Jump to content

Vraagje over hoe je het beste je PSP kunt beschermen.


BaasB

Recommended Posts

Gegroet, beste forumgenoten. :clown:

Ik heb weer eens een vraagje. Ik heb een tijdje geleden een PSP gekocht. Maar vanaf het moment dat ik de PSP aanzette zat er al een dode pixel op het LCD-scherm, en er zitten nu ook een hoop krasjes, vlekjes en vingerafdrukken op het LCD-scherm. Dat vind ik erg jammer, want een PSP moet mooi beeld geven, en dat wordt nu helemaal verpest door die dode pixel, krasjes, vlekjes en vingerafdrukken. Ik denk er nu dus over om mijn PSP te verkopen, en weer een nieuwe te kopen. Dat kost wel wat geld, maar dat heb ik wel over voor een mooi scherm op mijn PSP. Maar als ik dan een nieuwe PSP koop, moet ik er natuurlijk wel voor zorgen dat ik niet weer hetzelfde probleem krijg als dat ik nu heb. Dus mijn vraag: Wat kun je het beste gebruiken om je PSP te beschermen tegen krasjes, vlekjes, en andere dingen die het scherm lelijk maken? Het gaat me trouwens bijna alleen om het LCD-scherm. Als er op de rest van de PSP krasjes, vlekjes, of vingerafdrukken komen, vind ik dat niet zo erg.

Ik had een beetje rondgezocht op het internet, en ik kwam bijvoorbeeld zo'n sticker tegen die je op je PSP kan plakken:

pspstcikermy7.png

Dit is de informatie de er bij staat:

De perfecte bescherming voor uw PSP-scherm: de Brando Workshop Screenprotector. Deze screenprotector is gemaakt met een geavanceerd anti-krasoppervlak. Tevens zorgt het voor het verminderen van reflectie door de 'anti-glare'-laag.

De Brando Workshop Screenprotector gaat gegarandeerd maanden mee en is zelfs afwasbaar en opnieuw bruikbaar - de screenprotector zal zelfs na het wassen nog even goed plakken. Het aanbrengen van de Screenprotector gaat zeer simpel en luchtbellen behoren tot het verleden.

Link: Klik.

Dat lijkt me misschien wel wat, maar zo'n sticker is natuurlijk nooit zo mooi doorzichtig als het LCD-scherm van je PSP (lijkt me), dus belemmert het dan de helderheid van je LCD-scherm niet?

En stel dat je zo'n sticker op je scherm plakt, en je haalt hem er een poos later weer af. Zitten er dan niet allemaal van die vijze lijm vlekken op je scherm?

Dit leek mij ook wel wat:

aluminiumze7.png

Dit is een hardcase, die je om je PSP moet doen. De informatie die er bij staat:

Dit keiharde schild voor de Sony PSP is afkomstig uit de fabriek van Innopocket, de eerste fabrikant van aluminium cases voor pda's. Met veel ervaring hebben ze deze case vervaardigd uit honderd procent anodised aircraft grade aluminium. De binnenzijde van het schild is met neopreen gevoerd zodat je Sony PSP binnen goed beschermd is tijdens vervoer.

Link: Klik.

Kunnen jullie mij hier misschien nog wat meer over vertellen? Het lijkt me opzich wel een goede beschermer. Maar ik heb een witte PSP. Als je dan zo'n zwarte hardcase over je witte PSP heen doet, is dat dan niet lelijk? Of lijkt het dan gewoon net alsof je een zwarte PSP hebt? :D

Dan nog een vraagje: Ik zit nog wel eens buiten, vooral als het zonnetje weer eens lekker schijnt. Als ik dan wil gaan PSP'en, zie ik werkelijk bijna helemaal niks van het spel wat ik op dat moment aan het spelen ben, omdat er buiten zoveel licht is. Is er een manier om ervoor te zorgen dat dat wat minder wordt? Ik heb de brightness van de PSP dan al op zijn hoogst staan, en de brightness van het spel zelf staat ook al op zijn maximum. En toch zie ik echt bijna helemaal niks van het spel. Dat vind ik echt heel jammer, want als ik binnen wil gamen, zet ik de computer wel aan. Ik heb vooral zo'n PSP gekocht voor buiten en onderweg. Maar als je dan bijna helemaal niks kunt zien door de lichtreflectie... Zou fijn zijn als daar een oplossing voor is. :D

Dan mijn allerlaatste vraag: Als ik het scherm van mijn PSP poets, maak ik het vaak alleen nog maar erger. :? Ik heb, gek genoeg, door het poetsen zelf de meeste krasjes op mijn scherm veroorzaakt. Ik gebruik gewoon zo'n speciaal zacht doekje, dat ik bij zo'n accesoires-kit voor de PSP heb gekocht. Ik heb even een foto gemaakt:

doekjepsplt4.png

Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe moet je dan precies poetsen? Ik poets altijd gewoon heel zacht en voorzichtig. Ik adem dan een beetje op het scherm, zodat er wat condens op komt, en dan poets ik zachtjes. Maar daardoor komen er vaak alleen maar meer vlekjes en krasjes op. :?

