Jump to content

[Tut] Net een psp gekocht?

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

07pspfrontwhtwj4.jpg

De psp is meer dan een handheld alleen.

Voorwoord

Zoals jullie ongetwijfeld weten is de PSP niet alleen een apperaatje om games af te spelen, maar kun je hem ook gebruiken als geluid- en beelddrager.

Movie PSP

Met de PSP kun je op twee manieren films bekijken. Allereerst is er de mogelijkheid om films op UMD af te spelen. Veel populaire films komen tegenwoordig ook op UMD uit. De kleine schijfjes, waar ook de psp games op staan. Het beeld is om te zoenen. Wat wel een nadeel is, is dat er vaak geen extra's bij zit. Slechts enkel de film.

Vanaf de memorystick

Maar er is natuurlijk ook een andere mogelijkheid. Dat is namelijk het bekijken van films, en trailers vanaf je memorystick. Het is een beetje een geklooi, maar als je het eenmaal lukt kun je moeiteloos een DVD op je memorystick zetten. Je moet de DVD namelijk eerst rippen, en dan omzetten in .avi en vervolgens converteren in .mp4. Het enige nadeel is, is dat het beeld niet zo scherp is als bij een UMD. Je kunt dit probleem verhelpen, door tijdens het converteren een hogere kwaliteit te kiezen. Wat wel een nadeel daarvan is, is dat dat veel geheugen in beslag neemt. 1 GB is minimum aan te raden voor de PSP. Converteren naar MP4 doe je simpelweg door het programma Imtoo psp converter te downloaden. Na het converteren plaats je het videobestandje in de VIDEO map, op je memorystick.

De psp als game-held

Inmiddels zullen toch veel mensen hun PSP gebruiken voor gamen. In de winkels liggen genoeg psp games om je mee te vermaken. Alleen zijn ze een beetje aan de dure kant. Inmiddels is het mogelijk om Playstation 1 games legaal af te spelen. Zoek op google maar voor meer info. hierover.

Thumbnails replacen

Wat echter vele mensen niet weten is dat je ook de thumbnails van (save)games kan wijzigen. Zoek de savefile op. Deze vind je in PSP/SAVEDATA. Blijf net zolang tussen de mappen zoeken todat je je juiste savegame gevonden hebt. Dan kun je ICON***.PNG replacen met iets anders. (net als een textuur replacen in gta). Let wel op dat je het opslaat als ICON***.PNG (*** staat voor de savenummer), en niet aan de maten klooit. 144 bij 80 is het juiste.

De PSP als mp3 speler

Eigenlijk is de PSP net iets te groot om te functioneren als MP3 speler. Een psp hang je immers niet even om je nek, of stop je in je broekzak. Dat de PSP muziek afspeelt is natuurlijk fantastisch. Je kunt dan ook zonder al het geklooi MP3, WAV, WMA noem maar op. op je psp zetten. Dit doe je door het bestand in de MUSIC map te slepen op je memorystick duo. Het is zelfs mogelijk om muziek van iTunes erop te zetten. Itunes exporteert muziek eerst naar .m4a. Daarna kun je het converteren naar .mp4 met de Imtoo psp converter.

Muziek op UMD's

Het is echter ook mogelijk om muziek UMD's aan te schaffen. Een muziek UMD is niets anders dan een muziek-umd. Een muziek UMD kost al gauw rond de 10 'a' 20 euro. Dat is wel aan de dure kant, aangezien je het ook gewoon op je memorystick kan zetten.

Muziek tijdens het gamen

Een voordeel van het feit dat de PSP gebruik maakt van een geheugenkaartje is dat je nu ook muziek kan afdraaien tijdens het spelen van een GAME. Een goed voorbeeld hiervan zijn DTM Race Driver 2, en GTA LCS en GTA VCS. Het programma van Rockstar (rockstar costum tracks) kan geen geripte en gedownloade bestanden omzetten. Maar er zijn ook manieren om dit te omzeilen. Zo is er EAX. Dit programma zet de meeste (lang niet allemaal) bestanden om in .toc bestanden. Je verandert dan .toc simpelweg in .gta en plaats hem in het juiste mapje. Bijvoorbeeld: X:\PSP\SAVEDATA\ULES00151COSTUMTRACKS. Of je kan natuurlijk ook je muziek op de cd branden.

