Jump to content

[TUT]Windows movie maker: De basis!


Die-hard

Recommended Posts

Omdat veel mensen problemen hebben, of zelfs nog niet weten hoe het progamma werkt is hier een basistutorial over Windows movie maker, afgekort WMM.

WMM open je door naar Start>Alle progamma's>Windows movie maker te gaan. Staat dit er niet kan je het downloaden vanaf hier

Als je het opstart zie je vanalles tegelijk. Om (in mijn ogen) het handigste te werken ga je naar beeld. Zet daar de instellingen als volgt:

wmm1ci3.png

Taakvenster moet dus ook aangeklikt zijn. Dan heb je het beeld dat ik ook zal gebruiken, zodat je optimaal van deze tutorial zult kunnen 'genieten'. Als je links bij filmtaken kijkt heb je verschillende opties.

Verder moet je ook naar extra>opties>Autoherstel info opslaan elke:.. minuten aanvinken en er een bepaald aantal minuten invoeren. Dan wordt om de x aantal minuten een backup gemaakt, handig als je last van 'vastlopers' hebt.

1)Vastleggen vanaf videoapparaat

Hiermee kan je met je webcam(of bv videocamera) die aangesloten zijn op je pc een filmpje opnemen. Dit werkt ook met een microfoon.

2)Video importeren

Hiermee kan je een video importeren, dus een bestaand filmpje op je computer openen om te bewerken. Dit is handig als je met bijvoorbeeld fraps een filmpje hebt gemaakt.

3)Foto's importeren

Moest je gebruik maken van foto's, kan je dit gebruiken. Handig voor diashow.

4)Audio of muziek importeren

Voor achtergrond muziek heb je dit nodig,maar hierover later meer.

Ik heb al een video gemaakt(met camtasia studio) dus ik kies voor optie 2. Ik heb een simpel videotje gemaakt van een zoekopdracht op google. Maar voordat het eigelijk filmpje begint, willen we natuurlijk een inleiding. Deze kan je kiezen door bij Film bewerken> Titels of verantwoording maken te kiezen.

Kies voor "titel aan het begin van de film toevoegen. Je krijgt twee tekstvakken te zien. In het bovenste tekstvak wordt de tekst groot, en in het onderste klein. Maar natuurlijk wil je geen standaard blauw achtergrond scherm met witte tekst. Onderaan kan je voor "lettertype en tekstkleur wijzigen" opteren.

Hier kan je je font kiezen, netzoals de kleur van het lettertype en de achtergrond. Ook de grote en de doorzichtigheid, vet of schuingedrukt en de positie zijn aanpasbaar. Bij titelanimatie kiezen kan je de animatie kiezen. Standaard staat het op in en uitfaden. Speel er wat mee, en kijk wat het beste voor jouw is. Oké, we hebben nu onze inleiding. Nu gaan we ons filmpje erin toevoegen. Bij collectie staat normaal gezien jouw geimporteerde(of gemaakte) filmpje, sleep het naar de tijdbalk onderin.(sleep het wel rechts naast de inleiding)

Als je twee filmpjes hebt kan je er nog een 2de importeren, en het ernaast zetten. Bij video overgangen kan je dan een overgang tussen de 2 plaatsen, en effecten toevoegen aan je filmpje.

Verder hoort er natuurlijk een afsluiting bij, dit doen wij ook. Bij titels en verantwoording kies je verantwoording aan het einde. Je krijgt nu erg veel vakjes te zien, het is zoals bij films een soort 'bedankje'. Het vakje vanboven is de grootste tekst, links altijd kleiner dan rechts. Je krijgt zoiets:

wmm2xd1.png

Vanzelfsprekend kan je hier de animatie en fonts ook aanpassen. Nu moet je nog muziek invoegen, door muziek te importeren en te slepen op de tijdlijn. Je kan ook op de tijdlijn een stuk van de muziek wegknippen, wat voor een kort filmpje nodig is.

