goed aan om het bijtijds te kopen, dan kost het minder en kan het bedrijf uiteindelijk toch erg winstgevend zijn. Als je het later koopt zal het dan ook weer duurder zijn en dat is alleen maar zonde. En zo kan je maar doorgaan met het verbinden van bedrijven en steden. Het is een leuke game, het is mischien wat jammer dat er wat weinig bedrijven zijn, en ook de locomotiven zullen er niet moderner uitzien dan die uit de jaren '50. Hoe dan ook een game die een echte gamer moet hebben gespeeld! Daarnaast is er nog een goedwerkende en eenvoudig te joinen multi-player functie. Ik host vandaag tussen 3 en 6 denk ik nog wel een spel, mocht het zijn dat er al mensen zijn die de game ook hebben.. het is te vinden onder de naam: Goliat's game of zo iets. Screens: Videoreview: -klik- Systeemeisen: Besturingssysteem: Windows® 2000/XP Processor: Pentium 4® 1.4 GHz of een gelijkwaardige AMD Athlon®-processor Geheugen: 512 MB RAM Vasteschijfruimte: 2 GB vrije schijfruimte Cd-rom-station: Snelheid 8X Video: DirectX 9.0c-compatibele 64 MB videokaart met pixel- en vertex-shaders voor hardware Geluid: DirectX 7-compatibele geluidskaart of hoger DirectX®: DirectX® versie 9.0c (meegeleverd) of hoger Website: http://www.2kgames.com/railroads/railroads.html -Sid Meier's Railroads is alleen op de PC verkrijgbaar- Bewerkt: 11 november 2006 door Goliat Reageren
~Mario~ Geplaatst: 10 november 2006 Rapport Geplaatst: 10 november 2006 (bewerkt) Leuk topic gemaakt Goliat het lijkt mijn een mooie trein simulatie game, nou echt een simulatie kan ik niet zeggen, het is meer gewoon de bouw van het spel wat het tot een goede rpg maakt. Ik denk ook wel dat je met dit spel uren zoet bent. Voor de liefhebbers die graag iets bouwen in de vormen van treinen en omgeving is het zeker een aanrader, maar verder zou hij denk ik voor de meeste personen nogal saai overkomen. Het is wel weer mooi gemaakt, vooral de graphics en de geweldige effecten zijn mooi te zien, het is ook leuk dat je uit zo enorm veel dingen kan kiezen om te werk te gaan. Goed gemaakt voor de liefhebbers van treinen. Eindoordeel: Ik denk niet dat mensen hem zo snel zouden kopen, ondanks hij misschien snel saai kan zijn en er steeds weer hetzelfde verhaal in zit. 8/10 Bewerkt: 10 november 2006 door ~Mario~ Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.