Picture PSP

Natuurlijk kan de PSP ook foto's weergeven die verzonden kunnen worden, en als achtergrond kunnen worden gebruikt. Je zet simpelweg een foto in het mapje PICTURES of photos op de memorystick.

Internetbrowser

De psp kan ook internetten (en ja; ook msn-en). Je moet hiervoor een draadloos internet verbinding hebben. De meeste sites werken normaal op de PSP. Echter is het wel jammer, dat afbeeldingen vaak traag geladen worden. Als je wilt msn-en werkt de webmessenger niet. Hiervoor zul je dan naar www.msn-mobile.com gaan.

Firmware

De firmware is zegmaar het verstand van de psp, die aan het motherboard (ook wel flash genoemd) zit. Afhankelijk van de versie firmware, kun je nieuwe, of juist geen nieuwe dingen of illigale zaken erop doen. Even voor de duidelijkheid: Je hebt firmware 2.81. Daar zitten een aantal functies op. Als je gaat upgraden, komen er een aantal functies bij. Het voordeel hiervan is, is dat er nieuwe functies beschikbaar zijn. Tevens zitten er op elke nieuwe firmware van Sony een beveilgingsmecachanismen, die het bestrijden van illigale zaken (zoals costum firmwares) flink bestrijd.

Costum Firmware

Een Costum Firmware is een gehackte firmware die door hackers zijn gemaakt. De garantie vervalt ook waneer er een costum firmware op een PSP geplaatst wordt, verder mag ik je hier geen informatie over geven.

Wat is Up/down-graden?

Waneer er geupgraded wordt naar een officiele firmware van sony, houd dat in dat er van besturingssysteem verwisseld wordt. Sony heeft dus aan het huidige besturingssysteem een aantal zaken toegevoegd/vervangen, en/of vaak ook beveiligings mechanismen erop geplaatst. Voorbeeld: Je PSP heeft een Firmware: 2.81. Deze firmware heeft een aanal functies, maar als je gaat updraden naar bijv. 3.03 dan krijg je er EXTRA functies, bij. Downgraden is exact het tegenovergestelde ervan. Meningen verschillen weleens of downgraden nou wel of niet legaal is. Downgraden is volgens de officiele theorie, niet iligaal, maar SONY beschouwd dit toch als illigaal, aangezien hackers gebruik kunnen maken van de '1.5 firmware' van sony. Hierbij vervalt je garantie ook niet. Echter, als je een brick hierdoor krijgt, dan vervalt de garantie wel. Waneer er vanaf de 1.5 Firmware een Costum Firmware op de PSP gezet wordt, is dit wel illigaal, en vervalt de garantie ook.

Een Brick

Een brick is niets anders dan wat bij mensen 'hersendood' genoemt wordt. Bij een mens begeven de hersenen het. Bij een psp begeeft het motherboard (verstand) het. Je kan alleen een brick krijgen, als je gaat downgraden, updraden, of een costum firmware op je psp plaatst. Let op: Updraden biedt net zoveel risico's met zich mee, als downgraden. Tevens vervalt de garantie als je dit doet. Je kan een brick vaak merken, waneer je je PSP aandoet, en er een zwart beeld blijft aanhouden, zonder dat het systeem gestart is.

De XMB

De XMB is het menu van je psp. Het HOME menu dus.