Zo, klaar! Nu slaag je best het project op bij Bestand>Project opslaan als. En je kan het filmbestand zelf maken door bij bestand> filmbestand te kiezen. Nu kies je welke opties voor jouw het beste van toepassing zijn, en je film wordt gemaakt. Het produceren kan even duren. Nu kan je je filmpje op bijvoorbeeld youtube zetten. Dat heb ik voor de gein ook gedaan. Natuurlijk is mijn filmpje erg eenvoudig, maar dit is maar een kleine basis van WMM.

Bekijk het

Zo, hopelijk ben je nu wat wijzer. Ik sta open voor vragen en commentaar.

Bewerkt: door Die-hard
Link to comment
Delen op andere websites

Handige Tut, ik ben zelf een beginneling met WMM en deze handleiding heeft me erg goed geholpen :tu: .

is zometeen mijn uitkomst te zien. De tut heb ik even voor je aan de Master Tutorial List toegevoegd zodat het voor iedereen te vinden is.

Als ik nog een kleine opmerking mag plaatsen, ik vind het zelf altijd wel handig als de acties die men moet doen in menu'tjes of iets dergelijk op een bepaalde manier aangeduid wordt. Je doet het in het begin van de tut twee keer wel, en vervolgens niet meer. Misschien kun je daar nog even naar kijken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ikzelf vind het niet moeilijk om die dingen in het menu te vinden, maar als daar behoefte toe is zal ik dat zeker doen. Verder mooi gemaakt, maar bij de beschrijving ben je http://www.nl.wikigta.org/ vergeten toe tevoegen aan de link. En je kan het stukje dat je rijd naar de ontmoetingsplek van Katie best een stuk wegknippen, voor de ongeduldigen onder ons. :)

Good job. :puh:

Bewerkt: door Die-hard
Link to comment
Delen op andere websites

Ikzelf vind het niet moeilijk om die dingen in het menu te vinden, maar als daar behoefte toe is zal ik dat zeker doen. Verder mooi gemaakt, maar bij de beschrijving ben je http://www.nl.wikigta.org/ vergeten toe tevoegen aan de link. En je kan het stukje dat je rijd naar de ontmoetingsplek van Katie best een stuk wegknippen, voor de ongeduldigen onder ons. :)

Good job. :puh:

Oh lol, gebeurt me wel vaker van die links :bonk: , alleen zelfs met dat erbij maakt ie er geen link van om een of andere reden. Dat stukje rijden eruit knippen heb ik expres niet gedaan omdat ik wil laten zien dat het een continu geschoten filmpje is en er verder niets aan is veranderd.

Mijn suggestie heb je denk ik verkeerd opgevat, ik zal even voorbeeldje geven:

WMM open je door naar Start>Alle progamma's>Windows movie maker te gaan.

(...)

Verder moet je ook naar extra>opties>Autoherstel info opslaan elke:.. minuten aanvinken

daarna:

Zo, klaar! Nu slaag je best het project op bij Bestand>Project opslaan als. En je kan het filmbestand zelf maken door bij bestand> filmbestand te kiezen.

Waar je bij de tweede quote dus niet meer die menu actie dikgedrukt zet. Die acties zijn altijd handig om even uit te lichten, want dan ziet men sneller de belangrijke punten uit een tekst.

Link to comment
Delen op andere websites

kan je ook bijvoorbeeld dingen vertragen of versnellen??

edit: hoe kan je een filmpje op youtube zetten? de heletijd als ik upload videos doe, dan vraagt hij:

Please Confirm Your Email

Please enter your password with new email address below and click "Send Email" When you receive the confirmation email, click on the link provided to confirm your account. If you do not receive the confirmation message within a few minutes, please check your bulk or spam folders.

als ik dat doe, en ik ben in me postvak geweest enzo, en op de link geklikt, dan druk ik nog eens op upload videos, en dan geeft hij weer presies de zelfde melding?, enzovoort enzovoort. kan iemand mij helpen?

