Jump to content

[TUT] PHPFusion installeren


Gangsta

Recommended Posts

banner.gif

PHPFusion Installeren

Welkom! :D

In deze tutorial ga ik uitleggen hoe je een PHPFusion website maakt.

PHPFusion is een gratis software die uitgebracht is door PHPFusion.co.uk. Deze software hoef je alleen maar te downloaden en te uploaden naar jou server.

Het is heel erg simpel en je hoeft geen PHP kennis te hebben.

Met PHPfusion kun een eigen website maken waar gasten zich makkelijk op kunnen registreren zonder enige moeite. Ook kan je als Superbeheerder zelf:

- Admins aanmaken

- Forums aanmaken

- Nieuws posten

- En vele andere dingen die in je Beheerder-Paneel staan.

------------------------------------------------------------------------------------------

Om te beginnen...

Je hebt nodig:

  • PHPFusion 6.0.1.6 - Deze kun je makkelijk downloaden via PHPFusion website zelf. PHPFusion kan je Hier downloaden.
  • Een FreeHostia account - Je hebt een account nodig van Freehostia. Natuurlijk hoeft het niet alleen met FreeHostia want het kan met andere hosts ook. Je hebt alleen PHP 4.0+ nodig en minstens 1 vrije mySQL database nodig.
  • 1 mySQL database - Ik ga zo uitleggen hoe je een mySQL database account aanmaakt en wat het inhoud.
  • Een FTP programma - Een FTP Programma heb je nodig om je PHPFusion files mee up-teloaden. Natuurlijk kan dit ook handmatig, maar ik ga het uitleggen met een FTP programma.
    Een FTP programma kan je gratis downloaden zoals FileZilla. Deze kan je Hier downloaden. Installeer de programma. Als je problemen hebt met het downloaden kun je mij een PB sturen. Ik ga je hierbij helpen.

FreeHostia?

FreeHostia is een gratis hosting waarmee je dingen kunt uploaden naar je eigen account. Deze hosting beschitk géén reclame en ook PHP 4.0 en maar liefst 10 mySQL database. Je hebt hierbij nog ook 200 MB ruimte en 4 GB traffic.

Dat is goed genoeg om PHPFusion mee te installeren.

Een FreeHostia account kun je gratis Hier aanmaken. Ik ga uitleggen wat je dan moet doen!

Klik hier a.u.b. als je hulp nodig hebt met het FreeHostia sign-up gedeelte!

Ga dan naar je e-mailadres account en log in. Je hebt als het goed is een FreeHostia e-mail gekregen met daarin jou paswoord en je gebruikersnaam!

Neem het over en dan log je in op je FreeHostia account.

Als het goed is krijg je dan dit: http://img187.imageshack.us/img187/3/plaatje2ni2.jpg

Klik dan op mySQL Databases.

Dan krijg je dit:

http://img297.imageshack.us/img297/1318/plaatje3jd4.jpg

De naam van de database kan je root noemen. Jou account naam en de laagstreepje moet niet, wat die staat er al. Dus joufreehostiaaccount_root, of terwel, jouaccount_root. Je vult dus alleen root in.

Dan je paswoord, en herhaal je de paswoord.

Klik daarna op Add SQL database.

Nu heb je een database gemaakt. Let op! Je moet het wel onthouden, want als we klaar zijn met het uploaden ervan dan hebben we de naam en de paswoord nodig ervoor!

---

Je bent nu klaar. We kunnen beginnen met het uploaden.

Ik neem aan dat je Filezilla en PHPFusion al hebt gedownload zoals op het begin van deze tutorial staat.

Als php-files.rar staat, dan moet je hem even uitpakken en moet je alleen PHP-Files hebben.

Deze stop je in een van je mappen.

We gaan beginnen...

Open FileZilla. Je ziet dan deze afbeelding:

http://img108.imageshack.us/img108/3760/plaatje4qn7.jpg

1. Jou adres. Voorbeeldje: jounaam.freehostia.com.

2. User. Dit betektn naam. Voorbeeldje: jounaam.

3. Jou paswoord. Niet van de database maar van je freehostia account.

4. Port. Hier vul je gewoon in: 21.

5. In deze paragraaf kan je je map zoeken die je graag wilt. Wij zoeken PHP-Files omdat we dat moeten uploaden. Je kan het daar zoeken.