Héél hartelijk bedankt voor degene die mijn vragen wilt beantwoorden. _O_ Ik hoop dat jullie mij goed kunnen informeren over hoe je het (scherm van je) PSP het beste kan beschermen. :)

Het liefste alleen antwoorden als je er verstand van hebt, dus liever geen antwoorden als: 'Ik denk dat je misschien dit wel eens zou kunnen proberen...'

Bedankt! _O_

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals je zelf al aangeeft heb je verschillende harde en zachte hoesjes, Verder dat dekentje moet je niet poetsen, maar dit wikkel je erom heen om vet vlekken en stof te vermijden!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zelf zou er geen speciaal doekje of dergelijke voor kopen. Als je je PSP uit hebt staan. Dan kun je hem gemakkelijker schoon maken met zo'n nat brillendoekje. Dan is je PSP gauw schoon na een minuutje poetsen maar dan zijn ook echt alle vuiltjes van je scherm verdwenen. Zo'n doosje met natte brillendoekjes kun je in de winkel kopen voor 1 euro. En dan zitten er 50 tot 100 van die natte doekjes in. Daar kun je wel mee vooruit. Als je hem trouwens schoonmaakt met zo'n gewoon doekje. Dan maak je je PSP scherm alleen viezer en vuiler. De eerste keer mischien niet. Maar daarna wel. Want al dat vuil dat je weg hebt gepoetst blijft in dat doekje hangen. Zo'n nat doekje gooi je na 1 keer poetsen al weg. En dan heb je er nog zat over. Ik verzorg me eigen PSP ook altijd met deze doekjes en hij knapt er goed van op. En hij raakt er niet beschadigd van. BaasB trouwens jammer dat dit met je PSP is gebeurt. Want het kost best een hoop geld om weer een nieuwe te kopen. Maar hij is al 30 euro goedkoper dan eerst. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zelf zou er geen speciaal doekje of dergelijke voor kopen. Als je je PSP uit hebt staan. Dan kun je hem gemakkelijker schoon maken met zo'n nat brillendoekje. Dan is je PSP gauw schoon na een minuutje poetsen maar dan zijn ook echt alle vuiltjes van je scherm verdwenen. Zo'n doosje met natte brillendoekjes kun je in de winkel kopen voor 1 euro. En dan zitten er 50 tot 100 van die natte doekjes in. Daar kun je wel mee vooruit. Als je hem trouwens schoonmaakt met zo'n gewoon doekje. Dan maak je je PSP scherm alleen viezer en vuiler. De eerste keer mischien niet. Maar daarna wel. Want al dat vuil dat je weg hebt gepoetst blijft in dat doekje hangen. Zo'n nat doekje gooi je na 1 keer poetsen al weg. En dan heb je er nog zat over. Ik verzorg me eigen PSP ook altijd met deze doekjes en hij knapt er goed van op. En hij raakt er niet beschadigd van. BaasB trouwens jammer dat dit met je PSP is gebeurt. Want het kost best een hoop geld om weer een nieuwe te kopen. Maar hij is al 30 euro goedkoper dan eerst. :)

Hier wil ik nog even een andere dingen aan voegen, Je heb ook een soort van brillen poets blok. Deze moet je niet gebruiken. Dit maakt juist krassen, Gewonnen brillen doekjes uiteraard niet.

Verder kan je mischien ook vochtige baby doekjes gebruiken...

Link to comment
Delen op andere websites

Zo, al jouw vragen staan hieronder opgesomd en daar heb ik een antwoord op gegeven. Hopelijk heb je er wat aan.

- Wat kun je het beste gebruiken om het LCD-scherm van je PSP te beschermen tegen krasjes, vlekjes, vingerafdrukken, enzovoort?

Heel simpel: blijf er gewoon met je tengels van af! :puh: Even zonder gekheid: wanneer je het schermpje gewoon niet aanraakt en je je PlayStation Portable in de daar speciaal voor bestemde etui stopt zou er niks met je beeldscherm hoeven kunnen gebeuren. Mocht je toch graag het stof ervan af willen vegen, dan kun je het beste een droog doekje gebruiken (bij de PSP Giga Pack zit een speciaal doekje inbegrepen) om het beeldscherm af te vegen. Veeg ook één kant op, dus nooit kriskras door elkaar.

