Jump to content

[Tut] If-Else Structuur


deagle

Recommended Posts

If-Else in PHP

Inhoudstafel

  1. Inleiding
  2. Basis structuur
  3. Uitleiding + bedankmoment

________________________

Inleiding

Eerst en vooral wil ik u allen welkom heten op deze nieuwe tutorial over de If-Else structuur in de serverside taal genaamd PHP. Wat PHP precies is, kan u in deze tutorial allemaal eens rustig nalezen. Indien u nog meer informatie wenst verwijs ik u graag door naar de Nederlandstalige startpagina van PHP.

Met de If-Else kan je een opdracht(de opdrachten) aan je browser geven, indien de gebruiker bepaalde handelingen heeft uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een mail indien de gebruiker zijn emailadres en bericht in de daarbij behorende tekstvlakjes heeft geschreven. Wij gaan het vandaag nog zonder ingewikkelde dingen doen, wij houden het gewoon bij het begin.

________________________

Basis structuur

Zoals je hier kan lezen, kan je dmv '//' commentaar invoegen in je PHP-code, in onderstaand voorbeeld doe ik dat ook (hetgeen wat achter '//' staat wordt niet weergegeven in de browser).

if (voorwaarde)
{
// doe dit en dat
}

else
{
// doe iets anders
}

Als men dit toepast in de praktijk dan bekomt men zoiets:

if (getal is 1)
{
// ga door naar volgende pagina
}

else
{
// blijf hier en vraag nogmaals
}

Dit alles moet natuurlijk wel nog tussen de PHP open en sluit haakjes, allemaal tesamen komt het er zo uit te zien:

<?php
if (getal is 1)
{
// ga door naar volgende pagina
}

else
{
// blijf hier en vraag nogmaals
}
?>

Als men dit vertaald in mensentaal wil dit het volgende zeggen:

Als het getal wat men invoerde in het textvlak 1 is, ga door naar volgende pagina MAAR als het getal geen 1 is, blijf hier op deze pagina en vraag nogmaals of het getal 1 is.

________________________

Uitleiding + bedankmoment

Ik hoop dat jullie toch een klein beetje hebben bijgeleerd en dit ook eens gaan uitproberen, daarom schrijf ik ook tutorials ;). Verder wil ik jullie bedanken voor het lezen van deze tutorial ;).

=> Een vervolg op deze tutorial komt nog!

Bewerkt: door Nicsan
Link to comment
Delen op andere websites

Euhm is dit een tutorial? Nee, dit is een tutorial waar iemand niets mee is. (oke klinkt misschien als afkraken maar ik vind dat je hem eerst helemaal mocht afmaken, want hier is niemand ook maar 1 iets mee...). Ik zal even uitleggen waarom. :$

Je zegt nergens hoe een voorwaarde eruit moet zien. En je gebruikt in voorbeelden het statement "getal is 1" volgens mij kan dat niet in PHP, voor jou is het misschien logisch wat er moet komen maar voor een beginner die deze tutorial nodig heeft kan dit hem wel serieus achteruit helpen... Je zegt dus beter "$getal == 1".

Ook zie ik nergens iets vermeld over opperators wat ook zeker een must is in een tutorial als deze. :engel:

Als je deze kritieken van mij even kan wegwerken is het een goede tutorial denk ik. Ook zou ik als ik jouw was ook nog wat meer over PHP gaan leren want je weet blijkbaar het verschil tussen server-side en client-side niet. PHP is server-side en kan dus geen opdrachten aan de broser geven. De php pagina wordt op de server zelf gemaakt en wordt door de broser gedownload.

Ik hoop dat je het niet verkeerd opvat het komt niet echt vriendelijk over maar ik bedoel het vriendelijk om te helpen. Want ik vind het erg leuk dat er nog mensen hier op het forum zich ook in PHP verdiepen. :dans:

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien is het geen tutorial, maar wel een nice-to-know. Hoe de voorwaarde eruit ziet, laat ik zien in de uitbreiding, deze heb ik nog niet kunnen maken maar dat komt wel goed ;). Overigens bedankt voor de eerlijke commentaar :bier:!

Link to comment
Delen op andere websites

Het is wel een tutorial, ik zei het om je even duidelijk te maken dat je er nog wat dingen aan moet doen ;) en ik hoop echt dat je die doet. En misschien kan je er ook nog "else if" in betrekken.

Ow en nog even een tip, je gebruikt twee keer dezelfde code alleen de ene keer PHP tags erbij, je kan dat beter tonen als 1 code questie van minder lezen. En je zegt in praktijk ziet het er zo uit dan moet je ook niet "is" gaan gebruiken maar == (en best ook een variabele in plaats van een constante ;) gebruiken).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...