Jump to content

Mijn eigen Gadget


Schno009

Recommended Posts

Hallo GTAforumers. Ik ben een fervent electronicus en heb hierin veel intresse. Daarom had ik zin om een versterkertje te gaan maken. Je kunt van die mp3 klotedingetjes wel kopen, maar dan zit je met geluid alsof je door een blikje praat. Daarom dacht ik: Lekker zelf maken!

De basis van de versterker is een TDA2003

Nou de foto's: (hij is niet helemaal af. Hij gaat nog dicht, komt een batterijenvak in en hij word nog geschilderd)

img0370ab4.jpg

img0371qv0.jpg

img0372xw1.jpg

Nou de resultaten:

Hij klinkt geweldig! Niet beter als m'n Logitech X230 maar toch héél acceptabel! Hij klinkt in ieder geval beter als die computermelkpakjes.

Het is een Monoversterker. Nou gaan jullie zeggen: Dat is toch slecht?

Antwoord is NEE. De speakers dermate dicht bij elkaar dat stereo alleen maar geld, tijd en batterijverspilling is. Er zit een schakeling in die de Links en Recht bij elkaar voegt, dus je mist geen muziek.

Hij gaat ook Hard, maar dan ook echt HARD. Harder dan de gemiddelde computerset. Dit komt mede door de speakers, dat zijn efficiente dingetjes. De TDA levert maar 6 Watt, genoeg om lekker hard te stampen.

De bass is lekker strak en vol. De luidsprekers zijn 5 Centimeter in doorsnede en hebben magnetische afscherming. Daardoor kun je het ook bij de computer gebruiken!

Rates please!

Link to comment
Delen op andere websites

Zeker vet. Hoe lang heb je erover gedaanom hem te maken?

Soldeerwerk in totaal een uurtje en het kastje, minder dan een uurtje.

Ongeveer 2 uur maakwerk, maar er is een hoop test- en verbeterwerk tussendoor gekomen.

Totale kosten: 2,10 TDA2003 (gekocht)

~0,80 Weerstanden (ooit gekocht in grote partijen)

~2,00 Condensators (idem)

0,00 Draad, hout en ledjes. (draad had ik nog, hout komt van school en ledjes had ik ook)

Link to comment
Delen op andere websites

Jah, hier is hij dan, de 0.9 versie (omdat hij alleen nog geschildert en geschuurt hoeft te worden)

img0373td3.jpg

img0374kl4.jpg

img0375cs0.jpg

Wat vinden jullie tot nu toe?

Hij heeft wel een dik uur gespeeld en de batterijen zijn nog vol, dus dat zit wel goed.

Link to comment
Delen op andere websites

Jammer dat er nog niemand heeft gereageerd, want ik vind hem heel mooi geworden. Netjes afgewerkt enzo. Nu de lak laag nog. Alles ziet er duidelijk en goed uit. Misschien dat je alleen de aan/uit knop groter en wat meer flitsender te maken.

Ik verheug me op het eindresultaat :klap:

Link to comment
Delen op andere websites

Idem hier.

Topwerk, het is niet tot in de puntjes afgewerkt, wat hem juist tof, mooi en origineel maakt.

Zijn die luidsprekers echt maar 5 centimeter in grootte? Het lijkt of ze groter zijn.

Zelf zou ik niet weten hoe je de boxen op je mp3 speler kan aansluiten, want die hebben bij mij een ander contactpunt :duh: . (weet iemand misschien de oplossing)

Echt heel mooi gedaan, ik zie ook dat de bierkratradio's weer in opmars zijn, ik ben zelf van plan er ook nog een te maken (als ik het kan tenminste :puh:).

Link to comment
Delen op andere websites

Echt vet, die zelfgemaakte boxen! Wat je zelf heb gemaakt is ook meestal ook beter dan hetgene wat je in de winkel koopt. Dat is net zo bij eieren van jou kippen, die zijn meestal veel lekkerder dan die van de winkel.

Link to comment
Delen op andere websites

Man die mensen hier zijn TECHNISCHE MENSEN !!

De school waar me zus op zit gaan ze een motor maken.

die is echt erg.

Die boxen waren die standaard?

ik bedoel moest je eerst alle draadjes aan elkaar lassen enzo ?

Bewerkt: door gunit-gangster
Link to comment
Delen op andere websites

als ik jouw was zou ik zwart stof over de voorkant doen, best mooi. heb ik een half jaar gelden ook gedaan. ook met boxen van 5cm doorsnee.

nu heb ik gewoon een versterker op mijn kamer staan

ps boxen zijn computer boxen, draden solderen ze aan elkaar niet lassen

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Misschien een beetje laat, maar ik wil nog wat achtergrond info geven.

Link naar Circuitsonline

Op dit forum ben ik veel actief als Fritsuitoosterstreek.

Hier zie je hoe ik het versterkertje op gaatjesprint heb opgebouwd.

Hier staat info over de ontwerpfase

Hier lopen echt enorm veel technische mensen rond.

En Ja, de speakers zijn echt 5 cm. Ik heb nog een stelletje liggen, met een iets hogere gevoeligheid. Ik schroef deze erin denk ik, ze zien er ook nog wat vetter uit.

Ik ga ze binnenkort schilderen, heb teveel andere projectjes :puh: (extra 12v voeding, gainclone versterkertje en een dikke magnetrontransformator)

Bewerkt: door schno009
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Zeer mooi apparaat Schno :klap: . Zelf zal ik zoiets nooit maken, wanneer ik boxen wil koop ik ze gewoon. Heb ik ook gedaan, 5 euro bij de Blokker, en ze geven ondanks hun uiterst lage prijs een zeer goed geluid (niet blikkerig ofzo). En ze passen qua kleur en design heel goed bij mijn iPod Nano, dus da's ook weer mooi meegenomen 8) .

:bier: Nuke[NL]

Link to comment
Delen op andere websites

Zeer mooi apparaat Schno :klap: . Zelf zal ik zoiets nooit maken, wanneer ik boxen wil koop ik ze gewoon. Heb ik ook gedaan, 5 euro bij de Blokker, en ze geven ondanks hun uiterst lage prijs een zeer goed geluid (niet blikkerig ofzo). En ze passen qua kleur en design heel goed bij mijn iPod Nano, dus da's ook weer mooi meegenomen 8) .

:bier: Nuke[NL]

dan heb jij geluk gehad. Ik heb verschillende setjes door m'n vingers gehad, en die vind ik lang zo mooi niet klinken als deze. Maar de perceptie van geluid is ook bij elke persoon anders. Ik ben een soort van 'audiofiel'. Ik let goed op hoe iets klinkt en luister naar alle details.

Dit setje wat ik heb gemaakt komt bij lange na niet in de buurt van wat ik thuis aan audioapparatuur heb staan, maar voor een mobiel setje op 6 AA batterijen is het lang niet slecht.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...