Grand Theft Auto

Aangezien dit fora grotendeels over Grand Theft Auto gaat, en de meeste mensen niet weten wat de Cheatdevice eigenlijk inhoud, leg ik het hier wel even uit. De cheatdevice kun je op elke firmware draaien. Er zijn twee soorten Cheatdevices. De eerste is een gehackte savegame, die je op elke firmware kan draaien. Het voordeel hiervan is, is dat ie op elke firmware kan. Een nadeel hiervan is, is dat ie meestal alleen maar dingen bevat die in het orgineel niet mogelijk zijn. Zoals een helicopter, o.i.d. De tweede Cheatdevice is een plugin. Deze kan prima draaien op firmware 1.5, en op Costum Firmwares. Het voordeel hiervan is, is dat het extra veel functies bevat (een uitgebreid menu) Een nadeel hiervan is, is dat je in bezit moet zijn van een Costum Firmware of 1.5 (Zie ook: Costum firmware)

Tools

Imtoo PSP video converter - Dit programma converteerd video's naar .mp4 formaat

Rockstar Costum Tracks - Programmatje om in de radio van gta lcs je eigen muziek te beluisteren.

EAC. Exact Audio Copy - Programmatje om in de radio van gta lcs, en DTM 2 radio je eigen muziek te beluisteren.

Imtoo PSP DVD converter

Help!

Rustig, rustig aan. Hieronder worden je vragen beantwoord. Neem de tijd dus om dat door te lezen. :bier:

Hulp bij Upgraden, hieronder vind je de beste tips, om een brick te vermijden!

-Laad je PSP minimaal 78% op. (100% Is raadzaam)

-Zorg dat je altijd je oplader aan je PSP hebt zitten.

-Waneer de update gestart is, doe dan je PSP nooit, never, uit. Haal ook nooit je oplader weg. Doe tijdens het Upgraden niets. Raak geen knopje aan. Drink gewoon eventjes een frisje, bel je vriendin op, en derest gaat vanzelf.

Waarom zou ik moeten Upgraden?, en is het raadzaam?

Updgraden is zeer raadzaam. Vooral omdat dit nieuwe beveiligings mechanismen met zich meebrengt, en het je extra functies geeft. Bovendien vrragen de nieuwste games ook vaak om de nieuwste firmware, waardoor je dus gedwongen wordt om te upgraden. Ook als je SONY belt, vragen zij je tegenwoordig om te upgraden.

Antwoord: Ja, het is raadzaam.

Veel succes met de aanschaf van je nieuwe psp :bier:

Mvg, Apple-Mac

Bewerkt: door Apple-Mac
  • Reacties 32
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• DJRobin

5

• Apple-Mac

4

• Fiegel5

4

• Rullez

3

Geplaatst:

Dit hoort denk ik niet thuis in de Graphics Fora :bier: Maarja, wel goede informatie :clown:

Geplaatst:

hoi, je informatie is inderdaad goed en helder maar om dvd's op je memorystick te zetten kan makkelijker.

de dvd's omzetten naar .mp4 kan met het programmatje 'ImTOO DVD to PSP Converter' je kan hier prcies aangeven welke kwaliteit en welke extra's en subtitles je wil omzetten (alleen het menu kan je niet omzetten, de extra's worden gewoon losse .mp4 bestanden) heb op deze manier al enig film overgezet met een uitstekend resultaat en de films zijn dan nog maar rond de 3 of 400 mb groot.

nogmaals, verder erg goed informatie :klap:

groeten jeroen

Geplaatst: (bewerkt)
hoi, je informatie is inderdaad goed en helder maar om dvd's op je memorystick te zetten kan makkelijker.

de dvd's omzetten naar .mp4 kan met het programmatje 'ImTOO DVD to PSP Converter' je kan hier prcies aangeven welke kwaliteit en welke extra's en subtitles je wil omzetten (alleen het menu kan je niet omzetten, de extra's worden gewoon losse .mp4 bestanden) heb op deze manier al enig film overgezet met een uitstekend resultaat en de films zijn dan nog maar rond de 3 of 400 mb groot.

nogmaals, verder erg goed informatie :klap:

groeten jeroen

Daar zijn héél veel andere programmatjes voor, maar de beste is toch wel PSP Video 9 (vind ik).

Edit: Bijna de tut vergeten. Goede tut, maar ik wist alles al. Wel handig voor mensen die er net één hebben.

Bewerkt: door Tunix
Geplaatst:

Dankje voor deze positieve opmerkingen. Ik zal de DVD converter ook onder tools zetten! :sigaar:

Geplaatst:

Goede tut, ik heb nog wel een paar foutjes gevoden.

