Jump to content

DIY: Hoe heet dit liedje?


Moonbeam

Recommended Posts

Gezien de populariteit van het 'Hoe heet dit liedje topic' leek het me wel nuttig om een DIY, oftewel Do-It-Yourself, tutorial samen te stellen hoe je zelf kan ontdekken hoe je achter de naam van een liedje komt. Je zult zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om het zelf uit te vinden! ;)

Stap A)

Is het liedje uit een GTA (radiostation)?

Kijk achter in je boekje!

Stap B)

Is het liedje van een programma? Gebruik dan de zoekwoorden [shownaam]+Themesong bij de stappen 2 en 3.

Nu het echte werk:

Stap 1)

Neem je liedje en zoek hier de meest opvallende zin uit. Als voorbeeld gebruik ik het voorliedje van F*R*I*E*N*D*S, hoewel ik met 'Stap B' eigenlijk al de gewenste resultaten vond: De meest opvallende zin voor mij was het 'refrein', zoals het meestal zo is, en ik neem daar de regel 'I'll be there for you' uit.

Stap 2)

Voer je regel in op een zoekmachine zoals Google. Vaak krijg je nu al nuttige resultaten maar met het engelse 'I'll be there for you' kom je bijvoorbeeld niet veel verder en zul je mijn stappenplan verder moeten volgen.

Tip: Zet de term "i'll be there for you" tussen aanhaalingstekens. Als je dan ook de term Lyrics toevoegd krijg je vaak al meteen het juiste nummer.

Stap 3)

Ga naar een grote site waar filmpjes op staan zoals bijvoorbeeld Youtube en voer hier je tekst in. Meestal krijg je nu ook veel slechte resultaten met na nauwkeurig kijken toch wel iets nuttigs. Zo stond er in dit geval een filmpje tussen van een 'vrijetijdscover' met in de beschrijving: 'Original by The Rembrandts'. Mooi, je weet nu in ieder geval de band!

Note: Op Youtube bijvoorbeeld mogen eigenlijk geen muziekvideo's worden geupload maar het geburt toch en hier kan jij dan van profiteren zonder zelf regels te overtreden.

Stap 4)

Er is grote kans dat je nu al goed zit maar ik ga er even van uit dat ik bijvoorbeeld documentaires over Rembrandt van Rijn tegenkwam in plaats van het nummer. Wat je in zo'n geval moet doen is experimenteren met de zoekwoorden. Zo geeft 'Rembrandts' ook daadwerkelijk documantaires maar geeft 'The Rembrandts' al aardige resultaten.

Stap 5)

Kijk welke resultaten het meest voorkomend zijn, dit is naar alle waarschijnlijkheid je felbegeerde nummer!

Stap 6)

Sommigen nummers hebben ook een 'tussen haakjes naam', om er zeker van te zijn dat je de goede naam hebt moet je gewoon even op een site als Wikipedia naar je band zoeken en kijken bij hun nummers wat de echte naam is.

Stap 7)

Je kunt nu je nummer downloaden met bijvoorbeeld iTunes of een CD kopen!

---------------------------------

Nou, ik hoop dat het leerzaam was en dat ik met deze 'Tut' de mensen van dienst ben geweest :engel:

Comment en tips zijn altijd welkom!

Mvg, Moonbeam

Bewerkt: door Moonbeam
Link to comment
Delen op andere websites

Stap 2)

Voer je regel in op een zoekmachine zoals Google. Vaak krijg je nu al nuttige resultaten maar met het engelse 'I'll be there for you' kom je bijvoorbeeld niet veel verder en zul je mijn stappenplan verder moeten volgen.

Aardige tutorial en een leuk initiatief.

Echter een kleine aanwijzing voor het gebruik bij stap 2. Zet de term "i'll be there for you" tussen aanhaalingstekens. Als je dan ook de term Lyrics toevoegd krijg je vaak al meteen het juiste nummer.

Zo komt het er in dit geval dus uit te zien

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zet het er meteen tussen ;)

Je moet wel meteen de goede naam van het liedje hebben gegokt om een juist resultaat te krijgen. Sommige nummers hebben namelijk een naam die niet in het nummer genoemd wordt en dus kan de naam zo niet snel gevonden worden. Mijn voorbeeld was ook niet zo heel moeilijk te vinden maar gewoon het eerste wat in me opkwam. :puh: Maar bedankt voor de tip.

Moon.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

moon stevig bedankt,

ik zocht al tijden naar manieren om

muziek die ik niet kende en wel goed vond te halen

kleine tip:als je muziek uit de reclame wil moet je naar

de website van de ster (reclame op ned123)

vind je alle reclames met makers en bijbehorende nummers

Link to comment
Delen op andere websites

En om daar nog een kleine tip aan toe te voegen: als je muziek zoekt van een commercial weet je natuurlijk altijd de producent of het product waar het om gaat. Ga naar de site, klik ergens op "contact opnemen" en stuur ze een vriendelijke mail met de vraag wie de artiest is + de titel van het nummer in hun laatste reclame. Geheid dat je binnen een dag de juiste informatie hebt, omdat dit deel uitmaakt van het protocol bij een dergelijk bedrijf (dit soort vragen vinden ze namelijk heerlijk omdat daarmee blijkt dat hun commercial aanslaat).

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 maanden later...
Stap A)

Is het liedje uit een GTA (radiostation)?

Kijk achter in je boekje!

Een bijvoegsel van stap A,als je het nog niet weet, dan luister opnieuw en onthou de radiozender,kijk achter in je boekje en kijk op Youtube alle liedjes die voorkomen in die zender en dan vind je hem!

Bewerkt: door sevaboy
Link to comment
Delen op andere websites

Stap A)

Is het liedje uit een GTA (radiostation)?

Kijk achter in je boekje!

Een bijvoegsel van stap A,als je het nog niet weet, dan luister opnieuw en onthou de radiozender,kijk achter in je boekje en kijk op Youtube alle liedjes die voorkomen in die zender en dan vind je hem!

Nog een kleine toevoeging: Als je dat boekje niet hebt, dan kun je ook hier kijken.

Bewerkt: door Blue Yoshi 97
Link to comment
Delen op andere websites

Een handige tool is altijd nog de songtapper :)

Hier is een linkje:

http://www.songtapper.com/s/tappingmain.bin?dotap=1

Je hoeft alleen maar op de spatiebalk te drukken!

Je moet natuurlijk wel het melodietje weten hé :puh:

Vriendelijke groet stijn :bier:

Simpel noem ik dat niet,je kunt niet gewoon een melodietje opschrijven als je niet welk liedje het is.Zo kun je jaren overdoen zonder enig resultaat

Bewerkt: door sevaboy
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...