Bewerkt: door Bright
Link to comment
Delen op andere websites

kan je ook bijvoorbeeld dingen vertragen of versnellen??

edit: hoe kan je een filmpje op youtube zetten? de heletijd als ik upload videos doe, dan vraagt hij:

Please Confirm Your Email

Please enter your password with new email address below and click "Send Email" When you receive the confirmation email, click on the link provided to confirm your account. If you do not receive the confirmation message within a few minutes, please check your bulk or spam folders.

als ik dat doe, en ik ben in me postvak geweest enzo, en op de link geklikt, dan druk ik nog eens op upload videos, en dan geeft hij weer presies de zelfde melding?, enzovoort enzovoort. kan iemand mij helpen?

Heb je op de link in je email geklikt, de verificatie link? En dan vervolgens ingelogd? :)

Link to comment
Delen op andere websites

kan je ook bijvoorbeeld dingen vertragen of versnellen??

Ja, dit is mogelijk :) Ga hiervoor bij "Film Bewerken" naar "Video-effecten weergeven".

Hier scroll je naar beneden tot je zo een afbeelding ziet waarbij er een ventje bij het ene loopt en bij het andere stapt over de standaard windows achtergrond.

Dit effect kan je aanklikken en verslepen naar je storyboard, waar al je verschillende delen van je filmpje staan. Als je je filmpje dubbel wil versnellen sleep je 1x dat effect tussen die delen van je filmpje (of voor je filmpje). Maar wil je heel erg snel gaan dat kan je gewoonweg een paar keer dat effect verslepen naar dezelfde plaats.

Net hetzelfde dus uiteraard met vertragen.

Ik hoop dat ik wat geholpen heb hiermee ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Inderdaad, je moet echt spelen met die effecten. Dat is de beste manier om ze te leren kennen. Verder ga ik nog een 2de tutorial maken, waarin ik een soort van videotutorial maak met effecten etcetera, waar de niet beginnelingen maar niet pro's ook nog iets aan hebben. Maar da's iets voor morgen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ok bedankt, ja dat had ik al allemaal gedaan, vandaag weer proberen, lukte het, maar toen ik een filmpje uploade, kwam ik bij het probleem dat youtube het bestands type van wmm niet accepteert? hoe kan ik daar een ander van maken zodat ik hem wel kan uploaden?

Bijvoorbaat Dank

Link to comment
Delen op andere websites

Ok bedankt, ja dat had ik al allemaal gedaan, vandaag weer proberen, lukte het, maar toen ik een filmpje uploade, kwam ik bij het probleem dat youtube het bestands type van wmm niet accepteert? hoe kan ik daar een ander van maken zodat ik hem wel kan uploaden?

Bijvoorbaat Dank

Een project kan inderdaad niet gelezen worden door YouTube of GoogleVideo. Als je project klaar is dan moet je eerst in Windows movie maken op Bestand > Filmbestand opslaan drukken. Dan kies je voor oplaan op deze computer. Daarna kun je voor een naam kiezen en de locatie. Daarna wordt je film gemaakt. Je film wordt dan opgeslagen als WMV-bestand wat je wèl kunt uploaden op YouTube of GoogleVideo. Veel succes :Y.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb deze handleiding gevolgd en ik heb op maar een uur tijd een GTA 3 filmpje gemaakt! :D

Ik ben van plan om voor elke GTA die ik op pc heb (voorlopig alleen nog maar GTA2 en GTA3) een filmpje te maken.

Onderstaande adres: mijn filmpje van GTA3

http://www.youtube.com/watch?v=328k-hyz9ZM

btw: vandaag 7 maart waarschijnlijk nog niet te bekijken wegens ik het pas vandaag heb geupload.

Bewerkt: door maurice2
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...