6. Als je 5 (hierboven) hebt gelezen, en je klikt op PHP-Files, zie je op paragraaf 6 de gegevens van wat er in de map PHP-files zit.

7. Jou Remote Site. Hiermee kan je de bestanden die op je website staan beheren. Als je php-files hebt ge-upload staat de map daar.

Log nu in op jou FreeHostia account!

Je ziet als het goed is nu bij ''paragraaf 7'' je account naam staan. Bijvoorbeeld: jounaam.freehostia.com. Klik daar 2 keer op. Nu ben je op een lege gedeelte beland.

Je kan nu PHP-Files uploaden, maar dat doen we niet

Dit omdat als je PHP-Files in één keer gaat uploaden je grote kans hebt dat je disconnected word van de server! Dan weet je niet meer waar je bent en moet je helemaal overnieuw beginnen.

We gaan het daarom in stappen uploaden!

Maak eerst een nieuwe map aan op jounaam.freehostia.com/.... (dus als je op jounaam.freehostia.com klikt).

Dat doe je zo:

Klik met je rechter muisknop op onze zogenaamde paragraaf 7. Dan zie je dit:

http://img271.imageshack.us/img271/3404/plaatje5gm0.jpg Klik op ''Create Directory'' en dan zie je een map waar je een naam kan intikken.

Deze map noem je php-files. Klik daar dan op.

Dan zie je wéér een wit gedeelte.

Links van je in zogenaamd paragraaf 6, zie je je PHP-files. Upload ze in stappen! Dus niet allemaal tegelijk, maar begin eerst bijvoorbeeld met administration.

Nou kan je zeggen; hoe upload ik die?

Je upload het makkelijk! In ''paragraaf 6'' zie je administration staan. Klik daar met je rechter muisknop en dan upload. Niet Upload as, maar gewoon Upload. Nu gaat Filezilla het voor je uploaden.

Als het dan klaar is zie je administration op paragraaf 7 staan, in je php-files staan. Je upload dus ook maincore.php en alle andere php-bestanden.

Upload nu alle mappen die op PHP-Files (In je computer) staan naar php-files op je webadres! Denk eraan, in stappen!

Nogmaals: uploaden gaat als je links op de map die je graag wilt klikt (rechtermuisknop), en dan upload!

Het uploaden kan vrij lang duren. Als je klaar bent ziet het er ongeveer zo uit:

http://img293.imageshack.us/img293/4268/plaatje6ky8.jpg

* Als config.php bij jou blank_config.php staat, dan rename (hernoem) je hem naar config.php! Geen blank_config.php dus! Rename kan je doen als je op het bestand klikt, en dan rename. Maak het alleen config.php !

Oké. We gaan nu ''ChModden''.

CHModden is dat we nu een paar mappen en 1 bestand gaan omzetten van rechten. Dit voor veiligheid voor je website.

CHmodden kan als je op de map klikt met je rechtermuisknop en dan 'File Attributes'.

Klik daar dan op en dan zie je dit:

plaatje7bt8.jpg

Verander de rechten die ik zometeen zeg. Het zijn 3 cijfers. Zoals je nu ziet zie je staan 755. Je hoeft niet de vinkjes aan te kruisen en te kijken of je de 3 cijfers krijgt die ik noem, want je kan gewoon het witte vakje zelf invullen. De vinkjes veranderen dan automatisch aan.

Als je dan de rechten hebt gekozen druk je op OK.

De volgende mappen moet je CHmodden!

Alle mappen en een bestand hieronder (config.php) CHmod je naar 777! (Gewoon klikken met je rechtermuisknop zoals ik hierboven zei en dan File Attributes!)

* administration/db_backups/

* images/

* images/imagelist.js

* images/articles/

* images/avatars/

* images/news/

* images/news_cats/

* images/photoalbum/

* images/photoalbum/submissions/

* forum/attachments/

* config.php

Als je klaar bent ga je naar je setup.php van je website. Dit doe je zoals dit:

jounaam.freehostia.com/php-files/setup.php

Denk aan php-files/setup.php!

Dan zie je dit:

plaatje8kc2.jpg

Bij 1, noem je het localhost.

Bij 2, je database gebruikersnaam. (jounaam_root)

Bij 3, je database wachtwoord.

Bij 3, je database naam. (jounaam_root)

Bij 4, die laat je staan.

Dan klik je op Volgende.