- Werkt zo'n doorzichtige sticker die je op je PSP plakt goed? En belemmert dat de helderheid van je scherm niet? En zitten er geen vieze lijm vlekken van die sticker op je scherm als je de sticker weer van je scherm afhaalt?

Eerlijk gezegd heb ik zo'n sticker niet, dus ik zou absoluut niet weten of het enige nadelen zou opleveren. Je beeldscherm is dan natuurlijk wel helemaal stof-vrij (als het goed is) en het zal wat minder glimmen, maar verder zou ik het dus echt niet weten wat voor voor- en nadelen zo'n sticker heeft.

- Werkt zo'n hardcase goed? En als je een zwarte hardcase over een witte PSP heen doet (ik heb een witte PSP), is dat dan lelijk, of lijkt het dan gewoon net alsof je een zwarte PSP hebt?

Een hardcase lijkt mij niet nodig, zo'n ding is alleen maar voor de sier.

- Kun je er op de een of andere reden voor zorgen dat je, als je buiten gebruik maakt van je PSP, je niet zo'n last hebt van die verschrikkelijke lichtreflectie? Als ik buiten zit te PSP'en, zie ik namelijk bijna helemaal niks van het scherm. :(

Daar is zo'n sticker natuurlijk weer goed voor. Verder zou ik dus absoluut niet weten hoe je die weerkaatsing van je beeldschermpje tegen kan gaan. Tja, dat heb je met die LCD-zooi hè. Verder raad ik je dan gewoon aan om in een gedimde omgeving te spelen, in een compleet verduisterde omgeving is het beeld natuurlijk optimaal. Maar kortom: die weerkaatsing valt niet weg te halen, wel te minderen.

- Een beetje een domme vraag misschien: Hoe moet je je scherm poetsen? Ik heb namelijk, gek genoeg, door het poetsen zelf de meeste krasjes gemaakt. Ik heb er zo'n speciaal doekje voor gekocht, en ik poets volgens mij totaal niet te lomp of te hard. Ik poets gewoon voorzichtig, vaak adem ik een beetje op de PSP zodat er wat condens op komt, omdat anders sommige vlekjes niet weggaan.

Neem een droog doekje en wrijf daar voorzichtig mee over je scherm. (Of zie antwoord hieronder.)

- Klopt het wat DenkaanHenk zegt, dat van die vochtige brillendoekjes goed helpen om het scherm van je PSP te poetsen?

Die helpen wel om meteen alle vuil mee te nemen, maar je moet het daarna ook wel meteen droog maken met bijvoorbeeld een vel keukenrol. Wanneer het beeldscherm vochtig is neemt het immers meer vuil op dan in normale toestand.

Verder raad ik je aan je niet zoveel te storen aan het vuil. Het klopt, op de PSP zie je elk stofdeeltje ontzettend goed, maar die zullen er toch altijd wel blijven zitten. Bovendien zul je uiteindelijk 'gewend' aan je PSP raken, zodat ook de (in jouw geval witte) beplating niet meer vies lijkt na een tijdje. Het wordt dan gewoonweg al wat doffer en daardoor zul je geen vingerafdrukken meer bespeuren. Je PSP wordt een beetje naar je toe 'geëigend', zodat je niet meer zo'n last zult hebben van eventueel vuil. In het begin is zo'n PSP natuurlijk nog gloedje nieuw en daardoor ben je veel kritischer, maar dat komt allemaal wel goed. Je beeldscherm zul je echter natuurlijk nog wel regelmatig van een poetsbeurt moeten voorzien, maar dat komt allemaal wel goed. Zelfs een wrijf met je blote arm wil later nog wel volstaan. :)

Ik wens je er veel succes mee, BaasB! :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

Mocht je toch graag het stof ervan af willen vegen, dan kun je het beste een droog doekje gebruiken (bij de PSP Giga Pack zit een speciaal doekje inbegrepen) om het beeldscherm af te vegen.

Ik denk dat je hier fout zit hoor, bij mijn giga pack zat er niet zo'n doekje inbegrepen. Maar zo'n sticker is redelijk goedkoop en zou moeten helpen in principe. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Mocht je toch graag het stof ervan af willen vegen, dan kun je het beste een droog doekje gebruiken (bij de PSP Giga Pack zit een speciaal doekje inbegrepen) om het beeldscherm af te vegen.

Ik denk dat je hier fout zit hoor, bij mijn giga pack zat er niet zo'n doekje inbegrepen. Maar zo'n sticker is redelijk goedkoop en zou moeten helpen in principe. ;)

Ik heb een Value Pack gekocht, en daar zat wél een doekje bij. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...