Bij een brick is je moederbord niet kapot, er is eigenlijk niets kapot aan je psp zelf. Het probleem bij een brick is dat er een foutje zit in je firmware, daardoor kan de firmware niet starten en is je psp dus een dure baksteen.

Van de cheatdevice voor lcs zijn er inderdaad 2 versies, de savegame en de plugin. Deze 2 versies verschillen eigenlijk weinig, het enige verschil is dat er bij de plugin versie een paar functies weggelaten zijn. Er is dus geen uitgebreid menu of zo. Wat je met dat uitgebreid menu bedoeld zijn volgens mij custom cheats die je in een textbestand kan zetten. Dit kan je zowel bij de savegame versie als bij de plugin versie.

De savegame versie van de cheatdevice voor lcs werkt niet op alle firmwares, het werkt van firmware 2.00 tot en met 2.60. Vanaf 2.70 is de fout in de savegame weggewkt en werkt de cheatdevice niet meer. Ik heb wel eens een versie gezien die tot 3.03 zou werken, maar of dat klopt weet ik niet zeker.

Als laatste nog een klein dingetje: het is custom firmware en niet costum firmware.

Verder is het goede info. :bier:

Geplaatst:

Nu staat de Imtoo DVD Converter twee keer onderaan de tekst. Ik vind dit toch wel de beste converter, en ik ben niet de enige. :7

Geplaatst:

Als we het over Converters hebben, ga ik voor Xilisoft Converter, waar ik veel te danken aan heb met converteren ^_^

Geplaatst:

@Maarte 41,

Bedankt voor het zoeken naar fouten, maar de info. in mijn tut. klopt toch echt wel.

Fout 1: Firmware is een besturingsysteem net als windows. Conclusie: Tijdens het down/upgraden wordt er van fw verwisselt. Je ziet nu dan ook puur het motherboard Let op: Zowel tijdens het upgraden als het downgraden kan jou psp bricken! Doe hem nooit uit, tijdens het upgraden!

Fout 2: Bij de savegame zijn juist een paar dingen weg. Bij de plugin heb je een uitgebreid menu. De savegame kan op fw's t/m 3.11

Geplaatst:
@Maarte 41,

Bedankt voor het zoeken naar fouten, maar de info. in mijn tut. klopt toch echt wel.

Fout 1: Firmware is een besturingsysteem net als windows. Conclusie: Tijdens het down/upgraden wordt er van fw verwisselt. Je ziet nu dan ook puur het motherboard Let op: Zowel tijdens het upgraden als het downgraden kan jou psp bricken! Doe hem nooit uit, tijdens het upgraden!

Dat was ongeveer wat ik bedoelde. ;)

Fout 2: Bij de savegame zijn juist een paar dingen weg. Bij de plugin heb je een uitgebreid menu. De savegame kan op fw's t/m 3.11

Ik ben er toch vrij zeker van dat wat ik zei klopt.

Hier vind je de officieele site van de lcs cheatdevice.

Dit is een quotes van die site.

The savefile version is for firmware versions 2.0, 2.01, 2.5 and 2.6. This will not work on 2.7 or higher!

Ik gebruik ook beide versies van de cheatdevice, savegame en plugin. Bij mij is er geen verschil tussen die 2.(behalve dan de kleine uit mijn vorige post)

Misschien gebruik jij een oude savegameversie waar je minder functies op hebt. :{

Geplaatst:
@Maarte 41,

Dat was ongeveer wat ik bedoelde. ;)

Ik ben er toch vrij zeker van dat wat ik zei klopt.

Hier vind je de officieele site van de lcs cheatdevice.

Dit is een quotes van die site.

The savefile version is for firmware versions 2.0, 2.01, 2.5 and 2.6. This will not work on 2.7 or higher!

Ik gebruik ook beide versies van de cheatdevice, savegame en plugin. Bij mij is er geen verschil tussen die 2.(behalve dan de kleine uit mijn vorige post)

Misschien gebruik jij een oude savegameversie waar je minder functies op hebt. :{

Doe jou plugin eens uit, en start dan de save game op.

• 3 maanden later...
  • 3 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...