Krijg je dan een error over dat je mySQL database niet kan worden gevonden, verander dan bij 1, (je localhost) in mysql2.freehostia.com. Dus dit inplaats van localhost.

Als dit dan weer niet lukt dan heb je een foute wachtwoord, of gebruikersnaam getikt.

Als het wel lukt kom je op een schermpje waar je je Site naam en Admin gebruikersnaam en paswoord moet invullen. Dit doe je gewoon op eigen keuze.

Klik dan weer op Volgende.

Dan zie je dat ze je feliciteren en dat je setup.php moet verwijderen en config.php moet terug CHmodden naar 644.

Log in op je FileZilla en dan verwijder je setup.php. (Gewoon met je rechtermuisknop en dan delete)

Verander config.php naar 644. (CHmodden)

Gewoon File Attributes en dan 644 intikken. :)

Dan ben je klaar en klik je weer volgende bij de installatie. Je komt hier succesvol bij je site terecht. ;)

© Gangsta: GTAForum. Niet stelen en op een site plaatsen zonder toestemming van mij. :)

Ik ben nu wel moet, ik ga eventjes wat eten. :puh:

Ik hoop dat jullie genoeg weten.

Vragen/Opmerkingen zijn van harte welkom. :*D

Bewerkt: door Gangsta
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 33
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Gangsta

    15

  • -Omar-

    12

  • Die-hard

    1

  • Woetsha

    1

  • 8 maanden later...

GOEDE TUT !!!!

Normaal volg ik nooit tuts, maar als ik het doe, doe ik het alleen bij goede.

Ik heb wel een vraag als je bij freehostia een host hebt dan kan je hem soms niet gebruiken zoals nu ! Als ik op mijn account probeer te komen zegt hij dat deze pagina niet kan weergegeven worden.

Alvast bedankt !

Link to comment
Delen op andere websites

Het kan soms zijn dat Freehostia tijdelijk offline is. Merk je echt dat je website het voor een dag niet doet, dan kun je hun gerust mailen.

Je hoeft niet perse FH te gebruiken. Je hebt alleen een host nodig die PHP ondersteunt + een MySQL database heeft.

Hier kan je je vraag mailen:

http://www.freehostia.com/contact.html

Alvast succes.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Nadat je een map hebt geupload staat er: Upload Succesfully. Dit betekent dat hij klaar is met uploaden en dan kan je weer een andere map uploaden als je die nog hebt.

Het uploaden hangt gewoon af van de hosting. Heb je een snelle, dan duurt het minder of 5 minuten. Heb je een slome, dan duurt het 15 tot 20 minuten.

Toen ik nog Freehostia gebruikte, duurde het uploaden van PHPF 15 tot 20 minuten.

Edit:

Aan je PB te zien duurde het 2 uur. Heel erg raar...

Bewerkt: door Gangsta
Link to comment
Delen op andere websites

Als ik nu:

http://www.uwdomain.com/setup.php.

Doe ( alleen dan mijn eiegn webnaam ) krijg ik: Deze pagina kan niet worden weergeven.

Hoe komt dit is het uploaden verkeerd gegaan?

Als je de gehele map phpfusion in één keer hebt geupload word het zo:

www.jousite.nl/php-files/setup.php

Maar als je map voor map hebt is het zo:

www.jousite.nl/setup.php

Link to comment
Delen op andere websites

Nee dan dat ie het nog steeds niet :(

Je bedoelt zo: thawk1.freehostia.com/php-files/setup.php ? thawk1 is mijn naam?!?

Log-in op je FTP. Zie je dan een map ofzo die een naam heeft?

En wat is FTP :$ freehostia?!?

Ik zie nu wel op me acoount al me dingen die ik heb geupload en dat zijn ze allemaal!

Bewerkt: door gtaman122
Link to comment
Delen op andere websites

Nee dan dat ie het nog steeds niet :(

Je bedoelt zo: thawk1.freehostia.com/php-files/setup.php ? thawk1 is mijn naam?!?

Log-in op je FTP. Zie je dan een map ofzo die een naam heeft?

En wat is FTP :$ freehostia?!?

Ik zie nu wel op me acoount al me dingen die ik heb geupload en dat zijn ze allemaal!

Ja je account waarmee je zegmaar upload. Nee niet dat ze allemaal beschikbaar zijn, ik wil weten in welke map ze zitten. Of misschien zitten ze geeneens in een map.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...